Fujifilm Neopan 400 pressad till 1600
Mellankornigt
Jag försöker verkligen att variera motiv och ljusförhållanden när jag testar nya filmer. Jag vill ju få filmen att bekänna färg, om man kan säga så om svartvita filmer =) Neopan 400 visar sig något bättre än de tidigare testade beträffande korn och kontrast när man pressar den 2 steg. Men ändå inte något jag tar till mig på samma sätt som jag gjort med Tmax 400. Under samma tid har jag exponerat Tmax 400 på 1600 ISO på bladfilm med ett helt annat resultat (läs finkornigt). Men Neopan 400 verkar ha potential att bli riktigt fin om man kör nominellt. Jag förväntar mig det när jag kommer dit i mina tester. Här kommer nu lite exempel från rullen. Som vanligt är den körd i OM-2N, denna gång med f2/35.
Filmen kupar sig måttligt så den fick ligga i press ett dygn innan jag skannade den.
Eders Hängivne
PS
Nu sitter det en Ilford Delta 400 i Olympusen som också pressas till 1600 ISO.








Man ska dela med sig av sina erfarenheter. Det finns säkert de som har andra erfarenheter.
-affe
Som jag skrev. Jag EXPONERADE Tmax 400 som ISO1600 och framkallade som det också. Inget annat.
Avsikten med pressning är att förkorta exponeringstiden när det är mörkare än vanligt. Filmen blir då underexponerad och man måste framkalla en längre tid för att "gräva" fram motivet ur filmen.
Anledningen att jag gör det här är helt enkelt att jag vill veta hur filmen beter sig när man gör det. Längre fram ska jag testa filmerna som just 400 ISO. Jag letar ju efter en film som jag kan trivas med (Vid sidan av Tmax 400) i alla ljussituationer. Enda nackdelen är väl att man måste köra hela filmen på samma sätt.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/348897/3312870.htm?set=mp
Jag har satt mig i sinnet att göra så lika som möjligt på alla de filmer jag testar för att få så lika förutsättningar som möjligt så att skillnaderna mellan filmerna mer beror på filmen än något annat. Jag använder t o m samma kamerahus. Och jag kör Xtol 1+1 och jag temperaturkompenserar enl den tabell jag sammanställt för olika filmer. Den här rullen gick i kemi på 22°C i 11 minuter. Agitering första halvminuten och därefter en dubbelvändning varje halvminut. Stopp och fix som vanligt.