Ett omöjligt negativ
Om när det är läge att ge upp
Jag har inte många negativ som är omöjliga att kopiera men tyvärr är det ofta just de som är en intressant bild. Här kommer historien om ett sådant negativ. Först bilden.

Soluppgång på Örnäs camping i Åmål där nästan alla har strandtomt.
Bilden är tagen med Nikon F6 och filmen är Acros 100 som jag pressade till 1600 ISO, dvs 4 steg! Jag kan ha använt ett färgat filter också men är osäker (rött antagligen). Jag framkallade som vanligt i Xtol förrådslösning när jag pressat en film. När jag försökte kopiera detta uppdagade jag en mängd vita prickar. Sannolikt är det kornen som klumpat ihop sig lite slumpartat. Det fanns inte ett dammkorn på negativet (om det inte fastnat medan det torkade) och även om det gjort det så brukar det inte bli en så förfärande mängd. Jag har oftast stort tålamod men det här var helt enkelt för mycket att retuscha . Det gick lite smidigare i Photoshop. Och retusch för hand på en papperskopia är jag långt ifrån en mästare på.
Jag fick i alla fall bilden publicerad på National Geographic bland läsarnas bilder på temat Semester.
Eders Hängivne

Tack, Stefan. Jag tyckte själv att den blev så speciell att jag måste försöka göra en fin kopia av den. Men jag gav upp och gjorde den digital =)
Entusiaster som min herre ger inte gärna upp - men indirekt får vi här ett erkännande av det digitala mörkrummets styrka... :-)
Jag fick i alla fall klart för mig att det inte är lämpligt att köra Acros 100 på 1600 =) Då är det lika bra att använda en film som inte behöver pressas lika mycket.
Ja, det var väl övermodigt av mig att pressa filmen så hårt. Mellan alla de där vita prickarna tycker jag kornet ser bra ut och ger bilden en bra stämning. Tror du det kan bero på något annat än att silvret klumpat ihop sig? Jag kan inte tänka mig någon annan orsak.
Men hade du inte pressat filmen hade den fått en helt annan karaktär, och jag tror inte till det bättre. Nu har den en fin känsla med sina igensotade skuggor och kontraster. Att göra rätt är inte alltid att göra rätt. Göra rätt kan lika gärna vara att underexponera som här, för att få just denna effekt du fått. Kan man sin sak lär man sig att styra resultatet dit man vill, och då är rätt eller fel inget på förhand bestämt.