Körkort med Rolleicord IV
Eftersom jag har en fotointresserad pappa så var det naturligt att körkortsfotot skulle tas av honom. Han riggade upp en vit bakgrund och en stol. Hemgjorda lampor arrangerades för lämpligt ljus och sedan sköt han upp en rulle. Troligtvis Tri-X. Ur denna serie valde jag då som nu den bild som skulle pryda mitt första körkort. I oktober blev det klart men eftersom jag inte hade en egen bil lånade jag mina föräldrars Ford Anglia -58. Mamma hade köpt den av en god vän för 50 kr och pappa spenderade åtskilligt med tid på att få den i ordning. Svart var den och med röda galonsäten. Vindrutetorkarna var vacuumdrivna och fick bra fart om man lättade på gasen lite. Här är en bild på Anglian. Det står EGR på den men EGR var inte uppfunnet då så vid tiden för detta foto var det bara en meningslös akronym. Mitt körkortsfoto från 1972 blir alltså mars månads profilfoto. 
Bilden är tagen med pappas Practika IV några år senare. Sannolikt på Ektachrome 200.
Jag hade tänkt skanna in mitt första körkort också men jag kan inte hitta det, trots ivriga efterforskningar. De senare finns bevarade men det första är tillfälligt ur sikte.
PS
Till höger skymtar baken på en Ford Taunus 12M Coupé -65. Mina föräldrars nästa glidare. Också den med röda galonsäten.


Tack Johan. Historier är till för att berättas.
Ja, den var åtminstone speciell. En svart pärla. Å röda galonsäten! Behöver man mer?
/Bernt (körkortslös)
Tack, Bernt. Man måste ju hålla historien vid liv. Det är långt kvar till sista kapitlet =)
Jag undra om det inte var en v4 i den.
mvh Rolf
Det satt mycket riktigt en V4 i Taunusen!
Då jag tog körkort ägde familjen en VW K70
Ja, den kom lite senare. Det existerade en K70 i släkten som var med om en olycka några år senare.
Din röda är snyggare! Denna är fortfarande registrerad men avställd (enl. bilregistret) Registreringsnumret är GKB520.
Ett sånt körkort hade varit lättare att ta. Och billigare!
Vi hade också en Taunus. :-) En 17M -69.
Jag minns att jag satte Praktican på stativ framför projektorduken, och använde självutlösare till mitt kort.
Ja, det var inte så noga med kortet på den tiden. Men jag tror att det behövde vara ett visst avstånd mellan hakspetsen och näsroten =)
50-kronorsbilen hängde med några år och det kostade nog mer att reparera den än att köpa den =)
Tidigare modeller (före 1953) med namnet Anglia omnämndes smädligt som ”Korvkiosk” eller ”Ståplats för fyra”. Stilen levde kvar länge under namnet Popular. Om den verkligen var populär så får det nog tillskrivas priset. Säker är jag inte (mitt sifferminne är inget att lita på) men jag tror att man kunde köpa en ny Popular för runt 4000 kr. Fast det är klart, på 50-talet var också detta en bra slant.
Stopp och belägg! Den såldes för 50 kr 1972 och reparerades omgående till brukbart skick =)
Modellen "fri lördag" fanns ju också med den karakteristiska sneda bakrutan (som f ö kom tillbaka långt senare på Renault)
Båten var en Säfflebåt med en Albin O2. Såldes 1979 för en spottstyver utan motor. Motorn såldes nyss till någon entusiast.
Farsan hade en likadan Taunus 12M. Rattväxel. Röd galon. SAAB V4 hade samma motor på den tiden. Eterniten på byggnaden färgmatchar perfekt er 12M.
H/ Ronny Persson Helsingborg
Ja, det var en trevlig coupé. Jag lånade den också några gånger. Rattväxeln var ju så bra. Undrar varför de slutade med det? Min första bil hade också rattväxel.