Medlem i Fotoklubben Avtrycket

Från Avbildning till Bild

Jag har några personliga kökbordsfunderingar om bild direkt från hjärnan utan filter.  Jag har funnit, att då jag drar ut svängarna vid redigeringen av en bild så blir jag rätt uppmuntrad av den kreativa processen. När jag är på jakt efter dagens bild (Instagram bjobjogalax ) ser jag fram emot kommande bildbehandlingen vid en kopp kaffe och några kakor.  Typ , tar jag den här bilden kan jag antagligen få fram något för mig tillfredsställande och spännande i bild-behandlingen.

Jag har märkt att jag föredrar vissa "penseldrag" i efterbehandling än andra, vilket på nåt sätt kanske speglar den jag är som bildbetraktare. Den personliga evolutionen landar förmodligen i olika preferenser beroende på att vi har olika referensramar inom olika områden genom livet. Jag har noterat att bilderna efter behandlingen framstår som något dystra, vilket kanske har med min åldern att göra. 

En tanke som har slagit mig är, när blir avbildningen som jag plockar ur kameran en bild ur ett mera konstnärligt perspektiv då bildbehandlingen gjort sitt? ( Här kan jag tänka mig en del invändingar )

Nedan är en "avbildning" :) som jag tog för några år sedan samt den bildbehandlade.

Inlagt 2022-02-20 12:24 | Läst 1254 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Intressant fråga.

Jag frågar mig om det går att hitta någon definition av precis när en "avbildning" blir en "bild". Att exempelvis vrida din avbildning här 180 grader och hänga den upp och ner skulle kanske också kunna göra den "bild" och mer "konstnärlig"(eller, mer sannolikt, anses vara ett fånigt tilltag), fastän avbildningen på sätt och vis är intakt.

Det jag försöker säga är att det inte är hur stora förändringar du gör som är avgörande utan hur mycket de återspeglar din personlighet, kreativitet, glädje, sorg eller "mood" när du arbetade med bilden. Du nämner själv din åldersrelaterade dysterhet som jag tycker syns i din bearbetade bild på den rödklädda kvinnan. Och den är avgjort mer personlig, intressant och "bild" än ursprungsbilden.

Sedan kan väl redan en "avbildning" direkt från kameran också vara en "bild" på samma sätt som en bearbetad bild om utsnitt etc. är talande och personligt. Men det känns som det blir allt svårare med den stora mängd "avbildningar" som nu produceras.

Detta är också tankar direkt ur hjärnan utan filter...ska bli intressant att se hur andra tänker om detta.

Till sist så måste jag säga att det är en befrielse att se att det, som kvinnan på bilden, finns människor som vågar sticka ut.

/F
Svar från McBear 2022-02-21 23:54
Javisst finns det olika betraktelsesätt. Allt är väl egentligen en bild. Tanken är att uppmuntra till att dra ut svängarna lite i bildbehandlingen och lite utforska sig själv i processen. Den bildbehandlade bilden är gjord i Lightroom och Snapseed på min Samsungplatta.
Tänkvärt inlägg!

För mig skulle första bilden beskuren så att 1/3 från vänster togs bort funka som bildbehandlad. Schysst dam som stretar på för att synas!

"Direkt från hjärnan" är nåt jag funderar på just nu. Vår medvetenhet ligger ca 0,5 sekunder efter det vi tagit in, reflexer går mycket fortare. Hjärnan har jobbat i nästan 1/2 sekund innan bilden når medvetandet redo att bildbehandlas.

Duktiga fotografer som klarar snabba förlopp låter sitt undermedvetna trycka av. (Eller har modern utrustning med multiexponeringar ochkan välja "rätt" moment i efterhand).
Svar från McBear 2022-02-21 23:56
Det finns naturligtvis grader i bildbehandlingen. När jag fotar gatufoto använder jag serieexponering.
Varför skulle överdriven bildbehandling göra en bild till konst? Jag gillar den första mycket bättre. Att med straight photography göra något intressant är vad som är utmaningen och det svåra. Svänga till det i datorn kan vem som helst lära sig, och det blir varken mera bild eller konst för det. Det har med andra saker att göra om en bild är en bra bild/konst eller bara en avbildning utan tanke eller innehåll. Men formen kan givetvis förstärka, eller i värsta fall försvaga bilden och innehållet. Här tycker jag att bildbehandlingen inte förstärker, den första är mycket bättre.
Svar från McBear 2022-02-22 00:02
Jag har en, vad vi kan kalla, normal bildbehandling också, där jag beskurit bilden mm mm.
Beträffande "kan vem som helst göra" är nog en sanning med modifikation. Fotografer sitter där med sin bildbehandlingsverktygslåda och använder i många fall en bråkdel av möjligheterna. I den kreativa processen ligger i att ha en vision i det slutresultat som man vill se. Ju fler verktyg man behärska desto större möjlighet att förverkliga visionen.
Svar från McBear 2022-02-22 00:04
Beträffande överdriven bildbehandling så det nog inte fråga om det utan vad jag skulle kunna kalla delvis en "omvandling".
Spännande bild och mycket intressant frågeställning. Särskilt intressant att du visar ursprungsbilden. Till att börja med tycker jag varje bild "står" för sig själv, hur fotografen/ konstnären gjort för att få fram sin bild är ointressant, så länge hen inte påstår att bilden är dokumentär. Och tanken att en bild är bättre därför att den är svårare(?) att göra är för mig obegriplig.
Din fundering tangerar också en reflektion jag gjort. Efter som jag ofta går på känsla när jag fotar är det långt ifrån alltid jag har riktigt klart för mig vad som får mig att knäppa just den eller den bilden. Därför är det heller inte självklart hur jag ska efterbehandla. Men då och då när jag leker med efterbehandlingsvariationer hittar jag rätt och liksom "förstår" varför jag fick ingivelsen att fota just som jag gjorde. Jag kan lätt tänka mig här att det du egentligen såg här, medvetet eller omedvetet, var den röda kvinnan som stretade med sitt liv och med att korsa gatan, inte stadsbilden med en kvinna. Hälsningar/ Björn
Svar från McBear 2022-02-22 00:08
Det låter som om jag lite fotar som du.

Då måste det ju också var ointressant hur en bild bildbehandlas och att det är slutresultatet som räknas.

Det som är svårt för den ene kan vara lätt för den andre.