Estetiska gatufotobilder = väggvänlig bilder?
Nu sticker jag nog ut huvudet, men jag tar risken. Jag följer gatufoto på Instagram och har lagt märke till följande. Väggvänliga "gatufotobilder" får oftast rätt mycket positivt bemötande. Vad menar jag då med vägvänligt i detta sammanhang? Det är bilder som i första hand vinner på något annat, än att beskriva en situation, en företeelse, en händelse något avvikande eller leverera något som gör att man tänker till en stund inför bilden. Formen snarare än innehållet är viktigast och det blir inte mer än "snygg bild".
Det finns en ansenlig mängd med bilder där någon form av mönster är huvudmotivet och om en människa befinner sig på rätt ställe i bilden, för att accentuera detta mönster, är det pricken över iet.
Så har vi alla dessa bilder med en smal ljusstråle som faller på en person som är alldeles svart och ger en lång svart skugga. Här spelar ljuset och mörkret huvudrollen i bilden.
Jag säger inte att dessa bilder är dåliga. Dom kan vara väldigt tilltalande och visar att fotografen har en blick för det estetiska snarare än genuin gatufotografering i dessa bilder.
När jag nu avslutat denna text inser jag att jag vid några tillfällen just tagit några bilder av ovan beskrivna slaget. Dock är det inga bildmotiv som jag idag direkt letar efter.




Den är på riktigt. Busshållplatsen på Normalmstorg hade under en tid under vintern dagsljus i väntkuren som ett experiment. En fotokompis var involverad i projektet och bad mig ta mig dit för att ta några bilder. En av bilderna var denna. En ren slump således.
ok, tack för info!
Varför har han två paraplyer?
Frugan/sambon är inne och handlar, han håller hennes också under tiden!/
Han fick mitt intresse för att han hade två paraplyer. Det visade sig att han hade hustruns/sambons...paraply också medan hon var inne i en affär.
Beträffande den första så är det vid ett tillfälle då nazisterna demonstrerade på Medborgarplatsen.