Medlem i Fotoklubben Avtrycket

Ewa-Maria Johansson i senaste numret av Fotosidan Magasin - är hon riktigt ärlig eller?

Ewa-Maria Johasson är bildkritiker av svartvita bilder i senaste numret av Fotosidan Magasin. Hon skriver "En del av mina bilder går åt det surrealistiska hållet och då kan det svartvita många gånger förstärka intrycket". Hon visar då upp två bilder och den vänstra bilden innehåller noll ansträngning från fotografen mer än att rikta kameran och knäppa av.  Bilden är en glasruta i en dörr med motivet klappat och klart. Jag har exakt samma bild, som jag tagit i Havanna. Hon skriver inget om något fotograferande i Havanna. Men det finns kanske en rimlig förklaring?

När jag läser artikeln får jag intryck att Ewa-Maria lägger ner lite krut på sina svartvita abstraktioner??

Inlagt 2019-05-14 22:05 | Läst 2429 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Spännande....nästan identiska bilder...hmmmm....kan hon vara upphovsman på något sätt till bilden på glasrutan?
Svar från McBear 2019-05-15 08:30
Den tanken har föresvävat mig.
Jag förstår helt ärligt inte din poäng. Menar du att Eva Maria Johansson i artikeln givit sken av att lägga ner mycket arbete med sina svartvita bilder men att du ”genomskådat” henne eftersom du vet att just detta motiv är klappat och klart? Detta leder dig till att misstänka att EMJ inte är ärlig?

Eller har jag fått allt om bakfoten?

F
Svar från McBear 2019-05-15 08:37
Jag är lite provocerande. Det redogörs för hennes fotografiska eskapader och hon har en gedigen karriär bakom sig och gått på diverse fotoskolor. Hon har inte fixat till abstraktionen själv såvida inte hon gjort det och bilden hamnat på Kuba. Men det uppdagar sig kanske.

Anta att jag skickat in bilden för bedömning på temat abstraktion. "Här har fotografen åstadkommit en intressant bild som leder tankarna till utomjordingar"
Fredrikpersson 2019-05-15 16:53
OK, jag tror att jag förstår.

Ewa-Mari Johansson hade en utställning med dokumentära bilder från Havanna nyligen och jag tror att det är så enkelt som att ni har sett samma motiv i Havanna. Ditt och hennes utsnitt skiljer en aning om man tittar noga.

För att bli framgångsrik fotograf måste man säkerligen dedikera sig hundraprocentigt och konstant leva genom fotografin. Vi kan väl alla ha tur och få en lyckad bild lite då och då men för att hålla jämn och hög kvalitet över lång tid krävs nog både passion, envishet och ekonomisk uppoffring. Hårt arbete, helt enkelt. Jag känner inte EMJ och har tyvärr inte sett någon av hennes utställningar men jag får intrycket av att hon efter sin modellkarriär varit en dedikerad och produktiv fotograf under lång tid.

Om hon har tagit den här "färdiga" bilden, så skulle jag inte bara utifrån det säga att hon tar genvägar. Det är en hård slutsats på väldigt lite underlag. Det krävs dessutom ett rutinerat öga för att se ett färdigt motiv och stor erfarenhet för att göra en sådan bild till del av ens samlade arbete. EMJ:s Havannautställning var en dokumentärfotoutställning, men det kanske inte framgick av reportaget i FS Magasin.
Vi är nog överens om att det krävs mycket hängivelse av en fotograf som vill hålla över tid, men jag tycker att dina misstankar om EWJ:s oärlighet verkar lite förhastade.

/F
Visst är det samma bild. Något är lurt.
Det kan ju var hennes eget verk som hamnat där även om det verkar långsökt. Om det inte är det så är det ju bara en avfotografering av någon annan konstnärs verk. Det kan hon knappast ta åt sig äran för. En sån bild kan ju vem som helst som varit på samma plats ta. Du t ex =)
Jag tycker du ska be FS kolla upp det där. Eller redaktionen på FS magasin.
Jösses! Bilden är ju identisk! Jag är verkligen nyfiken på att höra den rimliga förklaringen...