Bildligt talat!
Att tänka på om Du ska få tävlingsbilder placerade i Foto och Kamera & Bild.
Jag har roat mig med att gå igenom Kamera & Bilds (Grand Prix) samt Fotos (Månadens Bilder) för att se om det finns någon gemensam nämnare bland de domare som utser de ”bästa” bilderna i varje nummer. Totalt har 18 domare varit aktiva varav 14 män och 4 kvinnor.
Om jag gör ett svepande påstående om domarna så kan man inte anklaga dem för att vara djärva utan kör på säkra kort. I huvudet på en domare kan man förmodligen finna följande - ”Om jag tar med en människa på bilden så kan ingen anklaga mig för att göra fel” (Detta gäller i högsta grad om en kvinna är domare. )
Av de 18 bilderna på första plats kan man finna 13 st med människa/människor.
I Kamera & Bild innehåller 74% av placerade bilder människa/människor och i Foto 61%. Om domaren är kvinna landar vi på 90%.
När jag satt och tittade igenom bilderna så började jag tycka att det dök upp ovanligt mycket barn på bilderna så jag delade upp gruppen ”Människa i bilden” i undergrupper och si i Foto förkommer det 20% barn och i Kamera&Bild 37% av de bilder som jag bedömt som ”Människa i bilden”. Vidare kan jag konstatera att domarna föredrar en man/män i bilden före en kvinna/kvinnor.
Förra året var det i Kamera & Bild överrepresentation av svartvita bilder om jag kommer ihåg rätt. I år är det faktiskt lite mer färgbilder än svartvitt om man tar hänsyn till alla placerade bilder i de båda magasinen.
Nu till Björns rekommendationer för att 2010 vinna i Foto och Kamera&Bild:
- Först vill jag bara säga att det är ingen idé att snegla på domarens bildpreferenser. Det har ingen som helst betydelse vid bedömningarna.
- Du kan också i princip skippa rena naturbilder och bilder i stadsmiljö utan någon skymt av en människa/människor, typ arkitektbilder.
- Manipulerade bilder - konstbilder kan Du också glömma
- Det är hugget som stucket mellan färg och svartvitt
- Domaren är något begränsad i sin bildanalys och måste kunna identifiera sig med något i bilden och då är det enklast att ha med någon människa/människor i bilden helst placerad i en miljö, som har konstruerats av människan - inne eller ute. (Jag kan efter min genomgång konstatera att miljöer i naturen är i minoritet)
- Bilden måste samtidigt leverera en estetik i kombination med en känsla som slår an.
Om du nu inte tycker att ovanstående rekommendationer verkar så inspirerande så kommer här några alternativa:
- skit i vad andra tycker
- ta till Dig och var öppen för vad unga fotografer håller på med
- Gå på foto- och konstutställningar och verkligen studera bilderna och ställ Dig frågan - varför tycker ja att en bild är skit när andra höjer den till skyarna.
- Kom bort ifrån ”fotoklubbsbilden” , bryt fotoregler och börja experimentera
- Skicka in ”tokiga” bilder till fototävlingar
Rekommendationer till Foto och Kamera & Bild:
- Om ni vill medverka till att släppa fram, engagera och utveckla fotograferandet bland era läsare ta då och inrätta olika tävlingsklasser.
- Mer bilder och mindre text. Med det menar jag att även om det kan var intressant att få veta mer om en framgångsrik fotograf så borde fotografens bildutymme vara större än textutrymmet!
- Släpp fram konstfotot, som kan var inspirerande även för den som inte håller på med denna typ av foto
Så här ser "glada" grisar ut. Kan vara bra att veta i Juletider
Djur- och naturbilder varav en riktigt svinaktig
Ett av mina växande bildintressen är djur och natur (som jag åter tagit upp från mina tidiga år med kameran i hand). Nedan några exempel från årets skörd så här långt.
Klicka bild för större bild!
Klicka bild för större bild
Klicka bild för större bild!

Biskops Arnö (en dag man kommer ihåg)
Jag kan väl inte annat än att hålla med Bengt Gustafsson om dagen var väl disponerad med fina fotoupplevelser. Då Bengt formulerat dagen på ett förträffligt sätt så nöjer jag mig med att kompletera med några bilder från samma tillfälle.

Bengt och Lasse i samspråk
Klicka bild för större bild!
Klicka bild för större bild!



Jaha, nu har jag fotograferat rugby (fullt av överraskningar)
I vintras bestämde jag mig för att fotografera rugby. Jag tänket att det borde ju dyka upp intressanta aktionsbilder. Vid ett tillfälle i maj fotograferade jag EM för damer och i början på augusti fotograferade jag en rugbycup där damer, herrar och veteranherrar spelade. Det man kan konstatera är två saker: Ju duktigare lag som spelar mot varandra desto intressantare situationer dyker upp och man har ingen aning om vad som fastnar på bildsensorn. Det är bara att trycka på avtryckaren (Canon 40D tar 6 bilder i sekunden) , följa skeendet och hoppas på att bilderna blir skarpa. Det visade sig att Canon 100-400 passade utmärkt för sportfotografering. När man sedan tittar i datorn på bilderna upptäcker man situationer, som man kan bli något överraskad över. (Jag har lärt mig att i rugby får man inte passa framåt!)
Klicka bild för större bild!
Coverbandbilder - Limited Edition
Jag hamnade av en händelse, någon gång i maj, på puben Big Ben på Folkungagatan i Stockholm. I pubens källare spelade Limited Edition.Då jag hade min nyinköpta Canon 5D Mark II med mig gick jag ner och tog en hel del bilder i det befintliga ljuset. Nedan några bilder från detta tillfälle.
Klicka bild för större bild!
Klicka här för att se fler bilder!












