Medlem i Fotoklubben Avtrycket

Varför har inte en amatörfotograf samma konstnärliga frihet som en målare?

En sak som bubblat ett tag är tag varför en amatörfotograf kritiseras för de hjälpmedel denne använder för att uttrycka sig i bild. En målare ifrågasätts inte för de hjälpmedel denne använder när hen sätter sina kreativa idéer på en duk.

En målare kan projicera en bild på sin målarduk, sätta bildens konturer på pränt och sedan börja måla. Detta utan att utsättas för kritik. Det är inte heller någon som lägger sig  i vad målarens "verktygslåda" innehåller och hur verktygen används.

En amatörmålares alster få negativ kritik direkt då hur filter och andra verktyg i fotografens "verktygslåda" använts. Aha, du har använt ditten och datten filter, program m.m och fotografens verk blir därmed direkt diskkvalificerat. Några tankar så här från köksbordet en tisdagskväll  :)

Inlagt 2022-02-15 21:59 | Läst 1210 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Man gör vilka bilder man vill. Men ofta är det så att många ser inte fotografi som konst, förrän alla dessa verktyg används. Många har svårt att se fotografi som konst utan att dessa krusiduller läggs till. Förmodligen för att det är svårt att göra konst, och för att man felaktigt tror det blir konst när man använder det. Se t.ex de många annonser man lägger ut med diverse program som ska göra dina foton till konst. Inte undra på att folk tror att det blir konst då. https://digitalfotoforalla.se/bildbehandling/gor-om-dina-bilder-till-konst
Inga enkla var där! Även målare har nog under historiens gång fått kritik för att ha använt hjälpmedel. Numera är väl professionella curatorer proffs på att inte bli provocerade av någonting utom fina bilder på katter och solnedgångar.

Jag är ju amatör och gillar bilderna du visar här oavsett hjälpmedel.
Konstnärerna har faktiskt kritiserats under alla år. Till exempel har impressionisterna blivit ifrågasatta i konstkretsar, när den konstarten var ny. Och andra också, till och med Rembrandt! När det gäller verktygen så har jag besökt en konstutställning i Köpenhamn med tavlor av Claude Monet, där man berättade om hans speciella penseldrag. Och Picasso tyckte att en akvarell skulle målas endast med en enda pensel. Konstnärernas verktyg har alltid diskuterats och gör det fortfarande. När det gäller fotografin, så ser jag en diskussion om fotografens verktyg inte som kritik utan som ett intresse.
Hej Björn.
Spännande evig fråga som säkert har 100 olika svar.
Ett fotografi var från början ett mekaniskt avbildat ögonblick av tiden/verkligheten.
Alla tyckte/tycker inte det är konst.

När vissa ändrar på den mekaniska avbildningen, lägger till och drar ifrån, tycker andra att det inte är fotografi utan konst.
Sådana ändringar har gjorts sedan foto uppfanns.

Kanske är ett fotografi en fysisk bild som tagits med kamera, på film och framkallats i mörkrum?

Kan man inte bara vara nöjd med att vi tycker olika?
Ha de gott.
Jerry
Hej
Spännande, och viktig fråga som kan besvaras på Jerrys sätt, finns säkert hundra svar på frågan. Eller med Nils Bergqvists något ampra och tydliga svar.
Många tänker sig att det ska se ut som konst, men konst är inget som ser ut, varken på det ena eller det andra sättet. Man sneglar på måleri, teckning och annat i tron att ser det bara ut så där, då blir det konst. Eller borde. En programvara som förvandlar min bild till något som ser ut som en teckning är ett billigt trick, en förväntan om att betraktaren sitter med ett slags konstnärligt facit i hand. Men konst handlar om något annat. En slags överenskommelse mellan sändare och mottagare om vad och vilket som gäller i en bild.
Men det här gäller även fotografi. En uselt kopierad oskarp bild kan bli konst om överenskommelsen är sådan. Men en till synes välmålad (”man ser vad det föreställer”) eller tekniskt perfekt skapat fotografi blir inte konst av den orsaken.
Sen är så klart frågan om man gillar bilden, blir engagerad, berörd och så vidare den stora frågan. Vilket kan få en att tro att definitionen på konst är vars och ens ensak.
Det finns fotografer som i ena stunden gör bilder av hög teknisk klass för att nästa stund göra fotografier som är dess motsats, men med ett konstnärligt tilltal. Det finns tecknare som kan teckna naturalistiskt och perfekt och i nästa stund utnyttjar sin förmåga att få fram ett särskilt driv och svärta i linjen, långt från det perfekta.
Margaret Mead, hon som skrev boken ”Teckna med höger hjärnhalva” berörde just den frågan; vad händer när man kan göra den perfekta bilden? Man börjar göra avsteg, skavet, småfelen, utvecklar sitt eget bildspråk vidare till ett eget uttryck. Och där nånstans börjar man nog närma sig konstbilden.
Tack för ett intressant och utvecklande blogginlägg.
/Gunnar S
Hej Björn!

Spännande frågeställning - Självklart är den i behov av ett skolat bemötande...Oxå.
Det lämnar jag gärna till andra att ägna sig åt:)

Bilder väcker tankar och känslor, föder associationer såväl som drömmar och nya; nygamla och fullständigt obsoleta idéer. De obsoleta travar gärna på i gamla hjulspår. Andra idéer kan vara mer kreativa, lite nyfiknare till sin läggning, aningen mer xperimentella. Rentav spännande;)

Ingen av dessa är fel. De är enbart tolkningar - Olika uttryck och reaktioner, eller olika hjälpmedel, verktyg och redskap om en så vill:)

Dina bilder är konstverk i sin egen rätt. Inte bara det, de är vacker konst.
Dina redskap är knivskarpa.
Alltså - Ingen större anledning att pudla:)

(P.S. Tycker förresten att de övriga kommentarerna i din bloggpost är alldeles lysande och belyser din fråga ur ett antal olika, men likväl intressanta vinklar.)

Allt gott!
//Morgan
du skapar dina bilder som du vill
du använder vilka verktyg du vill

själva din bild är ditt uttryck

du behöver inte kalla dina bilder för något - människor ser och känner om ditt uttryck är konst
du har precis samma konstnärliga frihet som konstnärer inom andra genrer

tråkigt att du bär den uppfattningen i ditt skapande

foto är ett verktyg
jag manipulerar vilt själv

kolla gruppen u t t r y c k

välkommen till oss

/inger