Ögonblick i min verklighet

Sönderfall och Olle är förbannad

För ett par dagar sedan intervjuades en historielärare i lokaltidningen. Han menade att samhället höll på att falla sönder. Då menade han inte rent ekonomiskt, utan mänskligt och moraliskt. Att egoism och vinstintressen breder ut sig och att solidariteten försvinner. Jag kan bara hålla med honom.

I samma tidning fanns ett reportage om ett demensboende i Västerås. Olle Johanssons fru bor där, och hon har blivit utsatt för våld och stöld. Inte av personalen, utan av andra boende. Grundproblemet är att man inte har tillräckligt med personal på boendet. Och varför har man inte det? Det anses bli för dyrt att anställa mer personal. Så visst har vi ett sönderfallande samhälle.

Jag känner inte Olle, men av en slump träffade jag honom i centrum i fredags. Vi började prata med varandra. Olle hade behov av att lätta sitt hjärta. Han var förbannad. Han är över 90 år och menar att det är en stor skam att äldre människor inte får leva i trygghet. Olle är också full av ångest inför framtiden. Hur skall det gå för hans demenssjuka fru? Hur skall det gå för honom själv?

Olle är förbannad. Jag är förbannad. Länge satt vi tillsammans och var förbannade.

Inlagt 2013-08-10 10:58 | Läst 3036 ggr. | Permalink

"Vilken tankeväckande text. Jag vet inte om att samhället moraliskt och mänskligt faller sönder. Det finns, i mitt tycke då, så många andra tecken som visar på det motsatta.Som din text till exempel, som alla svar på din text. Tror sånt gör skillnad också även om det inte är märkbart för just dig eller mig. Sen finns det system som är stadda i förändring, som inte verkar hålla måttet. Önskar att det kunde komma lite unga friska hjärnor och hitta andra lösningar en besparingar och nedskärningar. Känns som att standardlösningarna på allt är just dra ner, hålla igen och i min värld skapas ingenting då, allt blir bara hoptryckt och skrämt. Vi har råd med varandra, vi har råd att ta hand om varandra! Ja ja jag skulle kunna skriva mycket här och jag har förmodligen inte varit tydlig alls men så får det vara :) Fina bilder av Olle, det är inte svårt att känna med honom."


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Margareta Cortés 2013-08-10 11:18
Så sorgligt så som de som varit med och byggt upp vår välfärd inte behandlas med mer respekt och omtanke. Besparingar överallt och välfärden ett minne blott med krympande pensioner och nedläggningar.
Svar från Jon Anders Klockar 2013-08-10 14:35
Ja, det är sorgligt Margareta. Det är ju människor som Olle som byggt välfärden. Han har all rätt att vara ilsken och förtvivlad.
Hälsningar
Jon Anders
präntare 2013-08-10 11:42
Man kan undra på hur många boenden i vårt avlånga land det ser ut så här. Vård av dementa människor i demensboende kräver en större personaltäthet om man skall kunna ge dom boende en, skall jag säga mänsklig och trygg omvårdnad. Gör man inte det så är boendeformen inte ens värd namnet utan borde istället kallas för förvaring, inlåsning. Ansvariga och ytterst är det våra politiker som borde skämmas å det gruvliga att behandla gamla sjuka på detta vis till förmån för tex mer pengar till kapitalet och skattesänkningar. Låt inte politiker göra som dom vill, ni måste höja era röster för att höras, som det heter i visan. Detta är väl något för pensionärernas olika organisationer att ta strid för?
Må gott
Niklas Groop 2013-08-10 13:13
Inte bara pensionärsorganisationer utan jag tycker att alla i samhället borde kräva mer människovärdighet, både inom äldrevården och samhället i stort.
präntare 2013-08-10 14:25
Instämmer...
Svar från Jon Anders Klockar 2013-08-10 14:42
Jag har sett några demensboenden i landet. Det är sällan bra. Det är som om dessa sjuka människor är helt utan värde. För det mesta handlar det om ren förvaring.
Jobbskatteavdraget har mest gynnat de redan högavlönade, och är på så sett onödigt. Bättre om pengarna gick till de mest utsatta.
Hälsningar
Jon Anders
Peter-L 2013-08-10 15:00
Det handlar inte enbart om pengar.... Det handlar om just Värdighet. Det är inget man kan "kräva", men väl ge.... Om vi alla ger det, så blir det så... En person som tjänar 100.000 kr i månaden, betalar ca 50.000 kr i skatt. En person som tjänar 30.000 kronor i månaden, betalar cirka 9.000 kr i skatt... Helt okej, men vad mer vill du ha?? Det handlar inte enbart om pengar.... Må gott!
Svar från Jon Anders Klockar 2013-08-10 15:47
Nej Peter, det handlar inte bara om pengar. Det finns pengar. Visst kan man kräva värdighet tycker jag. Man kanske också skulle vädja till människors egoism. Hur vill du ha det om du råkar bli svårt sjuk? Alla kan trots allt bli sjuka, både vanliga svensson och politiker.
Hälsningar
Jon Anders
Peter-L 2013-08-10 16:00
Vi är inte oense i sak.... bara i "finansieringen"... :) Jag tror på att Värdighet, kommer inifrån, individen själv. Man kan önska det, men finns det inte så är det lönlöst att kräva det. Som sagt, de vi fostrar idag, är de som tar hand om oss i morgon... Alla, ska ha rätt till en bra ålderdom och sjukvård... No prob!!
Dubbelolle 2013-08-10 13:39
Bra o viktigt inlägg med fina bilder! Det viktigaste skattesänkningar, solidaritet är inte modernt längre tyvärr.
Framtiden ser nog inget vidare ljus ut för oss människor. Mvh,LO
Svar från Jon Anders Klockar 2013-08-10 14:46
Tack för den kommentaren Lars Olov! Jag håller med om att framtiden inte ser ljus ut. Inte för någon av oss om den så kallade utvecklingen fortsätter.
Hälsningar
Jon Anders
Peter-L 2013-08-10 14:21
Det är tråkigt när dementa stjäl och slåss. Samtidigt så har jag förstått att det är en förvirrande sjukdom.
Det samhälle vi har idag, är det som våra föregångare byggde tidigare. Det samhälle vi har i morgon, är det Vi bygger idag. Du, och jag....
Svar från Jon Anders Klockar 2013-08-10 14:51
Så är det Peter. Det vi bygger i dag är morgondagens samhälle. Jag har stått på barrikaderna i hela livet och kämpat för ett värdigt liv åt alla. Har det gjort någon nytta? Tveksamt. Skall man då ge upp? Nej, det är bara att köra vidare.
Hälsningar
Jon Anders
Peter-L 2013-08-10 14:55
Absolut inte ge upp!! Jag tror på många bäckar små... Men mest av allt, att lära våra barn empati, medkänsla, men också ansvar och skyldigheter... Ge, och Få!! Att bara vilja Ha, håller inte...
Svar från Jon Anders Klockar 2013-08-10 15:02
Det är bra Peter. Hur skulle det se ut om vi gav upp?
Hälsningar
Jon Anders
Erik Madsen 2013-08-11 12:18
Hej Jon Anders. Det är bra att föra denna debatt / diskussion upp. Detta är problem som jag också känner igen här i Danmark och jag tror tyvärr att det gäller för hela västvärlden. Det ska sparas och sedan rammer det alltid de svagaste i våra samhälle. Vi måste alltid ta tag i våra lokala politiker och konfrontera dem med problemen - de blir även gamla en gång.
m.v.h. Erik / DK
Svar från Jon Anders Klockar 2013-08-11 13:18
Hej Erik! Det är viktigt att föra den här debatten. Alla vill väl ha det bra de sista åren, och alla borde också få ha det så. Det gäller att hela tiden ta upp frågor av den här typen.
Hälsningar
Jon Anders
Annelie Worgard 2013-08-17 11:56
Vilken tankeväckande text. Jag vet inte om att samhället moraliskt och mänskligt faller sönder. Det finns, i mitt tycke då, så många andra tecken som visar på det motsatta.Som din text till exempel, som alla svar på din text.
Tror sånt gör skillnad också även om det inte är märkbart för just dig eller mig.

Sen finns det system som är stadda i förändring, som inte verkar hålla måttet. Önskar att det kunde komma lite unga friska hjärnor och hitta andra lösningar en besparingar och nedskärningar.
Känns som att standardlösningarna på allt är just dra ner, hålla igen och i min värld skapas ingenting då, allt blir bara hoptryckt och skrämt. Vi har råd med varandra, vi har råd att ta hand om varandra!
Ja ja jag skulle kunna skriva mycket här och jag har förmodligen inte varit tydlig alls men så får det vara :)

Fina bilder av Olle, det är inte svårt att känna med honom.
Svar från Jon Anders Klockar 2013-08-17 20:23
Tack för din kommentar Annelie!
Det här är svåra frågor, och inga svar är enkla. Jag läser alltid DN Vetenskap på nätet. Där hävdade ett par brittiska forskare att ett samhälle faller sönder om klyftorna blir för stora. Den utvecklingen har pågått länge i vårt land. Det började redan under Göran Perssons regeringstid. Under borgarnas tid har den trenden blivit allt snabbare. Jag kan bara protestera mot vad som händer. Under alla förhållanden så kommer framtiden att bli intressant att följa i många samhällsfrågor.
Jag tror inte att problemen kan lösas genom att förneka att dom finns.
Hälsningar
Jon Anders
Annelie Worgard 2013-08-18 11:43
Självklart skall inga problem förnekas, det gör dem bara större. Har också läst detta om att ökade inkomstklyftor även påverkar saker som vår hälsa, detta även för de som har de högre inkomsterna.Jag tycker det var intressant och tankeväckande läsning och tänker att människan är i grunden en empatisk varelse och vi mår dåligt bara av att någon annan mår dåligt. Jag är själv trött på att de lösningar som tas till i första hand många gånger är just nedskärningar och besparingar.
Svar från Jon Anders Klockar 2013-08-18 12:18
Jag håller med dig Annelie om att människan i grunden är en varelse med mycket empati. Och visst är det så, att dom flesta mår dåligt av att andra har det svårt. Därför är det så konstigt att vi gör besparingar som får till följd att människor far illa. Kanske är det så, att avståndet mella beslutsfattarna och de drabbade är för stort.
Det femte jobbskatteavdraget som Reinfeldt nu flaggar för, tror jag inte leder till något positivt för samhället i stort. Pengarna skulle göra bättre nytta i t.ex skolan.
Hälsningar
Jon Anders
Dubbelolle 2013-08-17 20:28
Och Reinfeldts senaste medicin - ännu ett jobbskatteavdrag, det kallas för visioner det. Hälsn,LO
Svar från Jon Anders Klockar 2013-08-17 22:54
Ja du Lars Olov, jag tar mig för pannan. Ännu ett jobbskatteavdrag vill regeringen ha. Det leder knappast till fler jobb, men de svagaste får det säkert sämre. Reinfeldt gör nog sin ställning sämre med det här utspelet.
Hälsningar
Jon Anders
Dubbelolle 2013-08-17 23:24
Ja men har man inget mer att komma med så tar man till det som hela tiden egentligen har varit deras politik, att sänka skatterna, det är så fantasilöst o genomskinligt så man baxnar - hoppas o tror att vanliga löntagare nu äntligen genomskådar denna politik som bara segregerar samhället mer o mer. Ha det bra, LO