Min ambition är att dela enkla berättelser - ibland kanske jag lyckas beröra

Bron till Tjörn - historisk återblick

Detta tidsdokument publicerade jag i januari 2024 som en kollektion i gruppen "Landet som en gång var". När jag nu ompaketerar den till ett blogginlägg tvingas jag konstatera att det har hänt igen. Likheterna med broolyckan i Baltimore USA är slående och väcker minnena till liv samtidigt som jag lider med de drabbade i USA.

Hälsningar
Per-Åke


***


Almöbron över Askeröfjorden till Tjörn var en av tre broar som förbinder fastlandet vid Stenungsund med Tjörn. Almöbron invigdes 1960 och var då Sveriges längsta bågbro. Kl halv två på natten den 18:e januari 1980 kom fartyget Star Clipper något ur kurs i svåra förhållanden i den trånga farleden under bron. En kran ombord på fartyget slog i brons bärande rörkonstruktion från sidan och hela brospannet rasade. Innan vägen kunde stängas körde sju fordon över kanten och störtade ner i fjorden. Åtta personer som färdades i fordonen miste livet. - källa Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Almöbron).

Jag körde själv många gånger över Almöbron eftersom min dåvarande fästmö (ja man sa så...)/nuvarande fru bodde i Bleket på Tjörn. Efter raset, under bygget av nya bron som för övrigt skedde i rekordfart, har jag tillbringat många timmar i bilköer till de tillfälliga färjor som dåvarande Vägverket satte in mellan Stenungsön och Tjörn. I november 1981 invigdes den nya bron som kallas Tjörnbron.

I mitt arbete vid Chalmers på den tiden fick jag en gång tillfälle att lyssna till den lastbilschaufför som var den förste att i tid upptäcka att något var fel och hinna stanna. Det var mycket känslosamt att höra honom berätta hur han, som kom körande från Källön-sidan, lyckades få stopp på lastbilen precis innan kanten mot bråddjupet och därmed hindra även efterföljande fordon från att störta ner. Han försökte varna fordon som kom körande på andra sidan genom att blinka med ljuset. Minns särskilt hur han berättade att han såg ljuskäglorna från ett fordon stanna till precis framför kanten och trodde då att han lyckats varna med sitt blinkande. Bara för att i nästa ögonblick se hur ljuskäglorna började röra sig igen för att köra över kanten och störta mot djupet.





Almöbron över Askeröfjorden, fotad från Källön mot Tjörn i mitten av 60-talet. Bron bärs upp av två stålrör som bildar bågar över fjorden. Segelfri höjd mitt under bron var 41 m. Bilden är tagen med småbildsdia när jag, tillsammans med min systers fästman (man sa så på den tiden...) var vid brofundamentet för att fiska.



Bilden tog jag stående på ena betongfundamentet (det södra på Källön) som brons bärande stålrör vilade på. Vi hade klättrat upp på fundamentet för att fiska och jag passade på att ta en bild av den mäktiga (men sårbara) konstruktionen. På bilden syns hur stålrörens olika segment är sammanfogade med en stor mängd nitar. På bågarna vilar långa slanka stålpelare som i sin tur bär upp körbanan. Föga anade jag då vilket tidsdokument denna bild skulle bli.



TT Torshammer byggdes vid Uddevallavarvet och måste kunna passera Almöbron för att nå havet. Som framgår av bilden var detta en dimensionerande faktor vid konstruktionen av fartyget, marginalen var inte stor och fartyget bogserades mycket försiktigt under bron under övervakning av bland annat kustbevakningen där Gunnar Karlsson (som senare skulle bli min svåger) då jobbade. Originalbilden är fotad av Gunnar med negativ färgfilm, ifrån kustbevakningens fartyg. Jag hittade filmen efter att Gunnar gått bort och skannade då negativet med filmskanner. Trots att jag själv inte är fotograf väljer jag att publicera bilden eftersom den har ett högt dokumentärt värde i detta sammanhang. Som kuriosa kan jag nämna att en annan av mina svågrar var med och byggde systerfartyget TT Nanny som var ännu större och som passerade under Almöbron 1978. Det finns en film på YouTube ( se film här ) som visar Nannys passage under bron.



Bilden tagen från den tillfälliga färjan som dåvarande Vägverket satte i drift under tiden som den nya bron byggdes. Bilden visar brofästena (gamla och nya) på Tjörnsidan av Askeröfjorden. Pylonerna, som skall bära upp kablarna som nya bron skall häng i, håller på att gjutas från stadig grund på berget. Den intakta körbanan från gamla bron (endast spannet över vattnet rasade) används som ramp vid bygget. Till höger om pylonen, nere vid vattnet, syns en av de gamla fundamenten som gamla brons bågar vilade mot.



Brofästet vid Källön, fotad från Vägverkets temporära färja. På bilden syns tydligt hur den gamla bron "klipptes av" precis över betongfundamenten som pelarna står på och som stålrören vilade mot innan raset. Det var över denna kant (och motsvarande på andra sidan) som fordonen störtade mot vattnet innan vägen kunde blockeras.



Eftersom jag på den tiden jobbade på avdelningen för Betongbyggnad vid Chalmers så fick jag möjlighet att besöka byggarbetsplatsen och även åka upp till toppen av en av pylonerna. Utsikten var magnifik, tog tyvärr inga bilder uppifrån vilket jag ångrar idag. Vägbanans fackverk byggdes hängande i stålkablar från vardera sidan och möttes i mitten. På bilden syns tydligt att de mötande brohalvorna fortfarande har olika höjd och måste justeras ihop innan sista segmentet monteras med fackverkskranarna längst ut. Notera också de två ljusa cirklarna på de två gamla fundamentet vid vattnet, där Almöbrons stålrör vilat.

Inlagt 2024-03-27 00:00 | Läst 185 ggr. | Permalink
Det finns ett avsnitt av P3 Dokumentär om olycka/broraset:
https://sverigesradio.se/avsnitt/tjornbrokatastrofen

Jag tror att många svenskars, däribland min, första tanke när de såg vad som hänt i USA var just Tjörnbron (även om den egentligen hette Almöbron, förstås). Sedan är det vare sig den första eller sista bron som rasat, av olika skäl. Vi har ju gamla "klassiker" som Tacoma Narrows och mer sentida italienska Ponte Morandi.
Svar från pellesfoto 2024-03-28 11:11
Hej Martin,
Tack för Din intressanta och kompletterande kommentar! P3 dokumentären hade jag inte lyssnat på tidigare och den var väldigt intressant. Min fru (från Bleket på Tjörn) och jag lyssnade till den över frukosten i morse. Kan rekommenderas till andra intresserade.
Ja, Tacoma bron som rasade 1940 var en ögonöppnare för alla konstruktörer. Den rasade efter att ha kommit i en vridande självsvängning pga av en ihållande, men inte särskilt hård, vind. Samma fenomen som fick arenan Ullevi i Göteborg att börja gunga under Bruce Springsteens konsert 1985. Denna gång dock inte av vind utan av fansens taktfasta hoppande. Som forskare i konstruktionsteknik vid Chalmers under denna tid kom jag relativt nära utredningen av denna senare händelse.
Hälsningar
Per-Åke
Intressanta bilder, helt klart!
Svar från pellesfoto 2024-03-29 16:02
Hej Per,
Tack för Din återkoppling, roligt att Du tycker inlägget är intressant!
Hälsningar
Per-Åke