Alla dessa Ögonblick.

Med elbil över Alperna del 3 - Gletsch - Grimselpasset och nattfoto

Med elbil över Alperna del 3. Del 1 hittar du HÄR och del 2 hittar du HÄR.

Vi fortsatte resan ner till Gletsch-dalen där vi kom till ytterligare ett gammalt slitet hotell som återigen förde tankarna till skräckfilmen the Shining.

När vi passerar hotellet så korsade ett gammalt ånglok vägen framför oss, i ett moln av ånga och parkerade på en vändplatta intill vägen. Det var ångloket vi såg tidigare efter det vi lämnade Andermatt. En ung kille vände loket på plattan. Vilken tur vi hade som fick se det!

Från hotellet i Gletsch ser man tydligt märken på bergssidan efter den forna Rôhne glaciären . Då förstår man hur illa det är med glaciäravsmältningen!

Det lilla kapellet i Gletsch.

Vi stannade bara till en kort stund för att knäppa några bilder på tåget och det lilla kapellet innan vi fortsatte vår klättring upp på andra sidan dalen för den sista etappen för dagen - den upp till Grimselpasset som ligger 2 164 meter över havet.  Vi klarade oss upp dit med elbilen utan problem.

Där precis på toppen av passet stannade vi för natten och tog in på Hotel Grimsel-blick. Vi hade bokat rum i förväg.  Personalen var mycket trevlig och lät oss ladda gratis från ett eluttag inuti deras garage. De fick en liten provtur med elbilen som tack.

Efter en härlig middag i hotellets restaurang så gick jag och sonen ut i natten för att försöka knäppa några bilder av stjärnorna innan läggdags.

Vintergatan syntes bra den kvällen. Och vi såg några stackare som inte fått rum på hotellet övernatta i tält utomhus.

Jag gick upp tidigt nästa morgon för att fånga morgonljuset. Det var en alldeles magisk morgon då man såg solens första bleka strålar belysa den snöklädda alptoppen i fjärran!

Morgonstund har guld i mund.

Det var dags att vandra ner till Hotel Grimselblick och  äta frukost.

To be continued..

Inlagt 2018-04-05 23:12 | Läst 1670 ggr. | Permalink

"Ser jättefint ut! Imponerande att du är 'astrofotograf' också! Hälsn!"

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
En fin bild på vintergatan, fin berättelse också
Svar från Evacent 2018-04-06 17:20
Tack så mycket Peter!

Eva
I första bilden blir man som förflyttad hundra år bakåt i tiden. Snyggt! Och Vintergatebilden - ljuvligt!
Svar från Evacent 2018-04-06 17:21
Tack så mycket Ragnar! Vad kul att du gillade dem!

Eva
Fina bilder och sådan tur ni hade som kom precis då loket vändes. Ungefär som i San Fransisco där det blivit en turistattraktion att se när de vänder spårvagnarna för handkraft.
Svar från Evacent 2018-04-06 17:23
Tusen tack Margareta! Skulle gärna vilja se San Fransisco och spårvagnarna där! :)

Eva
Ser jättefint ut! Imponerande att du är 'astrofotograf' också!
Hälsn!
Svar från Evacent 2018-04-06 17:24
Tack så mycket Jan! Jag tycker det är kul att plåta lite av varje. Både högt och lågt. :)