Getinghonung

Fotografering hellre än bra

Getinghonung 100/Jag har hittat den

Den stor i en park i Nanjing. När jag pratar med guiden om  bilden som spreds över världen med en ensam människa framför en tanks är det som hon inte hör vad jag säger. Hon pratar bara om att Himmelska fridens torg är världens största torg.

Publicerad 2015-07-19 03:40 | Läst 648 ggr 3 Kommentera

Getinghonung 99/Nanjing landsbygd

Lämnade ett regnigt Beijing och flyg med China Eastern Airlines till Nanjings landsbygd.

Tror inte allt för många västerlänningar är där, i alla fall inga blonda. En kinesisk man på cykel höll på att köra omkull då han såg min blonde son och taxichauffören smygfotade en selfie med mig i bakgrunden.

Det är mycket man inte får göra 

                                         

Vem bryr sig.........

En tjusig fjäril flög förbi. Jag hoppades på att den skulle sitta stilla bara lite så jag fick en bild. Och det gjorde den, men den satt sig på en skithög!

De här pigorna var gula, måste vara kinesiska

Publicerad 2015-07-17 16:11 | Läst 647 ggr 2 Kommentera

Getinghonung 98/Försök att se Mao

Idag vaknade vi till en varm och behaglig värme, bara 30 grader och ingen sol. 

Planen var att besöka Mao. Somliga ville se en gammal och skrumpen gubbe.

Men, efter tre säkerhetskontroller och massvis, massvis av människor så hann vi inte fram.

Fick nöja mig med ett foto utifrån. Har säkert fotats många gånger och bättre än jag lyckades med.

På Himmelska Fridens Torg fanns ingen tanks idag men väl en matvagn till den som var sugen. 

Vi lyckades besöka Jing shan park, varifrån man ser hela den förbjudna staden. Tror lillkillen kollade på annat.

Publicerad 2015-07-15 13:09 | Läst 700 ggr 4 Kommentera

Getinghonung 97/Strövtåg i Beijing

Det här känns som typiskt Beijing.

Idag har vi vandrat runt på marknader. Det ser ut som ett draperi men det är nudlar som tillverkas.

Har också ätit sånt som jag aldrig smakat tidigare bl a svarta ägg doppade i vinäger och så rot av lotusblomma. Får se hur länge magen hänger med. Men jag dricker coccacola och det är ju ett säkert kort.

Publicerad 2015-07-14 13:52 | Läst 674 ggr 2 Kommentera

Getinghonung 96/Beijing

Landade tidigt på morgonen i ett varmt Beijing. På dagen idag har det varit 40 grader och sol.

Lunchen kan man, om man vill, hitta i de här små korgarna

En gräshoppa sitter i varje bur och spelar. Spelar sin sista spelning. Fick ingen bra bild på Hoppan, ni får tro mig på mitt ord.

Själv valde jag kall nudelsoppa till lunch.

Publicerad 2015-07-13 15:22 | Läst 646 ggr 2 Kommentera
Föregående 1 ... 125 126 127 ... 146 Nästa