I huvudet

på en digital analognörd

Retrokamera - Foth Derby

C. F. Foth grundades i Berlin 1926. Förutom kameror gjorde de också egna, för sin tid snabba, objektiv.


Bilderna är klickbara.

Foth Derby är en halvformatare för 127-film, dvs 3x4 cm. Eftersom det är halvformat håller man alltså kameran på högkant för liggande format. :-)

De hade tydligen kvalitetsambitioner. Huset var gjutet i aluminium och med riktig läderklädsel. Den hade ridåslutare (B, 1/25 - 1/500). Foth ville med Derby vara ett billigare alternativ till de betydligt dyrare Leica och Contax. Objektivet satt på en utdragbar bälg med saxlänk. Den såldes normalt med en Foth Anastigmat 3.5/50, men förutom en alternativ 2.5/50 kunde den även fås med en Leitz Elmar. Den var ganska tung (442 g) för sin lilla storlek (11.5 x 3 x 6 cm)

När den första Derbyn kom 1930 fanns Leican sedan några år, men 35mm-filmen hade tydligen inte riktigt tagit över marknaden än. Foth valde att använda 127-film (46 mm), ett filmformat som blivit populärt sedan det lanserats med Kodaks Vest Pocket 1912, som ett mindre alternativ till 120-filmen. Tydligen hade de ändå smittats lite av Leicans begynnande popularitet, för lustigt nog använde de i början samma bildformat, dvs 24x36.

Den saknar räkneverk. Filmen dras fram tills rätt filmnummer uppenbarar sig i ett av fönstren i bakstycket. Eftersom 3x4 är halvformat (av 4x6.5) för 127-film drar man fram första rutan tills "1" visas i första fönstret. Nästa ruta blir med samma nummer, men i andra fönstret, tredje rutan med "2" i första fönstret, osv. Det är totalt 4 fönster i bakstycket! Två par röda, och två par gröna. De röda var tänkta att användas till ortokromatisk film (som var mindre rödkänslig), och de gröna till pankromatisk, som har en mer naturlig fördelning av färgkänslighet. För att ändra, sköt man planhållningsplattan åt ena eller andra hållet.


Två röda och två gröna.

Slutaren spändes separat genom att rotera tidsratten, dock efter att man valt tid! Det är både likt och olikt gamla gängLeicor och kopior, där man väljer tid först efter framdragning, men där tidsratten på samma sätt roterar under exponering, och man kan spänna slutaren separat genom att försiktigt rotera ratten.

Lite klurigt är skyddet av avtryckaren. Den syns på bilden precis framför tidsratten. När man skjuter in bälgen, syns den visserligen genom ett passande hål i frontplattan, men man kommer inte åt att trycka in den av våda. Bredvid finns anslutning för trådutlösare med den vanliga, koniska, gängan.

Det här exemplaret är antingen en  Derby I, eller en tidig Derby II, beroende på definition. Den har i alla fall bildformat 3x4 cm och självutlösare. Att jag är osäker på versionen beror på att olika ställen på nätet definierar olika.

En ren "Derby" (1930) skulle ha varit 24x36-versionen med enkel sökare, Derby I (1931-36) var 3x4 cm och med teleskopsökare och självutlösare, Derby II (1936-40) med mätsökare. Enl annan källa kom självutlösaren först med tidiga II, och mätsökaren med sena. Exemplaret är alltså I eller II beroende på vem man tror på. I samtida franska annonser kallades alla versionerna "Foth Derby Sport". Förvirringen verkar total...

Mätsökaren på Derby II var en ganska klumpig lösning, och ser ut som en nödlösning de tog till för att möta konkurrensen från t ex Leica och Contax. Jag ville inte stjäla bilden, men den kan ses här .

Teleskopsökaren på min Derby (I eller tidig II) duger mest till att sikta med. Den har ingen ljusram, och kanterna är ganska suddiga, så man får sikta mot mitten av motivet och lite grann gissa kanterna...

Foth i Berlin upphörde 1942, men åtminstone Derbyn levde vidare som Gallus Derby Lux, tillverkad i Paris fram till -52. Möjligen flyttade man helt enkelt tillverkningen till det då tysk-ockuperade Frankrike. Jag vet inte säkert. 

Läs mer om Gallus Derby Lux

Hur blir bilderna då?

Optiken har lite kromatisk abberation ut mot kanterna, men  är i det stora hela ganska bra. Tyvärr visade sig min slutare inte vara riktigt tät. Båda ridåerna har små hål, som ger en stjärnhimmel på filmen. Jag har retuscherat så gott jag kan i PS.


Före,

och efter.

Och en bild från "127-dagen " (12/7). Vid det här laget hade jag framkallat en film och visste om problemet med slutaren, så jag behöll objektivlocket på i det längsta. Det hjälpte något.


Före retusch,

och efter.

Postat 2009-08-18 00:01 | Läst 7089 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Dogma. Kanske för mig också.

Jag har tänkt på det ibland.

Det har inte blivit av förrän nu. Bl a har jag inte har sett ut någon självklar kamera.

Till slut insåg jag att jag har ju gängLeican med för det mesta. Då brukar 50:an sitta på. Delvis för att jag brukar ha kameran i sin beredskapsväska, och då får inte en extra sökare plats. Dessutom är Summitaren kollapsbar, så det blir ett litet behändigt paket. Att både hus och glugg dessutom är Retro (-46) ser jag inte som ett minus. :-)

Sålunda blir mitt Dogmalöfte:

1. Leica IIIc

2. Summitar 5 cm 1:2

3. Tri-X

Jag har fortfarande lite problem med den, trots service. Bl a har jag några skumma ljusinsläpp som ibland kan ge olika slöjor, och långsamverket funkar fortfarande inte som det skall, så den skall tillbaka direkt, nu när semestern är slut.

Jag gör ändå ett försök, och mjukstartar med den här.

Postat 2009-08-10 00:14 | Läst 4713 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Rensade vinbär

Jag rensade lite vinbär igår.

Rätt som det var fick jag syn på den här lilla krabaten.


O hjälp! Det här ser högt ut...


Det där bäret ser godare ut.


Lite till!


Och bara lite till...


Sådärja! Nu skall man bara få huset med också...

Puh. Framme!


 
Jag har inget bra makroobjektiv. Framförallt inte med autofokus. Här skruvade jag i stället ihop ett 150 mm och ett 50 mm, filtergänga mot filtergänga med en adapterring. Det ger skala 1:3 på sensorn (APS-C).

Vinjetteringen fick jag gratis...

Postat 2009-08-07 01:45 | Läst 3876 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera