Mellan himmel och jord/peter

av Peter Dahlén

Utvälinge den 19 januari

Åkte till Utvälinge för att se om det fanns något intressant

och det fanns det, hörde ett skrik från andra sidan vassen och helt plötsligt lyfte en havsörn därifrån 


Den skrämde upp några andra fåglar 

Så flög den till andra sidan ån 

och till ett träd på andra sidan där det redan satt en havsörn. Efter en 10 min så hörde jag på nytt ett skrik från samma ställe som tidigare och såg en skymt av en stor fågel som mycket väl kunde vara ytterligare en havsörn, men den lyfte aldrig riktigt så jag kunde se den riktigt. En bra start på morgonen iaf 

Borta vid Sandön gick några storspovar 


Såg att jag hade en bild från mobilen också 

Ser kallt ut och det var det 

Publicerad 2026-01-27 06:45 | Läst 453 ggr 5 Kommentera

Jordbodalen den 10 januari

Fortsätter med Jordbodalen och nu den 10 Januari, hade förhoppning att få fler bilder på kungsfiskaren med snö, men så blev det inte och det ser ut som att de har dragit iväg pga kylan. 


Rödhaken kan man iaf lita på, så det fick bli några bilder på den 

Strömstaten är ett säkert kort, denna gång hade den placerat sig i vackert ljus 

och tänk att det t.o.m blev en flygbild denna gång,  det blev med ISO9000 för att kunna ha 1/2500

Publicerad 2026-01-25 06:52 | Läst 391 ggr 7 Kommentera

Jordbodalen den 9 januari

En tur i Jordbodalen den 9 januari, snön låg fortfarande kvar men var i avtagande 


Är det en rödvingetrast tro? 

Denna rödhake är jag iaf säker på 

Även denna domherre 

Grönsiska

Publicerad 2026-01-23 05:48 | Läst 387 ggr 8 Kommentera

Norrsken den 19 januari del II

Som jag skrev igår så fotograferade jag norrskenet från balkongen även med kameran Z6iii och ett 18-28/2,8, eftersom jag inte hade något stativ hemma så blev tiderna runt 1/4s, det var så långt ner jag vågade gå på frihand. Detta var med KP8 mellan 22 och 23. Längst ner har jag lagt in en mobilbild från igår kväll den 20/1 då det var KP7 när jag fotograferade. 


Det började med rött överst och grönt nedanför 

Någstans runt 22.30 så ökade det gröna i styrka och blev lite skrikigare, medan det röda tonades ner 

Vid 23 så hade det blivit som ett grönt moln, notera att det är mer åt väster än i norr. Balkongen vätter åt väster och tack vare att norrskenet inte bara var åt norr så kunde jag se det från balkongen. Hörde att man även fotograferat norrsken åt syd i södra Sverige på en mörk plats 


Bilden från mobilen igår kväll, det var KP7 när bilden togs runt 18.30 gick sedan ner till KP5 men ökade igen lite senare på kvällen till KP7. Detta var den enda gång jag såg något som liknade norrsken vid 18.30, när jag en 15min senare hade tagit fram, kamera o stativ så var det borta. Andra på ”Norrsken Skåne” på FB la ut fina bilder på norrsken i går kväll men det är tydligt att jag behöver en KP8 och att norrskenet ska dra sig långt ner så det kan fotograferas mot väst. Som det var den 19/1 då även norrskenet var fotograferat så långt ner som i södra Tyskland och kanske ännu längre ner 

Publicerad 2026-01-21 07:26 | Läst 389 ggr 7 Kommentera

Norrsken den 19 januari

Det var ett riktigt kraftigt norrsken i går kväll, det fotograferades långt ner i Tyskland. Det skulle bli en klar natt så jag hade programmerat astrokameran för att fotografera under natten. Vid 22 började mina norrskensappar larma, jag brukar aldrig få något från balkongen i Rydebäck då jag ligger söder om Helsingborg så jag var väldigt skeptisk. Men jag gick ut med mobilen på balkongen 


Själv har jag svårt att se färgerna i verkligheten, men såg skiftande ljus och när jag tittade på displayen på mobilen så såg jag färgerna. Detta är i nordväst. Mitt första norrsken från Rydebäck. Det får bli en mobilbild idag för de jag tog med kameran ligger i kameran. Tyvärr hade jag inget stativ hemma så jag tog bilder på frihand, vi får se hur det blir 


KP index var det största jag har sett


Tyvärr drabbades min astrofotografering av norrskenet, tror jag får slänga några timmar då mitt ljusindex i exponering gick från 5000 till 15000 och bilderna kom ut gröna. Men man kan ju inte få allt, är det norrsken så får man acceptera ljusföroreningen 

Publicerad 2026-01-20 06:04 | Läst 436 ggr 3 Kommentera
Föregående 1 ... 23 24 25 ... 406 Nästa