Mellan himmel och jord/peter
Astrofoto frisläppt 260105
Några nyredigerade astrobilder från favoritsamlingen, vädret tillåter inte någon ny insamling av data just nu.

NGC6888 Crescent nebula, ett populärt objekt och poppar fint mot bakgrunden. Den ligger 5000 ljusår bort
sh2-174 Valentine rose nebula, är en planetarisk nebulosa. Den ligger 1000 ljusår bort. Färgerna ovan är naturliga och inte skapade i redigeringen
M51 Whirpool galaxen. Galaxen har en diameter på 65000 ljusår, dvs inte så liten som den ser ut på bilden. Kan jämföras med att Vintergatan är ungefär 100000 ljusår i diameter
sh2-240 spagettinebulosan , ligger 3000 ljusår bort, en supernova från en exploderad stjärna. Den är 160 ljusår i diameter. Den lilla röda till höger är en liten nebulosa sh2-242

sh2-132 lion nebula, med lite letande så hittar man ett ansikte. Ovan har jag använt en hubble palett för färgerna. Nedan är standardfärger 

sh2-157 lobster claw nebula, ovan i hubble palett och nedan i normal färgsättning 

NGC7635, här är bubble nebula men man ser också en del av lobster claw nebula i vänster hörn
Brev från kolonien 2025.30
Några från kolonin från den sista veckan i förra året. Igår fick jag flyttat en 30000 filer från 2025 till externa diskar, för att göra datorn redo för 2026. Det är också regn och blåst ute så bra klimat för att städa i datorn.

Snödropparna är på väg upp


Ovan ett utklipp från bilden under 

Även lite frost var det på gräsmattan 
Inte mycket som blommar just nu, såg faktiskt bara olvonen

Skimma

Vintersallad
Spenat 
Detta är rester från salladen från i höstas 

Det blev vackert med den lågt stående solen bakom växthuset 
Jordbodalen den 12 december
Ännu en tur i Jordbodalen.

Det första jag stötte på var ett kort möte med gärdsmygen

Vid denna tur så hade jag turen att strömstaren hade placerat sig vid en plats där det var möjligt att lägga sig och fotografera lågt vid vattenytan. Det brukar annars vara en 5dm hög stenkant ner till vattnet, nu var det inte mer än kanske 2dm. Hade också tur med att strömstaren inte flög iväg precis när man lagt sig till rätta, de kan ibland ha den förmågan att känna av när man precis är i färdigläge och då flyttar de på sig. Man ser strömstaren i bilden nedanför trädet. 
Här kommer några bilder tagna vid vattenytan, den var villig att testa lite olika pose 






Den fick ihop några olika poser från stenen 
och så var det forsärlan, men här får man handla snabbt, det går tyvärr inte att lägga sig till rätta och tro att den är kvar
Jordbodalen 251205-08
Några bilder från två turer i Jordbodalen, den 5 och 8 december. Har fortfarande inte sett kungsfiskaren, den är här men på fel plats tydligen eller om det är jag som är på fel plats

Strömstaren var denna gång uppe vid dammen, där det är lite mer flöde på vattnet och lite mer ljus också. 



Gärdsmygen har jag sett ett antal gånger i år, men inte tidigare lyckats få på bild 
Även forsärlan ville vara med 
Tillbaka till strömstaren, något längre ner i bäcken den 8 december 

och så var det även forsärlan
Julklapp
Här bilder på en julklapp som dottern har gjort till mig, blev riktigt vacker
Nedan några bilder från själva processen



För den som vill lära sig mera om keramik så gör det nu en intressant och lärorik serie på SVTPLAY, fyra avsnitt släppta
https://www.svtplay.se/den-stora-keramikkampen





