Mellan himmel och jord/peter
Vattenrall i Utvälinge
Det är mycket från Utvälinge i perioden 30/8 till 1/9, även vattenrall. Fina förutsättningar för fågelfotografering, då det var lågvatten och stora ytor med grunt vatten för vadare. Jag var här flera gånger i veckan och det blev i huvudsak vadare, det är inte omöjligt att det blev runt 6000-7000 bilder på någon vecka. Denna blogg på vattenrall (vandrikse), man ser dem nästan aldrig fastän det enligt uppgift är runt 20st här, det är troligen lågvattnet som lockar fram dem ur vassen. I dessa dagar var de synliga nästan hela tiden, väntade man en tio minuter så var det alltid någon som var ute och sprang, det blev en hel del bilder och några visas nedan. Tyvärr kan man inte komma längre ner än själva bryggan här, om man inte skulle flyta in på en luftmadrass




denna ungen ser ju ut att behöva lite stärkande mat 

lustiga fötter


Astrobilder, även några med Hubble palette
Några blandade astrobilder från de senaste veckorna, de första Örnen från balkongen och därefter några från Danmark, samtliga med Nikon 300/4.

Detta är Örnnebulosan 🦅 M16, den är nu ganska lågt i den sydvästra stammen på Vintergatan, ligger 7000 ljusår från jorden. Ser ni örnen i mitten, den är inte stor.
Ganska besvärlig att få fotograferad, i Danmark har jag träd, slänt och hus som skymmer den delen av Vintergatan och på balkongen så har jag någon timme på mig nu på hösten, då jag kan fotografera innan den går ner i moln i horisonten. Denna bild är från tre dagar, där det blev 2+2+13 bilder vardera på 300 sek, det har varit en hel del moln de senaste veckorna. Det är med LeXtreme filter som är ett smalbandsfilter som släpper igenom Oiii och Ha (Oxygen III samt H-Alpha), mer om detta längre ner. Bilden är stackad i Siril och splittrad i en fullvariant och en stjärnlös. Redigerad i LR och sammanslagen i PS och brusreducerad i Topaz DeNoise

Detta är egentligen samma bild men är i Siril redigerad efter Hubble Palette. Färgsättningen kommer från Hubble teleskopet som skapar denna typ av färgsättning genom att använda tre smalbandsfilter Sii, Ha och Oiii kallas också SHO palett. Exponeringar med dessa filter läggs sedan i en RGB uppdelning att Sii blir röd färg, Ha blir grön färg och Oiii blir blå färg. De bilder man ser som ofta är i guld och blått är efter hubble palette (SHO), det är egentligen en falsk färgsättning men är vanlig inom astrofoto. Har inte bakgrunden till färgsättningen men jag antar att Hubble använder en speciell kamera som registrerar färgspektra via filter och därför färgsätts bilderna på ett sätt för att öka tydligheten vilka områden som har vilka färgspektra, borde ju vara intressant att se vilka färgspektra olika delar i tex en nebulosa har. Personligen brukar jag inte gilla den extremt skrikgula som är i hubble paletten så den är lite nedtonad här. Jag har gjort den i Siril enligt guiden nedan, vilket är lite trick eftersom jag i en bild har två spektra, redigeringen i övrigt är samma som den första bilden.

Detta är en bild efter första dagen på Örnen då jag bara hade 2 exponeringar med LeXtreme men jag hade ett tiotal med UV IR Cut filter 60 sekunders exponeringar, som ger ett fullspektra inom det synliga området. Därför också mer stjärnor i denna bild
Detta är endast en bild från LeXtreme, en 300 sekunders exponering. Den ser ovanligt bra ut för att vara av bara en exponering så nebulosan är riktigt ljusstark
Nedan bilder från Danmark för några veckor sedan

Detta är Pacman nebulosan NGC281 bestående av 10 bilder vardera på 300 sekunder. Pacman en ljusstark emissionsnebulosa, upptäcktes 1881 och ligger 9500 ljusår från jorden. Jag gjorde om redigeringen med en annan färgjustering, den nedan, tyckte den blev lite bättre

Detta är Lower’s Nebula sh2-261, egentligen inte så mycket att visa upp men ändå värt att ta med för att se vad man får med 6 exponeringar vardera 300 sekunder, dvs inte mycket när den är så ljussvag. Detta verkar då vara en väldigt ljussvag nebulosa som behöver betydligt fler exponeringar. Ser jag på internet så verkar de flesta välja en hubble palett så jag provade det också, vet inte om det blev så mycket bättre


Detta är Cocoon Nebula kokongnebulosan IC5146, bestående av 14 exponeringar vardera 300 sekunder. Jag tycker det liknar en gubbe, har testat lite olika versioner. Det är ju så med rymdfoto man får testa sig fram och sitter till slut med ett antal olika versioner. Skruvar man lite i blandning från Siril så hänger det till LR, vill man sedan gör om från Siril så får man stacka om från början. Nedan en något softad variant
Detta är Cave Nebula sh2-155 bestående av 16 st 300 sekunders exponeringar. 2400 ljusår från jorden, upptäcktes så sent som 1956
Brev från kolonien 2022:26
En blogg om dahlior, droppar och några insekter
Utvälinge vadare med D500
Och dessa bilder är med D500, Nikon 300/4 samt TC1,4, tagna i perioden 30/8-1/9 i Utvälinge/Sandön parallellt med att jag fotograferade med Z6 i tidigare blogg. Intressant här är att inga bilder med 200-500 eller 200-500 med TC1,4 kom vidare i redigeringen. Jag kommer ihåg att jag reagerade på att det var sämre skärpa i bilderna med D500 och 200-500, särskilt de med TC, tror en anledning är att när man ligger ner och fotograferar så tycker jag det är svårt att få kameran att sätta skärpan, dvs när man fotograferar 1 dm över marken och 200-500 använde jag när lag låg ner, det var då jag skiftade objektiv. Vid urvalet i LR har jag enbart valt bilder med D500 med 300/4 TC1,4

kustsnäppor 

större strandpipare


storspov 
3 större strandpipare och 3 kärrsnäppor 
kärrsnäppa
kustsnäppa 


Kärrsnäppor
Gluttsnäppa
Vadare med Z6
Bilderna i denna blogg är med Z6 och Nikon 200-500/5,6 samt de tre första med TC1,4 dvs 700mm. Är i Utvälinge och Sandön i perioden 30/8 till 1/9. Det blir två bloggar med nästan samma motiv, denna med Z6 och nästa med D500. Låg ute på stranden på ett liggunderlag. Jag hade nog runt 2500-3000 bilder från dessa tre dagar, jag fotograferade med båda parallellt och jag skiftade objektiv, jag testade följande
- Z6 med 200-500 (har oftast denna kombo när jag har med 200-500)
- Z6 med 200-500 och TC1,4
- Z6 med 300/4
- Z6 med 300/4 och TC 1,4
- D500 med 200-500
- D500 med 200-500 och TC 1,4
- D500 med 300/4 och TC1,4 (min standard kombo för fågel)
Jag tog en blandning med dessa kombinationer och när jag kom hem så gjorde jag den vanliga sorteringen och redigeringen. Markerade de bästa och från dessa redigerade en del av de som var markerade, dvs jag tänkte inte på vilken utrustning bilden var tagen med i gallring eller redigering.
Det intressanta i denna test är att med Z6 så var det enbart de med 200-500 och några få med TC1,4 som blev redigerade. Jag kan tänka mig att med Z6 som är fullformat så upplevde jag 300mm med och utan TC lite kort så därför valde jag istället ut de med 200-500. Nu är ju inte det fullständigt vetenskapligt och det blev troligen flest bilder att välja mellan i de två huvudkombinationer jag listat ovan. Men ändå intressant att beakta. Ännu mer intressant iakttagelse blev det i testen med D500 men det blir i nästa blogg

kan det vara kustsnäppor (isländsk ryle), i bakgrunden kullaberg 
Troligen kärrsnäppor (almindelig ryle). De tre första bilderna är med 200-500 samt TC1,4. Blev ändå lite förvånad att jag valt ut några bilder med TC1,4 och att två då också var flygande, den blir ju inte så snabb AF med TC på en Z6.
kärrsnäppor 
kanske kärrsnäppor 

kustsnäppa 
kärrsnäppa 

kustsnäppa 
rödbena 
storspov 
kustsnäppor 

kärrsnäppor 
Gluttsnäppa (hvidklire)






















