Prylnytt
Väntan har varit lång och många har tvivlat, men nu lanserar äntligen Canon sin första spegelfria småbildskamera Eos R. Med Canon Eos R kommer även fyra nya objektiv - alla med Canons nya objektivfattning RF.
Nästan fem år efter Sony har nu alltså Canon och Nikon lanserat direkta konkurrenter till Sonys spegelfria småbildskameror (fullformat). Däremellan kom Leica SL, men det systemet lirar i en egen liga och säljer i små volymer.
Att lansera en ny objektivfattning är ett avgörande strategiskt val där man måste försöka se flera decennier in i framtiden. 1987 lanserade Canon EOS-systemet med helt ny fattning kallad EF. Canon valde att göra fattningen ovanligt vid och med helt elektronisk styrning av objektiven. Valet var djärvt eftersom EF-fattningen inte var kompatibel med de befintliga FD-objektiven. Canon tvingade helt enkelt sina kunder att köpa nya objektiv.

Övergången från EF till RF blir inte lika drastisk. Den elektroniska styrningen gör att alla EF- och EF-S-objektiv kan användas med den nya RF-fattningen i Canon Eos R. Det krävs dock adaptrar eftersom de fysiska fattningarna är olika. Med EF-S-objektiv beskärs bildytan automatiskt till APS-C-storlek.
EF-M-objektiv går däremot inte att använda eftersom Canons RF-fattning har ett registreringsavstånd på 20 mm (avstånd mellan bajonett och sensor) och EF-M-fattningen bara har 18 mm. Det går alltså inte att skapa en adapter för EF-M-objektiv.
Canons RF-fattning är nästan lika vid (54 mm) som Nikons nya Z-fattning (55 mm). Båda företagen har velat undvika de begränsningar i optisk design som en trängre fattning ger. Här är de ju intressant att se hur Canon och Nikon väljer att göra en annorlunda kompromiss än Sony vars E-fattning bara är 44,5 mm, alltså något mindre än Canons EF-M-fattning (46 mm) som de enbart använder för APS-C-modeller.
Den nya fattningen ger även nya möjligheter på andra sätt. Tack vare ett nytt elektroniskt gränssnitt med 12 stift kan mer data skickas till objektiven, och dessutom skickas snabbare. Det här har exempelvis gjort det möjligt att införa en funktionsring på de nya objektiven. Det minskade avståndet mellan bajonett och sensor underlättar en del optiska konstruktioner, främst i området vidvinkel och upp till kort tele.
R-systemet börjar med Canon EOS R
Första kamera ut i det nya kamerasystemet är Canon Eos R. Kameran kan sägas vara en spegelfri motsvarighet till Eos 6D Mark II med lite spetsade specifikationer. Det är alltså en instegsmodell som med största sannolikhet följs av mer påkostade modeller.
Rent designmässigt påminner den faktiskt mycket om Eos 650, den första modellen i Eos-systemet som kom 1987.
Canon Eos R har ett mer avancerat autofokussystem än Eos M-kamerorna. Det bygger på Dual Pixel AF-tekniken, men med hela 5 655 AF-punkter. Autofokusen uppges fungera ned i så svagt ljus som EV -6 (2 minuters expononeringstid med f/1,4 och ISO 100). Ljusmätaren fungerar ner till EV -3. Man talar om att den är snabb, med en reaktionstid på 0,05 sekunder. Exakt vad det är ett mått på var lite oklart på presskonferensen, men man verkar stolt över att den är snabb.
Autofokuspunkterna kan väljas på fyra sätt: ansikts- och motivföljande, 1-punkts, expanderad punkt och zonområde. När du kör manuell fokus har du tillgång till focus peaking. Du kan använda skärmen som pekplatta för att styra var i bilden fokus skall ligga.
Med låst autofokus (One Shot) och korta slutartider kan Eos R ta 8 bilder per sekund. Med kontinuerlig autofokus (Servo AF) sjunker hastigheten till 5 bilder per sekund.

Kameran har en minneskortplats som är UHS-II-kompatibel. Om man använder snabba UHS-II-kort kan kameran ta 47 bilder i råformat utan att bufferten fylls. Med UHS-I-kort minskar bufferten till 34 bilder. För JPG-bilder anges bufferten till 100 bilder oavsett korttyp.
Sensorn har 30 miljoner pixlar. ISO-området är 100-40 000 och kan utökas till 50 - 102 400. Kameran kan lagra bilder i tre olika råformat. Canons vanliga råformat, C-Raw som ger mindre bildfiler och Dual Pixel Raw som lagrar information från pixlarnas A- och B-sidor, en teknik som introducerades med Canon Eos 5D mark IV.
Den kortaste slutartiden är 1/8000 sekund. Det går att välja mellan helt elektronisk slutare eller semi-mekanisk där första eller andra ridån är mekanisk och en andra elektronisk. Med helt elektronisk slutare kan viss distorsion uppstår (rolling shutter), men du får helt tyst fotografering.
Den elektroniska sökaren är av OLED-typ och har 3,69 miljoner bildpunkter. Den bakre skärmen kan vridas i två ledder, är 3,15 tum stor och har 2,1 miljoner bildpunkter.
Video kan lagras i upp till 4K UHD-storlek med 29,97 fps. Med högsta kvalitet (ALL-I) är datamängden 480 Mbit/s. I 4K-läge beskärs bilden med faktor 1,7x - samma som för Eos 5D Mark IV. Till skillnad mot 5D Mark IV levereras Eos R med C-log. Med extern inspelare kopplad via HDMI går det att lagra 10-bitars videoström med 4:2:2 färg.
Under filmning har du en elektronisk stabilisering som skall motsvara fem steg. Som stöd vid videofilmning med manuell fokusering finns peaking som markerar de områden som är i fokus. Här kan du läsa mer om videofunktionerna.
Eos R har både wifi och Bluetooth. Det gör att man kan hålla kontakt med en mobil enhet under lång tid via bluetooth utan att dränera batteriet. När det väl är dags att föra över bilder aktiveras wifi.
Det går även att ansluta till dator via wifi och styra kameran från programvaran Eos Utility. Vill man hellre ansluta med en kabel går det också bra. Eos R har en USB 3.1-kontakt.
Canon Eos R levereras med LP-E6N-batteri. Äldre LP-E6-batterier kan också användas, men de kan inte laddas via USB-uttaget.
Canon uppger att Eos R kan ta upp till 560 bilder på en laddning. Med batterigreppet BG-E22 går det att använda dubbla batterier. I specifikationerna anger Canon både batterikapacitet vid 23 och 0 grader, men skillnaden är liten, endast 20 bilder.
Canon Eos R väger 660 gram, vilket är 105 gram mindre än 6D Mark II och 230 gram mindre än 5D Mark IV. Nikon Z6 väger 675 gram och Sony A7 III 650 gram.
Det rekommenderade priset för kamerahuset inklusive objektivadapter är 26 990 kronor. Det finns även ett paket med Eos R, objektivadapter och RF 24-105/4 IS för 37 990 kronor. Priset är batterigreppet är 3 390 kronor. Den nya blixten kostar 2 399 kronor.
Mer information tillkommer under dagen, just nu skall vi provköra nya kameran. Vi återkommer.
63 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Sony förpassas snabbt ner på kvalitetslistan med sin mindre diameterfattning och kommer aldrig att kunna leverera den bildkvalité som Nikon/Canon för möjlighet att göra med deras större fattning.
Tnyckfelsnisse har hälsat på också ser jag gällande datamängden per sekund.
RF verkar ha mycket goda förutsättningar att bli ett riktigt bra system, och en stark fördel med alla existerande EF-objektiv.
Mycket pedagogisk och välskriven nyhetsartikel - gillar!
Så mycket canon och nikon ägare har spytt galla över IBIS och lovordat Optisk stabilisering så är jag förvånad hur många som nu saknar det i nya kameran...
Det finns bra skäl för att ha stabilisering i objektiven istället för kamerahuset. Stabilisering i kamerahuset är mest effektivt för vidvinklar och normalobjektiv. För att stabilisera teleobjektiv krävs större kompenserande rörelser och det är lättare att åstadkomma i objektivet.
MEN, det mest effektiva är att kombinera båda teknikerna och det gör allt fler tillverkare. Canon har elektronisk stabilisering av video på sensorn i vissa Eos M-modeller som kan kombineras med IS-stabilisering i objektiven.
Tack för bra svar. Kände inte till att val av stabilisering berodde på brännvidd. Det förklarar ju varför exempelvis Sony 70-200/2.8 har stabilisering i objektivet trots sensorstabilisering i huset.
Själv är jag mest intresserad av att förstå tillverkarnas val.
Som tillägg till Magnus kommentar så har Canon tidigare hävdat att bildstabilisering på sensorn medför vissa risker med att sensorn kan drabbas av microjusteringar som på sikt får negativa följder.
Men det argumentet håller ju inte om konkurrenterna visar att det går utmärkt ändå. Vet inte riktigt hur det ligger till där.
".. än Sony vars E-fattning bara är 44,5 mm, alltså något mindre än Canons EF-M-fattning (46 mm) som de enbart använder för APS-C-modeller. "
44,5 mm. Sony har ingen FE-fattning, bara en E-fattning som passar för både E- och FE-objektiv.
Här finns en tabell över väldigt många objektivfattningar, med siffror på bl.a. registeravstånd och diameter för öppningen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lens_mount
Som andra påpekat så har Sony (tyvärr) ingen annan fattning, utan FE-objektiven använder samma fattning som konstruerats och optimerats för E-objektiv (dvs APS-C). Det får inga katastrofala följder, men det ger Sonys optikkonstruktörer en lite svårare, och något mer komplex och dyrare uppgift att få till optiskt bra vidvinklar och normaler.
Problematiken är densamma i båda äldre och ny vidvinkel.
Dock har man försökt att arbeta runt det i nyare optik genom att - enkelt förklarat - flytta ut vidvinkeldelen av optiken och sedan addera en telekonverter i den bakre delen för att hantera strålgången sista biten till sensorn.
Därför har vidvinklarna blivit hiskeligt stora och långa.
På samma sätt kan du se att en Sony A7 inkl optik faktiskt kan vara längre/större än motsvarande Nikon/Canon med liknande objektiv.
Med stor diameter på infästningen får man möjligheten till kortare och lättare objektiv, större ljusinsläpp och mindre extrema optiska brytningar.
Även tillverkningskostnaden bör sjunka.
Sedan får vi se om utpriset till kund reflekterar detta. :)
Nikon uppger att det är större fördel med deras nya vida fattning för objektiv upp till 80 mm. Men det gäller inte bara gamla objektiv utan även när man ska konstruera nya, som Petter skriver om. Objektivkonstruktörerna kan göra mer kompakta objektiv och mer ljusstarka objektiv.
@Petter: retrofokuskonstruktion för vidvinklar har använts länge. Det är nödvändigt att använda den typen av konstruktion för att kunna bygga vidvinklar med korta brännvidder för spegelreflexkameror. Man måste ju låta spegeln kunna röra sig fritt.
Ja den heter Eos R. Den fösta kameran i Eos M-systemet heter Eos M.
Det står i ingressen att det är en småbildskamera, alltså är sensorn 36x24 mm stor, vilket ofta kallas fullformat/full frame. Men eftersom det även finns full frame mellanformat är vi lite försiktiga med att skriva fullformat.
OK, tack! Det är inte helt lätt att hålla reda på alla olika sensorstorlekar och deras för- och nackdelar.
Det finns flera fördelar:
- Du har en elektronisk sökare som kan visa mer information, visa tagna bilder och ge mer fokushjälp vid manuell fokusering.
- Du kan använda många olika objektiv med adapter, ex Canons FD-objektiv
- Konstruktionen är billigare vilket kan ge lägre priser på sikt
- Mindre problem med skakningar från spegeln
- Du har ingen spegel som är i vägen vilket kan ge snabbare autofokus och serietagning (se Sony A9)
OK, tack! Kanske får det bli en sådan här som efterträdare till min EOS 6D MkI en gång.
"mer fokushjälp vid manuell fokusering" låter intressant. Kan du utveckla det lite mer? Skulle det kunna hjälpa mig vid astrofotografering, då det är svårt att hitta skärpan precis.
En elektronisk sökare kan ofta visa en förstorad del av bilden, precis som den bakre skärmen kan göra i live view. Vid astrofotograferingen med stativ kanske det går lika bra att fokusera med live view, men om man ska fotografera handhåller med manuellt fokuserade objektiv är det ofta till stor hjälp.
Även möjlighet till helt tyst fotografering samt inget behov av AF kalibrering
Sensorn i Eos R tycks vara baserad på sensorn i Eos 5D Mark IV
5d iv Som i sin tur är har lika sämre DR (13.6 Evs) än Sony A7 ( 2013) 14.2 Evs , Nikon d600 ( 2012) 14.2 Evs.
Som Nikon användare blir jag inge gladare för det. Nikon kunde gärna jobbat några månader till så det blev en bra kamera. Känns som R spöar Z redan i starten.
Hur då tänker du?
Både Canon och Nikon verkar ha fallit i fällan att prioritera kamerans litenhet alltför mycket. Med lite större plats hade man kunnat få in dubbla kortplatser och kanske större batterier. Som Nikon användare hade jag nog hoppats på något i stil med en spegellös D850 som även klarade AF vid video.
Uno: Z7 har alldeles utmärkt AF under videofilmning.
Större batterier? I stort samma batteri som i D850. Z7 _är_ en D850 (minus en kortplats) och _har_ riktigt vass AF i videoläge.
Här har du ett exemepel ur verkligenheten. Efter att ha gått igenom hela kamerans menyer och ställt in lite saker, filmat 4K i 20 minuter och tagit ~500 bilder var det 44% kvar av batteriet i Z7. CIPA-nummer är helt värdelösa.
Tyvärr släppte man bara helt ointressanta objekiv till Z gentemot Canon. Å andra sidan är Canons kamera skrattretande. Att köra en spegellös utan IBIS år 2018 och släppa den med två svindyra ostabiliserade gluggar är på gränsen till idioti.
Blev visst sysftningsfel där, jag menade förstås att D850 saknade vettig AF för video. Vad jag var ute efter var en spegellös med samma egenskaper som D850 förutom den usla video AFen förstås. Hade heller inte haft något emot en D860 med video AF från Z kamerorna
Vilken panik? Både Canon och Nikon har arbetat på dessa nya kameror och objektiv i flera år. Dessutom har det ryktats om båda dessa system i minst 6 månader.
30 miljoner pixlar står det.
Nog inga kungar här, möjligen en eller annan prins som kan ta över kronan om ett par år
Yes, I know that ;)
Blir inga kungar av spegellösa kameror 2018 som saknar IBIS, saknar 4K60 och dessutom har 1,7x crop vid 4K. En bonde möjligen.
Kameran känns som en stor gäspning. Objektiven var isf mycket roligare.
Jacob: vilka andra spegelfria småbildskameror har 4k i 60p?
Martin: Panasonic Lumix GH5
Lumix GH5 är ingen småbildskamera (35mm).
"35mm cameras" är det (amerikansk-) engelska namnet för småbildskameror, pga av att sådana använde 35mm bred dubbelperforerad film. En digital småbildskamera har dock inte måttet 35mm på något signifikant ställe. Sensorn i en småbildskamera brukar vara cirka 36 x 24 mm stor.
(Att jag skrev den här kommentaren beror på att jag nu läste den något missvisande beteckningen "35 mm" istället för småbild för minst tredje gången idag.)
Ah - stämmer - läste lite för snabbt...
Ja när det gäller video ligger Canon redan efter Sony och Nikon...
Bara elektronisk bildstabilisering, i video-läge, men: "produce a slightly cropped image"
Och 4K enbart i APS-C "cropped mode", inte fullformat.
Undrar om inte Nikon har ett par fördelar här?
Jodå, visst har Nikon Z6 en del saker som Canon Eos R saknar.
Beror ju på. Håller man på med vilda djur/fåglar (när man "aldrig" har tillräcklig brännvidd) så kan det istället vara en fördel med crop i 4K...
Varken Nikon Z{6,7} eller Canon R är "proffskameror" och det finns nog tillräckligt många entusiaster som köper kamerorna för att det ska gå ihop för tillverkarna.
Hur bra de tjänar på de här nya spegelfria kamerorna kommer förmodligen att avgöra om det kommer "proffsmodeller" eller inte.
Vikt är väl den sista anledningen man byter till spegellöst?
Det är andra egenskaper som gör det intressant.
Det varierar nog. När jag köpte min m4/3-kamera var det vikt och storlek som var avgörande. Andra må ha andra bevekelsegrunder.
Mats: Jag fotar yrkesmässigt, och visst uppskattar jag bekvämligheten med dubbla kortplatser och visst är det ett minus att det saknas. Men jag tycker samtidigt det har blåsts upp bortom alla proportioner, som om kameror står och faller med den funktionen. Minneskortsfel är extremt sällsynta numera och jag själv har ärligt talat rätt sällan använt de dubbla platserna i de kameror jag har för dubbelsparning, utan för att ha mer utrymme.
Med tanke på priset för optiken så är den väll minst för prosumers. 35 000 kr för 28-70 zoom, 25 000 kr för 50 mm, 12 000 kr för 28-105an. Kvar blir bara 35 mm för icke prosumers.
Jag är också förvånad över allt ståhej kring dubbla kort. Det är inte länge sen ingen hade det, och jag har inte hört talas om att det skulle vara ett problem. För min del är det för det mesta ett sätt att få mer utrymme, eller ibland ha jpg-filer lättillgängligt för att läsa in i telefonen.
Nikon Z7 (som har IBIS) är alltså en coolare kamera? :-)
Återstår att se, vem vet kanske de får problem med överhettning precis som en del Sony modeller. Nikons hus är väl dock lite större så det har kanske större möjligheter att leda bort värme, men att göra det blir svårare när sensorn behöver kunna röra sig.
Jag försökte vara lite lustig och ironisk. :-)
Om sensorstabilisering gör det svårare att kyla sensorn så borde det väl vara Nikon, och inte Canon, som inte använder hela sensorns bredd för 4K-video?