Proffsfoto

Artiklar > TEST: Leica SL

TEST: Leica SL

Efter Leica S, M, X, Q och T kommer nu SL. Leica SL är en ny kameraserie från den anrika tyska kameratillverkaren Leica. En futuristisk serie där kvalitet går före kompromiss.

Det räcker med en snabb blick på Leica SL för att förstå detta är en kamera utöver det vanliga. Designen är kantig med släta ytor. Det finns inte någon text eller några symboler till kamerans få knappar. När man tar tag om kameran och lyfter den är kvalitetskänslan på en nivå som möjligtvis motsvaras av Canons och Nikons största proffsmodeller.

Leica SL är urfräst ur ett stycke aluminium och ser ut som en prototyp direkt från ett ritprogram. Jag tycker att nya Leica SL till det yttre påminner lite om Leica R3 från 1976, men inte om föregångaren Leicaflex SL, trots likheten i namnet. Enligt Leica står "L" för spegelfri och "S" anknyter till storebror, mellanformatskameran Leica S.

Kamerahuset väger 847 gram, vilket är i klass med Canon 5Ds och Nikon D810. Leicas normalzoom får Canons och Nikons motsvarade proffszoomar att kännas som billiga leksaker i plast. Leica har inte på något sätt prioriterat låg vikt utan i stället satsat på maximal kvalitetskänsla. Normalzoomen Vario-Elmarit-SL 24-90 mm f/2,8-4 Asph väger 1 140 gram vilket tillsammans med kamerahuset ger en vikt på två kilo. Mer än de flesta trivs med runt nacken.

Leica SL delar objektivfattning med T-serien som har en mindre APS-C-sensor. T-seriens objektiv har döpts om till "TL". Fattningen kallas alltså för L-bajonett.

Eftersom Leica SL har ett relativt grunt kamerahus utan spegel går det att använda Leicas M, S och R-objektiv med hjälp av olika adaptrar. Med ett kompakt M-objektiv upplevs inte längre kameran besvärande tung och klumpig.

Mjuk bokeh. Trots att ljusstyrkan bara är f/4 vid 90 mm blir bakgrunden silkeslent och krämigt utsuddad.

4K och 24 megapixel

Leica SL har liksom M och Q en småbildssensor (fullformat) med 24 miljoner pixlar. Det är inte exakt samma sensor utan Leica uppger att det skett en utveckling mellan modellerna. Det låter rimligt, bland annat för att SL är den enda modellen som ger video i DCI 4K-storlek (4 096 × 2 160 px) och Ultra-HD (3 840 × 2 160 px). Videofunktionen i SL är riktigt avancerad med bland annat 10 bitars videosignal. Det går att styra filmernas utseende med en så kallad L-log. Tonomfånget når tyvärr inte upp i klass med de bästa konkurrenterna, men på det hela taget är Leica SL en bra videokamera.

Att Leica valt att hålla nere upplösningen på 24 megapixel kan kännas lite märkligt. Leica SL är en kamera som andas kvalitet och Leica har höga ambitioner med sina SL-objektiv. De säger bland annat att det kommande normal­objektivet Summilux 50 mm f/1,4 Asph ska kunna mäta sig med Zeiss Otus.

Det finns kanske någon logik i att SL inte ska ha fler pixlar än mellanformatsmodellen S, men samtidigt utnyttjar inte Leica sina objektivs kapacitet med bara 24 megapixel.

4K framegrab. Bildruta tagen ur en något överexponerad 4K-video från Leica SL. Stillbilden har sedan mörkats ner och konverterats till svartvitt.

Rapp autofokus

Leica SL har kontrastavkännande autofokus. Det ger väldigt exakt fokusering för stillastående motiv, men är inte optimalt för rörliga motiv. Kameran lyckas ändå bra med att följa rörliga motiv. Det beror dels på en snabb utläsning av data från sensorn och på att normalzoomen bara flyttar ett linselement vid fokusering. SL-objektiven är alltså konstruerade för snabb fokusering.

För det mesta känns fokuseringen rapp, om än inte blixtsnabb. I bland hittar inte autofokusen tillräcklig kontrast i motivet och då kan skärpan jaga fram och tillbaka. För rörliga motiv kan autofokusen automatiskt byta fokuspunkt när motivet rör sig över bildytan. Det fungerar bra i de flesta fall. Autofokusprestandan räcker gott och väl för att göra SL till en allround-kamera.

Leica SL har en genomtänkt hantering som ärvts från Leica S. Den strama minimalistiska formgivningen tvingar dock användaren att lära sig alla knappars funktioner utantill. Men de flesta lär sig nog rätt snabbt.

Den elektroniska sökaren är ovanligt stor och högupplöst. Blackout-tiden är mycket kort. Det enda minuset är att bilden upplevs suddig när man rör på kameran.

Rakt ur kameran. Ett ovanligt kontrastrikt motiv. Ljusmätningen bevarar högdagrarna - vid råkonverteringen kan man ljusa upp de märka partierna tack vare ett stort dynamiskt omfång på 13,5 steg. (24 mm, ISO 50, 1/100s, f/2,8.

Tål rejäl justering. Här har vi ljusat upp skuggorna rejält, mer än vad som motsvarar synintrycket vid tillfället, för att demonstrera sensorns förmåga. Det går att lyfta skuggorna ännu mer utan att bruset blir besvärande.

SLUTSATS

Leica SL är en kamera för fotografer som njuter av kvalitet. SL har ett brett kompetensområde och objektiven är högpresterande. I detta sammanhang känns 24 megapixel för lite, det dubbla skulle kännas mer rätt. SL-systemet är nytt och inte särskilt utbyggt. Med tiden kommer fler objektiv och tillbehör, och antagligen även en mer högupplöst modell.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-08-30. Läst av 9377 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2016-08-30 15:41   Flash Gordon
En kamera som kostar som en Hasselblad D1X. Klumpigare än en D1X men med en bildvkalité som en X-PRO2 matchar.
Jag förstår varför DPR skriver att de inte är imponerade av denna kamera.
Man får nog vara ett riktigt Leicafan för att tycka detta ar kameran man skall satsa sina pengar på.
Svar från froderberg   2016-08-30 15:50
Jag tror att vi bara ska se SL som början på ett nytt system, precis som Fujifilm X-Pro1 var. I takt med att det kommer ut bättre sensorer på marknaden kommer det också sensorer som ännu bättre matchar objektiven.

Du måste även räkna in objektivens förmåga i bildkvaliteten, och SL-objektiven går inte av för hackor. Just objektiven är, och kommer att bli SL-systemets största styrka. Leica uppger att att de försöker matcha Zeiss Otus med sin kommande Summilux-SL 50/1,4.
Flash Gordon   2016-08-30 17:32
När det gäller att jämföra dagens nivå ser jag dem lika X-PRO2. Kanske med liten fördel i DR till Leica. Fast förmodligen med nackdel vad gäller AF-C.
Mer seriös hur om hur de skall stå sig mot Hasselblad D1X. Eller den kommande motsvarigheten från Fuji. Det ser ut som den kommande mellanformataren med 50 MP från Fuji blir en kamera som är en variant på Fuji X-T2. Att också Fuji kan skapa bra objektiv vet vi redan. De kommer enligt ryktena släppa en zoom plus ett fast till att börja med och ha en ytterligare prime i pipeline som kommer något senare.
Dessa tillverkare har givetvis ett löfte från Sony om utveckligsplanen för denna storlek på MF sensor. Version 2 blir förmodligen 100 Mp. Annars hade de inte vågat satsa.
Så här kommer Leica ha två mycket skickliga tillverkare mot sig som har fördelen i sensorformat samt är precis lika duktiga på att skapa dyra men också lika knivskarpa objektiv.
Jag har tagit många bilder med 50C MP sensorn och vet hur bra den är. Nu får man ju printa riktigt stort för att se dessa fördelar. Fast om man inte gör det kan man lika gärna köra X-PRO2 eller Canon 5 Ds r som jag redan gör. Det är när man kommer över A2 som skillnaden börjar synas.
Så om vi pratar om konkurrens i det här prissegmentet så kommer Leica SL möta ett par starka konkurrenter. Dessa ligger egentligen i Leica S kategorien och lite till fast till samma pris som Leica SL.
Så jag hävdar fortfarande att Leica har ett väldigt högt pris för en produkt som tekniskt inte kan möta konkurrensen.
Fast OK.
Även en Morgan har ju sina köpare.
En del vill leva i nostalgi.
Sam DSOTM   2016-08-30 22:44
Allvarligt talat, om det här kamerahuset hade varit gjort av Nikon eller Canon (som har tillgång till de eminenta Zeiss Otus objektiven som Leica UPPGER att de FÖRSÖKER matcha...) så tvivlar jag starkt på att det fått betyget toppklass. Medioker autofokus. Otympligt och tungt. Föga imponerande upplösning. Att "nästa generation kommer vara bättre" är väl givet; de flesta kameror blir bättre med nästa generation.

Tur att det är en Leica... de som vill ha den kommer vilja ha den oavsett hur den presterar, för det handlar inte om prestanda utan om känsla, och alla andra kan med gott samvete hoppa över den.

BTW, är det inte dags att sluta att sätta likhetstecken mellan vikt och metallkonstruktion, och kvalitet?
2016-08-30 16:29   Benganbus
En riktig Leica, de e en mätsökarkamera! ;)
Ursäkta! :)
B)
elgenper   2016-08-30 17:34
Så är det...
Flash Gordon   2016-08-30 18:35
Du har ju själva börjat se fördelarna med digitalt. Hur går det för dig med dein X-E1? Du borde satsa på X-PRO2 och några bra Fujinon objektiv.
Då blir din gamla Volvo 240 plötsligt till en Ferrari där gatufotona sitter som en smäck. Af sitter inom en mikrosekund på ögat och med bättre skärpa än de flesta gamla objektiv kan åstadkomma.
Så det är väl egentligen skillnaden. Leica lever på nostalgi.
Hasselblad, Fuji och de flesta andra lever på att leverera resultat.
Det lär gå för Leica som Peugot. Till sist inser man att ens köpare är ett utdöende släkte. Alla mer eller mindre pensionärer och få unga köpare.
Det fick dem att ändra affärsmodell. De var tvingade att ändra affärsmodell eller så dö med sina trogna köpare.
Flash Gordon   2016-08-30 18:38
Så en Äkta Ford är en modell T?
martinot   2016-08-30 19:40
Tycker det är kul att Leica utvecklas och kommer med nya modeller och koncept.

Det sagt så är det nog en stor osäkerhet om hur väl de lyckas. En sak är att komma med Leica Q. Det är inte så svårt. En annan sak att etablera ett helt nytt ekosystem. Trots att man heter Leica så finns det en enorm konkurrens, och nästan överetablering av olika system, på en dessutom krympande marknad.

Jag hoppas ändå att Leica lyckas (trots att jag tror att det blir svårt).

Funderar själv på att bli Leica-ägare igen, men då blir det inte en SL (ingen kamera för mig som det känns och ser ut), eller någon annan digital Leica för den delen. På den digital spegellösa sidan gör Fuji ett bra jobb för mig redan, och till betydligt humanare priser som bättre passar min budget.

Är helt med på Bengts linje ovan. Är inne på att skaffa en klassisk M3 och/eller M7.
Alf-Magnus   2016-08-31 11:02
Bengt, nja Leica är ett företag som tillverkar kameror och objektiv har jag bestämt för mig
2016-08-30 21:56   A I Nikolis
Bortsett från att den som de flesta av dagens kameror givetvis kan producera bra bilder, så kan jag absolut förstå kritiken riktad mot den. Jag gillar TheCameraStoreTV's sågning av den och placering som bland de värsta kamerorna förra året. Som de säger "handtaget är som ett borstskaft, de verkar ha glömt att människor har långfinger". Att de gör en så dyr kamera och inte ens försöker göra den ergonomisk, när huset och objektiven dessutom är så tunga, bevisar enligt mig hur de lever på sitt namn och exklusivitet snarare än att faktiskt ge sina användare en komplett och praktisk produkt. Hur mycket man än tycker om Leica av olika skäl (vilket är fullt förståeligt) så tror jag ingen kan säga att de inte skulle vilja ha ett skönare grepp, som exempel. En bra sökare i all ära, men för både priset och lojaliteten borde deras användare få mycket mer. En unik och intressant kamera på många sätt, men enligt min åsikt skamlig med den utformningen och priset.
EJM68   2016-08-31 07:51
Jag tycker att utformningen verkar vara utmärkt. Mycket snabbare menysystem än Nikon/Canon etc och bättre överblick. Raka linjer är inget som stör mig. Retro, men ultramodern design.
Stort och tungt verkar ligga lite i tiden. Zeiss Otus, Sigma Art etc är inga små pjäser.
Priset är högt, men Leica har väl alltid varit dyra?
A I Nikolis   2016-08-31 11:25
Glöm då inte att objektiven åtminstone ligger i handflatan och trycker neråt jämnt mot handen, till skillnad från greppet på en kamera som belastar handen med mer eller mindre vridkraft framåt. Dessutom sitter Otus- och Artobjektiven oftast på stora Nikon- eller Canonhus som har ordentliga grepp som är utformade efter människohänder, därmed ytterligare gör hela utrustningen mer ergonomisk att bära, till skillnad från Leica SL som har ett bortskaft som handtag. Så det handlar inte bara om vikten som sådan, utan hur produkten är utformad för att det ska vara ergonomiskt att bära vikten.
Jag har svårt att se hur "ultramodern design" skulle vara ett argument för att kompromissa med ergonomin. Hasselblad X1D har liknande modern design men är både lättare och har ett bättre utformat grepp, till och med trots större sensor. Att Leica alltid har varit dyra ser jag inte som ett skäl till att de ska fortsätta vara det, och särskilt inte med en kamera som denna. Dessutom har SL betydligt sämre dynamiskt omfång jämfört med samtliga konkurrenter, och bandning i skuggorna vilket är ännu värre.
EJM68   2016-08-31 20:39
Som du säger vilar kamera och objektiv i vänsterhanden medan högerhanden fixar avtryck och eventuella andra rattar. Med tunga objektiv monterade på kameran brukar det vara smidigast att bära kameran i objektivet, inte i fingergreppet.
Erkänner att jag inte har provat Leican, men jag har fotograferat tillräckligt mycket med gamla analoga småbildare utan grepp för att konstatera att det inte tillför fotograferandet något.
Jag tycker att Leica SL's design passar väl in i M-seriens och som sagt var finns former från R3.

Om Leicakamerorna skulle se ut som Canon/Nikon så är de inte mer än Canon/Nikonkameror och då skulle inte heller deras kunder som söker exklusivitet vilja köpa dem. Leica har redan gjort bort sig några gånger på detta sätt.
martinot   2016-08-31 21:05
Erik: "Om Leicakamerorna skulle se ut som Canon/Nikon så är de inte mer än Canon/Nikonkameror och då skulle inte heller deras kunder som söker exklusivitet vilja köpa dem."

Jag tror att du har helt rätt i din analys här.

Leica måste (precis som Hasselblad och andra nischade tillverkare), på något sätt iaf, försöka följa sitt designarv och sin kundkrets behov/krav för att lyckas.
2016-10-18 08:51   Velokraft
Löjligt pris, 112 000 kronor. Köper man en lika bra eller bättre kamera för en femtedel, så spar man 90 000 kr att göra något vettigare för. Sanslöst!

Merläsning

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Profoto B10: Kompakt batteridriven studioblixt

Profoto B10 är en betydligt mindre blixt än storebror B1/B1X, vilket gör att B10 är lättare att ta med sig ut i fält eller använda på en bom. B10 går också att använda som videobelysning. Läs mer... 3

Adobe avslöjar nyheter i kommande Photoshop

I nästa version av Photoshop kommer verktyget "Innehållsmedveten fyllning" (Content-Aware Fill) att utvecklas mer och få fler inställningsmöjligheter. Adobe visar hur i en video. Adobe kommer också ta bort stöd för en del äldre operativsystem. Läs mer... 7

Test: Benq SW240

Plus Sedan några år har Benq utmanat Eizo på marknaden för skärmar för fotografer. Vi har testat deras nya Benq SW240 - en prisvärd 24-tumsskärm med avancerad färghantering och som kan hårdvarukalibreras från datorn. Läs mer... 10

Eizo ColorEdge CG279X kan visa HDR

Eizo nya 27-tums ColorEdge-skärm är tänkt för både filmare och fotografer. Den har inbyggd automatisk kalibrator och stöd för HDR-video. Läs mer... 1

Vi provar Canon Eos R

Plus Fotosidan har fått prova Canon Eos R och några av de nya RF-objektiven under en dag. Vår teknikredaktör Martin Agfors har skrivit en lång artikel om hur kameran fungerar och sina tankar om det nya R-systemet. Läs mer... 23

Fujifilm X-T3 tar 30 bilder/s

Med ny sensor och processor blir Fujifilm X-T3 både mer högupplöst och snabbare än sin föregångare X-T2. Även sökare och videofunktion förbättras. Läs mer... 14

Hårdbantade supertelen från Canon

Canon nya supertelen EF 400 mm f/2,8L IS III USM och EF 600 mm f/4L IS III USM väger cirka ett kilo mindre vardera än sina föregångare. Samtidigt lanseras också ett ljusstarkt normalobjektiv för Eos M-serien. Läs mer... 9

Canon Eos R - början på ett nytt spegelfritt system

Väntan har varit lång och många har tvivlat, men nu lanserar äntligen Canon sin första spegelfria småbildskamera Eos R. Med Canon Eos R kommer även fyra nya objektiv - alla med Canons nya objektivfattning RF. Läs mer... 62

Fyra objektiv och tre adaptrar till Canon Eos R

Tillsammans med den nya spegelfria systemkameran Canon Eos R lanseras fyra objektiv med den nya RF-fattningen, två zoomar och två objektiv med fast brännvidd. Läs mer... 6

Tamron SP 15-30/2,8 VC uppdateras till G2

Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ge dem beteckningen G2 som betyder generation 2. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sina föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer...

150 megapixel med Phase One IQ4

Phase One har lanserat tre nya bakstycken med 100 till 150 megapixel som har inbyggda funktioner från mjukvaran Capture One. Det uppges ge högre bildkvalitet. Läs mer... 32

Fotosidan provar Nikon Z7 och analyserar Z-systemet

Plus Fotosidan fick chansen att provköra Nikon Z7 under en dag, och har dessutom funderat lite på vad den här lanseringen betyder, för Nikon och för konkurrenterna. Läs mer... 12

Direkt från Tokyo: Första intryck av Nikon Z7

Fotosidan är på plats i Tokyo under Nikons lanseringsevent för Z-systemet och har hunnit klämma och känna på, men framför allt fotograferat lite med nya Z7. Vi har dessutom fått prata med utvecklare och produktspecialister. Läs mer... 40

Nikon Z7 & Z6 - Nytt spegelfritt system från Nikon

Nu ger sig Nikon in i kampen om de entusiaster och proffs som vill ha en spegelfri kamera med Nikon Z7 & Z6. Nya Z-systemet har småbildssensor, helt ny objektivfattning och sensorstabilisering plus en hel rad andra intressanta detaljer. Läs mer... 63

Ny objektivserie för Nikons Z-system

Introducerar man ett nytt kamerasystem med en ny objektivbajonett blir det ju naturligt att också introducera en ny objektivserie. Utöver de tre objektiv som dyker upp i höst så finns det en roadmap med 20 ytterligare objektiv de närmsta tre åren. Läs mer... 17

Kompakt supertele från Nikon, AF-S 500 mm f/5,6E PF ED VR

Nu till slut presentas officiellt det kompakta 500 mm teleobjektiv Nikon redan berättat att de höll på och utvecklade. Säljstart blir i slutet av september. Läs mer... 12

Test: Fujifilm X-H1

Plus Fujifilm X-H1 är en snabb och mycket tålig kamera som direkt konkurrerar med Nikon D500, Panasonic Lumix G9 och Olympus E-M1 Mark II. Under testet imponerades vi särskilt av den effektiva bildstabiliseringen. Läs mer... 2

Test: Sony A7 III

Plus Sony har inte snålat med A7 III. Trots att den är betydligt billigare än A7R III är upplösningen den enda riktigt tydliga skillnaden. Det innebär att A7 III är ett stort lyft jämfört med föregångaren A7 II. Läs mer... 13

Tips för fotografering i varmt väder

Sommarvärmen kan ge härliga bilder, men kan också ställa till en del problem för oss fotografer. Här kommer några tips på hur du minimerar dem. Läs mer... 6