Foto: Martin Wilson.
Länktips
Den London-baserade fotografen Martin Wilson använder inte sina kontaktkartor på samma sätt som de flesta andra fotografer. Istället ser han dem som ett konstverk i sig, där varje bild räknas.
Allting började julen 1973 när Martin Wilson, 8 år gammal, fick en kamera av sin pappa och en Kodak-film. Martins pappa var lite orolig att hans son skulle slösa med den dyra filmen och påpekade därför dagligen "make every picture count!". På så vis blev det väldigt naturligt för den unge fotografen Martin Wilson att varje bild var betydelsefull. Det är ett mantra han arbetar efter än idag.
- I’ve arrived at a way of working where I put every frame on display. The entire film is visible. The numbers underneath each frame show that each picture is taken consecutively. Perhaps subconsciously I’m trying to prove to my dad that I haven’t wasted a single shot, säger Martin om sitt arbete.
Han fotograferar med småbildsfilm och varje nytt konstverk tar månader att slutföra, eftersom varje bild måste tas i rätt ordning till kontaktkartan. Ett enda misstag och Martin måste kasta sin filmrulle och börja om från början.
- The works are all records of real journeys, the visual remnants of hours walking or cycling round town, bringing to life the unheard voices of the city.
Vill du se fler av Martins unika kontaktkartor? Surfa då in på hans hemsida nedan;
http://www.martinwilson.net/index.html
5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Såg ett mer imponerande exempel i en fotobok av en japansk fotograf - en svartvit kontaktkarta med en vacker bild på ett träd, uppbyggd av alla individuella bilder. Minns dock inte namnet. Hjälp, någon?