Proffsfoto

PROV: Sony A7R III och FE 24-105/4 G OSS

Fotosidan har provkört nya högupplösta Sony A7R III och den nya lätta normalzoomen FE 24-105mm f/4 G OSS. A7R III är lik sin föregångare till det yttre, men det är en på många sätt proffsigare kamera.

Första ytliga intrycket av nya Sony A7R III är att den är väldigt lik A7R II. Men så fort du börjar hantera kameran börjar skillnaderna att märkas. Och när du börjar fotografera blir de tydliga. Kameran är snabbare och mycket mer responsiv. Sökaren och ergonomin är bättre och menysystemet är mycket bättre. Dessutom finns det en del spännande nya funktioner.

Små men smarta uppdateringar. Det är på baksidan man tydligast ser de yttre skillnaderna mot föregående modell. Här ser du en A7R III till vänster och en A7R II till höger. C3-knappen har flyttats och på dess plats hittar du den dedikerade AF-ON-knappen. Till vänster om den sitter videoavtrycket som alltså flyttat från sin lite underliga plats ute i greppet. Rakt under AF-ON-knappen har AF/MF- och AEL-knappen ersatts av en oerhört användbar joystick. Snurrhjulet är greppvänligare och lite trögare vilket gör att du inte lika lätt ändrar saker av misstag. Sammantaget är kameran mer lättjobbad. Men det är synd att A7R III inte fick det utmärkta vredet för matningslägen och autofokuslägen som A9 har till uppe vänster om sin sökare.

Under skalet är slutaren helt ny. Den är snabbare och skall ge upphov mindre vibrationer, en sidoeffekt av det är att den också verkar lite tystare. Blixt-synktiden är nu 1/250. Slutaren är byggd för att kunna ta 500 000 bilder. En annan tekniknyhet är sökaren som är av OLED-typ, det är samma som sitter i A9 och den är märkbart bättre än den gamla. Den känns mindre elektronisk och mer som optisk sökare.

Den mest uppenbara skillnaden när du fotograferar är att serietagningen blivit dubbelt så snabb. Och bufferten mycket större. Men nästan ännu viktigare ur arbetssynpunkt är att kameran nu har en så kallad front-end-LSI, alltså en hjälpprocessor som skyfflar data. Så nu är inte längre kameran låst medan den tömmer bufferten till minneskorten. Ja, minneskort i plural, precis som A9 har A7R III nu dubbla kortplatser. Tyvärr är det bara också precis som i A9 bara den ena kortplatsen som stödjer de snabbare UHS-II-korten.

Dubbla minneskort. A7R III har precis som A9 dubbla kortplatser för SD-kort. Tyvärr har den precis som A9 bara en kortplats som stödjer snabbare UHS-II-kort, medan den andra platsen istället har stöd för Memorystick.

Autofokusen i gamla A7R II sätter fokus både snabbt och exakt på motiv som inte rör sig så mycket, medan den följande fokusen inte riktigt känts lika imponerande. Autofokusen i A7R III känns mycket rappare än tidigare. Vi hade tyvärr inte tillgång till några testmotiv som satte följande fokus på prov, där får vi tills vidare hänvisa till Sonys egna uppgifter att A7R III skall ha en dubbelt så snabb AF jämfört med föregångaren. Och den skall vara bättre på att följa motiv än förra versionen. Dessutom menar Sony att den utmärkta och omtyckta ögonfokusen nu skall fungera bra även i kontinuerlig fokus.

Men autofokusen är inte bara snabbare än tidigare, den är dessutom mer lättjobbad. Här bidrar verkligen joysticken och den dedikerade och hyfsat tydliga AF-ON-knappen. Jobbar du med någon form av flexibel fokuspunkt, något många fotografer trivs med, så innebär joysticken ett stort lyft.

A7R III har samma menysystem som A9. Det här är mycket mer logiskt, strukturerat och tydligt jämfört med tidigare Sony-modeller. Sony har gått från att ha ett av marknadens rörigaste menysystem till ett av de tydligaste.

Kraftigare batteri. A7R III har nu samma kraftigare batteri (NP-FZ100) som vi först såg i A9. Det här batteriet har 2,2 gånger större kapacitet vilket innebär att A/R III skall kunna ta 640 bilder på en laddning om du kör med bildskärmen eller 530 bilder om du kör med sökaren. Motsvarande siffror för A7R II är 340 och 290. bilder

En annan nyhet med A7R III är att den kan spara 14-bitars råfiler även med elektronisk slutare. Om man kikar på till exempel A9 så ger den 14-bitars filer enbart med mekanisk slutare, kör du med elektronisk slutare så växlar den till 12-bitarsfiler. I en fartinriktad kamera som A9 känns det som en logisk kompromiss - 14 bitar är ju något man bara drar riktig nytta av på bas-ISO och kör du serietagning kan du få rejält mycket större buffert med 12-bitars råfiler.

Men det är lite annorlunda i en kamera som A7R III som också siktar på målgrupper som bröllopsfotografer och modefotografer som vill kunna kombinera hyfsat snabb serietagning - och gärna tyst sådan - med maximal bildkvalitet. Kör du elektronisk bländare i A7R III med okomprimerade råfiler får du 14-bitar, ändrar du till komprimerade råfiler får du istället 12-bitarsfiler. Fördelen med det senare alternativet är att du då får den imponerande bufferten på runt 65 råfiler. Och kör du på ISO över 200 är sannolikt 14-bitars filer hur som helst helt onödigt.

På tal om e-slutaren så påpekade Sony att utläsningen i A7R III inte är lika blixtsnabb som i A9, vilket är orsaken att A/R III inte har vad Sony kallar en distorsionsfri e-slutare. Du kan alltså få lite förskjutningar med snabba motiv.

En proffsigare kamera

En del kan nog känna en liten besvikelse över att A7R III inte bjuder på någon mer dramatisk nyhet. Det mesta Sony gjort med den kan lätt kännas som små tillägg, justeringar och förbättringar. A7R III är helt enkelt inte så drastiskt annorlunda mot föregångaren. Men det här är faktiskt ett mycket bra tecken. Det är helt enkelt ett mognadstecken.

Orsaken är att redan A7R II faktiskt är en mycket bra kamera och som med rätta blivit omtyckt. Det innebär att Sony nu måste ta det lite försiktigt när de gör en ny version. Visst skall man förbättra, men inte till priset av att man tar bort något som redan fungerar bra. Det här är samma lyxproblem som Canon och Nikon hållit på med i många år nu - senaste exemplet är Nikon D850 som inte heller den egentligen bjuder på en enda dramatisk nyhet. Däremot på många till synes små men framför allt eftertänksamma förbättringar.

Ser vi på vad som ändrats hos A7R III så känns det mesta riktat till entusiaster och proffs. Nyheterna är kanske inte så flashiga, men gör kameran genuint bättre att jobba med. Ta bara den nya OLED-sökaren - som är hämtad rakt av från A9. Inte så spännande, men det är en snabbare, tydligare och bättre sökare än tidigare.

Proffsfunktioner. Det här är en slide ur Sonys presentation av A7R III, rubriken och detaljerna de pekar på säger en hel del vad de är ute efter med A7R III. Alla Sony-representanter på plats under visningen, från biträdande Europachefen Yosuke Aoki och nedåt betonade samma sak: Sony skall locka till sig yrkesfotografer. Och ser man till vad och hur de uppdaterat i A7R III så är de nog i stort sett på rätt spår.

Så här efter en första titt är det bara två detaljer med A7R III som är lite av besvikelser. Dels att den precis som A9 bara har en plats för UHS-II-kort, den andra platsen har UHS-I och stödjer Memorystick. Vem som nu använder det numera? Den andra besvikelsen är att A7R III inte fick det smidiga vredet för matnings- och fokuslägen uppe till vänster på kameran som A9 har. 

Sedan har vi en lite mer fundamental kritik mot designen: Det är helt rätt tänkt av Sony att bygga en professionell kamera som är så lätt som möjligt. Men de borde verkligen överväga att våga göra sina proffsinriktade modeller lite större. Tänk om A7R III haft fått växa några millimeter i ett par riktningar så den haft plats för dubbla XQD-kort istället för dubbla SD-kort. Då hade man möjligen också kunnat ha ett ännu lite större batteri. Och som bonus hade kameran fått ett bättre grepp och mer utrymme för knappar och andra reglage. De hade kunnat klara det här utan att öka vikten speciellt mycket.

Men, kritiken till trots så känns A7R III som en mycket intelligent uppdatering av A7R II. Sony har lyckats behålla nästan allt det som gjorde den förra modellen så bra, och de har fixat, förbättrat och lagt till just sådant som proffs och entusiaster nog gärna vill ha. 

FE 24-105 mm f/4 G OSS

Utöver A7R III fick vi också chansen att provköra den nya lätta normalzoomen FE 24-105 mm f/4 G OSS. Det här objektivet känns som byggt för kamerorna i A7-serien och A9. Det är lagom stort, lagom tungt och det ger ett mångsidigt zoomomfång.

Lätt och kompakt. FE 24-15 mm f/4 G OSS förlängs en del när du zoomar in, men det är totalt sett ändå med sina 663 gram ett lätt och faktiskt kompakt objektiv.

Eftersom vi var inomhus var utbudet av testmotiv lite begränsat, men vi provade allt från att ta närbilder till lite motljusbilder genom ett av fönstren. Utan att testköra objektivet på riktigt är det svårt att säga något mer definitivt, men skärpa, fokushastighet och motljusegenskaper verkar bra. Vinjetteringen känns måttlig, men övriga optiska detaljer får vi återkomma till i ett riktigt test.

Vardagsobjektiv. 24-105 är ett smidigt omfång, som du kan ha med dig överallt och som bland mycket annat kan användas för porträttbilder. I och med att objektivet är såpass lätt känns det mer balanserat på de kompakta Sony-kamerorna än det betydligt större och tyngre FE 24-70/2,8 GM.
Bilddata: Sony A9 med FE 24-105 vid 49 mm, f/4, 1/80 och ISO 1600



Martin Agfors
Publicerad 2017-10-26. Läst av 8371 personer.


Sony A7R III

2017-10-26 21:47   Michael f8
Inte egentligen inte en specifikt a7R III fråga. Men vad är det som gör att tillverkare väljer ett UHS I-fack framför ett UHS II-fack, som i detta fallet? Licenskostnad? Kretskortet som bearbetar data är fysiskt större? UHS II förbrukar mer ström?
froderberg   2017-10-26 22:28
UHS-II-korten har fler kontakter än vanliga SD-kort. Det gör att även minneskortsfacket måste ha fler kontakter och kablar, vilket tar plats. Även kostnaden skiljer.

I det här fallet har Sony valt att utnyttja platsen i kameran för att göra det ena minneskortsfacket kompatibelt med Memorystick-kort istället för UHS-II.
alfin   2017-10-26 23:14
En dum fråga då. Min Fuji X-Pro2 har ett UHS-II och ett UHS-I fack. Enligt manualen ska UHS-II facket användas till video. Sony A7R III har väsentligt bättre video än X-Pro2. Varför behöver då Sony'n inte UHS-II för video?
Svar från Grevture   2017-10-27 00:43
Lars: Det går att spela in video, även i 4k, till UHS-I-kort, men inte om det är med hög bitrate, då behöver man UHS-II. Skall man köra några av de bättre kvalitetslägena lär även Sony A7R III behöva spara till kortplats 1 (den som stödjer UHS-II).

Här kan du läsa en artikel som benar ut en del kring vad som gäller:
https://www.apotelyt.com/photo-memory/sd-card-classes
2017-10-27 00:25   PMD
Hej Martin!

Mer support för MemoryStick är väl vad världen behöver? :-)

Inför mitt nästa kameraköp så ska jag leta efter kameror som kan använda SmartMedia. :)
Svar från Grevture   2017-10-27 00:49
Med tanke på att de största SM-korten hade en kapacitet på 128 megabyte så lär det bli en del kortbytande med moderna kameror och råformat :-)

Men för att vara lite allvarlig ett ögonblick: I A7R III kan jag i alla fall nästan förstå Sonys val att fortsätta stödja MemoryStick. Men i A9, en kamera byggd för fart, där är det valet bara dumt.
2017-10-27 20:31   torbeno
Jag gissar att den inte överhettade under testet – det gamla bekymret är ett minne blott?

Några astrobilder hann ni väl av naturliga orsaker inte med men var det någon som berättade om den äter stjärnor eller ej?
2017-10-28 07:35   martinot
Tycker Sony satsat helt rätt med denna uppgraderingen.

Sensorutvecklingen har nått en stor mognad och utvecklingstakten har stannat av de senaste åren. Istället för att hetsa in en ny, och ändå bara marginellt bättre, sensor så har de satsat på att åtgärda sådana praktiska saker och brister som verkligen gör skillnad för oss som fotografer; AF-joystick, dubbla kortplatser (jo, att stödja MemoryStick över UHS-II är år 2017 är enbart helknasigt - men ändå så grymt med två SD-platser), mindre shutter shock/vibrationer i slutaren, bra menysystem (låter enormt lovande, då jag personligen tycker det i A7RI/II är riktigt rörigt och knasigt).

Sedan att fokusera på att förbättra de två stora områden som i princip alla spegellösa ligger efter på, sökare och AF, är verkligen helrätt och riktigt prioriterat av Sony.

Bravo Sony säger jag. Ser ut att kunna bli den kanske bästa uppgraderingen ni någonsin gjort. Grymt jobbat!
Sten-Åke Sändh   2017-11-03 01:05
Men har den verkligen det - avstannat alltså? Jag tycker tvärtom att den nyaste tekniken med stackade sensorer pekar på att den kommer ge en del fördelar som den äldre tekniken aldrig kan ge. Den stackade tekniken kan mycket väl i en framtid framstå som en viktig vattendelare som möjliggör framtida funktioner vi fortfarande har för dålig fantasi för att ens föreställa oss.

Det blir säkert mer av sånt framöver även om man nu inte mäktade med detta i A7r III, vilket inte innebär att A7r III mycket väl kommer kunna möta användarnas nuvarande förväntningar.
martinot   2017-11-03 07:56
Utvecklingen av både bildsensorer och andra halvledare har givetvis inte stoppat totalt, men utvecklingstakten och utvecklingskurvan har helt klart tydligt stannat av (allt långsammare och allt mindre praktiska framsteg, och till allt högre utvecklingskostnader, för varje ny generation).
2017-10-28 10:26   Fokusfixerad
En fråga som jag inte kan knäcka. Jag använder en mc-11 med canonlinser idag till min II.
Funkar kanon då jag kan välja phase istället för kontrast, jag fattar inte hur man kan vara pricksäker med originllinser, någon som kan förklara för mig hur man på bästa sätt fokuserar pricksäkert på annat än ögon för att kunna använda phase som alternativ.
Sten-Åke Sändh   2017-10-30 08:20
Till Robertino:

Du behöver inte välja vare sig fasdetekt-AF eller kontrast- med nativeglas eftersom Sonys AF använder hybrid-AF som standard. Snabb fasdekt ut till förmodat fokus och sedan en liten avstämning med den mer nogranna kontrast-AF:en om det skulle behövas. Hybrid-AF är ju ett sätt att parera "fort men fel AF", som fasdekt-AF ofta visat sig vara med dåligt kalibrerade objektiv och är alltså både och och inte antingen eller - du behöver inte välja. Eftersom hybrid-AF alltså har återkoppling och inte ger sig förrän det verkligen är i fokus så slipper man normalt att kameran stannar i ett jämviktsläge som faktiskt inte alls ligger i fokus. Det är också betydligt bättre att en kamera som denna använder samma sensor (huvudsensorn) för AF och bildregistrering, vilket DSLR-kameror inte gör annat än i Live View då de istället har en extra helt fristående AF-sensor istället.
Fokusfixerad   2017-10-30 22:34
Tack för sitt svar, bara för att förtydliga:
På min a7r II får jag skarpare bilder, tack vara att jag kan använda phase istället för kontrast,
Jag fokuserar med "flexi M" och när jag använder canon linser så får jag flera smårutor i den stora rutan. Dessa smårutor ger mig en pricksäkerhet jag inte kan få med sonylinser, just för att den rutan e för stor, och i den rutan kan allt omöjligt vara i fokus. Jag fotar med extremt känsliga linser på f 1.2, 1.4, 1.8 osv. Jag vill inte att det ska vara så här, jag vill att sonygrejerna ska fungera men eftersom att den är hybrid ser jag när jag jämför en enorm skillnad. Mvh/r
Sten-Åke Sändh   2017-11-01 01:52
OK, jag har också haft MC-11 men med Sigmas egna objektiv med Canon-fattning. Men det är annorlunda för i det fallet använder adaptern MC-11:s egen logik och det var rent usel så jag tröttnaxde till sist. Med Sigmas Global Vison-objektiv får man på papperet tillgång till det mesta av kamerahusens finesser som exv. Eye Focus men det får man tyvärr inte med Canon-glas med A7r II eller något annat äldre hus. Möjligen har man nu ändrat detta i de senare husen. Jag tyckte MC-11 var usel och inte färdigutvecklad. Jag lade mycket tid på att bråka med japanerna om ny firmware och det fick vi men det löste då för ett år sedan inte problemen och speciellt problematiskt var AF vid filmning. Objektivet stod och ocillerade kring fokus och skapade alltså så mycket oljud att det inte gick att filma med ljud på. Sigma kallar Canon-objektiv för icke-kompatibla (bara deras egna är kompatibla enligt de själva) men det verkar som om Canon-objektiven nog funkar bättre än deras egna ihop med MC-11. Det kom en ny firmware förra året vid jul och det var den första som tydligen var hyfsad, men då hade jag givit upp för länge sedan.

Jag har således aldrig varit med om att MC-11 givit någon vidare AF-hantering överhuvudtaget men har du andra erfarenheter så är jag den förste att gratulera. :-)
Sten-Åke Sändh   2017-11-03 00:54
Du man får ju samma dynamiska "smårutor" med original E-mount om man använder Expanding Flexible Spot och AF-C (följande continous fokusering). Att du får det beror nog mer på att du använder just AF-C och det märkte även jag när jag körde MC-11 för den var ju som sagt hopplös i single bildsläge (AF-S) och missade ofta helt. Enda sättet för mig var att köra AF-C även vid stillbild eftersom AF då ocillerade kring fokusläget. Vid enkelbildsfoto så var det en fördel att fokusera så med MC-11 men det var trots allt en nödlösning för att AF-S inte funkade alls med MC-11 innan senaste FW kom. Nackdelen var oljudet som alltså gjorde det omöjligt att filma video med MC-11 (i alla fall om man inte ville göra stumfilm.
Fokusfixerad   2017-11-03 10:08
Jag anvönder mig av back button focus, dvs, jag fotar alltid i AF-C.
Jag får dynamiska rutor med canon objektiv + mc-11.
Du skriver att man får dessa smårutor i flexi m på nativ objektiv - det stämmer tyvärr inte.
Om du däremot använder dig av zone så får du det men det e ju inte i närheten lika "pricksäkert" som flexi m med mc-11 + canon. 10/10 i fokus även på mitt 200mm 1.8.
se länk:

https://www.youtube.com/watch?v=cyYWJxNPOa8&t=240s

Jag har sett en film där metabones nya t smart V tydligen gör det möjligt med eye auto för canon OCH sigma linser, men inte testat själv, någon som vet?
se länk:
https://www.youtube.com/watch?v=k2-bEF_P4d0&t=179s
2017-10-28 11:28   Hendrik
Hej!
En fråga angående pixelshift: om jag har förstått rätt så tas det flera bilder i rask följd, som sedan läggs ihop i en mukvara på datorn för att få bättre filer, med bl a mindre risk för moaré. Tas bilderna efter varandra är det självklart bara aktuellt för stillastående motiv och kameran på stativ.

Okej för mig, men hur fungerar detta med blixt, som jag gärna använder vid reproduktioner? Kan de enstaka exponeringarna ställas in med sådan fördröjning att blixten/blixtarna hinner ladda under tiden?
nutte   2017-10-28 23:11
Hej Henrik, enligt det jag läst kan man ställa in mellan 1 o 2 s mellan deltagningarna så då borde blixten hinna ladda (om det nu är tillåtet att använda blixt i de lägena..)
.
2017-10-29 06:49   Bengf
A7RIII har fått ett större grepp också med några mm från framkant till bakkant, är väl en följd av det större batteriet och förmodligen är A7RIII då lite tyngre än A7RII.
2017-11-07 23:29   equa
Kan man ställa in kortläsningen så att det andra kortet tar över inläsningen när det första är fullt?
equa   2017-11-07 23:53
Hepp. Hittade svaret i den nyupplagda manualen: "The camera automatically starts recording on the other memory card when a memory card in use becomes full or if you have forgotten to insert a memory card." Bra Sony!

Merläsning

ON1 Photo RAW 2018 utmanar Lightroom

ON1 Photo RAW 2018 är tänkt som ett prisvärt alternativ till Adobe Lightroom Classic. Den här versionen är rejält omarbetad jämfört med tidigare versioner och fungerar med både OS X och Windows. Läs mer... 14

Sony inför serviceprogram för proffs

Sony utvidgar sitt serviceprogram för yrkesfotografer, Sony Imaging Pro Support, till att gälla större delen av Norden. Programmet erbjuder telefonsupport, låneutrustning vid service, sensorrengöring och fri transport. Läs mer... 7

Prov: Panasonic Lumix G9

Fotosidan har fått möjlighet att fotografera med nya Panasonic Lumix G9 i olika situationer under en hel dag. Slutsaten är att Lumix G9 är en vass konkurrent till Nikon D500, Olympus E-M1 Mark II och en kommande Canon Eos 7D Mark III. Läs mer... 6

Panasonic Lumix G9 kan ta 60 bilder/s

Panasonic introducerar en ny toppmodell som fokuserar mer på stillbildsfotografering än den andra toppmodellen GH5. Lumix G9 har en extra stor sökare, 6,5 stegs bildstabilisering och möjlighet att ta upp till 60 bilder per sekund med full upplösning. Läs mer... 17

Panasonics skarpaste Leica-objektiv hittills

Panasonic hävdar att deras nya tele, Leica DG Elmarit 200 mm f/2,8 Power OIS, är deras skarpaste objektiv hittills, sett över hela bildytan. En 1,4x telekonverter ingår i priset. Läs mer... 10

Fler objektiv från Hasselblad

Antalet objektiv till spegelfria Hasselblad X1D växer. Under 2018 kommer fem nya objektiv. Här är hela listan. Läs mer...

Proffsiga gluggar från Pentax

Pentax meddelade nyligen att de kommer att bli klara med två nya objektiv i den påkostade star-serien till under våren och sommaren 2018. Läs mer...

Två ljusstarka från Olympus med extra bokeh

Olympus utökar sitt utbud av objektiv med fast brännvidd och ljusstyrka f/1,2. M.Zuiko ED 17 mm f/1,2 PRO och ED 45 mm f/1,2 PRO har linselement som ger extra utsuddad bakgrundsoskärpa. Läs mer... 16

Sony A7R III är dubbelt så snabb

Sony A7R III har dubbelt så hög prestanda som föregångaren A7R II på en rad punkter, men behåller samma fina 42-megapixelsensor. Läs mer... 37

Sony satsar på supertele och ny zoom

För att ta sig in bland press-, sport- och naturfotografer utvecklar Sony ett 400 mmm f/2,8 supertele i G Master-serien. Sony lanserar också normalzoomen FE 24-105/4 G OSS. Läs mer... 7

Multiblitz åter i Sverige

Det tyska blixtmärket Multiblitz har fått en ny generalagent i Sverige. Multiblitz är det äldsta blixtmärket på marknaden och nästa år fyller de 70 år. Multiblitz är ett populärt märke bland skolfotografer. Läs mer...

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 17

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 20

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 2

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 64

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45