Annons

Proffsfoto

Artiklar > Vi har provat Canon 1D X Mark II

Vi har provat Canon 1D X Mark II

Canon EOS-1D X Mark II

 

Fotosidan har fått möjlighet prova nya Canon EOS-1D X Mark II sida vid sida mot föregångaren 1D X. Här är våra första intryck av den nya toppmodellen.

Sida: 1 2 3 4 Nästa sida Visa alla 

Canon bjöd in fotopress och pro-handlare från Norden och Baltikum till Helsingfors för att presentera Canon EOS-1D X Mark II och bjuda på en första provkörning. All fakta om den nya kameran hittar du här.

I korthet är 1D X Mark II en helt ny kamera i nästan samma kamerahus som 1D X. Detta uppfattas antagligen som en fördel hos de flesta fotografer, dels för att 1D X är omtyckt och dels för att det blir enklare att använda de båda kamerorna parallellt. Men risken för Canon är att Mark II bara uppfattas som en lätt uppgraderad 1D X, vilket inte stimulerar köparna på samma sätt som en kamera som känns helt ny.

Kommande tester av 1D X Mark II mot 1D X och Nikon D5 kommer att ge svar på frågan hur stort steg framåt 1D X Mark II verkligen är. Tills dess kan vi lyfta upp några intressanta nyheter.

Förbättrad bildkvalitet

1D X mark II ger möjlighet att ta serier med 14 bilder per sekund med full autofokus mot "bara" 12 bilder/s med 1D X och 1D C. Denna förbättring av specifikationen glädjer säkert flera sportfotografer. Vad som inte framgår i specifikationen är hur Canon förbättrat bildkvaliteten på ett sätt som gör 1D X Mark II till en bättre allroundkamera än 1D X och 1D C. Exakt hur stor förbättringen är får vi återkomma till, men det syns redan i jpg-filerna från beta-kamerorna att det skett en förbättring.

Genom att konvertera den analoga signalen från sensorn närmare sensorn kortas de analoga signalvägarna med mindre elektronikbrus till följd. Det ger i sin tur större dynamiskt omfång.

Det kommer säkert siffror på hur stora skillnaderna i brus och dynamiskt omfång är när 1D X Mark II är klar för test, men ännu viktigare är hur bilderna ser ut. Både 1D X och 5D Mark III uppvisar ett fult och missfärgat brus när skuggorna ljusas upp kraftigt. Detta blev betydligt bättre redan med 6D, 7D Mark II och 5Ds/R. Man kan alltså säga att det praktiskt användbara dynamiska omfånget ökade med dessa modeller.

Sida: 1 2 3 4 Nästa sida Visa alla 



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-02-03. Läst av 21807 personer.
Fotosidan Plus | Makrofoto på Öland 12-15 september 2019

Som Plus-medlem får du 1000 kr rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2016-02-03 21:15   jonas18z
"Att filerna blir så stora beror på att Canon valt motion-jpeg som är lätt att plocka stillbilder från, men som ger stora filer. "

Är det där någon felöversättning eller på vilket sätt är det lätt att plocka stillbilder? Tar jag in filen i premiere och exporterar en frame är det precis lika lätt så länge filtypen stöds?


Mycket konstigt att de inte slopat CF helt år hållet? När ska de släppa gammalt skrot?
Grevture   2016-02-03 23:01
Mjpeg är ju helt enkelt en sekvens av färdiga jpeg-filer. Skall du däremot plocka stillbilder ur någon av de mer utrymmeseffektiva videoformaten får du lägga ihop information från flera rutor (eftersom man ofta bara spar förändringar) vilket gör det hela betydligt mer krävande och sällan ger lika bra stillbildskvalitet.

De släpper förmodligen inte CF helt av samma skäl som Nikon inte gjorde det i D4-generationen: Målgruppen har ofta högvis med CF-kort som de nog vill slippa byta ut allihop på en gång.

Proffskameror är generellt mer konservativa eftersom de vänder sig till en mer konservativ målgrupp.
PMD   2016-02-04 00:55
Det hade ju varit trevligt om man hade kunnat välja mellan Motion JPEG och någon annat format, t.ex. H.265.
Ibland kanske det är bättre att kunna spela in längre videos än att lätt spara stillbilder ur videon.
(Inte för att det spelar någon roll för mig. Jag tillhör inte målgruppen för den här kameran. ;-)
Grevture   2016-02-04 01:18
Per: Håller med. Fast längden på videoklippen styrs av skatteregler, inte av hur de lagras :)
Der Steppenwolf   2016-02-04 08:27
EUs regler för kameror som beskattas som videokameror (alltså högre än stillbildskameror) är att allt över 30 minuter är en videokamera. Så en kamera som spelar in 29 minuter 59 sekunder är fortfarande klassad som stillbildskamera med lägre skatt. Med 5733MB per minut skulle det bli nästan 168 GB stor fil !
Canon hade lätt kunna undvika den enorma filstorleken genom att använda annan codec och fortfarande komma undan med lägre skattad kamera Martin.
Grevture   2016-02-04 13:32
Elvir: Ja, jag vet. Det var till stor del just därför jag höll med Per om att det hade varit en bra idé om de också erbjöd andra codecs :-)
2016-02-04 06:20   K.v.E
Känns lite off med denna efter allt tjat hela sommaren om att dom skulle släppa en med 120MP, inte ens 5DSR känns rolig
Der Steppenwolf   2016-02-04 08:33
Detta är en sport kamera. Hur har du tänkt behandla den ENORMA mängden data som 120MP skulle generera tillsammans med så hög serietagningsfrekvens som krävs av en proffskamera ?
Det skulle krävas en fullfjädrad dator med flera flerkärniga processorer och en bandbredd som fortfarande inte ens finns i PC världen och allt detta skulle man behöva krympa och få plats med i en kamera. All energi det skulle kräva med dagens teknik vill jag inte ens tala om.
Men om du är en magiker som kan trolla bort fysikens lagar så är nog Canon bereda att erbjuda en ordentlig lön och finfina förmåner.
Annars finns det alltid mellanformat om du kräver så stora bildfiler.
Svar från froderberg   2016-02-04 10:01
Med tanke på att föregångaren är 4 år gammal så känner kanske inte befintliga 1D X-ägare att det är "off" med en ny modell. Om man är ute efter att roa sig med en kamera så kanske 16 bilder per sekund kan vara rätt kul. Men 120 mp är kanske ännu roligare. Det ska komma en kamera 100+ mp framöver.
Der Steppenwolf   2016-02-08 09:03
Magnus, undrar vad du tycker om 120MP och rå datorkraf som krävs för att behandla dessa filer ?
Minns hur folk reagerade på Nikons D800 och Sonys senaste :)
Internminnet, CPU kraft och lagrings krav är det inte många som därute som tänker på verkar det som.
Svar från froderberg   2016-02-08 11:36
Elvir: Generellt utvecklas datorerna snabbare än kamerorna. Att behandla 120 megapixel 2017 är kanske inte tyngre än det var att behandla 21 megapixel 2007. I prepress-världen är inte detta något speciellt. De har hanterat enorma filer från trumskannrar i över 20 år, men datorerna som behövs har blivit billigare och billigare att köpa in ;)

Redan sedan några år tillbaka finns det kameror som levererar 200 megapixels råfiler. (Hasselblad H5D-200MS). Jag tror att Canon ser på sin 100+mp-kamera som en specialkamera för exempelvis reproduktioner och produktfoto. Det innebär att köparna vet vad de köper och har tillräckliga datorer. De flesta kommer fortfarande köpa kameror med 20-24 megapixel.
K.v.E   2016-02-20 16:12
Helt rätt Magnus, jag kör över 160MP filer till min dator utan problem från min Phase One..kan ladda hem lite filer samtidigt :D

Merläsning

Capture One Studio för större bildproduktion

Capture One Studio är en version av Capture One 12 med speciella funktioner för större produktion av bilder. Bland annat finns direkt backup då kameran styrs från datorn och streckkodsavläsning av produkter. Läs mer...

Sony lanserar 200-600-zoom och fast 600

Sony presenterar en ny telezoom för entusiaster, FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS, och det ljusstarka proffsstelet FE 600 mm f/4 GM OSS. Läs mer...

Vi provar Sonys nya teleobjektiv

Plus Fotosidan fick chansen att prova både nya Sony FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS och Sony FE 600 mm f/4 GM OSS. Bägge ger 600 mm, bägge imponerar, men på ganska olika sätt. Läs mer...

Apple Mac Pro är extremt kraftfull

På senare år har många yrkesfotografer inom video och stillbild känt sig bortglömda av Apple. Toppmodellen Mac Pro har känts omodern och Apple har slutat sälja egna skärmar. Men till hösten blir det ändring på det. Då kommer en helt ny Mac Pro och en ny skärm: Pro Display XDR. Läs mer... 27

Tamron SP 35/1,4 Di USD är bäst hittills

Tamron firar 40 år med att lansera sitt bästa objektiv hittills under företagets historia: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD. Läs mer...

Panasonic Lumix S1H filmar i 6K

Panasonic utökar sitt utbud av fullformatskameror med en modell som är särskilt inriktad på video: Lumix S1H. Kameran har imponerande specifikationer, den kan bland annat filma i 6K/24p och 4K/60p med 10 bitar. Läs mer... 5

Ljusstark Leica-zoom för Micro Four Thirds

Panasonic lanserar en ovanligt ljusstark zoom med maxbländare f/1,7. Läs mer... 18

Vi har provat Fujifilm GFX100

Plus Fujifilm GFX 100 är den mest flexibla mellanformataren hittills. Med bildstabilisering, snabb serietagning, kvick autofokus och bra bildkvalitet vid högt ISO är GFX 100 en kamera som kan ta sig an de flesta motiv. Vi har fått möjlighet att prova GFX 100 ordentligt.  Läs mer... 20

Fujifilm GFX100: 102 megapixel och bildstabilisering

Fujifilm GFX 100 sätter en ny ribba för vad en modern mellanformatskamera kan klara av. GFX 100 kan ta 5 bilder per sekund, har inbyggd bildstabilisering och en bakbelyst sensor med 102 megapixel. Och inte minst kan GFX 100 filma i 4K med full sensorbredd och 10 bitar. Läs mer... 10

Test: Panasonic Lumix S1R

Plus Nu har Panasonic valt att ge sig in och konkurrera med de stora elefanterna Canon, Nikon och i synnerhet Sony med en spegelfri småbildskamera. Men Panasonic gör det inte ensamma, de har lierat sig med Leica och Sigma. Första resultatet är S1R. Läs mer... 2

Nikon Z6 och Z7 får ögon-AF

Nu är den nya mjukvaran klar som ger Nikon Z6 och Z7 ögon-AF. Firmware-uppdateringen innehåller även två andra betydande förbättringar. Läs mer... 2

Tre snabba hårddiskar - mindre än ett kreditkort

Små och snabba solid state-diskar som ska tåla lite extra hårda tag. Läs mer... 3

DJI Osmo Action utmanar GoPro

DJI är kända för sina drönarkameror, men ger sig nu in i ett nytt segment: actionkameror. DJI Osmo Action är en direkt konkurrent till GoPro Hero 7 Black. Läs mer...

Profoto A1X - förbättrad på 30 punkter

Profoto A1X är en förbättrad version av A1 med bland annat kraftigare batteri och kortare uppladdningstid. Nytt är också att blixten säljs i Sony-version. Läs mer...

Mindre proffsplatta från Wacom

Wacom utökar sitt sortiment av professionella ritplattor med en tredje och mindre storlek. Den mindre storleken gör att priset håller sig på en nivå som är överkomlig för många hobbyfotografer. Läs mer... 11

Nissin MG80 Pro - välkyld toppmodell

Nissin utlovar att deras kommande topmodell MG80 Pro ska klara av att avfyra 1000 blixtar med full effekt i tät följd utan att överhettas. Läs mer... 4

Mindshift Backlight Elite 45 - stor ryggsäck att vandra med

Mindshift Backlight Elite 45 är en fotoryggsäck från Think Tank som har en uttagbar kameradel. Väskan är gjord för att klara längre vandring med stor fotoutrustning. Läs mer... 1

Test: Fujifilm XF 200/2 R LM OIS WR

Plus Till mångas förvåning har Fujifilm introducerat ett litet superteleobjektiv, XF 200 mm f/2 R LM OIS WR. Vi har hårdtestat objektivet. Läs mer... 1

Test: Nikon Z6

Plus Nikon Z6 är mycket lik sitt dyrare och mer högupplösta syskon Nikon Z7. Frågan som många ställer är förstås hur bra den står sig mot konkurrenter som Sony A7 III, och inte minst Nikons egen D750. Läs mer... 2

Nytt Otus-tele från Zeiss

Zeiss utökar sin prestigefyllda Otus-serie med ett nytt teleobjektiv. Zeiss Otus 100 mm f/1,4 är det fjärde objektivet i serien. Läs mer...

Miops Smart Trigger