Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Epson Surecolor P600

TEST: Epson Surecolor P600

Epson har lanserat en ny serie fotoskrivare med ett helt nytt skrivarhuvud och nytt bläck. Epson Surecolor P600 tar ark upp till A3+ och Surecolor P800 ark upp till A2 och rullar upp till 43 centimeters bredd.

Utvecklingen av det nya skrivarhuvudet och bläcket har kostat stora summor och Epson beskriver det som att de lagt grunden för sina framtida skrivare.

Epson har fokuserat hårt på att få fram en skrivarteknik som inte har problem med intorkade skrivarnålar, ett problem som många av dagens skrivare har. Står en bläckstråleskrivare stilla under en längre period är det lätt att de tunna nålar som ska spruta ut bläcket sätts igen av intorkat bläck. Risken är särskilt stor under under vintern då vi i Sverige ofta har låg luftfuktighet inomhus.

Epson och Canon löser detta problem på två helt olika sätt. Canons skrivarhuvuden innehåller ett antal reservnålar, så när en nål sätts igen använder skrivaren en annan nål. Men till slut tar också reservnålarna slut och då måste huvudet ersättas.

Epsons teknik bygger på att man trycker bläck genom de nålar som har torkat ihop. På så sätt försvinner den lilla propp av intorkat bläck som sitter i skrivarnålen. Men det förbrukar bläck, bläck som kostar rätt mycket. För att minimera dessa problem har man alltså utvecklat ett helt nytt skrivarhuvud, kallad Precision Core. I detta huvud använder man piezoelementet inte bara för att spruta ut bläck, utan också som en sensor för att känna efter om det finns luftbubblor eller intorkat bläck i nålen. Om det finns sådana problem kan piezoelementet rensa huvudet.

Fungerar det då? Under den långa testperiod som vi arbetat med denna skrivare har vi haft ett enda tillfälle då vi har sett att en skrivarnål varit igensatt. Efter en enda rensning så var skrivaren tillbaka i normal funktion igen. Det ser onekligen ut som Epson gjort en tydlig förbättring.

Nytt bläck

Skrivare kan delas upp i två grupper, de som använder färgpigment eller flytande färgämnen. De så kallade dye-skrivarna använder flytande bläck och ger bilder med stort färgomfång och god svärta. De har dock en stor nackdel, den begränsade hållbarheten. En bild som exponeras för normal rumsbelysning kan blekna på något år.

Sedan några år tillbaka använder de dyrare skrivarna pigmentbläck som ger bättre hållbarhet än både flytande bläck och kemiskt framkallade fotopapper (c-print). Beroende på papper och montering kan man räkna med en hållbarhet på 50-100 år med färgpigment. Epson hävdar att deras nya bläck till Surecolor-skrivarna ger en hållbarhet på hållbarhet över 100 år.

Den andra fördelen med den nya bläckuppsättningen är den djupare svärtan. Skillnaden syns tydligt med blotta ögat och bekräftas av våra mätningar.

Svårare att se är skillnaden i färgomfång. Vi har jämfört Surecolor P600 med den dyrare proffskrivaren Stylus Pro 4900 som har extra grönt och orange bläck för att expandera färgomfånget. När vi mäter upp utskrifterna ser vi att färgomfånget är väldigt lika förutom för just grönt och orange.

Äldre skrivare hade stora problem med färgskiftningar i svarta och grå ytor när utskrifterna betraktades med vissa ljuskällor. Detta kallas metametri. När vi tittar på en svartvit utskrift från P600 syns inga tendenser till färgförändringar med dagsljus, lysrör eller glödlampsljus. Vi kan inte heller mäta några färgskiftningar.

Epson 4900

Epson SC P600

Förbättrad svärta. Det är svårt att visa skillnaden i svärta mellan två skrivare. Här har jag gjort en simulering efter de mätningar jag har genomfört på matt papper på proffsskrivaren Epson Stylus Pro 4900 och på Epson Surecolor P600. Utskrifterna på en 4900 gav en något sämre svärta.

Smidig hantering

Vi har även testat att skriva ut på tjockare papper upp till 310 gram/m2 utan problem som tryckskador eller färgläckage. Få skriver idag ut på cd och dvd, så det har vi inte testat.

Epson Surecolor P600 har en relativt stor skärm som gör det enkelt att ställa in skrivaren för olika utskriftsmaterial. På skärmen visas hur hanteringen ska gå till.

Bläckbytet mellan mattsvart och fotosvart har varit en akilleshäl för Epsons skrivare i tidigare generationer, men med P600 fungerar det helt utan krångel. Själva bytet förbrukar 2-3 ml vilket innebär en kostnad på cirka 25 kronor per byte. Optimalt hade givetvis varit om det fanns hållare för båda sorternas svart.

SLUTSATS

Är Epson Surecolor P600 den perfekta skrivaren? Självklart inte, det finns en del som  önskar mig. Fortfarande syns skillnaderna mellan ytor som fått bläck och ytor som är helt vita. Någon enstaka gång har vi fått en bläckdroppe på pappret på en yta som inte skulle träffas av något bläck.

Det är också önskvärt med matta papper med tåligare yta. De svarta ytorna är känsliga för beröring.

På det hela taget är Surecolor P600 (och P800) ett ordentlig steg framåt för Epson. Framförallt vid utskrift på matt papper är den djupa svärtan imponerande. Inbyggd wifi är ett plus.



Stefan Ohlsson
Publicerad 2015-08-24. Läst av 11083 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Rajala Pro Shop 150,00 14 st i lager 5 690,00 Butiken
Dustin Home Ej i lager 5 789,00 Butiken
ComputerSalg 625,00 I lager 5 953,00 Butiken
Se fler priser
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2015-08-24 15:00   Sten-Åke Sändh
Välskriven artikel till skillnad från mycket annat som finns på nätet om dessa skrivare. Många har inte fattat ännu vad detta teknikskifte faktiskt betyder.

Jag har haft min SC-P600 ett bra tag nu och är väldigt nöjd faktiskt. Har inte skrivit ut så mycket på ett par månader under sommaren som ju är en kritisk period ofta genom att det är både varmt och torrt i värsta fall.

Skrev ut i helgen och gjorde en nozzle check som var helt perfekt innan utskrift.

Däremot strulade min kontorsskrivare (Epson WorkForce 3220) som har samma nya skrivarhuvud (dock andra bläck) en del. Inget vidare mönster vid nozzle check men jag bytte ett par patroner som var slut och gjorde en rensning sedan såg det perfekt ut igen. Så man kanske inte ska låta skrivaren stå så där utan bläck som jag uppenbarligen gjort.

Personligen tycker jag det här med dagens bläckstråleteknik är rena underverket. Fantastiskt att man lyckas styra de där små dropparna som man gör och att resultaten blir så fantastiskt bra bara utgångsmaterialet är bra.

Men idag skriver nog de flesta aldrig ut sina bilder och det kan jag tycka är lite synd att man avstår från. Det är ju det som är den riktiga kicken tycker i alla fall jag, vare sig det är i färg eller svart/vitt.

Jag bytte min gamla R1800 till en SC-P600 just för svärtan och de fina B/W-egenskaperna. Ska man verkligen få ut så mycket det går ur de bilder som i dag har allt bättre DR även i utskrifterna så spelar den DR skrivarna är kapabla till roll. Det är den verkligt stora skillnaden mellan de bilder som kommer ur min kontorsskrivare och de som kommer ur fotoskrivaren SC-P600.
Calle S   2015-08-25 01:46
Det är ju naturligtvis jättesvårt att svara på, men på ett ungefär hur är bläckåtgången? Byter du ofta? Vad kostar det att byta?
2015-08-24 17:21   Agneta Viklund
Jag förstod dig väl rätt att det är Arkiv beständig färg?

Hälsningar Agneta.
froderberg   2015-08-24 17:33
Ja, mer en 100 år enligt Epson.
Svar från stefohl   2015-08-26 09:26
Tester pågår just nu av fristående testinstitut. Men det tar ju lite tid att få fram resultat. Att bläcket har en bättre hållbarhet än tidigare versioner är rätt troligt. Eftersom en utskrift på ett bra papper håller 70 år eller längre vid en rätt hög ljusnivå, så är det rätt troligt att du får en hållbarhet på mer än 100 år i ljus. Jämför det med utskrifter på färgfotopapper, som håller cirka 20 år under samma förhållanden.
2015-08-25 04:53   MrKarisma
Jag har avstått från att skriva ut själv i många år just för att det ska bli så fruktansvärt dyrt. Är det så fortfarande?
bentelkalb   2015-08-25 10:45
Jepp, skitdyrt.

Själv har jag en P800, jag tycker det är värt kostnaden för den kontroll man får, dessutom skriver man ut mer än vad man skulle göra annars :)

En ny uppsättning färg går på 4500 kr, sedan kostar ju stora A2 ark närmare 2000 kr för 20 st.
Svar från stefohl   2015-08-26 09:31
Fruktansvärt dyrt vet jag inte. Ett A3 ark av bra kvalitet kostar runt 20 kr, bläckkostnaden för en sådan utskrift ligger på 5 kr. Jag tycker inte att 25 kr för en arkivbeständig utskrift av mycket hög kvalitet är dyrt.
bentelkalb   2015-08-26 09:36
Tja, priset på papper jag nämnder är det jag använder för A2 utskrifter, Epson cold press eller hot press, det ligger på 80 kr per ark, en A3 på cirka 45 kr. Självklart kostar "vanligt" fotopapper för vanliga foton mm mindre.

Kostnaden för bläck tycker jag ändock är löjligt hög. 4600kr för en uppsättning, eller 550 kr per färgpatron. Det är det som de drar in pengarna på. Byter jag bläck 2 ggr så har jag betalt skrivaren en gång till..... De flesta tycker nog det är rätt dyrt. Men allt är ju relativt.

Förutom priset på bläck så är jag kanonnöjd med skrivaren.
Svar från stefohl   2015-08-26 09:44
Bonjet Fibre i A2 format kostar 850 kr för 25 ark. Ett fint syrafritt barytpapper. Rag Photographique, som är ett matt papper, mycket nära HotPress, kostar 1366 kr.
bentelkalb   2015-08-26 09:52
Nej 25 ark ska det stå,dvs cirka 80kr, jag skrev vilket papper, Epson cold press A2 till exempel.
Bonjet har inte ens ICC-profiler, så det är inget alternativ.
Det finns ju andra som Hahnemühle då är man nere på cirka 1300 kr för 25 ark. Men jag kör för närvarande på Epsons eget.

Men har du andra tips på papper som har Icc profil så tar jag tacksamt emot :)
Svar från stefohl   2015-08-26 10:58
För Bonjet Fibre kan du använda en profil från Canson Baryta Photographique. Rag Photographique från Canson finns det profil för. Eller kan du ju göra en profil för att få det allra bästa resultatet.
bentelkalb   2015-09-06 11:12
Tänkte att jag ska testa ett annat papper, Rag Photographique, är det Canson du menar?
2015-08-26 11:33   Calle S
Sneglar lite på A3-skrivare, och denna är ganska intressant. Vilka fler finns det att välja på i samma prisklass? Är det Pro 10S som är Canons motsvarighet, eller finns det andra jag bör kolla in? Det finns ju Pro-1, är den bättre än Epsons?
Skrivaren måste vara bra på svartvitt.

Det var länge sedan jag höll på med detta. Har en gammal Epson 1290 i källaren, men den är nog uträknad nu...!
Svar från stefohl   2015-08-26 15:30
Marknaden domineras helt av Epson och Canon. Så det är främst på deras skrivare du bör titta. Skillnaderna mellan de olika är idag rätt små, om de används på rätt sätt. Det kan skilja sig åt en del i maximal svärta och färgomfång, men skillnaderna blir mindre och mindre. Pappershantering är också något som kan skilja sig åt till en del.

Svartvitt var tidigare ett stort problem, men idag är resultatet fantastiskt bra. Du får svartvita utskrifter som överträffar vad de flesta får fram i mörkrummet. När dessutom hållbarheten på dessa svartvita utskrifter är uppe i hundratals år, även om de sitter uppe i ljus så är jag nöjd.

Både Epson och Canon har speciella svartvita lägen, som du bör använda för sådana utskrifter. Tyvärr får du då inte en förhandsvisning på skärmen. Jag har testat att ta fram speciella svartvita profiler när jag testade SureColor-skrivaren och då blir resultatet ännu bättre, framförallt med bättre separation av skuggvalörer. Och du kan få en förhandsvisning.
Calle S   2015-08-27 12:59
Ok, får kolla runt lite. Tack!
2015-08-27 12:34   Stene_68
Jag har haft den skrivaren ca en månad och är i stort sett mycket nöjd. Har jämfört med utskrifter från Crimson (Prefix) och de senare ser i många fall ut som skräp jämfört med de från P600, som mycket bättre bevarar detaljer i ljusa moln och inte har Crimsons fula gulstick. Verkar vara lite sämre med tecknimgen i riktigt mörka partier, men inte sämre än Crimsons åtminstone. Har man kostat på sig dyr kamera och objektiv så tycker jag det känns vettigt att investera i en bra skrivare också.
Svar från stefohl   2015-08-27 13:58
Sämre återgivning i de mörka partierna beror ofta på en dålig profil.
Stene_68   2015-08-27 15:32
Jag använder den som finns för mitt papper, Epson Premium Semigloss. Hur gör man för att få en bättre?
Svar från stefohl   2015-08-27 17:05
Beror på om det är att du har för mörka skuggor, då kan du få ett bättre resultat genom att göra en profil till ditt papper. Om det är så att de allra mörkaste nyanserna är helt igengrodda, då måste du testa olika medialinställningar för att se om du kan hitta en som ger ett bättre resultat. Om Premium Semigloss Photo Paper (250) ger för mycket bläck, prova med Photo Paper Gloss 250. Men du behöver då antagligen också göra en profil till denna inställning. Jag känner någon som är väldigt duktig på att göra profiler ;-)
2015-08-29 14:27   alfin
"Utvecklingen av det nya skrivarhuvudet och bläcket har kostat stora summor och Epson beskriver det som att de lagt grunden för sina framtida skrivare."

Var finns denna beskrivning från Epson, där det framgår att P600 resp P800 verkligen har Precision Core huvuden?
Svar från stefohl   2015-09-06 11:35
Har nu snackat med Epson och det visade sig att jag hade fel. Huvudet som sitter i dessa skrivare är en vidareutveckling av det som fanns i Epson 3880. Det är alltså inte Precision Core. Blev lite lurad av att det diskuterades så mycket om denna nya teknik under presskonferensen när Epson SC-P800 presenterades.

Merläsning

Interview with Leica about future cameras

Leicas direktör Stefan Daniel berättar tämligen öppet om nuvarande och kommande produkter i en intervju som en av våra kollegor inom EISA gjort. Texten är på engelska. Läs mer... 2

SD Express: Ny standard för extremt snabba SD-kort

I kameravärlden håller vi på och gradvis på och överger SD-kort av typen UHS-I (max 104 MB/s) för de snabbare UHS II-korten (312 MB/s). Och snart kommer ännu snabbare UHS III-kort (max 624 MB/s). Men bortom det kommer nu även SD Express och drastiskt ökade maxstorlekar. Läs mer... 1

Ambitiös och ljusstark normal för Pentax

Ricoh satsar på att nå högsta kvalitet, såväl optiskt som mekaniskt, med nya HD Pentax-D FA* 50 mm f/1,4 SDM AW. Men den höga ambitionen återspeglar sig också i priset och vikten. Läs mer... 3

Sony FE 400/2,8 GM OSS är rekordlätt

Sony vill utmana Canon och Nikon om att locka yrkesfotograferna. Det senaste vapnet i den kampen är ett 400/2,8 supertele som är betydligt lättare än Canons och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 25

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 7

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5