Proffsfoto

Artiklar > TEST: Nikons f/1,8-vidvinklar

TEST: Nikons f/1,8-vidvinklar

Vi har testat Nikons nya vidvinklar med ljusstyrka f/1,8. De är alla relativt ljusstarka samtidigt som de varken är tunga, stora eller särskilt dyra. Det är en serie med förnuftiga objektiv för entusiaster oavsett om de har en kamera med FX- eller DX-sensor.

Nikon har sina högpresterande men också rejält stora och dyra proffsvidvinklar, 24/1,4 och 35/1,4. Men de har också under de senaste fyra åren lanserat en serie moderna entusiastvidvinklar med ljusstyrka f/1,8. De här är mindre än proffsvarianterna, de väger mellan tre och fyra hekto och kostar mellan 5 000 och 8 000 kronor. Utöver de fyra vidvinklarna på 20, 24, 28 och 35 mm har Nikon sedan tidigare också AF-S 50/1,8 och AF-S 85/1,8 som kan sägas ingå i samma objektivserie, men här koncentrerar vi oss på de nya vidvinklarna.

Utöver entusiaster med småbildskamera anar vi att ägare av DX-kameror (APS-C) som kanske funderar på att i framtiden byta till en FX-kamera (småbild) lockas av de här objektiven. De fungerar bra för bägge formaten. På en DX-kamera ger de här fyra objektiven bildvinklar som motsvarar 30 mm, 36 mm, 42 mm och 52 mm på småbild. Så på FX-kamera är de här objektiven från kraftig till måttlig vidvinkel, medan på en DX-kamera från måttlig vidvinkel till normal.

Alla fyra objektiven är lätta, de är byggda i plastmaterial, men känns stadiga utan glapp. Alla fyra objektiven har en bred tydlig fokusring och en omkopplare mellan helmanuell fokus och autofokus där du kan gripa in manuellt. De har en objektivbajonett i metall och en tätningsring i gummi mot kamerahuset. Men de är inte klassade som vädertätade.

Bra mittskärpa redan vid f/1,8

Tittar vi på mittskärpa vid maxbländaren f/1,8 så är 20/1,8, 24/1,8 och 35/1,8 bra, medan 28/1,8 är okej men ligger lite efter de andra tre. Vid f/2,8 har 20/1,8 och 24/1,8 mycket bra mittskärpa och vid f/4 är alla fyra objektiven riktigt skarpa i mitten. Jämför vi kantskärpa så är det 24/1,8 och 35/1,8 som imponerar mest av de fyra. Kant- och hörnskärpan blir aldrig riktigt lika bra som mittskärpan, men nedbländade till f/4 sköter sig alla fyra objektiven mycket bra för att vara vidvinklar i den här pris- och storleksklassen.

Den kraftigast vinjetteringen hittar du inte oväntat hos 20/1,8 och 24/1,8, vid maxbländare är de bägge nästan ett steg mörkare i hörnen än 28/1,8 och 35/1,8. Skall du få ned vinjetteringen till nivåer där den knappt märks får du blända ned 20/1,8 och 24/1,8 två steg medan det räcker att blända ned 28/1,8 och 35/1,8 lite drygt ett steg. Alla fyra objektiven har imponerande lite distorsion, här är de faktiskt i klass med Nikons dyrare proffsvarianter. 

Hos vidvinklar får du ofta in solen och andra starka ljuskällor i bilden och det ger lätt både fula spökbilder och överstrålning. Här sköter sig alla fyra objektiven mycket bra. Ingen av dem är helt utan spökbilder, men de blir sällan stora eller störande tydliga. Nikon har lyckats bra med hanteringen av interna reflektioner. Oskärpteckningen är det område där det är lättast att se skillnad jämfört med dyrare konstruktioner. Alla fyra objektiven har en helt okej oskärpeteckning som inte stör, men du får inte riktigt den där mjukt krämiga oskärpan som hos mångdubbelt dyrare objektiv. Autofokusen är snabb och tyst i alla fyra objektiven och tack vare den breda rejäla fokusringen är det lätt att manuellt justera fokus vid behov.

Ett sätt att ge perspektiv på de här objektiven är att jämföra dem med en Zeiss Otus 28/1,4 med Nikon-fattning. Det är helt klart ett skarpare och optiskt helt fantastiskt objektiv, dessutom en smula ljusstarkare. Men samtidigt väger det faktiskt fem gram mer och kostar nästan 15 000 kronor mer än alla de här fyra objektiven tillsammans. Och då får du ingen autofokus. Den här jämförelsen är förstås absurd, men också talande på sitt sätt. De här fyra objektiven är inte för perfektionister, men de träffar en väldigt bra balans mellan olika egenskaper.

24 millimeter.Skall du fånga ett skeende och få med allt i bild behövs rejäl vidvinkel. Här flyttas en hölada och tack vare 24 mm går det att få med både människor i förgrunden och armen på grävmaskinen trots att fotografen står upptryckt mot ett buskage så det inte gick att backa längre. Nedbländat till f/4 får du skärpa genom hela bilden. (Nikon D810, 24 mm, f/4, 1/1600, ISO 125)

PLUS

Lätta och hyfsat kompakta
Fokuserar snabbt och tyst
Bra närgräns
Bara svag distorsion
28/1,8 och 35/1,8 har svag vinjetterering
Rejält skarpa nedbländade till 4-5,6
Fungerar bra för både för FX och DX

MINUS

Ingen superskärpa vid f/1,8
20/1,8 och 24/1,8 vinjetterar en hel del
Okej, men inte fantastisk oskärpeteckning
Inte vädertätade
Varför inte elektroniskt styrd bländare?

Rätt för reportage. 35 mm är en klassisk brännvidd för reportagefoto, det är tillräckligt vidvinkligt för att du skall kunna gå nära och få närvarokänsla. Med den stora maxbländaren kan du framhäva den del av motivet som är i fokus. Här framhävs kameran medan både objektivet framför och ansiktet bakom blir lite mjukt oskarpt och bakgrunden bakom blir helt oskarp. (Nikon D810, 35 mm, f/2,2, 1/1600, ISO 500)

SLUTSATS

Sett till vikt, storlek, pris och prestanda är det här fyra mycket bra och i synnerhet prisvärda vidvinklar. 35/1,8 är mest prisvärd. 24/1,8 är optiskt bäst av de fyra med 20/1,8 och 35/1,8 hack i häl. Även om 28/1,8 är den minst imponerande i kvartetten så är är den fortfarande bra i relation till pris och storlek. Prestandaskillnaderna mellan de fyra är så små att du tryggt kan välja den av dem vars bildvinkel passar dig bäst.



Martin Agfors
Publicerad 2017-01-25. Läst av 9267 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2017-01-25 20:39   J O Härnström
"Väger det faktiskt 5 gram mer" blev nog lite för snabbt skrivet.
Stabilisering skulle inte vara fel.
Svar från Grevture   2017-01-25 21:18
Skillnaden mellan 1345 och 1350 gram är just 5 gram.

Jo, stabilisering hade varit trevligt. Risken finns att det gjort objektiven lite längre och tyngre, men det hade det nog varit värt för många.
J O Härnström   2017-01-25 21:53
OK. Nu är jag med på noterna.
Oskärpeteckning är ett passande ord för bokeh.
Dessa fyra objektiv verkar vara mycket kompetenta när man väger in många aspekter.
Möjligtvis är vädertätningen en oklarhet. Kanske tål de en runda när regnet strilar i alla fall.
2017-01-25 23:44   Mrdoderhult
Wow Nikon släppt något som inte kostar som en bra begagnad bil...
2017-01-26 05:21   dannedanne
Så då är frågan, vilken (eller vilka) brännvid är "bäst". Går själv i tankarn på att köpa 24/1,8G eller möjligen 20/1,8G för att fota familj och vänner inomhus, för resor och för naturbilder.
Mrdoderhult   2017-01-26 08:22
Jag hade lagt krut på 24mm varför vet jag inte, men gillar den brännvidden
Svar från Grevture   2017-01-26 11:07
Den ständiga frågan :-)

Det blir ju på något sätt en balansgång mellan att mesta möjliga vidvinkel ofta är rätt roligt, men att ett sådant också i en del vardagssituationer blir lite opraktiskt. Det extrema, men lite illustrerande exemplet, är ju fisheye-objektiv som onekligen kan ge oerhört koola bilder i vissa situationer, men som samtidigt oftast är ganska opraktiska. I det här gänget är väl 35/1,8 det mest praktiska objektivet, 20/1,8 det roligaste och de övriga två utgör olika nivåer av kompromiss mellan dem.
2017-01-26 08:38   sumpan
En jämförelse med Sigma 18-35/1.8 hade varit intressant, ett intressant alternativ om man under överskådlig framtid kommer att vara kvar med DX-kamera.
Svar från Grevture   2017-01-26 11:03
Jag håller med - i princip :) Idealt hade vi förstås kunnat ta oss tid att jämföra med alla olika tänkbara konkurrenter, men nu höll vi oss till att jämföra med några liknande objektiv för småbild när vi bedömde om de hade "ok", "bra" eller "mycket bra" nivåer vad gäller skärpa, oskärpa, osv.
Hans Österlind   2017-01-26 17:52
Jag ställde mig och ställer mig fortfarande samma fråga som du. Ett litet tips kan vara att ta en titt på youtube och sök efter tcstv, the camera store tv, dem gjorde "en form" av test mellan det du frågar efter. Thom Hogan kommer snart med utlåtande på bla 18-35 verkar det som.
2017-01-27 17:40   Canyon
Om man i blindtest visar autentiska bilder av samma motiv och utsnitt, tagna dels med 25 000 kr objektiv och dels med 5 000 kronors, hur många ser skillnad vid vanligt påseende-avstånd; hur många ser skillnad "med lupp"?
Svar från Grevture   2017-01-27 18:49
Dels beror det förstås på hur stora jämförelsebilder man använder, men också motivet spelar stor roll. För vissa motiv ser du skillnad med en snabb blick, med många motiv kan du nog lista ut vilken som är vilken efter en lite mer noggrann granskning och för vissa motiv ser du ingen skillnad alls.

Skillnader i egenskaper som distorsion, oskärpeteckning, motljusegenskaper, hörn-/kantegenskaper m m är ganska lätta att se i många motivsituationer. Om sedan skillnaderna spelar någon praktisk roll beror ju i sin tur på hur bilderna skall användas.
2017-02-04 15:54   Radical
Föredrar fast optik framför zoom och måste säga att jag är väldigt nöjd med 1,8 objektiven. Med utgångpunkt från "field of view" jobbar jag med 20 1,8 - 35 1,8 - 50 1,8 samt 85 1,8. Mitt 50 1,8 används minst har jag upptäckt. Tillsammans med mitt 300 PF/ED och 750 får rubbet plats i min Brixton utan att ryggen går sönder - saknar däremot en lätt och smidig glugg runt 150 mm - tips?
Svar från Grevture   2017-02-05 19:00
Det är ont om objektiv runt 150 mm, i synnerhet lätta sådana ...

Zeiss Milvus 135 väger ju över ett kilo och kostar en hel del. Sigma och Tamron gar makroobjektiv på 150 och 180 mm, men de är rätt rejäla pjäser och de har väl en tendens att fokusera i rätt makligt tempo. Kan du leva med manuell fokus har ju Samyang en mycket bra 135:a, men manuell fokus och kort skärpedjup är ju inte alltid så kul.

Idag dominerar zomarna fullständigt utbudet 100-200 mm. Ta en 70-200/4 som väger 850 gram, är rejält skarp ... Svårt att få till en 135:a eller 150:a som konkurrerar med det.
Radical   2017-02-07 22:17
Tack för tipsen Martin - då har vi hittat ett utvecklingsområde för Nikon, ungefär såhär ser mitt drömobjektiv ut i detta fall: 150 mm Micro Af PF/ED 2,8 G stort som 85 1,8g.... Tills dess backar jag eller rör mig framåt ;-)

Merläsning

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 3

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Profoto B10: Kompakt batteridriven studioblixt

Profoto B10 är en betydligt mindre blixt än storebror B1/B1X, vilket gör att B10 är lättare att ta med sig ut i fält eller använda på en bom. B10 går också att använda som videobelysning. Läs mer... 3

Adobe avslöjar nyheter i kommande Photoshop

I nästa version av Photoshop kommer verktyget "Innehållsmedveten fyllning" (Content-Aware Fill) att utvecklas mer och få fler inställningsmöjligheter. Adobe visar hur i en video. Adobe kommer också ta bort stöd för en del äldre operativsystem. Läs mer... 7

Test: Benq SW240

Plus Sedan några år har Benq utmanat Eizo på marknaden för skärmar för fotografer. Vi har testat deras nya Benq SW240 - en prisvärd 24-tumsskärm med avancerad färghantering och som kan hårdvarukalibreras från datorn. Läs mer... 10

Eizo ColorEdge CG279X kan visa HDR

Eizo nya 27-tums ColorEdge-skärm är tänkt för både filmare och fotografer. Den har inbyggd automatisk kalibrator och stöd för HDR-video. Läs mer... 1

Vi provar Canon Eos R

Plus Fotosidan har fått prova Canon Eos R och några av de nya RF-objektiven under en dag. Vår teknikredaktör Martin Agfors har skrivit en lång artikel om hur kameran fungerar och sina tankar om det nya R-systemet. Läs mer... 23

Fujifilm X-T3 tar 30 bilder/s

Med ny sensor och processor blir Fujifilm X-T3 både mer högupplöst och snabbare än sin föregångare X-T2. Även sökare och videofunktion förbättras. Läs mer... 14

Hårdbantade supertelen från Canon

Canon nya supertelen EF 400 mm f/2,8L IS III USM och EF 600 mm f/4L IS III USM väger cirka ett kilo mindre vardera än sina föregångare. Samtidigt lanseras också ett ljusstarkt normalobjektiv för Eos M-serien. Läs mer... 9

Canon Eos R - början på ett nytt spegelfritt system

Väntan har varit lång och många har tvivlat, men nu lanserar äntligen Canon sin första spegelfria småbildskamera Eos R. Med Canon Eos R kommer även fyra nya objektiv - alla med Canons nya objektivfattning RF. Läs mer... 62

Fyra objektiv och tre adaptrar till Canon Eos R

Tillsammans med den nya spegelfria systemkameran Canon Eos R lanseras fyra objektiv med den nya RF-fattningen, två zoomar och två objektiv med fast brännvidd. Läs mer... 6

Tamron SP 15-30/2,8 VC uppdateras till G2

Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ge dem beteckningen G2 som betyder generation 2. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sina föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer...

150 megapixel med Phase One IQ4

Phase One har lanserat tre nya bakstycken med 100 till 150 megapixel som har inbyggda funktioner från mjukvaran Capture One. Det uppges ge högre bildkvalitet. Läs mer... 32

Fotosidan provar Nikon Z7 och analyserar Z-systemet

Plus Fotosidan fick chansen att provköra Nikon Z7 under en dag, och har dessutom funderat lite på vad den här lanseringen betyder, för Nikon och för konkurrenterna. Läs mer... 12

Direkt från Tokyo: Första intryck av Nikon Z7

Fotosidan är på plats i Tokyo under Nikons lanseringsevent för Z-systemet och har hunnit klämma och känna på, men framför allt fotograferat lite med nya Z7. Vi har dessutom fått prata med utvecklare och produktspecialister. Läs mer... 40

Nikon Z7 & Z6 - Nytt spegelfritt system från Nikon

Nu ger sig Nikon in i kampen om de entusiaster och proffs som vill ha en spegelfri kamera med Nikon Z7 & Z6. Nya Z-systemet har småbildssensor, helt ny objektivfattning och sensorstabilisering plus en hel rad andra intressanta detaljer. Läs mer... 63

Ny objektivserie för Nikons Z-system

Introducerar man ett nytt kamerasystem med en ny objektivbajonett blir det ju naturligt att också introducera en ny objektivserie. Utöver de tre objektiv som dyker upp i höst så finns det en roadmap med 20 ytterligare objektiv de närmsta tre åren. Läs mer... 17

Kompakt supertele från Nikon, AF-S 500 mm f/5,6E PF ED VR

Nu till slut presentas officiellt det kompakta 500 mm teleobjektiv Nikon redan berättat att de höll på och utvecklade. Säljstart blir i slutet av september. Läs mer... 12

Test: Fujifilm X-H1

Plus Fujifilm X-H1 är en snabb och mycket tålig kamera som direkt konkurrerar med Nikon D500, Panasonic Lumix G9 och Olympus E-M1 Mark II. Under testet imponerades vi särskilt av den effektiva bildstabiliseringen. Läs mer... 2

Test: Sony A7 III

Plus Sony har inte snålat med A7 III. Trots att den är betydligt billigare än A7R III är upplösningen den enda riktigt tydliga skillnaden. Det innebär att A7 III är ett stort lyft jämfört med föregångaren A7 II. Läs mer... 13