Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Tamron SP 85/1,8 Di VC USD

TEST: Tamron SP 85/1,8 Di VC USD

Tamron vill inte längre vara ett billigare och sämre alternativ till märkesobjektiven. Tamrons nya tele SP 85/1,8 är bättre än både Canons och Nikons motsvarigheter. Dessutom har Tamron vädertätning och bildstabilisering. Och kostar mer.

Sigma har fått mycket uppmärksamhet för sin Art-serie som gång på gång levererat imponerade optisk prestanda. Tamron har knappast missat Sigmas framgång med Art-serien bland kvalitetsmedvetna fotografer, men inte heller kopierat Sigmas koncept rakt av.

Tamron har valt att satsa på något mindre maxbländare för att ge plats för bildstabilisering och samtidigt spara vikt. Skillnaden är två tredjedels bländarsteg om vi jämför tre av de fyra nya SP-objektiven mot motsvarande Sigma, f/1,8 mot f/1,4. Tamron har dessutom valt att satsa på vädertätning, vilket Sigma märkligt nog inte gjort.

Reportage och porträtt är de vanligaste användningsområdena för korta teleobjektiv utan makro. Vid reportagefotografering gör den stora bländaröppningen att motivet framträder tydligare eftersom bakgrunden blir utsuddad. Det ger en tredimensionell effekt. (Power Meet Västerås, Canon Eos-1D X, f/2,2 /320s, ISO 250)

Hög kvalitetskänsla 

Att Tamron SP 85/1,8 Di VC USD är konstruerad med en ännu högre kvalitetsambition än Canons och Nikons 85/1,8:or märks både mekaniskt och optiskt. Tamron-objektivet har ett metallskal och behaglig manuell fokusering. Det känns påkostat, bland annat för att det väger dubbelt så mycket som Nikons 85/1,8.

När vi jämför bilderna märks det att Canon EF 85/1,8 är mer än 20 år gammat. Det är inte alls dåligt, men Nikons är något bättre och Tamron ännu bättre. Det är tydligast när vi jämför kantskärpa.

Nikon har tydligast kromatisk aberration (missfärgning av skarpa konturer). Det förekommer även hos Tamron-objektivet, men inte i någon störande omfattning i någon av våra testbilder. Andra optiska fel tycks också vara välkorrigerade.

Tamron SP 85/1,8 ger en imponerande krispig skärpa över hela bildytan nedbländad till f/2,8. Skärpa är riktigt bra redan vid f/1,8, men Sigma EX 85/1,4 EX DG HSM har aning bättre mittskärpa vid de största bländaröppningarna.

Optiskt och mekaniskt topp-presterar alltså Tamron SP 85/1,8 Di VC USD. Tyvärr håller autofokusen inte riktigt  samma klass. Den är snabb, men inte blixtrande snab. Men framförallt får vi lite väl många bilder som är ur fokus när vi fotograferar snabbrörliga motiv, som springande barn. Andra testare har noterat samma sak.

Skarpt på full glugg. Redan vid f/1,8 är skärpan imponerande bra. Och nedbländad till f/2,8 är det verkigen knivskarpt. Objektivet är konstruerat för att användas med stora bländaröppningar. (Canon Eos-1D X, 1/6400s, f/1,8, ISO 200). Under visas ett utsnitt ur bilden med 100 procents visning.

SLUTSATS

För porträtt, landskap och arkitektur där de optiska kraven är höga är Tamron SP 85/1,8 Di VC USD ett utmärkt val. Men för sportfoto gör vi en liten reservation på grund av autofokusen.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-12-15. Läst av 7621 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2016-12-16 12:47   Jan Rönnlund
Snart sitter man med fler Tamron än Nikkor objektiv.
Billigare och bättre ;)
AF är också viktigt ibland så bar att vänta och se då.
Tack för ytterligare en bra/intressant artikel.
/Trevlig helg
2016-12-16 19:43   hbengtsson
Magnus, hur upplever ni fokussäkerheten på stillastående motiv/porträtt och även i lite sämre ljus?
Svar från froderberg   2016-12-19 10:26
Inga problem förutom vid motiv som rör sig mycket snabbt på hyfsat nära håll. Jag tog långa serier på barn som sprang omkring på en gräsmatta eller som hoppade studsmatta. Vet andra som fotograferat löpare och upplevt problem. Men i övrigt har objektivet fungerat utmärkt. Jag fotograferade exempelvis under flera timmar på Power Meet i Västerås i kvällsljuset utan problem.
2016-12-19 09:26   lonian
Jag är väldigt intresserad av Tamrons nya objektiv, men är det så att man kommer få autofokusproblem på allt möjligt så är det inget jag kan leva med.
Ägde ett tag Sigmas 50mm 1.4 EX optik, två versioner av den men den kunde bara sätta 3 av tio bilder rätt. Framfokus, bakfokus osv. Annars älskade jag bildkvalitén.
Svar från froderberg   2016-12-19 10:23
Vi har inte upplevt problem med autofokusprecisionen generellt utan bara vid snabbrörliga motiv, ex barn som springer runt på en gräsmatta.
2017-01-13 07:37   Nyblivenfotograf
Provat detta objektiv på min Canon 1Dx och 5Dmk3 tyckte inte den leverar på det sättet du beskriver här. Tyvärr så visade sig bilderna vara mjuka både i mitten och ut i kant. Fördelen är dock VC som underlättar vid lägre slutar tider men med tamrons undermåliga AF så spelar den ingen roll. Tamron gör bra objektiv för amatör och hemma fotografen inte för proffs som tjänar sitt levebröd på att fota. Köpte själv Sigma 85mm som i mångt och mycket kan jämföras med Zeiss Otus den obestrida ledaren av 85mm objektiven på marknaden.
Det känns lite oseriöst att så många foto tidningar och försäljnings sidor ger undermåliga objektiv "toppen betyg". Ja tamron 85mm f1.8 VC är bättre än Canon och Nikons 85mm f1.8 men kostar ca dubbelt upp dessa. så för den glada amatören så är det i stort sett samma sak men mer pengar att spendera på roligare saker till sin fotografering tex ett par extra blixtar med garanterat bättre resultat än med VCn man får av denna glugg. My 2 cents behöver inte betyda att jag har rätt alla gånger men denna gången känner jag att jag inte kan hålla tyst längre.

Merläsning

Interview with Leica about future cameras

Leicas direktör Stefan Daniel berättar tämligen öppet om nuvarande och kommande produkter i en intervju som en av våra kollegor inom EISA gjort. Texten är på engelska. Läs mer... 2

SD Express: Ny standard för extremt snabba SD-kort

I kameravärlden håller vi på och gradvis på och överger SD-kort av typen UHS-I (max 104 MB/s) för de snabbare UHS II-korten (312 MB/s). Och snart kommer ännu snabbare UHS III-kort (max 624 MB/s). Men bortom det kommer nu även SD Express och drastiskt ökade maxstorlekar. Läs mer... 1

Ambitiös och ljusstark normal för Pentax

Ricoh satsar på att nå högsta kvalitet, såväl optiskt som mekaniskt, med nya HD Pentax-D FA* 50 mm f/1,4 SDM AW. Men den höga ambitionen återspeglar sig också i priset och vikten. Läs mer... 3

Sony FE 400/2,8 GM OSS är rekordlätt

Sony vill utmana Canon och Nikon om att locka yrkesfotograferna. Det senaste vapnet i den kampen är ett 400/2,8 supertele som är betydligt lättare än Canons och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 25

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 7

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5