Proffsfoto

Artiklar > TEST: Tamron SP 85/1,8 Di VC USD

TEST: Tamron SP 85/1,8 Di VC USD

Tamron vill inte längre vara ett billigare och sämre alternativ till märkesobjektiven. Tamrons nya tele SP 85/1,8 är bättre än både Canons och Nikons motsvarigheter. Dessutom har Tamron vädertätning och bildstabilisering. Och kostar mer.

Sigma har fått mycket uppmärksamhet för sin Art-serie som gång på gång levererat imponerade optisk prestanda. Tamron har knappast missat Sigmas framgång med Art-serien bland kvalitetsmedvetna fotografer, men inte heller kopierat Sigmas koncept rakt av.

Tamron har valt att satsa på något mindre maxbländare för att ge plats för bildstabilisering och samtidigt spara vikt. Skillnaden är två tredjedels bländarsteg om vi jämför tre av de fyra nya SP-objektiven mot motsvarande Sigma, f/1,8 mot f/1,4. Tamron har dessutom valt att satsa på vädertätning, vilket Sigma märkligt nog inte gjort.

Reportage och porträtt är de vanligaste användningsområdena för korta teleobjektiv utan makro. Vid reportagefotografering gör den stora bländaröppningen att motivet framträder tydligare eftersom bakgrunden blir utsuddad. Det ger en tredimensionell effekt. (Power Meet Västerås, Canon Eos-1D X, f/2,2 /320s, ISO 250)

Hög kvalitetskänsla 

Att Tamron SP 85/1,8 Di VC USD är konstruerad med en ännu högre kvalitetsambition än Canons och Nikons 85/1,8:or märks både mekaniskt och optiskt. Tamron-objektivet har ett metallskal och behaglig manuell fokusering. Det känns påkostat, bland annat för att det väger dubbelt så mycket som Nikons 85/1,8.

När vi jämför bilderna märks det att Canon EF 85/1,8 är mer än 20 år gammat. Det är inte alls dåligt, men Nikons är något bättre och Tamron ännu bättre. Det är tydligast när vi jämför kantskärpa.

Nikon har tydligast kromatisk aberration (missfärgning av skarpa konturer). Det förekommer även hos Tamron-objektivet, men inte i någon störande omfattning i någon av våra testbilder. Andra optiska fel tycks också vara välkorrigerade.

Tamron SP 85/1,8 ger en imponerande krispig skärpa över hela bildytan nedbländad till f/2,8. Skärpa är riktigt bra redan vid f/1,8, men Sigma EX 85/1,4 EX DG HSM har aning bättre mittskärpa vid de största bländaröppningarna.

Optiskt och mekaniskt topp-presterar alltså Tamron SP 85/1,8 Di VC USD. Tyvärr håller inte autofokusen samma klass. Den är inte blixtrande snabb, men framförallt får vi många bilder som är ur fokus när vi fotograferar snabbrörliga motiv. Andra testare har noterat samma sak.

Skarpt på full glugg. Redan vid f/1,8 är skärpan imponerande bra. Och nedbländad till f/2,8 är det verkigen knivskarpt. Objektivet är konstruerat för att användas med stora bländaröppningar. (Canon Eos-1D X, 1/6400s, f/1,8, ISO 200). Under visas ett utsnitt ur bilden med 100 procents visning.

SLUTSATS

För porträtt, landskap och arkitektur där de optiska kraven är höga är Tamron SP 85/1,8 Di VC USD ett utmärkt val. Tills Tamron kommer med en firmware-uppdatering av autofokusen gör vi en reservation för sport- och pressfoto.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-12-15. Läst av 7362 personer.
2016-12-16 12:47   Jan Rönnlund
Snart sitter man med fler Tamron än Nikkor objektiv.
Billigare och bättre ;)
AF är också viktigt ibland så bar att vänta och se då.
Tack för ytterligare en bra/intressant artikel.
/Trevlig helg
2016-12-16 19:43   hbengtsson
Magnus, hur upplever ni fokussäkerheten på stillastående motiv/porträtt och även i lite sämre ljus?
Svar från froderberg   2016-12-19 10:26
Inga problem förutom vid motiv som rör sig mycket snabbt på hyfsat nära håll. Jag tog långa serier på barn som sprang omkring på en gräsmatta eller som hoppade studsmatta. Vet andra som fotograferat löpare och upplevt problem. Men i övrigt har objektivet fungerat utmärkt. Jag fotograferade exempelvis under flera timmar på Power Meet i Västerås i kvällsljuset utan problem.
2016-12-19 09:26   lonian
Jag är väldigt intresserad av Tamrons nya objektiv, men är det så att man kommer få autofokusproblem på allt möjligt så är det inget jag kan leva med.
Ägde ett tag Sigmas 50mm 1.4 EX optik, två versioner av den men den kunde bara sätta 3 av tio bilder rätt. Framfokus, bakfokus osv. Annars älskade jag bildkvalitén.
Svar från froderberg   2016-12-19 10:23
Vi har inte upplevt problem med autofokusprecisionen generellt utan bara vid snabbrörliga motiv, ex barn som springer runt på en gräsmatta.
2017-01-13 07:37   Nyblivenfotograf
Provat detta objektiv på min Canon 1Dx och 5Dmk3 tyckte inte den leverar på det sättet du beskriver här. Tyvärr så visade sig bilderna vara mjuka både i mitten och ut i kant. Fördelen är dock VC som underlättar vid lägre slutar tider men med tamrons undermåliga AF så spelar den ingen roll. Tamron gör bra objektiv för amatör och hemma fotografen inte för proffs som tjänar sitt levebröd på att fota. Köpte själv Sigma 85mm som i mångt och mycket kan jämföras med Zeiss Otus den obestrida ledaren av 85mm objektiven på marknaden.
Det känns lite oseriöst att så många foto tidningar och försäljnings sidor ger undermåliga objektiv "toppen betyg". Ja tamron 85mm f1.8 VC är bättre än Canon och Nikons 85mm f1.8 men kostar ca dubbelt upp dessa. så för den glada amatören så är det i stort sett samma sak men mer pengar att spendera på roligare saker till sin fotografering tex ett par extra blixtar med garanterat bättre resultat än med VCn man får av denna glugg. My 2 cents behöver inte betyda att jag har rätt alla gånger men denna gången känner jag att jag inte kan hålla tyst längre.

Merläsning

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 6

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41

Leica-märkt telezoom till Panasonic Lumix

Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2,8-4 Asph är det tredje och sista objektivet i en serie med högkvalitativa zoomar från Panasonic. Tidigare har det kommit en vidvinkelzoom och en normalzoom. Alla tre har ljusstyrka f/2,8-4. Läs mer... 2

Sony HVL-F60RM: Radiostyrd proffsblixt

Sony HVL-F60RM är en kraftfull blixt tänkt för att användas med Sonys spegelfria kameror. Blixten kan radiostyras och det går att ansluta ett extern batteri som ger kortare uppladdningstider. Läs mer... 5

Tamron 28-75/2,8 på gång för Sony

Tamron 28-75 mm f/2,8 Di III RXD blir det första objektivet för Sonys spegelfria fullformatare från Tamron. Men vi får vänta ett tag på det. Läs mer... 7

Tålig telezoom från Tamron

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD är ett billigare, mindre och lättare alternativ till SP 70-200/2,8 som kom förra året. Läs mer... 6

Test: Sigma 12-24/4 Art

Sigma 12-24/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket. Läs mer...