Annons
Artiklar > Test: Nikon V1

Test: Nikon V1

Nikon 1 är ett helt nytt kamerasystem från Nikon. Vi testar den mer avancerade av de två första modellerna i systemet: V1. Vi tittar extra noga på den snabba autofokusen.

Nikon 1-systemet har en mindre sensor än tidigare digitala systemkameror från Nikon. De har döpt sensorstorleken till CX. De större formaten kallas av Nikon för FX (småbildsformat) och DX (APS-C).

V1 och J1 är Nikons första spegelfria digitala systemkameror. Nikon är sena ut med en spegelfri systemkamera och många trodde att Nikon skulle göra som Sony och lansera en spegelfri kamera med DX-sensor (APS-C). Med största sannolikhet kommer detta senare.
Syftet med Nikon 1-serien är inte att förse de befintliga systemkamerakunderna med en spegelfri kamera utan att hitta nya kunder. Nikon-fotograferna får vänta lite till.

Nikon J1 och V1 är tänkt för dem som idag köper kompaktkameror som Canon G12 eller små kompaktkameraliknande systemkameror som Panasonic GF3. Men andra ord dem som idag väljer bort Nikon för att deras kameror är för stora.

Det är ingen större vinst för själva kamerahuset att Nikon bantat ner sensorn i storlek. Sony Nex-5N som har samma sensor som flera nikonmodeller är klart mindre än J1 och V1.

Vinsten ligger i att objektiven kan blir mindre. Egentligen kan objektiven till de större sensorerna göras mindre om de görs ljussvagare, men då går vinsten i högre bildkvalitet förlorad eftersom ljustappet måste kompenseras med högre ISO-värden.

Nikon 1-kamerorna klarar inte av att leverera lika hög bildkvalitet som exempelvis Sonys Nex-kameror, på grund av den mindre sensorn. Brusighet och tonomfång påverkas negativt. Den som vill ha bästa möjliga bildkvalitet från en spegelfri Nikon får vänta in kommande spegelfria DX-kameror. Eftersom de tilltänkta kunderna idag fotograferar med kompaktkameror med ännu mindre sensorer är ändå Nikon 1-systemet ett rejält steg uppåt i bildkvalitet. Men den största vinsten är snabbare autofokus.


Inga teleproblem länge. Det har funnits två problem med spegelfria kameror tillsammans med längre teleobjektiv som Nikon V1 rått bot på – att autofokusen inte klarat rörliga motiv och att det blir svårt att komponera med ett skakigt tele. Nikon V1 har lika snabb autofokus som en spegelreflexkamera och den inbyggda sökaren tillsammans med effektiv bildstabilisering gör telefotografering till en barnlek.

Unikt snabb autofokus
Priset för de små tunna spegelfria systemkamerorna har varit långsammare autofokus än för systemkameror med spegel. Skillnaden har varit extra stor vid rörliga motiv.

Spegeln i en systemkamera har två funktioner, dels för att bilden ska synas i den optiska sökaren men också för att leda ljus till en separat fasdetekterande autofokussensor.

De flesta kompaktkameror och spegelfria systemkameror använder den vanliga bildsensorn för att styra autofokusen.  Nikon har byggt in 73 fasdetekterande autofokuspunkter i bildsensorn så att autofokusen även ska kunna ge snabb autofokus med rörliga motiv. Samtidigt kan bildsensorn kontrollera skärpan för stillastående motiv med en absolut exakthet.

Vårt test visar också att autofokusen är lika snabb som konventionella spegelreflexkameror. När kameran är inställd för att automatiskt ställa om autofokusen för rörliga eller stillastående motiv hänger kameran inte alltid med (AF-A-läge). Därför bör man ställa om kameran till AF-C om man vet om att man ska fotografera ett rörligt motiv.

Kraftfullt batteri
Nikon V1 är den dyrare, större och mer avancerade modellen jämfört med J1. V1 har till skillnad mot J1 inbyggd sökare och högre upplöst skärm, men saknar inbyggd blixt.  J1 är mer lik en kompaktkameror och finns i flera färger.

Samsung NX10 och Panasonic G3 är de kameror som är mest lika Nikon V1 med sina inbyggda sökare. Trots att Nikon V1 har minst sensor av de tre är den störst och saknar inbyggd blixt. Panasonic G3 är klart tunnare men har ändå vinkelbar skärm som kostar på någon millimeter.

Det är förvånande att Nikon gjort kameran så stor och ändå inte lyckats få in en blixt. Nikon V1 har kraftfullt batteri (samma som i D7000) som tar plats. En anledning till det stora batteriet kan vara att kameran har en snabb seriebildsfunktion som gör att man lätt tar fler bilder och därmed förbrukar mer ström än med en vanlig spegelfri systemkamera.


Snabba serier. Med Nikon V1 går det att ta supersnabba bildserier om cirka 30 bilder med hastigheten 10, 30 eller 60 bilder per sekund. I det här fallet kunde jag välja ut den exponering där ansiktet inte skymdes av löven.

Hypersnabb seriebildstagning
Nikon V1 klarar av att ta hela 60 bilder per sekund med full upplösning på 10 megapixel. Kameran har en buffert på 30 bilder.  Vid 10 bilder/s hinner kameran spara undan bilder och kan då ta 34 bilder i följd utan avbrott.

Autofokusen hänger med upp till 10 bilder per sekund. Vid snabbare sekvenser måste autofokusen vara låst på en punkt i motivet.
Jag provade att ta en snabb serie med 30 bilder per sekund när min son kastade löv i luften. Tack vara den stora mängden bilder kunde jag hitta en perfekt bild där hans ansikte syns genom en lucka bland alla löv

Den snabba serietagningen används också av funktionen ”Smart foto” där kameran väljer ut de bästa av 20 exponingar baserat på skärpa, komposition och ansiktsuttryck. Några av bilderna tas redan innan man tryckt på avtryckaren för att hinna fånga ett snabbt flyende ögonblick. Rent tekniskt är den elektroniska slutaren hela tiden aktiv när detta fotoläge är igång och de senaste bilderna sparas med nytagna när avtryckaren trycks ner.

Rensat på knappar och rattar
Eftersom de tilltänkta kunderna är vana vid kompaktkameror har Nikon rensat kameran på knappar och rattar så att kameran ska uppfattas som enkel att använda. Det innebär att vipp-reglaget intill F-knappen på baksidan blir ett universalreglage.

Nikon var en föregångare med pedagogisk grafisk visning på skärmen med D40 för fem år sedan. Sedan dess har de flesta märken tagit efter Nikon. Av någon obegriplig  anledning har Nikon tagit bort all grafik och det finns inte heller någon översiktsmeny där man snabbt kan gå in och ändra enskilda inställningar. Vi saknar också frågeknappen som förklarar kamerans funktioner.

Sony och Panasonic som gör mindre systemkameror än V1 använder skärmen för att grafiskt simulera en traditionell ratt för automatiklägen. Nu blir det avskräckande att utforska kameran funktioner.

En annan pedagogisk miss är att bilden på skärmen inte blir ljusare eller mörkare när man vrider på exponeringskompensationen. Med en simulering hade det inte bara blivit begripligare, det hade också gått att se hur mycket kompensation som är lagom.

Kamerans spartanska design gör att greppet blir lite osäkert med tyngre objektiv, men ett kommande påskruvbart grepp ska råda bot på problemet. I övrigt känns kameran rejält byggd. Det kan man inte säga om flera av objektiven. Motorzoomen matchar däremot huset i kvalitetskänsla.

Slutsats
Vi imponeras av snabbheten, särskilt av autofokusen som är i proffsklass. Det här är famtidens teknik. Kameran är tänkt för dem  som köper kompaktkameror idag. Då är det svårt att förstå varför kameran är så stor och tung och dessutom saknar blixt. Vi saknar också pedagogisk grafisk visning. För mer avancerade fotografer är kameran omständig att använda.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2011-11-21. Läst av 23057 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2011-11-21 12:46   Chasid
Welcome to the dead end Nikon V1!
Best regards
Minolta Vectis
2011-11-21 14:21   Lars Forslin
Bra kommentarer! Jag har en känsla av att detta är lika smart att satsa på som APS-kameran var när den kom med sitt ynkliga filmformat, eller den analoga "pocket"-kameran för den delen. Bekvämt - visst, men snart tröttnade man på den bristfälliga kvalitén.
eon   2011-11-21 19:08
De flesta som använder systemkameror i dag använder en APS-kamera. Så även du ser jag.

Jag hade den första Canon IXUS med APS-film. Den tröttnade jag mycket fort på, men det berodde främst på det usla objektivet.

Fast jag håller med dig om att Nikon 1 har för liten sensor.
Lars Forslin   2011-11-22 06:32
Jag kan i alla fall säga att inom digitalt foto så ger en APS-sensor mycket bättre kvalitet än filmdito. Det är två olika medier. Med digital så kan man få mycket god kvalitet med den storleken, men knappast med film, jo kanske med 25 ASA. Min poäng var att en för liten sensor är analogt med att använda för liten film, som i APS-kamerorna, vilka väl inte gjorde någon glad.
2011-11-21 14:50   Calle S
Jag har flipprat lite med V1, och jag tycker huset är mycket fint och till skillnad från många andra anser jag att det är skitsnyggt. Iallafall den svarta varianten.

Men precis som Magnus F säger; det är underligt att den saknar blixt, och med tanke på storleken borde sensorn vara snäppet större. 4/3 är smärtgränsen för mig.
2011-11-21 15:13   Why Mac
Att de inte behöll Nikons standard objektivfattning tycker jag var dumt.
Det hade blivit en perfekt kamera att ta med sig överallt tillsammans med nått Ai eller Ai-s objektiv.
Peter Thållen   2011-11-21 16:58
Hade dom gjort det så hade kameran blivit allt annat än liten med tanke på registeravståndet som krävs för F-fattningen.
Grevture   2011-11-21 18:32
Det kommer en adapter (enligt rykten nu i december) från Nikon som skall ge full funktionalitet (AF, full exponeringsautomatik) med AF-I- och AF-S-objektiv. Dessutom kan du köra manuell fokus och begränsad exponeringsautomatik med äldre objektiv som Ai och Ai-s.

Så det du frågar efter kommer att finnas.
2011-11-21 19:57   Jonas Nimmersjö
" En anledning till det stora batteriet kan vara att kameran har en snabb seriebildsfunktion som gör att man lätt tar fler bilder och därmed förbrukar mer ström än med en vanlig spegelfri systemkamera."

Är det inte så att det stora batteriet även skall ge ström till den nya separata blixten? Världens "minsta" externa blixt … (men utan eget batteri …)
2011-11-21 20:14   jorgene
Har köpt en V1, med 10-30 och 30-110. Måste säga att jag gillar den mer och mer, ju mer jag använder den. Tänkte ta tillfället i akt och bemöta en del "minusposterna" i recenssionen ovan. Högst personligt, men ändå:

– Relativt stor och tung
Som inbiten DSLR-användare vill jag inte ha något som är alltför litet, och vad gäller tyngden så andas i alla fall V1 pansar-kvalitet rakt igenom. Den relativa tyngden ger också stabilitet.

– Saknar inbyggd blixt
Personligt, så klart, men jag saknar den inte.

– Bökigt att ändra PASM-automatiklägen
På allt från V1 till D3, så befinner jag mig 95% av tiden i "A"-läget. Faktum är, att jag gillar den rena designen så mycket att jag (för egen del) är villig att offra det mesta av rattar och tumhjul på en kamera som denna. Har en vag känsla av att de som kommer från kompakter kommer uppföra sig på liknande vis, men att de huvudsakligen kommer befinna sig i "P".

– Bökigt att ändra ISO-inställning
Inte särskilt, för jag ligger oftast i AUTO-ISO eller 100 ISO (däremot vill jag se en mer "DSLR-lik" implementation av AUTO-ISO, med valbar min-tid, högsta ISO, etc).

– Bökigt att fokusera manuellt
Men snälla nån... Köp en dslr.

– Omodernt textbaserat gränssnitt
Enkelt, rent, snabbmanövrerat. Rena avkopplingen, när man normalt är van vid de extremt omfattande menyerna i DSLR:ernas pro-modeller. Här hittar man snabbt och enkelt. Tvi vale för de där grafiska gränsnitten i nybörjar-DSLR:erna (för mig personligen, så klart). Jag hade blivit skogstokig av att se den "elektroniska lekstugan" i min kamera...

– Simulerar inte exponeringskompensation
Nähä...


Däremot kan jag lägga till en punkt, helt frivilligt:
Gör så att jag kan TA BORT den där J-VLA PREVIEW:en som kameran alltid vill visa mig (t.o.m. i sökaren !!!!!).
2011-11-22 20:06   mneja
Endast för betalande medlemmar?

Trodde en av idéerna med webbsidor var att driva trafik? Visserligen finns en (liten?) trend mot sk plus-innehåll mot betalning, men just recensioner känns som en mindre smart del att begränsa... de finns ju gratis överallt. dpreview t ex?

För det är ju inte vidare troligt att man blir betalande medlem för något man skaffar sig på fem sekunder med google...

Föreslår att det är mer unikt material såsom intervjuer som begränsas.

/M
2011-11-23 12:09   Bussmicke
60 bilder per sekund är väl knappast RAW. Antar det är för Jpeg-fotografer...
wombat   2011-11-27 19:49
Funkar utmärkt i raw..
:)
2011-11-27 18:07   jkm
Ser fortfarande fram mot en FM 2, FF digital, svart magnesiumhus... Får gärna kosta en slant om kvaliten är den rätta. En liten läcker och snabb sak som tar alla de gamla fina Nikkor objektiven... D 300 an är ju så himla stooor!! Kan även tänka mig DX format, väldigt användbart med kompakta ljusstarka telen... Dessutom visar tester att många gluggar presterar bättre i DX än I FX... Och sensorn i D7000 verkar ju väldigt fin, den kan dom använda!
Spegellösa kameror med utbytbara gluggar tenderar knappast att vara "pocketkamera" längre, eller? Seriebildstagning, 30 fps, nja är det så himla viktigt?? Sen att inte behålla Nikons vanliga fattning är ju ett skämt, då satsar jag hellre på en Ricoh GXR om jag ändå måste köpa adapter. Det finns säkert en målgrupp för Nikon V1, dock ej undertecknad.
En sak är säker, sensorerna blir bättre och bättre! A bright future for us indeed! Ha det gött!
Grevture   2011-11-27 19:09
Det går att bygga kompaktare digitala systemkameror än idag. Men antagligen inte så mycket om de inte skall bli väldigt dyra. Kika på en D3100 och liknande modeller så får du en god ledtråd hur liten man kan bygga utan att det blir dyrt.

Skall du kunna använda gamla Nikon-objektiv så är avståndet mellan objektivfattning och sensorplan låst, det går inte att göra mindre utan att också bygga helt nya objektiv. En bildsensor är tjockare än film var och dessutom vill du ha en bildskärm bakom sensorn. Trycker du ihop de här sakerna för tajt får du värmeproblem och sämre bildkvalitet. Så tjockleken mätt från sensorplan till bildskärm bak är troligen inte mycket att göra åt i dagsläget. Sedan upptar en bildsensor större yta än själva bildytan. En aps-c-sensor tar upp nästan lika mycket yta som filmrutan gjorde i en 24x36-kamera. En 24x36-sensor är nog snarare 30x42 eller så. Så kamerahusets höjd går inte heller att göra så mycket åt. Sökarens storlek beror av hur ljus sökarbild du vill ha och om du vill ha ljusmätning och annat.

Det som verkligen går att minska är "flyglarna", det som sticker ut till höger och vänster och där vi sätter handtag, avtryck och alla knappar och rattar. Internt där skall du få plats med batteri, kondensator till blixten och diverse annan elektronik.

Igen, kika på en instegskamera med asp-c-sensor, de är ungefär så små som det är ekonomiskt att bygga idag utan att behöva ta till dyra specialkomponenter för den interna elektroniken.

Idén att bygga de nya CX-kamerorna med den traditionella f-fattningen förstår jag inte alls. Då bygger man i praktiken in ett stort tomrum framför sensorn (avpassat för en stor spegel som inte länge finns där) och tar bort möjligheten att bygga små nätta specialobjektiv anpassade för de nya sensorerna. Då är det mycket smartare att ha det tomrummet som ett tillval i form av en adapter för f-fattningen.
jkm   2011-11-27 20:36
Intressant läsning Martin! Att sensorerna blir såpass stora visste jag inte, verkar som att det kan inte bli hur litet som helst. Särskilt om man vill att batteriet ska ha lite kräm... Åsså blixt på det. Och blixtsko. Och rejäl display...
Håller med dig om de mindre instegarnas förträfflighet! Problemet är bara att det blir lite småbökigt med gamla gluggar, har ett par Ai-s som jag skulle vilja använda... Tur att man inte sitter i sjön, plåta kan man med det man har nu... Ha det gött!
Grevture   2011-11-27 21:16
Du sätter fingret på en av kärnpunkterna: Vi har vant oss vid en massa kringfunktioner (skärm, exponeringsmätning, blixt, hög hastighet osv) som alla tar plats och drar batterikapacitet :-)

Sedan kan nog sensorer och annat gradvis göras något mindre och något tunnare, men riktigt så litet utrymme som klassiskt film tog upp ... Nja.

En kul sak med de nya spegelfria kamerorna är ju att de inneburit en andra chans för många gamla fina objektiv som annars inte passat på någon modern kamera (som Canon FD-objektiven på hyllan hemma hos mig). Visst blir de klumpiga på en liten kamera, men det går ju fortsatt att använda dem, och det är ju kul :-)
2012-01-13 12:04   MrKarisma
Jag kan bara säga att jag ändrat uppfattning totalt om dessa kameror.. Så mycket att det faktiskt blir mitt val av spegellöst kamerainköp :)

Ingen annan spegellös kamera är knäpptyst (elektronisk slutare)
Ingen annan spegellös kamera har snabbare autofokus.
Det är endast Sony Nex kamerorna som slår den i bildkvalité (kommit fram till genom att jämföra alla raw-filer jag kunnat hitta på nätet från de olika spegellösa)

Det är precis dessa attribut som är absolut viktigast för mig.
1. Mycket bra bildkvalité i raw-filerna.
2. Snabb autofokus (eftersom det inte finns något vettigt sätt att kunna fokusera manuellt blixtsnabbt som på gamla kameror)
3. Knäpptyst. Jag vill inte att alla människor inom några hundra meters radie ska vända sig om och glo så fort jag tar en bild.
Grevture   2012-01-13 15:13
Jag tror du är långt ifrån ensam om att ha gått igenom den tankeprocessen. Jag själv var väldigt kluven inför CX-serien nu innan jag testkörde både J1 (ganska kort) och V1 (i över tre veckor). Läser man specifikationerna så känns systemet lite märkligt, men i praktiken är V1 (som jag kört mest) en överraskande trevlig kamera. Jag testkör mycket kompaktkameror och som den sportfotograf jag är blir jag ofta frustrerad över deras tröghet i många situationer. Där är V1 faktiskt härlig.

Sedan finns det funktioner och egenskaper som jag inte begriper mig på, som det sladdriga inställningshjulet baktill, att blixten till V1 inte är kompatibel med CLS eller att det bara blir singelfokus med adaptern FT-1. Men nu sista veckan jag hade V1 körde jag nästan uteslutande FT-1 + AF-S 35/1,8 vilket ger ett trevligt porträttele för 4500 kr.

Merläsning

Tips för fotografering i varmt väder

Sommarvärmen kan ge härliga bilder, men kan också ställa till en del problem för oss fotografer. Här kommer några tips på hur du minimerar dem. Läs mer...

Christer Strömholm 100 år

Idag är det 100 år sedan Christer Strömholm föddes - en av de största inom svensk fotografi. Han blev mest känd för sina bilder av transpersoner i Paris, men påverkade också flera generationer av fotografer med sin fotoskola. Läs mer... 2

Flera nya objektiv från Fujifilm

Som tidigare utlovat lanserar Fujifilm två nya proffsobjektiv. Ett mycket ljusstarkt teleobjektiv, 200 mm f/2 med matchande telekonverter, och en ljusstark vidvinkelzoom. Samtidigt berättar Fujifilm om ytterligare tre kommande objektiv. Läs mer... 18

Fujifilm XF10 - kvalitetskompakt med APS-C-sensor

Fujifilm XF10 är en relativt billig kvalitetskompakt med större sensor än de flesta konkurrenter. XF10 har samma APS-C-sensor och processor som systemkameran X-T100. Läs mer... 9

Publicera dina bästa bilder!

Nu har du chansen att få med dina bästa bilder i Fotosidan Magasin. Teman gör nr 6/2018 är "Sport & action" respektive "Höst". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Läs mer...

Åsa lär ut hundfotografering i ny bok

Fotografen och hundinstruktören Åsa Jakobsson har skapat boken KLICK – hundfotografering med glädje. Det lät som en lite ovanlig fotobok vilket gjorde oss nyfikna. Läs mer... 4

Gnestaplanket lockar stora skaror

Fler än tusen fotointresserade väntas besöka årets upplaga av fotoplanket i Gnesta, det nionde i ordningen. Flera Fotosidan-medlemmar ställer ut liksom några yrkesfotografer. En kameraloppis anordnas samtidigt. Läs mer... 4

Oro för prisdumpande dansk bildbyrå

Den danska bildbyrån Byrd News som redan är verksam i Danmark vill etablera sig även i Sverige. Journalistförbundets tidning Journalisten rapporterar om oro för att detta skall leda till prisdumpning. Läs mer... 27

Dokumentär: Ett äventyr genom objektivet

Naturfotografen Audun Rikardsen har gjort sig känd för sina spektakulära bilder av livet både ovanför och under havsytan i den arktiska havsmiljön i hemtrakterna i nordligaste Norge. En bild föregås av omfattande förberedelser och själva fotograferingen kan vara nog så äventyrlig. Se en norsk dokumentär om honom på SVT Play. Läs mer... 6

Tillbaka från fotbolls-VM med nya bilder och upplevelser

Joel Marklund fotograferade fotbolls-VM och följde i synnerhet det svenska laget, en resa som blev längre än planerat. Här sammanfattar han intrycken. Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL - Get the Right Shot