Artiklar > TEST: Sony Alpha A7 II

TEST: Sony Alpha A7 II

Plus

Sony A7 var tänkt som allroundkameran för de stora skarorna hobbyfotografer. Ett år senare kommer en ny version – A7 II – som är ännu mer mångsidig.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-04-28. Läst av 13145 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2015-04-28 21:49   esbtse
Går det att multiexponera med kamran?
FlyerOne   2015-04-29 03:58
Det beror på vad du menar med multiexponera.

Med Multi Frame Noise Reduction tar kameran några bilder i snabb följd, alignar dessa och processar de olika bilderna med en 2D-korrelasanalysator. Effekten blir att brus och störsignaler kraftigt reduceras. Kan användas inom hela ISO-området, Kan för vissa kamerar ibland vara möjligt att välja antal antal exponeringar som ska ingå t.ex.. 4, 6 eller 12 bilder. Ju fler bilder ju större brusreduktion, men ju längre tid tar exponeringarna och ju orörligare behöver motivet vara.

En en annnan multiexponeringsfunktion tror jag kallas ungefär "Hand Held Twilight Zone". Den skiljer sig genom att den kan "föra ihop" delar från en bil eller person som lyckats röra sig i förhållande till den statiska bakgunden under de tre exponeringarna


Mutliexponerin i den klassiska betydelsen, vilket jag antar är vad du frågar effer? Kunde vara implementerade i enstaka mera avancerade analoga kameror under den analoga tiden.

Efterfrågan försvånn när diditala kameror introduceras. Nu blev det mycket lättare snabbare att åstadkomma det man ville genom att man hade full kontrolll över de olika delbilderna, och kunde se hur det hela blev.


Och nog kan du väl hitta ett antal kamera-karakteristiker som bör tilldelas avsevärt högre signifikans vid ett ev. kamera val...?
Magnus Grimmer   2015-04-29 08:36
Multiexponering i kameran där resultatet är en färdig bild är kanske inte så intressant ur dagens synvinkel. Däremot skulle det vara en finess av värde om man kunde ta bild nummer två, där den första bilden är infälld med 50% genomskinlighet i sökaren, fast där även orginalbilderna + sammanslagen sparas. På så sätt blir det lättare att komponera rätt istället för att gissa och hoppas på att det blir bra i datorn.
Anders F. Eriksson   2015-04-30 21:29
Efterfrågan att göra det direkt i kameran har inte alls försvunnit (vilket torde vara uppenbart eftersom Thomas frågar) ;)

Nikon har det i många av sina DSLR.
esbtse   2015-05-01 14:56
Varje bildkonstnär får givetvis definiera vilka funktioner som är viktiga för dess egen bildskapande. Hos mig och många andra bildkonstnärer i min bekantskapskrets är denna funktion väsentlig och jag köper ej utrustning som saknar detta. Exempelvis klarar min gamla Panasonic kompakt att utföra 3 multiexponeringar. Jag letar nu en ersättare för denna kompakt. Som systemkamera blir det uppgradering till D810 vilket givetvis också har denna funktion.
Att fokusera på automatisk teknik i kameror är inte rätt väg för mig utan jag kör manuellt.
FlyerOne   2015-05-02 03:21
afe skrev:
"Efterfrågan att göra det direkt i kameran har inte alls försvunnit (vilket torde vara uppenbart eftersom Thomas frågar) ;)"

Det var faktiskt inte alls uppenbart för mig när jag skrev mitt inlägg. Var helt enkelt inte säker på ifall frågan var seriöst menad (har vad jag vet inte läst något från Thomas tidigare). Jag försökte i alla fall svara seriöst med det jag visste. Och nu vet jag förstås att frågan var seriöst menad.

Jag kände inte till att Nikon har denna funktion i vissa av sina digitalkameror (är numera inte lika galen i att själv köpa alla kamerasystem för att jämföra, som jag var i yngre år).

Efterfrågan torde väl ändå inte vara särskilt våldsam, eftersom då borde alla kameror ha denna funktion, väl?

Inte heller har jag någonsin läst ett enda ord om detta (annat än under analog-eran ´förstås), vare sig på Fotosidan, på övriga nätet eller i någon tidskrift. Dock är jag absolut säker på att det finns skrivet om saken, eftersom jag förstås inte har läst mer än bara en utomordentligt obetydlig del av allt som skrivs.

Inte heller har jag någonsin hört någonting om detta från mina fotokompisar, vid fototräffar, fotouställningar, fotokurser (inte ens vid en sommarkurs på Högskolan för Fotografi), mässor etc. Men jag kanske inte har tillräckligt begåvade bildkonstnärer bland kompisarna, och lyckats undgå dem i alla andra sammanhang.

Jag måste säga att jag fortfarande, trots vad som skrivits här, inte kan komma på någonting som jag för min del inte skulle kunna göra genom bildbehandling efteråt. Men jag kanske inte är tillräckligt mycket av bildkonstnär. Kan inte se mycket som skulle vara möjligt med multiexponering i kameran men omöjligt med bildbehandling efteråt. Kanske att man genom multiexponering direkt i kameran kan tillföra ett moment av slump. Eller känslan av att ha framställt bilden på ett annat sätt än de flesta andra gör. Eller att reultatet blir överraskande eftersom man kan ha glömt något av det man fotade i början. Vet inte ifall det möjligen, genom någon olinjäritet i sensorn/bildprocessorn, skulle kunna bli en aning skillnad gentemot att göra hopläggningen i datorn i stället. Om någon sådan skillnad skulle finnas är jag dock tämligen övertygad om att den skulle vara för liten för just mig att kunna upptäcka.
.
roger_madsen   2015-05-13 12:50
Finns som app-tillägg. Fast de flesta föredrar nog att göra det i efterhand.

https://www.youtube.com/watch?v=qseHTdJdJD8
esbtse   2015-05-14 15:14
Känns ej seriöst att tvingas ladda ner en app. Enligt kommentarer verkar det mera som en leksak än ett användbart verktyg och klarar enbart 2 exponeringar (jpg eller raw?). Kommer inte fungera för mitt fotograferande. Synd annars är den ett alternativ till kompakt.
Anders F. Eriksson   2015-05-15 01:06
Det är ju synd, men för många av oss andra som faktiskt också fotograferar seriöst fungerar den utmärkt.
2015-04-29 08:13   Bengf
Den nya Fototidningen Bonniers där påstår man att det finns skillnader med sensorn i A7II. Som att kornigheten är finare vid högre iso och att färgåtergivningen är bättre än hos föregångaren, som gav ganska kalla färger i mulet väder.

Angående bildstabilliseringen som då jämförs med Olympus av likvärdig typ, så tycker jag att man kan nämna att det är en ganska så stor skillnad på sensorstorleken kamerorna i mellan, Sony systemet skall då få en FF-sensor att röra sig i olika riktningar vilket jag tror kan vara något svårare än för den relativt lilla 4/3 sensorn. Annars håller jag med om att Olympus har längre erfarenhet av 5-axlig stab och att dom säkert för närvarande kan mera om systemet, troligt vis har dom nog också gjort lite förbättringar över tid.
Svar från froderberg   2015-04-29 10:16
Vår tekniska kontakt på Sony Europa säger att det är samma sensor. Allmänt kan skillnader i brus och färg kan ligga i kamerans interna bildprocessning, men när jag kollar jämförelsebilder så ser de identiska ut med både jpeg och råformat. http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-a7/18

Visst kan det underlätta att ha en mindre sensor vid bildstabilisering, men det är funktionens effekt som är relevant för användaren och där har vi Olympus som referens.
2015-05-05 09:25   Jonas Markstroem
Har ni verkligen koll på fakta kring när ni skriver om Olympus och bildstabilisering? Sony hade stabilisering redan i sin första systemkamera efter Minolta-köpet, A100 år 2006. Olympus lär ha introducerat stabilisering 2007 med E-510. Sedan vad gäller teknik så är ju Sony delägare i Olympus så mycket lär vara "lånat" i 5-axelstabiliseringen (från just Olympus). Därtill är det förstås bra mycket svårare att stabilisera en 35mm-sensor mot en fjuttig M43...
Svar från froderberg   2015-05-05 09:42
Ja vi är säkra på att Olympus bildstabilisering är effektivare. Men vår förklaring är kanske lite yxig. Olympus har haft mycket fokus på bildstabilisering som en viktig USP de senaste åren, så de har finputsat funktionen mycket. Men naturligtvis är det svårare att få till bildstabilisering med en större sensor.

Sonys tekniske expert i Europa menar att det inte är teknik från Olympus utan ett nytt egenutvecklat system. Jag tror att Sony vill heläga teknik som de tycker är viktig.
2015-06-10 09:32   Sten-Åke Sändh
Det var Konica Minolta som var först med sensorstabilisering i systemkameror och inte Olympus. Det var därför jag köpte KM D7D. Den kom i skarven mellan 2004 och 2005 och recenserades i dPreview i januari 2005. Det Olympus införde var stabilisering i flera led än x och y i sensorstabiliserade kamerahus.

citat: http://www.dpreview.com/reviews/konicaminolta7d

The Maxxum 7D's "unique selling point" is its Anti-Shake stabilization system, unique among digital SLR's. Minolta first introduced this feature with the DiMAGE A1, it is unique in its operation because instead of stabilizing a lens element (as in a traditional image stabilization system) the sensor is stabilized. Inside the 7D its six megapixel CCD is mounted on a movable platform controlled by two actuators (x and y axis).

The system works by analyzing input from motion detectors in the camera body and producing an inverse movement in the CCD. The system can be disabled (via switch on the rear of the camera) and can also detect a panning movement and only compensate for movement on the opposite axis. What's exciting and new about this system is that it instantly adds stabilization to the entire range of Minolta lenses. An 'Anti-Shake' indicator is visible through the viewfinder which provides feedback to the photographer as to how much the system is having to compensate for shake."

Beträffande Magnus kommentar om att Sony vill "heläga" tekniken själva och därför inte använder Olympus så är det väl så att Sony puttat in en massa pengar i Olympus och då borde man väl kunna få ett samarbete kring detta om man vill som "återbäring". Det där kan vara rent marknadsnys.

Så jag håller med Jonas här ovan. Här kan ni inte haft full koll.
Anders F. Eriksson   2015-06-10 12:07
Det står att Olympus stabilisering upplevs som bättre än den i Sonys kameror. Jag kan inte se någonstans något som tyder på att det saknas full koll( beroende på vilka skygglappar man har på sig).
2015-09-14 11:32   maltelarsson
Fungerar de piratadaptrar som finns till A7 II? Jag har en del Contaxobjektiv som jag skulle vilja ge förlängt liv.
/malte
Svar från froderberg   2015-09-14 13:04
Det ska de göra. Jag har använt både fin- och fuladaptrar med A7 II. Körde bland annat med en billig adapter ihop med Canon FD 200/2,8 med bibehållen bildstabilisering.

Alla automatiklägen fungerar inte eftersom kameran inte kan styra mekaniska bländare.
2016-10-14 11:29   Tony johansson
Är den vädertätad ?
Svar från froderberg   2016-10-14 11:43
Den har viss tätning, men inte i klass med de bästa.

Merläsning

4K och 65 gångers zoomomfång

Canon Powershot SX70 HS är efterträdare till fyra år gamla Powershot SX60 HS med bland annat snabbare processor, 4K video och fler pixlar. Läs mer... 2

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 3

Lasse gjorde en fotobok om stadslivet i Lund

Fotosidan-medlemmen Lasse Sandström har ett långt yrkesliv bakom sig som reporter Sydsvenskan. För något år sedan väcktes hans gamla fotointresse till liv och han gav nyligen ut en bok som visar olika miljöer i lärdomsstaden Lund. Han är redan på gång ut med en helt annan fotobok. Läs mer... 2

Test: Sigma och Tamron 24-70/2,8

Plus Varför betala dyrt för Canons eller Nikons 24-70/2,8-zoomar när du kan få ett billigare från Sigma eller Tamron? Vi har testat Sigma 24-70/2,8 DG OS HSM Art och Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 Läs mer... 7

Joel Marklund - Sportfotograf med tävlingsinstinkt

Plus Framför Joel Marklunds kamera tävlar all världens idrottsmän och kvinnor om medaljer och topplaceringar. Bakom kameran är det han själv som tävlar: ”Mitt mål är alltid att få den bästa bilden – oavsett vilka andra fotografer som är på plats.” Läs mer... 2

Fotoskribenten Stefan Ohlsson är död

Stefan Ohlsson har utbildat många av Sveriges yrkesfotografer och har under fler decennier skrivit om fototeknik i Fotografisk tidskrift. Han avled på morgonen den 17 september med sina närmaste närvarande. Han blev 66 år. Läs mer... 22

Krönika: Ett krig om unika konsertbilder

Frilansfotografen Sara Arnald är ny krönikör i Fotosidan Magasin. Hennes andra krönika handlar om att fotografera konserter. Läs mer... 3

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Lars Tunbjörk hyllas i bok och stor utställning

Lars Tunbjörk skildrade under flera decennier Sverige med sin egna, något absurda blick. Fotografiska har samlat en stor del av hans bästa bilder under namnet "Tunbjörklandet - blicken från sidan" som visas under hösten. Samtidigt släpps boken "Lars Tunbjörk – retrospektiv". Läs mer... 12

Wild Nature och Fotosidans fotodag på Fotografiska

Wild Nature fotoresor och Fotosidan.se är stolta att kunna presentera en heldag med inspirerande föreläsningar med några av Sveriges kunnigaste naturfotografer på Fotografiska museet i Stockholm. Läs mer... 3

Elinchrom ELB 500 TTL - Get the Right Shot