Artiklar > TEST: Fujinon XF 100-400/4,5-5,6 R LM OIS WR

TEST: Fujinon XF 100-400/4,5-5,6 R LM OIS WR

Fujifilm har följt upp sin ljusstarka f/2,8-telezoom med en riktigt supertelezoom för natur- och sportfoto: Fujinon XF 100-400/4,5-5,6 R LM OIS WR.

Tamron och numer Sigma har nått stora framgångar med sina 150-600-zoomar för småbildskameror. Med Fujinon XF 100-400 mm f/4,5-5,6 R LM OIS WR kan Fujifilm-fotografer få motsvarande bildvinklar. Det här är ett bra omfång för djur- och fågelfoto, men fungerar också för utomhussport. 

Konstruktionen är påkostad, vilket också märks på priset. Bland de tekniska godsakerna hittar du vädertätning, dubbla linjära fokusmotorer och en optisk stabilisering som skall tillåta upp till fem steg längre exponeringar handhållet. Den optiska konstruktionen har 21 linselement i 14 grupper varav hela 6 stycken är i ED- eller super-ED-glas.

Med bildvinklar som motsvarar 150-600 mm på en småbildskamera är det här ett utmärkt objektiv för motiv som är svåra att komma nära. Som en tävlingskatamaran. Skärpedjupet är tillräckligt kort för att lyfta fram motivet från den oskarpa bakgrunden. (X-Pro 2 med XF 100-400 vid 280 mm, f/5,6, 1/1300 och ISO 500).

Ekvivalent med 150-600

Det här objektivet tar nu över titeln som störst och tyngst till Fujifilm X-kamerorna. Men jämfört med ett 150-600 på småbildskamera är det lite lättare och mer kompakt. Imponerande eftersom du räknat i ekvivalent bländare bara tappar runt ett halvt steg i ljusinsamling i det längsta läget. 

Optiska prestanda håller toppklass. Skärpan är bra redan vid maxbländaren genom hela zoomomfånget, vinjettering, distorsion och kromatisk aberration märks knappt alls. Oskärpan är lugn och snygg. Fokuseringen är snabb och tyst, men här är det ännu mer påtagligt än med 50-140-zoomen att det är kameran snarare än objektivet som begränsar fokusprestanda. När motiv rör sig snabbt mot fotografen blir autofokusen ofta förvirrad. Fokusbegränsaren dämpar jagandet de gånger när kameran tappar fokus, men här är autofokusen hos konkurrenter ofta avsevärt snabbare. Stabiliseringen gör ett mycket bra jobb. 

Hanteringen fungerar bra trots att objektivet är rejält stort i relation till kamerahusen i X-serien. Som vi påpekade i testet av 50-140-zoomen: med stora objektiv märks nyttan av Fujifilms val att ha stora tydliga yttre kamerareglage som du kan manövrera utan att byta grepp på kameran. Zoomringen är bred och sitter lagom placerad så du kan stödja objektivet medan du zoomar. Stativfästet är hyfsat stabilt och går att skruva loss.

Själva objektivet är mycket bra, men vi kan också förstå varför Fujifilm väntat ett tag med så här långa objektiv. De behövde nog vänta in de förbättringar i autofokus som kom med kameror som X-Pro 2 och X-T2 för att få användbara fokusprestanda på så här långa brännvidder.

Lunnefågel på Runde i Norge. Fujinon XF 100-400/4,5-5,6 R LM OIS WR vid 290 mm, f/5,2, 1/250s, ISO 500.

SLUTSATS

Fujinon XF 100-400 mm f/4,5-5,6 R LM OIS WR har mycket bra optiska prestanda genom hela zoomomfånget och direkt vid maxbländaren. Det här är ett dyrt objektiv, men du får mycket objektiv för pengarna. Enda tydliga svagheten beror inte på själva objektivet, utan består av att Fujifilm behöver trimma sitt autofokussystem ytterligare.



Martin Agfors
Publicerad 2017-01-09. Läst av 8179 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2017-01-09 14:10   Flash Gordon
Håller helt med om slutsatserna. För XF 50-140/2,8 OIS så tycker jag följande AF duger för mina ändamål.
Där har jag tillräcklg träffprocent på slalomåkare, motorcyklar lekande barn och galna sprinagende hundar.
Fast XF- 100-400 har inte den träffsäkerheten. Den är klart trögare och tvekar oftare.
Fast när den väl sätter skärpan är resultatet suveränt. Klart bättre än resultatet jag fick med EF 100-400 version 1, på min 5DS r.
2017-01-09 16:04   Bengf
Ja hur det kan bli, 5DSr ser på pappret ut att en mycket avancerad autofokus, och lovorden om Canons 100-400 som man läst under åren har nästan inga gränser, ett sådant där objektiv som man drömde om att få äga. Roger Cicalas omfattande tester av Canon objektiv med autofokusinriktning, kan ge dig rätt då han var mycket bekymrad över att mera avancerad autofokus i moderna Canonkameror inte passade så bra till äldre Canon objektiv, vilket då enligt Roger, Canon inte vill prata så mycket om.
Flash Gordon   2017-01-09 16:31
Det där objektivet har jag ju ägt ett bra tag. Värst var nog nästan alla objektiv vid tiden för 5D MKII.
Hög upplösning men AF var inte så där väldigt exakt. Ibland helt korrekt men allt för ofta lite framför eller bakom.
Sedan blev det ju bättre med 5D MKIII och ännu lite bättre med 5Ds r.
Det är väl det som är skillnaden med Fuji. Endera får man ingen fokus alls eller så sitter skärpan perfekt.

Är faktisktännu mycket nöjd med mitt byte från Canon till Fuji. Det har blivit roligare att fota igen samt jag tycker att ofta resultatet jag har med hem är bättre.
Flash Gordon   2017-01-11 20:20
Man blir lätt förlöjligad när man påstår att Fui kan konkurrera mot en FF kamera.
Här ett uttlande från Artur MOrris som tydligen är USAS motsvarighet till Brutus Östling.

Image Quality
One of my biggest concerns when I agreed to try out the Fujifilm mirrorless gear was image quality. I gotta say that both Patrick Sparkman and I are quite impressed. I’d rate the image quality as better than the 1DX II and just below the 5D IV. And as you can see above in the 100% crop the AF system is more than capable of producing sharp images. The noise at ISO 800 was minimal, limited to tiny marks in the background but non-existent on the bird itself. A bit of NeatImage noise reduction quickly produced the desired smooth-as-a-baby’s-tush background.
2017-01-27 14:11   dnopchinda
Sorry if I missed it but, which camera did you test the lens with?
Svar från Grevture   2017-01-27 14:28
I used the X-Pro-2.

Merläsning

Lasse gjorde en fotobok om stadslivet i Lund

Fotosidan-medlemmen Lasse Sandström har ett långt yrkesliv bakom sig som reporter Sydsvenskan. För något år sedan väcktes hans gamla fotointresse till liv och han gav nyligen ut en bok som visar olika miljöer i lärdomsstaden Lund. Han är redan på gång ut med en helt annan fotobok. Läs mer... 2

Test: Sigma och Tamron 24-70/2,8

Plus Varför betala dyrt för Canons eller Nikons 24-70/2,8-zoomar när du kan få ett billigare från Sigma eller Tamron? Vi har testat Sigma 24-70/2,8 DG OS HSM Art och Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 Läs mer... 3

Joel Marklund - Sportfotograf med tävlingsinstinkt

Plus Framför Joel Marklunds kamera tävlar all världens idrottsmän och kvinnor om medaljer och topplaceringar. Bakom kameran är det han själv som tävlar: ”Mitt mål är alltid att få den bästa bilden – oavsett vilka andra fotografer som är på plats.” Läs mer... 2

Fotoskribenten Stefan Ohlsson är död

Stefan Ohlsson har utbildat många av Sveriges yrkesfotografer och har under fler decennier skrivit om fototeknik i Fotografisk tidskrift. Han avled på morgonen den 17 september med sina närmaste närvarande. Han blev 66 år. Läs mer... 22

Krönika: Ett krig om unika konsertbilder

Frilansfotografen Sara Arnald är ny krönikör i Fotosidan Magasin. Hennes andra krönika handlar om att fotografera konserter. Läs mer... 3

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Lars Tunbjörk hyllas i bok och stor utställning

Lars Tunbjörk skildrade under flera decennier Sverige med sin egna, något absurda blick. Fotografiska har samlat en stor del av hans bästa bilder under namnet "Tunbjörklandet - blicken från sidan" som visas under hösten. Samtidigt släpps boken "Lars Tunbjörk – retrospektiv". Läs mer... 12

Wild Nature och Fotosidans fotodag på Fotografiska

Wild Nature fotoresor och Fotosidan.se är stolta att kunna presentera en heldag med inspirerande föreläsningar med några av Sveriges kunnigaste naturfotografer på Fotografiska museet i Stockholm. Läs mer... 3

EU-parlamentet säger ja till omstridd upphovsrättslag

Europaparlamentet har röstat ja till ett lagförslag som innehåller omstridda paragrafer om länkavgift och upphovsrättsfilter. Efter hård kritik har kompromisser i lagtexten gjorts så att små företag och organisationer inte ska drabbas. En annan del av lagförslaget kan innebära fotoförbud på sportevenemang. Läs mer... 31

Profoto B10: Kompakt batteridriven studioblixt

Profoto B10 är en betydligt mindre blixt än storebror B1/B1X, vilket gör att B10 är lättare att ta med sig ut i fält eller använda på en bom. B10 går också att använda som videobelysning. Läs mer... 3

Elinchrom ELB 500 TTL - The Most Powerful