Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > TEST: Fujinon XF 100-400/4,5-5,6 R LM OIS WR

TEST: Fujinon XF 100-400/4,5-5,6 R LM OIS WR

Fujifilm har följt upp sin ljusstarka f/2,8-telezoom med en riktigt supertelezoom för natur- och sportfoto: Fujinon XF 100-400/4,5-5,6 R LM OIS WR.

Tamron och numer Sigma har nått stora framgångar med sina 150-600-zoomar för småbildskameror. Med Fujinon XF 100-400 mm f/4,5-5,6 R LM OIS WR kan Fujifilm-fotografer få motsvarande bildvinklar. Det här är ett bra omfång för djur- och fågelfoto, men fungerar också för utomhussport. 

Konstruktionen är påkostad, vilket också märks på priset. Bland de tekniska godsakerna hittar du vädertätning, dubbla linjära fokusmotorer och en optisk stabilisering som skall tillåta upp till fem steg längre exponeringar handhållet. Den optiska konstruktionen har 21 linselement i 14 grupper varav hela 6 stycken är i ED- eller super-ED-glas.

Med bildvinklar som motsvarar 150-600 mm på en småbildskamera är det här ett utmärkt objektiv för motiv som är svåra att komma nära. Som en tävlingskatamaran. Skärpedjupet är tillräckligt kort för att lyfta fram motivet från den oskarpa bakgrunden. (X-Pro 2 med XF 100-400 vid 280 mm, f/5,6, 1/1300 och ISO 500).

Ekvivalent med 150-600

Det här objektivet tar nu över titeln som störst och tyngst till Fujifilm X-kamerorna. Men jämfört med ett 150-600 på småbildskamera är det lite lättare och mer kompakt. Imponerande eftersom du räknat i ekvivalent bländare bara tappar runt ett halvt steg i ljusinsamling i det längsta läget. 

Optiska prestanda håller toppklass. Skärpan är bra redan vid maxbländaren genom hela zoomomfånget, vinjettering, distorsion och kromatisk aberration märks knappt alls. Oskärpan är lugn och snygg. Fokuseringen är snabb och tyst, men här är det ännu mer påtagligt än med 50-140-zoomen att det är kameran snarare än objektivet som begränsar fokusprestanda. När motiv rör sig snabbt mot fotografen blir autofokusen ofta förvirrad. Fokusbegränsaren dämpar jagandet de gånger när kameran tappar fokus, men här är autofokusen hos konkurrenter ofta avsevärt snabbare. Stabiliseringen gör ett mycket bra jobb. 

Hanteringen fungerar bra trots att objektivet är rejält stort i relation till kamerahusen i X-serien. Som vi påpekade i testet av 50-140-zoomen: med stora objektiv märks nyttan av Fujifilms val att ha stora tydliga yttre kamerareglage som du kan manövrera utan att byta grepp på kameran. Zoomringen är bred och sitter lagom placerad så du kan stödja objektivet medan du zoomar. Stativfästet är hyfsat stabilt och går att skruva loss.

Själva objektivet är mycket bra, men vi kan också förstå varför Fujifilm väntat ett tag med så här långa objektiv. De behövde nog vänta in de förbättringar i autofokus som kom med kameror som X-Pro 2 och X-T2 för att få användbara fokusprestanda på så här långa brännvidder.

Lunnefågel på Runde i Norge. Fujinon XF 100-400/4,5-5,6 R LM OIS WR vid 290 mm, f/5,2, 1/250s, ISO 500.

SLUTSATS

Fujinon XF 100-400 mm f/4,5-5,6 R LM OIS WR har mycket bra optiska prestanda genom hela zoomomfånget och direkt vid maxbländaren. Det här är ett dyrt objektiv, men du får mycket objektiv för pengarna. Enda tydliga svagheten beror inte på själva objektivet, utan består av att Fujifilm behöver trimma sitt autofokussystem ytterligare.



Av Martin Agfors
Publicerad 2017-01-09. Läst av 8931 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2017-01-09 14:10   Flash Gordon
Håller helt med om slutsatserna. För XF 50-140/2,8 OIS så tycker jag följande AF duger för mina ändamål.
Där har jag tillräcklg träffprocent på slalomåkare, motorcyklar lekande barn och galna sprinagende hundar.
Fast XF- 100-400 har inte den träffsäkerheten. Den är klart trögare och tvekar oftare.
Fast när den väl sätter skärpan är resultatet suveränt. Klart bättre än resultatet jag fick med EF 100-400 version 1, på min 5DS r.
2017-01-09 16:04   Bengf
Ja hur det kan bli, 5DSr ser på pappret ut att en mycket avancerad autofokus, och lovorden om Canons 100-400 som man läst under åren har nästan inga gränser, ett sådant där objektiv som man drömde om att få äga. Roger Cicalas omfattande tester av Canon objektiv med autofokusinriktning, kan ge dig rätt då han var mycket bekymrad över att mera avancerad autofokus i moderna Canonkameror inte passade så bra till äldre Canon objektiv, vilket då enligt Roger, Canon inte vill prata så mycket om.
Flash Gordon   2017-01-09 16:31
Det där objektivet har jag ju ägt ett bra tag. Värst var nog nästan alla objektiv vid tiden för 5D MKII.
Hög upplösning men AF var inte så där väldigt exakt. Ibland helt korrekt men allt för ofta lite framför eller bakom.
Sedan blev det ju bättre med 5D MKIII och ännu lite bättre med 5Ds r.
Det är väl det som är skillnaden med Fuji. Endera får man ingen fokus alls eller så sitter skärpan perfekt.

Är faktisktännu mycket nöjd med mitt byte från Canon till Fuji. Det har blivit roligare att fota igen samt jag tycker att ofta resultatet jag har med hem är bättre.
Flash Gordon   2017-01-11 20:20
Man blir lätt förlöjligad när man påstår att Fui kan konkurrera mot en FF kamera.
Här ett uttlande från Artur MOrris som tydligen är USAS motsvarighet till Brutus Östling.

Image Quality
One of my biggest concerns when I agreed to try out the Fujifilm mirrorless gear was image quality. I gotta say that both Patrick Sparkman and I are quite impressed. I’d rate the image quality as better than the 1DX II and just below the 5D IV. And as you can see above in the 100% crop the AF system is more than capable of producing sharp images. The noise at ISO 800 was minimal, limited to tiny marks in the background but non-existent on the bird itself. A bit of NeatImage noise reduction quickly produced the desired smooth-as-a-baby’s-tush background.
2017-01-27 14:11   dnopchinda
Sorry if I missed it but, which camera did you test the lens with?
Svar från Grevture   2017-01-27 14:28
I used the X-Pro-2.

Merläsning

Unika bilder på Hitler digitaliserade

The Washington Post skriver om att USA:s riksarkiv digitaliserat 1 270 glasnegativ tagna av Adolf Hitlers fotograf Heinrich Hoffmann. Bilderna visar hur nazistpartiet växte fram. Läs mer... 3

Vinn 1500 euro i EISA Maestro

Delta i EISA Photography Maestro 2019 och ta chansen att vinna 1500 euro och en resa för två till Berlin. Du kan också vinna ytterligare 1000 euro i EISA:s Facebook-omröstning. Årets tema är "Power". Deadline är 1 maj. Läs mer...

Test: Nikon Z6

Plus Nikon Z6 är mycket lik sitt dyrare och mer högupplösta syskon Nikon Z7. Frågan som många ställer är förstås hur bra den står sig mot konkurrenter som Sony A7 III, och inte minst Nikons egen D750. Läs mer... 1

Lyssna på Fotosidan under fotomässan

Den 26-28 april är det dags för fotomässan Photo Market på Fotografiska i Stockholm. Fotosidan bidrar till programmet med fyra föredrag. Läs mer...

Nytt Otus-tele från Zeiss

Zeiss utökar sin prestigefyllda Otus-serie med ett nytt teleobjektiv. Zeiss Otus 100 mm f/1,4 är det fjärde objektivet i serien. Läs mer...

Poddradio om mobilkameror

Vi pratar om mobilkamerornas utveckling och framtid i allmänhet och om nya Huawei P30 Pro i synnerhet. Läs mer... 6

Nikon W150 är vattentät och stöttålig

Nikon Coolpix W150 är en kompaktkamera för hela familjen. Den tål att tappas i marken och klarar 10 meters djup. Kameran säljs i flera fräcka färger. Läs mer... 8

Makro från Tokina för Sonys spegelfria

Tokina har utvecklat ett makroobjektiv som passar Sonys spegelfria kameror med E-fattning. Tokina Firin 100/2,8 FE Macro är ett billigare alternativ till Sonys egna makrotele. Läs mer... 2

Vem var tanten med väskan?

Just nu visas Sveriges bästa pressbilder genom tiderna på Galleri Kontrast. Och bäst av dem alla är Hans Runessons ikoniska bild av när en tant svingar sin väska mot ett skinhead under en nazistdemonstration i Växjö 1985. Men vem var tanten? Den frågan har fått sitt svar i en radiodokumentär. Läs mer... 4

Leica bannlyst från sociala medier i Kina

Kortfilmen "The Hunt" som hyllar dokumentärfotografer har retat upp kinesiska myndigheter eftersom filmen skildrar massakern vid Himmelska fridens torg 1989. På grund av kortfilmen har Leica bannlysts från sociala medier i Kina. Läs mer... 38

Miops Smart Trigger