Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Krönika: Ett krig om unika konsertbilder

Krönika: Ett krig om unika konsertbilder

Du befinner dig i djupet av en kokande gryta, ett hav av glädje, spilld öl och kroppsodörer. Fullt sjå att hålla kameran i säkerhet, själv är du hjälplöst på glid under de sekunder du inte lyckas levitera med hjälp av den vibrerande massan som omsluter dig.

Studentfirande?

Nej, men du minns plötsligt avsnittet av teveserien ”Alla är fotografer” där Johan Rheborg får i uppdrag att kravla upp på ett lastbilsflak med en mobilkamera och ett dussin nybakade, frustande och sjöblöta studenter. Målet var att ta sig ut ur trygghetszonen, släppa kontrollen och ta konstnärliga bilder i ett oberäkneligt kaos som vägrar ta regi.

Utmanande och utvecklande.

Kaos är det visserligen här hos dig också, men inget studentflak. Även om stämningen är närapå identisk och du inser att det här är ett minst lika potent uppdrag.

Du har sett fram emot den här dagen, du har fått chansen att kombinera två av dina främsta intressen: musik och fotografi. Favoritbandet spelar, scenshowen är magisk och stämningen är minst sagt hög. Du har släpat med dig din nya kamera och kanske lite för många objektiv i en vansinnigt tung ryggsäck. Men du hade inte räknat med att dela upplevelsen med en flock vattenbufflar på universums största väckelsemöte.

Hur ska du få en bra bild här? Du är en Navy Seal på omöjligt uppdrag. Det krävs ett enormt fokus och nästan överjordisk styrka att hålla kameran stilla länge nog för en rimlig chans.

Det är lönlöst, plötsligt står ISO på en kvarts miljon och spegeln har fällt upp sig själv? Du råkar träffa en kille på örat med åtta hundra gram prima zoomobjektiv i fullt utfällt läge. Han vrålar och fäktar efter dig. Tröttnar och kastar en halvfull ölburk som fastnar i din keps. Hur mycket öl tål kamerahuset egentligen? Går det här ens på försäkringen?

En skog av armar vajar framför dig. Tio meter fram till scenen och minst åtta till staketet. Du ser femton fotografer i diket mellan scenen och publiken. Så lätt det verkar, ett område fredat från tjurrusningar och lervälling.

Åh, tänk den dag när du kan få ett fotopass och få stå i diket som de som är här på jobb. Att slippa leka hela havet stormar under zombieapokalypsen.

Så här kommer nu jag och berättar att det inte är lösningen. Eller ja, din kamera håller sig frisk och fräsch och du slipper viftande armar som skymmer sikten. Men i övrigt?

Att jobba i diket kan vara härlig adrenalinrusch, det är ändå något alldeles speciellt att se artister göra entré på nära håll. Du skulle kunna nudda Justin Timberlakes skor härifrån. Och Veronica Maggio kanske pekar rakt mot dig, bara dig när du tar en bild.

Men det finns andra problem. Att fjorton andra fotografer vill stå på exakt den plats du själv står på, att fastän du cirkulerar för att ge kollegorna en bra chans ändå känner av pressen och de vassa armbågarna.

Att den snäva vinkeln upp mot scenen innebär att du snarare fångar ljusriggen istället för showen. En schysst vidvinkel underifrån, precis intill Justins högerfot är visserligen svårslaget men ack så sällsynt. Det gäller att ha tur också, att få bilder i rätt ögonblick när ljuset, scenografin och framträdandet förhöjer varandra. Det kan vara knivigt.

Vad vill jag säga med det här?

Jo, det är svårt att vara kreativ på en plats som alltid är likadan, precis framför scenen. En yta som dessutom befolkas av fotografer som jagar i stort sett samma bildlösningar. Nästan alla kommer hem med likadana bilder, det som räknas är tiden, vilket mediehus som får bilderna först.

I diket får man som fotograf vara endast under de tre första numren. Om ens så länge: Vissa artister är så måna om sin framtoning att de helst inte vill bli fotograferade alls, de skickar hellre ut pressbilder från egna fotografer som de kan kontrollera.

En bild på en artist på en scen ser nästan likadan ut världen över, oavsett arena. Det som skiljer är publiken och miljön runt omkring. Är du intresserad av stämningen och konsertupplevelsen är det i publiken du måste vara och de måste få vara en del av dina bilder.

Ett teleobjektiv ger ett perspektiv som inte säger mycket om upplevelsen. Men kryper du närmare och ger dig in i närkamp med publiken med alla sina fäktande armar, skrålande röster och tårfyllda ögon, då är du något på spåren.

Och tillåt dig att tappa kontrollen ett litet tag.

Det, om något, är utvecklande.



Publicerad 2018-09-16. Läst av 3147 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2018-09-17 05:09   Bengf
Ja det var en frejdig pulserande text, man liksom kände det som om man var där mitt i smeten, nästan som ett utdrag från en Sjövall/Wahlö episod, som man plöjde igenom en gång i tiden.
2018-09-17 16:56   Poltergeist
Kan bara hålla med då jag varit på båda platserna, tyvärr utan någon beställare som väntar på bildleveransen. Men känslan, målet och utmaningen är ändå den samma; målet att få rätt ljus och kunna komponera en bild när kaos råder omkring en. Vet inte om jag föredrar den ena positionen framför den andra, det finns både för och nackdelar med båda, så jag skriver helt enkelt att en riktig fotograf behärskar båda situationerna, och inte räds någon av dem heller. Drömmen är förstås att få vara ensam i fotodiket, samt ha tillgång till scenen.
2018-09-17 17:37   Peter -
Bra skrivet

Merläsning

Sista dagen rösta fram Mästarbilden 2020 - Nikon Z 6 + 24-70 står på spel

I den sista deltävling av Fotosidan Masters koras Årets mästarbild 2020. Ni medlemmar röstar fram bästa bilden. Du kan rösta på en (1) av de 60 bilder som publicerats i Fotosidan Magasin i samband med 2019-2020 års omgång av Fotosidan Masters. Vinnarbilden vinner Nikon Z 6 + 24-70 kit (värd 27 390 kr). Du kan rösta fram till och med 29 maj. Missa inte att göra din röst hörd så vi får en värdig vinnare! Läs mer...

Elever ställer ut på Galleri Kontrast

Eleverna på Fotografisk Konstutbildning har sin examensutställning ”Caught in between”. Läs mer... 1

Panasonic Lumix S 20-60 mm f/3,5-5,6 - kompakt zoom med L-fattning

Panasonic har utvecklat en ny kompakt zoom för sina småbildskameror och andra kameror med L-fattning. Läs mer... 3

Backup av dina bilder - del 2(3) - Lagringsalternativ

Plus Better safe than sorry, att ignorera backup av dina bilder kommer förr eller senare göra dig förtvivlad. Som fotograf har du ett ansvar inför dina uppdragsgivare, men det är minst lika viktigt att ha ordning på privata bilder. I del två går vi igenom olika lagringsalternativ. Läs mer... 2

Sony ZV-1 är anpassad för vloggare

Sony har gjort en version av RX100Va med en hantering som är mer anpassad för videografer och i synnerhet vloggare. Kameran har också en mer påkostad mikrofon. Läs mer...

Peter Hanneberg är årets naturfotograf

Arbetet för att öka kännedomen om och känslan för natur och miljö gav pris. Läs mer... 13

Klassiska Samyang-objektiv i ny version

Samyang har gjort förbättrade versioner av två av sina mest klassiska objektiv: 14 mm f/2,8 och 85 mm f/1,4 med manuell fokusering. Läs mer... 3

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Fotosidan Magasin nr 3 i butik

Ett fullmatat nummer är i butik! Fotoresan: Österlen. Bildkritik & Fotoskola: Natt. Fotografintervjun: Stefan Bladh. Drönarskola. Vi testar proffsverktyget: Canon Eos-1D X Mark III plus andra matnyttiga prylar. Köp mer än gärna senaste numret så bidrar du till att vi kan fortsätta göra kvalitetsjournalistik. Läs mer...

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar