Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Krönika: Det finns inget ljus att måla med

Krönika

Krönika: Det finns inget ljus att måla med

Jag är en frusen själ. Men mitt största problem med hösten är inte kylan, det är mörkret.

En årstid som innebär att vi långsamt färdas längre och längre in i dunklet får mig inte direkt att jubla av glädje, oaktat naturens glödande färger. För mig personligen slår det sig direkt på humöret. Trots D-vitamintillskott för att kompensera för det näst intill obefintliga solljuset går jag omkring med hängande huvud, surmulet stirrande i marken.

På jobbet har jag det inte speciellt mycket roligare. Fotografyrket har fått sitt namn från grekiskans uttryck för att ”måla med ljus”, men nu undrar jag just vilket ljus som menas? De ängsliga strimmor som skymtar fram mellan trädens grenar mellan halv tolv och två?

Jo, nu är jag otroligt tacksam över allt det ljus jag har tillgång till i min tekniska arsenal. Visserligen har jag en trevlig och välutrustad studio, men det är inte speciellt roligt att försöka uppdragsfotografera en varm ”sommarmiljö” i en plaskblöt mellansvensk trädgård en eftermiddag i mitten av november. Det, i kombination med mitt hösthumör, är en utmaning för såväl kollegor som närstående. Som yrkesfotograf har man ju tyvärr sällan möjlighet att välja fotograferingstidpunkt för att själv få bästa möjliga förhållanden, man går så att säga på någon annans klocka och får försöka lösa problemen oavsett väderlek och tid på dygnet.

När jag tänker efter vore det kanske enklare med ett konstant mörker, då vet man i alla fall vad man har att förhålla sig till och behöver inte sätta varken hopp eller tro till det flyende dagsljuset. Att under en heldag ljussätta porträtt i en miljö som påverkas av dygnets timmar och vädrets makter är en utmaning främst på grund av att det omgivande ljuset under en arbetsdag varierar från beckmörker till stickande ljus (solen är vass när den väl bestämmer sig för att hälsa på) – och sedan snabbt tillbaka till grottmörker igen. Tur man har tålamod och många soppåsar att tejpa runt utrustningen under det värsta höstrusket.

Det är lätt att drömma sig bort till varmare breddgrader när det slaskar som mest. Jag tror det är just därför alla reseinfluencers paradisbilder är så populära på Instagram, vårt behov att i verklighetsflykt stirra på vackra hav, vajande palmer och varma solnedgångar är omättligt när varken ljus eller värme finns i vår vardag. Det är ju trots allt mycket lättare för alla inblandade att fotografera badmode på Aruba än på Torö stenstrand när Lucia står för dörren. Men det är sällan den budgeten finns …

Själv ägnar jag just nu alldeles för mycket tid till att bildgoogla savanner, vilda djur och glödande skymningar eftersom jag i vinter återigen får möjlighet att göra reportage från safaris och roadtrips på den afrikanska kontinenten. Det finns tyvärr få zebras och giraffer att tillgå på Torö stenstrand så det blev helt enkelt nödvändigt att boka flyg.

Jag ser omåttligt mycket fram emot några veckor i värme och sol. Visserligen brukar många game drives börja innan solens uppgång om man är ute efter att få fotografera leoparder uppe i träden – och det innebär både mörker och kyla i en kraftigt skumpande jeep – men det är trots allt ett angenämare problem än att i ottan fotografera sopbilar i Söderort. Speciellt när man precis sett en flock lejon jaga i gryningen och vet att man ett par timmar senare kommer att få nygräddade pannkakor och ett glas mousserande vin på en solvarm bergknalle med magnifik utsikt.

Det är mörkt utomhus och i själen under vårt lands senhöst, men i min studio finns märkligt nog varken mörker eller tid.  Att jobba med efterbehandling innebär att jag året runt måste sitta i en standardiserad kalibrerad miljö med neutralgrå väggar och ett platt, charmlöst dagsljustempererat ljus med konstant ljusstyrka. Sista kvartalet på året innebär också att jag har otroligt mycket att göra, vilket innebär långa arbetsdagar som har en förmåga att sträcka sig över halva nätter. I en tid av mörker låter det förstås ljuvligt att dag såväl som natt befinna sig mitt i en basal form av ljusterapi, men kroppen tycks bli lika konfunderad av konstant ljus som den blir av konstant mörker.

Jo, men visst är det gnälligt av mig att klaga på väder och ljus, jag har ändå valt att bo och verka i Sverige och att bli digital nomad på varmare breddgrader är fullt möjligt – men den chansen tar jag uppenbarligen inte.

Så vad är det som får mig att härda ut under dessa skymningsmånader? Jo, det är det milda ljuset i midsommarnatten och det varma, mjuka porträttljuset en sen kväll i juli. När sommaren kommer är allt förlåtet, det ljus vi har på sommarhalvåret häruppe i norr är något alldeles speciellt. Och kanske är det klimatsmartare att måla en häst randig jämfört med att boka flyg till Sydafrika? Eller pitcha en artikelidé om älgsafari?

TEXT: SARA ARNALD



Publicerad 2020-01-20. Läst av 2527 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2020-01-20 13:40   Jan Rönnlund
Tack Sara för din krönika/inlägg. Skönt med någon som ventilerar ut för oss som inte är helt pigga i mörkret.
Skönt att få lätta på trycket och klaga till lite och få säga att man längtar till mera ljus igen ;)
Gör man det anses man lite bitter och sur...men jag tror det kan vara lite skönt att få klaga lite...
Sen tror jag ändå på att ha lite olika årstider och att få längta efter dem på olika sätt.
Du och jag och många med oss blir lite extra taggade när våren kommer och vi får ge oss ut i den ljusa miljön och göra våra fotojobb..... fina porträtt, bröllopsbilder i naturen och actionbilder på sjön m.m.
Nej in i studiomiljön så länge och forma med ljuset.
Ja visst ge sig ut ibland när ljuset tillåter.... som i helgen....

Tack igen
2020-01-21 07:42   par
Ja, detta är nog individuellt och beroende på vad vi fotograferar. Själv tycker jag der bästa ljuset är nu under vinterhalvåret men då fokuserar jag mest på landskap. När solen står lågt kan man få bra ljus hela dagen och dessutom behöver man inte gå upp mitt i natten för att hinna fånga det sköna ljuset innan soluppgången. När jag tittar i mitt bildarkiv ser jag att jag tar ca 75% av mina bilder perioden oktober till mars. Visst är det härligt med sommaren och ljuset men oftast för hårt för landskapsfoto så då får kameran vila till förmån för andra aktiviteter.
ztenlund 2020-01-21 11:13
Du måste ta många bilder de få dagar solen ens syns till. ;)
par 2020-01-21 13:12
Jag tar inte så många bilder men mest blir det som sagt under vinterhalvåret.
2020-01-21 08:48   Chasid
Övervinn mörkret! Jag jobbar ofta i skumma miljöer, ibland är det både bokstavligt och bildligt. Därför har jag köpt på mig några riktigt ljusstarka objektiv, och en kamera som är användbar upp till 25 600 ISO, med hjälp av den utrustningen övervinner jag mörkret och kan måla med de få färgerna som finns. Men det jag stör mig mest på under den svenska vintern är att det är så folktomt. Jag har nyligen kommit hem från en reportageresa till Indien, där är det människor som man kan snacka med överallt. Jag saknar det, och värmen, och solen, och färgerna, och maten! :)
2020-01-21 10:42   Terje H
Jag ser inte mörkret under vintern, utan det är ett annat ljus. Lågmält, tunnare men också med tydligare färg. Inget skarpt och vitt sommarljus, men väl både gulare och blåare. Ser det nakna landskapet, den mer monokroma färgskalan. Inte som på sommaren då det ofta blir för mycket av allt. Gillar snö och is, gillar de nakna lövträden. Tycker som bäst en natur med fyra tydliga årstider; vår i januari blir bara fel, likaså höst i juni.

Jag fotograferar lika mycket HELA året, men det blir olika bilder - precis som årstiderna också är olika.

Har ingen vinterdepression, längtar inte till värmen - vet att den kommer så småningom även till Sverige. Juli är min sämsta månad som fotograf, då brukar jag oftast göra annat - som att slappa med en god bok.

Merläsning

Ljusstark supervidvinkel från Sony

FE 20 mm f/1,8 G är en ny supervidvinkel från Sony i mellanserien G. Läs mer... 8

Test: Sony FE 20 mm f/1,8 G

Plus Sony introducerar ett objektiv som de tror kommer att uppskattas av många entusiaster, ett litet fast och lätt ljusstarkt vidvinkelobjektiv: FE 20 mm f/1,8 G. Fotosidan har fått möjlighet att testa det innan lanseringen och vi är imponerade. Läs mer...

Nya studioblixtar från Elinchrom med TTL och HSS

Elinchroms nya studioblixtar ELC 125 och ELC 500 kan användas med TTL-blixtautomatik och vid exponeringstider upp till 1/8000 sekund tack vare HSS-teknik.  Läs mer... 4

Sony Xperia 1 II tar 20 bilder/s med följande AF

Kameradelen står i fokus när Sony uppdaterar sin toppmodell Xperia 1 till version två. Smartfonen får fyra bakåtriktade kameror och kan ta 20 bilder per sekund med motivföljande autofokus. Läs mer... 5

Test: Samyang AF 35/2,8 FE

35 mm har längre varit en klassisk brännvidd för att fotografera människor, som inom gatufoto och reportage. I sådana lägen vill man ofta ha en så lätt och smidig utrustning som möjligt. Det gör en kompakt och lätt 35:a till Sonys spegelfria mycket intressant. Läs mer... 1

Svensk vinnare i Sony World Photography Awards

Med bilden ”Spread’em” har den svenske fotografen Marcus Westberg vunnit förstapris i en av världens största fototävlingar, Sony World Photography Awards. Läs mer... 1

Tore Hagman släpper ny bok - Vår tid med jorden

Tore Hagman är en Sveriges främsta naturfotografer men han har också ett väldigt gott öga för samtidsskildring. Läs mer... 18

Test: Nikon Z 35/1,8 S och Z 50/1,8 S

Nikon verkar ha valt en delvis annan strategi än både Sony och Canon när det gäller spegelfria objektiv. Deras första objektiv för det nya Z-systemet har inte de mest imponerande specifikationerna, men presterar mycket bra och känns genomtänkta. Läs mer... 11

Vinn Nikon-prylar i Fotosidan Masters

Ta chansen att tävla i Fotosidan Masters. Du kan vinna fotoprylar och bli utställd på Galleri Kontrast i Stockholm. Läs mer...

Test: Samyang AF 24/2,8 FE

Plus Samyang fortsätter bygga AF-objektiv som passar till Sonys spegelfria kameror. Här testar vi ett 24 mm vidvinkel som tack vare den måttliga maxbländaren på f/2,8 kan byggas både lätt och mycket kompakt. Läs mer... 2