Proffsfoto

Artiklar > Kravet på drönarkort flyttas fram

Kravet på drönarkort flyttas fram

Foto: Magnus Fröderberg

 

Efter påtryckningar från Bildleverantörernas förening, BLF, har Transportstyrelsen flyttat fram det datum då man måste ha drönarkort för flyga större drönare.
Många fotografer riskerar ändå att inte hinna få sina drönarkort i tid.

Ursprungligen skulle kravet på licens för drönare som väger mer än 250 gram börja gälla den 1 januari 2021. Men då Transportstyrelsen inte öppnar för ansökan förrän den 4 januari har BLF gått till hård kritik. 

– Samhällsvitala funktioner riskerar att bli lidande. Det kan handla om att övervaka elgator efter massiva snöfall, söka försvunna personer, förhindra livsfarliga istappar från fastigheter eller att fotografera/filma för media och public service, skriver BLF i ett pressmeddelande.

Transportstyrelsen har tagit till sig av kritiken och beslutat att flytta fram kravet på drönarkort till den 10 januari. BLF tycker inte att det räcker.

– Nu menar alltså myndigheten att landets tusentals professionella drönarförare under sex mellandagar i början av nästa år ska hinna med att göra webbprovet för drönarkort, bli godkänd, ansöka om tillstånd för berörd drönare, ansöka om drönarkortet och eventuellt betala för detsamma, säger Putte Salminen, verksamhetsledare på BLF och tillägger: 

– Datumet borde flyttas fram åtminstone tre, gärna sex månader för våra medlemmar och andra drönarförare. Men också för att Transportstyrelsen själv ska hinna hantera drönarkortet på ett rättssäkert sätt.

Här kan du läsa mer om de kommande reglerna för att flyga drönare.



Publicerad 2020-11-03. Läst av 2086 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

2020-11-03 22:37   Arne Bivrin
Brådskan är obegriplig och riskerar allvarligt att skapa en situation där jobb äventyras.
2020-11-03 23:01   esbtse
Det handlar om att begränsa friheten för svenskar inget annat. En totalitär stat håller på att bildas.
Svar från froderberg 2020-11-03 23:27
Om du klickar på länken till Transportstyrelsen så framgår det att det rör sig om nya EU-regler, vilket vi också skrivit om tidigare på Fotosidan.
esbtse 2020-11-04 08:58
Det stärker min teori att vi går mot ett totalitärt samhälle som strävar efter en förtyckande fascistisk stat.
PMD 2020-11-06 16:53
Så länge inte SD får något reellt inflytande i riksdagen är risken för fascism i Sverige noll. Även med SD-inflytande i riksdagen är risken ytterst liten.

Så risken för fascism i Sverige kan vi betrakta som försumbar.

Åter till diskussionen om drönarkort.
2020-11-04 03:07   jonas18z
Man undrar vilka klåpare som jobbar med det där de flyttade ju redan från från 1 juli i år.

Vem som helst kan ju räkna ut att detta kommer skita sig. Varför drog man inte igång webbprovet direkt från 1 juli?

Är det frågorna som ej är klara?

Kan det vara tekniken alltså webbsystemet?
2020-11-05 07:59   Bertils
I övergångsreglerna står att läsa att ett säkerhetsavstånd till byggnader måste vara minst 150m. Detta omöjliggör fotografering av villor till bostadsmarknaden. Även flygning i städer begränsas med den regeln. Citat: "Drönare som väger från och med 500 gram, men under 2 kg kräver att fjärrpiloten har genomfört utbildning och har A3-drönarkort. De får flygas på ett säkert avstånd på minst 150 meter i sidled från bostads-, affärs-, industri- eller rekreationsområden." På min fråga vad som räknas som ett rekreationsområde fick jag till svar att det får avgöras i ett rättsfall på förekommen anledning. Men man tycks få flyga obegränsat nära ett museum.
Svar från froderberg 2020-11-05 09:25
Omöjligt blir det väl inte? man kan ju använda extremt höga stativ eller använda en mindre drönare.
Bertils 2020-11-05 17:20
Haha! Ja då får du ha en rejäl mast om du ska ersätta en drönare. Små leksaksdrönare har för dåliga kameror för kommersiellt användande.

Merläsning