Annons

Proffsfoto

Krönika: Panoramafrihetens baksida

Illustration: Elin Sandström

Fotosidans jurist Catharina Ekdahl skriver i sin krönika om panoramafriheten - en frihet som också har en baksida. Varför ska företag ha rätt att nyttja denna frihet för att tjäna pengar?

Under försommaren kunde vi läsa krigsrubriker i engelska tidningar om fotolagstiftningen ”the Freedom of Panorama”. Panoramafriheten innebär att man får fotografera stadsmiljöer där även designade byggnader eller offentligt placerade konstverk kan komma med. I vår svenska upphovsrättslag har vi en sådan panoramafrihet. Det är alltså fritt att fotografera byggnader, oavsett de är privata eller offentliga. Den inställningen delar vi med de flesta andra länder i Europa med undantag för Frankrike, Italien, Grekland och ett par till. Merparten av de som har panoramafrihet, inklusive Sverige, tillåter även att sådan fotografering får ske i kommersiellt syfte.

I Sverige har vi också en bestämmelse som säger att konstverk som är stadigvarande placerade utomhus på allmän plats får ”avbildas”. Även den bestämmelsen delar vi med flera andra europeiska länder. Men ni är nog många som känner till att just den regeln är uppe för rättslig prövning i ett mål som handlar om Wikimedias webbsida offentligkonst.se. I tre av de fall som offentligt placerad konst har fotograferats och lagts upp på den aktuella sidan hävdar upphovsrättsorganisationen Bildkonst Upphovsrätt i Sverige (BUS) att det sker olagligt.

Med ”avbilda” menas nämligen bara avbildning ”i planet”, det vill säga genom att rita av eller fotografera konstverket. Inte att få publicera det på en webbsida. Säger BUS.

Om det är en uppfattning som delas av Högsta domstolen får vi snart veta. För de båda parterna har nämligen hoppat över alla andra instanser och gått direkt till Högsta domstolen för att snabbt få ett svar som kommer att gälla framöver, tack vare prejudikatet som då skapas.

Tillbaka till de brittiska tidningarna. Deras upprördhet kom sig av att det i EU Parlamentets rättsliga kommitté lades fram ett förslag om att panoramafriheten skulle begränsas. Förslaget innebar att om fotograferingen av upphovsrättsligt skyddade byggnader och offentliga konstverk sker i ett kommersiellt syfte, krävs tillstånd från arkitekterna och konstnärerna. Nu fick inte förslaget fäste, så något EU-direktiv som innebär att vi i Sverige och alla andra europeiska länder måste harmonisera våra nationella upphovsrättslagar och införa en sådan begränsning slipper vi. Den här gången.

Låt oss ändå titta på förslaget ur ett upphovsrättsvänligt perspektiv.

Varför ska företag och andra kommersiella intressen egentligen få använda andras skapade byggnader och offentliga konstverk för sina egna syften? För att lyfta sin egen marknadsföring eller försäljningen av sina produkter och tjänster?

Eftersom de måste ha tillstånd från fotografen för att använda fotografierna, borde de rimligen även se till att kontakta arkitekten eller konstnären och få tillstånd att använda det som finns på bilderna och som de vill dra nytta av. Och förslaget i sig hade ju inte drabbat vanliga människor som plåtar byggnader och skulpturer för glatta livet och sedan lägger upp dem på sociala medier. Såvida man inte redan bor i något av de länder som redan har den restriktiva lagstiftningen. Eller hur?

Men det är exakt där innebörden av förslaget hade drabbat oss alla. Genom de användarvillkor som vi som använder sociala medier har godkänt, ger vi ju faktiskt företaget bakom tjänsten tillstånd för kommersiellt nyttjande av varje bild eller film som vi lägger upp på våra konton.

Företaget har även rätt att upplåta sådan rätt till andra företag. Det innebär i klartext att om en arkitekts byggnad eller konstnärs skulptur finns på våra egna fotografier skulle vi ha brutit mot det som förslaget om en begränsad panoromafrihet hade inneburit. Detta trots att den kommersiella användningen inte hade skett av mig utan av ett företag som har fått tillgången och rätten till bilden av exempelvis Facebook.

Förslaget om den begränsade panoramafriheten har återigen blottat det upphovsrättsliga myntets två sidor. Ena sidan är upphovspersonernas intressen om att slippa otillbörligt nyttjande. Den andra sidan handlade i det här fallet om alla de som använder sociala medier i sin dagliga kommunikation. En sådan lagstiftning hade sannolikt aldrig respekterats om den hade blivit verklighet. Helt enkelt för att den inte hade varit anpassad efter våra digitala vanor. Inte heller för de villkor som gäller för sociala medier.  För det finns en ”joker i leken” som helt sluppit kritik i försommarens debatt.

Hade det inte varit för de användarvillkor som vi tvingas acceptera när vi registrerar oss för sociala medier, hade frågan om kommersiell användning inte drabbat oss privatpersoner

Följaktligen hade då heller inte våra intressen behövt komma i konflikt med upphovsrätten. Kan vara värt att notera.

Av Catharina Ekdahl
Konsult i egna firman Ekdahls Juridik & Föreläsning

Läs tidigare krönikor

Fotomarknaden är het och fotografen får en del av kakan

Vad är ett fotografi värt?

Rätten till sitt eget ansikte

Därför ska du inte önska dig en kameradrönare i julklapp!

Vem äger egentligen rätten till ett fotografi?

Fotografen och den personliga integriteten



Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-09-14. Läst av 3372 personer.
2015-10-05 15:26   Aristofanes
Du skriver "konstverk som är stadigvarande placerade utomhus på allmän plats får ”avbildas”". Men lagtexten (kap 2, paragraf 24) lyder "...placerade på ELLER VID allmän plats".

Vad betyder då "vid"? Jag har tolkat det som att om jag har foten på allmän plats så får jag avbilda allt som jag med en någorlunda ordinär utrustning kan fotografera.

Men rimligtvis är det objektets placering som är styrande, inte var mina fötter står. Så kan jag hitta en fotovinkel som är bättre än den jag får från den allmänna platsen borde den också vara tillåten, tycker jag. Objektet är ju fortfarande "vid" allmän plats.

Jag är nu spänd på att se hur Svenska Akademien kommer att definiera "vid" då man snart kommer fram till detta ord.

Merläsning

Missnöjd med skrivaren - tar till släggan

Alla har vi nog känt oss hederligt förbannade någongång. Frilansfotografen Maria G Nilsson blev så pass förbannad på sin skrivare att hon slog sönder den med en slägga. Kolla in videon där Maria får utlopp för sin vrede. Läs mer... 36

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7

TT köper bildbyrån IBL

TT Nyhetsbyrån växer genom att köpa den anrika bildbyrån IBL. Sedan 2015 ingår bildbyrån All Over Press i IBL. Efter köper blir det nya namnet TT Bild. Läs mer...

ON1 Photo RAW 2018 utmanar Lightroom

ON1 Photo RAW 2018 är tänkt som ett prisvärt alternativ till Adobe Lightroom Classic. Den här versionen är rejält omarbetad jämfört med tidigare versioner och fungerar med både OS X och Windows. Läs mer... 14

Sony inför serviceprogram för proffs

Sony utvidgar sitt serviceprogram för yrkesfotografer, Sony Imaging Pro Support, till att gälla större delen av Norden. Programmet erbjuder telefonsupport, låneutrustning vid service, sensorrengöring och fri transport. Läs mer... 7

Prov: Panasonic Lumix G9

Fotosidan har fått möjlighet att fotografera med nya Panasonic Lumix G9 i olika situationer under en hel dag. Slutsaten är att Lumix G9 är en vass konkurrent till Nikon D500, Olympus E-M1 Mark II och en kommande Canon Eos 7D Mark III. Läs mer... 6

Panasonic Lumix G9 kan ta 60 bilder/s

Panasonic introducerar en ny toppmodell som fokuserar mer på stillbildsfotografering än den andra toppmodellen GH5. Lumix G9 har en extra stor sökare, 6,5 stegs bildstabilisering och möjlighet att ta upp till 60 bilder per sekund med full upplösning. Läs mer... 17

Panasonics skarpaste Leica-objektiv hittills

Panasonic hävdar att deras nya tele, Leica DG Elmarit 200 mm f/2,8 Power OIS, är deras skarpaste objektiv hittills, sett över hela bildytan. En 1,4x telekonverter ingår i priset. Läs mer... 10

Fler objektiv från Hasselblad

Antalet objektiv till spegelfria Hasselblad X1D växer. Under 2018 kommer fem nya objektiv. Här är hela listan. Läs mer...

Proffsiga gluggar från Pentax

Pentax meddelade nyligen att de kommer att bli klara med två nya objektiv i den påkostade star-serien till under våren och sommaren 2018. Läs mer...

PROV: Sony A7R III och FE 24-105/4 G OSS

Fotosidan har provkört nya högupplösta Sony A7R III och den nya lätta normalzoomen FE 24-105mm f/4 G OSS. A7R III är lik sin föregångare till det yttre, men det är en på många sätt proffsigare kamera. Läs mer... 19

Två ljusstarka från Olympus med extra bokeh

Olympus utökar sitt utbud av objektiv med fast brännvidd och ljusstyrka f/1,2. M.Zuiko ED 17 mm f/1,2 PRO och ED 45 mm f/1,2 PRO har linselement som ger extra utsuddad bakgrundsoskärpa. Läs mer... 16

Sony A7R III är dubbelt så snabb

Sony A7R III har dubbelt så hög prestanda som föregångaren A7R II på en rad punkter, men behåller samma fina 42-megapixelsensor. Läs mer... 37

Sony satsar på supertele och ny zoom

För att ta sig in bland press-, sport- och naturfotografer utvecklar Sony ett 400 mmm f/2,8 supertele i G Master-serien. Sony lanserar också normalzoomen FE 24-105/4 G OSS. Läs mer... 7

Multiblitz åter i Sverige

Det tyska blixtmärket Multiblitz har fått en ny generalagent i Sverige. Multiblitz är det äldsta blixtmärket på marknaden och nästa år fyller de 70 år. Multiblitz är ett populärt märke bland skolfotografer. Läs mer...

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 17

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 20

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 2

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6