Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > 40 år sedan första månfotografierna

40 år sedan första månfotografierna

Hasselblad EDC, den första kameran att landa på månen år 1969.
Nu firar Hasselblad och Carl Zeiss 40-års jubileum sedan de första bilderna togs på månen, år 1969. Den första kameran på månen var en specialdesignad Hasselblad EDC.

Det började med att astronauten Walter Schirra år 1962 klev in i en fotobutik i Houston, Texas, för att köpa en kamera till sin rymdresa i Sigma 8.
Han bad om att få köpa den bästa kameran på jorden - och Hasselblad blev därför den första kameran att få följa med till månen.

Innan kameran fick följa med på månresan anlitade NASA ett amerikanskt företag som fick modifiera kameran för rymden, målet var att göra den lättare. Spegel, mattskiva och kameraklädsel togs bort och insidan målades svart för att undvika reflektioner. Här kan du läsa mer om de första rymdkamerorna.

Ett samarbete startade mellan Hasselblad och NASA, vilket gjorde att en specialteknisk avdelning inrättades på kamerafabriken och arbetade med att utveckla rymdkamerorna. Från och med 1962 har Hasselbladkameror deltagit under alla amerikanska bemannade rymdfärder.
Även Nikon (Nikon Photomic FTN användes i Apollo 15) och Olympus har använts under rymdfärderna, men de flesta klassiska bilderna är tagna med Hasselblad och Carl Zeiss-objektiv.

Under den historiska färden med Apollo 11 till månen i juli 1969 användes en Hasselblad EDC (Electric Data Camera). Objektivet, Biogon 60/5,6, modifierades av Carl Zeiss. Glasplattan hade ett antal mätkors som inkopierades på negativen för att senare kunna bedöma avstånd och höjder. Kameran var silverfärgad för att lättare motstå de stora temperaturskillnaderna.

Av alla de tolv hasselbladskameror som har använts på månen ligger fortfarande samtliga kvar - förmodligen fortfarande i gott skick och fria för avhämtning.

Läs mer:
Hasselblads historia.
Carl Zeiss rymdobjektiv
Hasselblads rymdsajt
Se mer bilder från rymdresan med Apollo 11: Här och här.

Källa: K&B

Publicerad 2009-07-21. Läst av 6317 personer.

Hasselblad EDC.

Nikon Photomic FTN.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2009-07-21 14:46   zebban99
Vad jag uppfattade ifrån TV igår så var det 13 kameror och 12 lämnades kvar och en kom tillbaka.
//Jonas
2009-07-21 15:07   paco
Det jag alltid undrat är var man kan få tag på en riktig reseau plate till sin bladare, alltså en skiva med hårkors i.
2009-07-21 15:07   pettisson
varför lämnar dom kvar kamerorna på månen?
2009-07-21 15:14   Östen
"varför lämnar dom kvar kamerorna på månen?"

Man behövde utrymmet till sten och annat man plockade med sig till jorden.
En Hasselbladare är ju lätt att ersätta ...
2009-07-21 15:33   Gustaf Eriksson
Håller med Jonas, en tog dom hem enligt killen/gubben från Hasselblad på TV igår
2009-07-21 16:00   Patrik Liljenberg
Får ta och åka dit och plocka upp dom.
2009-07-21 18:58   Tomas Töråsen
Om det finns fler som hellre byter sin bladare mot några stenar så är det bara att höra av sig.. ;)
2009-07-21 19:16   fredrikru
Kameran väger rätt mycket och för att spara vikt så lämnade man allt som inte behövdes på tillbaka vägen.

Det är bara att åka dit och hämta....
2009-07-21 19:44   paco
Nasa har nyligen släppt nytagna satellitbilder på landningsplatserna. Man kan se den nedre delen av farkosten som blev kvar. Fotspår fanns utmärkta också, men inga bladare. De jag såg var lågupplösta webbilder, så allting var utmärkt med pilar. Man såg dock skuggan av farkosten.
2009-07-21 22:40   kiwi
Jag som hört en annan historia om hur NASA valde just Hasselblad:

Ett antal kameratillverkare var inbjudna till Houston för att demonstrera sina produkter. När det var dags för svensken från Hasselblad, så var denne fumlig nog att få med slipsen när magasinet skulle laddas med film. Killen tog då helt sonika och ryckte ut slipsen med våld och fortsatte att ladda filmen som om ingenting hade hänt. NASA-folket blev så imponerade över att kameran tålde en sådan oschysst behandling att de bestämde sig för Hasselblad.

Någon mer som hört ovanstående historia?
2009-07-21 22:48   paco
Låter som en skröna. Sanningen är nog att Nasa inte hade foto med på dagordningen tills de såg rullarna som Schirra tagit. De hade ingen tanke på att fotografera stillbilder, det fanns ju annat viktigare att göra däruppe :)

Den bladare som Schirra tog med var bara målad och hade lädret borttaget. Han har berättat att det slog gnistor från statisk elektricitet när han drog fram filmen.
2009-07-21 23:30   joelchr
En annan anekdot/skröna: När NASA begärde ett pris skrev Victor(?) priset på en lapp och lämnade över. NASA blev positivt överraskade och slog till. Victor skrev i kronor och NASA läste i dollar =)
2009-07-22 00:40   volodja
Ingen rymdinställning på automatiken? Hur visste de hur de skulle exponera egentligen? Hehe...
2009-07-22 04:36   Kemal Sahacic
De behövde inte veta hur de skulle exponera. Den kosmiska strålningen som träffar månens yta skulle förstöra alla bilder ändå. :))
2009-07-22 08:18   Helmetrock
S läget betyder naturligtvis Space läget....

Hade det varit Svenska astronauter hade det stått PARM på kamerorna idag :)
2009-07-22 08:59   Janne H
Exponeringen torde ju vara i stort sett densamma hela tiden den ljusa delen av dygnet, det finns ju ingen atmosfär och därmed inga moln som kan variera exponeringen.
2009-07-22 09:04   Nils Bergqvist
"Nasa har nyligen släppt nytagna satellitbilder på landningsplatserna. Man kan se den nedre delen av farkosten som blev kvar. Fotspår fanns utmärkta också, men inga bladare."

Dom tog ryssarna när de var där....
2009-07-22 12:20   paco
"NASA's Lunar Reconnaissance Orbiter, or LRO, has returned its first imagery of the Apollo moon landing sites."

Låter som jänkarna. 17:e juli i år.
2009-07-22 13:15   kiwi
Jonne: Nils pratade om att ryssarna tagit *hasselbladarna* när de var på månen, inte bilderna.

Ryssarna har ju aldrig varit på månen, så Nils försökte vara lite konspiratorisk. :)
2009-07-22 14:01   paco
Haha :) Ber om ursäkt.

Laddade ner en av originalbilderna nu(94MB tiff), men det verkar inte bli högre upplösning än det jag såg första gången. Lite trist, jag ville zooma ända in till fotspåren.
2009-07-22 15:25   Hurtman
En sak jag har tänkt på, det ska inte va lätt å sikta när kameran sitter fast höjd med bröstkorgen.

Merläsning

imagePROGRAF PRO-300 - ny fotoskrivare från Canon

A3+-fotoskrivare med separata bläckmunstycken för fotosvart och matt svart. Läs mer... 1

Lexar SL200 - liten och tålig disk

Liten och snabb disk för mobila fotografen. Läs mer... 2

Utmaningen - porträttserie med gammal digitalkamera

”Teknisk perfektion är inte värt någonting om inte känsla, tajming och uttryck stämmer.” Läs mer... 38

Canon Eos R5 och R6 – två proffsiga spegelfria syskon

Canon lägger in en högre växel i sin satsning på det spegelfria R-systemet och lanserar två proffsiga kameror med inbyggd bildstabilisering: Eos R5 och R6. Läs mer... 72

Lätta och billiga supertelen från Canon

Canons nya 600 mm supertele väger under 1 kg och kostar mindre än 9.000 kronor. Längden är bara 20 cm. Det kompletteras av ett 800 mm som är obetydligt större. Läs mer... 9

Lång telezoom och konvertrar för Canon RF

Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1L IS USM och de nya två telekonvertrarna har tidigare aviserats, men är nu klara för produktion och försäljning. Läs mer... 2

Canon RF 85/2 Macro IS STM – både porträttele och makro

Canon RF 85 mm f/2 IS STM är inte bara ett porträttele, det fungerar också som makroobjektiv. Läs mer... 4

Använd Profoto B10 med iPhone

Profoto AirX möjliggör avancerad blixtfotografering med iPhone. Läs mer... 3

Trots corona - Stockholm Fotomaraton blir av

Annorlunda upplaga i år för att säkra mot smittspridning. Läs mer... 2

Ljusstark extrem vidvinkelzoom från Sony

Sony kompletterar omtyckta FE 12-24 mm f/4 G med en ljusstarkare proffsversion: FE 12-24 mm f/2,8 GM. Det kan passa för såväl reportage som astrofoto. Läs mer... 3

Elinchrom ELC 125 - ELC 500 studioblixtar