Annons

Proffsfoto

Missnöjd med skrivaren - tar till släggan

Alla har vi nog känt oss hederligt förbannade någongång. Frilansfotografen Maria G Nilsson blev så pass förbannad på sin storformatsskrivare att hon slog sönder den med en slägga. "Den här vill jag inte ens sälja till min värsta fiende".

Maria G Nilsson köpte en stor Epson-skrivare när hon etablerade sig som porträttfotograf i Edsbyn. Hon ville göra egna stora utskrifter och slippa anlita fotolabb.

– Det var en stor utgift för lilla mig. Jag skrev ut en 60x80 centimeters bild av en pojke - han blev alldeles randig i ansiktet. 

För Maria innebar skrivarstrulet att hon hade svårt att kunna leverera och få betalt av sina kunder, vilket blev mycket stressande.

Efter ett tag bytte Epson ut skrivaren mot en ny. Den fungerade felfritt i två år innan den också började krångla.

Epsons tekniker har besökt Maria tre gånger för att få rätt på skrivaren, men utan att lyckas. Kunde felet bero på för hög luftfuktighet i studion? Maria justerade luftfuktigheten, men inte heller det hjälpte. 

Epson har nu gett Maria ett pris på drygt 17 000 kronor för ytterligare serviceåtgärder, vilket fått Maria att gå i taket och skrota sin skrivare i en video. Hon menar att det inte går att sälja skrivaren begagnad med gott samvete.

Malin G Nilsson uppger att hon nu använder en skrivare från ett annat märke utan problem.

Epsons svar

Fotosidan har varit i kontakt med Epsons kontor i Sverige. Sofia Björnerfors på PR-avdelningen berättar att de sålt över 500 exemplar av samma skrivaren och de flesta kunderna är mycket nöjda. Hon påpekar att felet på utbytesskrivaren skedde efter garantitiden gått ut, och att Maria inte valt att köpa till förlängd garanti eller serviceavtal.

Epsons officiell utlåtande lyder:

”Det är självklart tråkigt att Maria Nilsson är så besviken över vår produkt och att hennes uppfattning av vår service och support inte är i linje med vad vi strävar efter att erbjuda. Vårt mål är att alltid säkerställa att våra kunder är nöjda med våra produkter och får en bra helhetsupplevelse. Vi beklagar att så inte är fallet här, trots vår support och våra råd gällande användning och underhåll av produkten.”



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-11-24. Läst av 14174 personer.
2017-11-24 13:59   Damm på sensorn
Löjligt beteende. Nyhetsvärde noll.
2017-11-24 14:01   Måns H
Förstår henne precis.

Jag hade en HP storformatsskrivare och ständiga bekymmer. Ville inte mata papperet, skrev randigt, kunde släppa en bläckdroppe på en i övrigt bra utskrift på papper som kostade några hundra. Till slut sålde jag den för 50 kronor inkl moms som "defekt" för att ha ett kvitto i bokföringen.
2017-11-24 14:01   Chasid
Det är på grund av Epson som jag har en Canonskrivare!
peber   2017-11-24 16:34
Samma här!
Susanne Otterberg   2017-11-24 17:31
Jag ska köpa ny skrivare. Har hittills kört Epson, men ska kanske kika på Canon istället. Några rekommendationer? Skriver endast ut i svartvitt.
ebarile   2017-11-24 17:53
Susanne!
Ett alternativ till Epsons skrivare för pappersstorlekar upp till A2 eller 17-tums bredd är Canon Pro-1000. Jag använder själv skrivare i Epsons X900-serie, men har även testat Canon-skrivaren. Jag skriver ut mycket i svartvitt och mitt intryck av Canon-skrivarens svartvita förmåga var mycket gott. Mycket fina utskrifter. Till Epson-skrivarna har jag i många år använt programvaran ImagePrint för utskrifter och med den får man väldigt fina svartvita utskrifter. När jag testade Canon-skrivaren använde jag Canon-papper (som den levereras med profiler för), men jag testade även andra papper till vilka jag skapade egna profiler. Jag vet att många är mycket nöjda med just nämnda Canon-skrivare. Tyvärr har jag inte testat mindre Canon-skrivare på länge och har därför ingen riktig kunskap om hur de är i dagsläget. Generellt sett gör dock Canon bra skrivare, fast det gör Epson också. Problemet med skrivarna i X900-serien (en sådan som Maria i videon hade) är att kanalerna i skrivarens huvud (som sprutar ut bläcket) väldigt lätt slammar igen om man inte kör skrivaren varje dag. Man tvingas rengöra dem frekvent (drar mycket bläck) och det kan också sluta med att de slammar igen för gott. Då kostar ett nytt skrivarhuvud mer än en ny skrivare. Efter vad jag hört har Epson löst detta på ett bättre sätt i sina nya modeller. Kanske någon annan har erfarenhet av dessa. Annars rekommenderar jag att du kontaktar någon som säljer både Epson och Canon. Molanders på Kungsholmen i Stockholm är en bra sådan kontakt.
Susanne Otterberg   2017-11-24 18:05
Tack för info! Jag har varit mycket nöjd med utskriftkvaliten på Epsonskrivarna, men igenblockade skrivarhuvuden har gjort mig nästan lika galen som hon i filmen.
2017-11-24 14:13   mickeIII
Vågar inte starta min EPSON 3880 den har torkat, kostar lika mycket att fixa som en ny........överväger en Canon
tumlaren   2017-11-24 17:08
Jag har gammal Epson R1800 som fungerat felfritt i flera år. Den kan stå oanvänd i flera månader, men den fungerar utan problem vid uppstart. Kommer aldrig byta märke, utan hoppas att den fungerar tills jag inte komma ut och fotografera längre.
2017-11-24 14:15   knobloch
Hon har ju snott hela idén från filmen Office space. https://youtu.be/N9wsjroVlu8
mabi01   2017-11-24 17:44
2017-11-24 14:15   SportSkjutaren
Intressant att se en sak.
Epson har skickat servicetekniker tre gånger, och ändå inte lyckats lösa problemet.
Så till slut ville de ha betalt för att försöka en fjärde gång!?!

Jag hade definitivt inte varit intresserad av att betala dyrt för ett fjärde försök.
Som med tanke på historiken knappast hade löst problemet.

Har för övrigt en beg. Epsonskrivare själv.
(Ja, den strular en del... Pappren fastnar rätt ofta).
Kommer köra den tills den går sönder helt.
Därefter blir knappast Epson igen.
2017-11-24 14:47   gunte
Helt rätt..tummen upp för Maria..
2017-11-24 14:53   Jan Rönnlund
He he.
Ja man kan tycka vad man vill om vad hon gör.
Gissar att hon tröttnat rejält vilket undertecknad också hade gjort.
Undrar ändå om inte detta kan få en positiv effekt för henne framöver.
Dels får hon ögonen på sig och vem vet det kanske dyker upp något erbjudande från en kunkurrent
till Epson som ger henne ett erbjudande ;)

Vi får se om jag får rätt.
Hur som helst jag fick mig ett gott skratt
/Janne
2017-11-24 15:00   trumflis
Bra rutet Maria. Epson suger fett. Aldrig mer
2017-11-24 15:14   Ingemar Svensson
Bra Maria G!

Jag känner en yrkesfotograf som planerar spränga sin Epson med en dynamitladdning.
2017-11-24 15:29   grgcgust
Förstår Maria . Köpte själv en Epson Stylus photo R3000 för ett par år sedan som började släppa stora färg fläckar på pappret, naturligtvis strax efter garantin gått ut ( 4 månader) Skickade den till verkstad INFOCARE Växjö för översyn (frakt ca 500 kr.) det visade sig att det skulle kosta lite mer att laga den än att köpa en ny så beslutet blev att skrota den för en kostnad av 482 kr + kostnadsförslaget på 1500 kr. Summa 2482.
Naturligtvis kontaktade jag EPSON huvudkontor men de hade aldrig hört talas om detta fel förr så någon goodwill därifrån var inte att räkna med. Men dess för innan hade jag googlat på nätet och bara i Sverige fanns det flera personer som haft samma fel.
Jag var besviken på skrivaren men mest på lögnen som Epson levererade.

Clas
2017-11-24 15:41   x-country
Barnsligt omoget löjligt
Kjell Olsson   2017-11-24 17:05
Håller med om att ditt svar verkligen var barnsligt, omoget och löjligt.......
2017-11-24 16:14   Ventures
Verkar vara bra byggkvalitet på Epsons skrivare som tål omild behandling med både slägga och yxa.

Jag hade kunnat göra likadant med min (dock betydligt mindre modell) Epson, men nöjde mig med att slänga den i containern för elektronikåtervinning. Till skillnad mot Marias skrivare så fungerade min felfritt men dränerade min ekonomi på grund av ett bläckpris som om det vore flytande guld.
2017-11-24 18:02   Tomasz
Haha! Skitroligt ju!
Men det verkar vara en robust skrivare, inte mycket som lossnade från den.
plenty1   2017-11-26 10:26
Byggkvalité ;-)
2017-11-24 18:02   Tomasz
Haha! Skitroligt ju!
Men det verkar vara en robust skrivare, inte mycket som lossnade från den.
2017-11-24 18:20   luminousoctaves
En klassiker:

https://www.youtube.com/watch?v=N9wsjroVlu8
ztenlund   2017-11-24 20:58
Vi som börjar ha varit med sedan man lyssnade på det njutbara (?) ljudet av ett analogt modem som kopplar upp minns den här också:
https://www.youtube.com/watch?v=RZfwuCjbBDk

Så har jag känt mig många gånger när något vägrar fungera oavsett antalet försök, även om jag har lite större självkontroll än så. Antalet svordomar har dock ibland varit stort...

Nu blev jag sugen på att se Office Space igen. Det var länge sedan nu. :)
2017-11-24 18:25   Kent Helgesson
Hahahaha...underbar tjej som gör (och har råd med) vad många vill göra med skitprodukter.
Jag har gjort exakt samma sak med en sk "hemdator" , men fick det inte på film tyvärr.
När jag lämnade tillbaks skrotet undrade de stillsamt vad som hänt. Jag svarade: Den gick sönder!
2017-11-24 18:46   Jan Jältorp
Roligt och helt underbart slut när lilla flickan med lilla hammaren fortsätter.
2017-11-24 19:43   alfin
Jag körde min Epson Pro 3800 från år 2006 tills i våras. Drygt 10 år fungerade den. Ersattes med en Epson SC-P800 som jag hoppas håller lika länge. Hon kunde gett mig printern istället för att förstöra den! Men det blev en rolig video.
2017-11-24 19:54   Karl.B
Gud uppfann datorn, djävulen skrivaren.
2017-11-24 20:48   Anders F. Eriksson
Jag har som amatörfotograf helt gett upp att försöka skriva ut själv till vettig kostnad p.g.a. allt strul, så jag förstår att Maria som yrkesfotograf blir förbannad. Riktigt kul och talande video, och inte helt bra reklam för Epson :)
ztenlund   2017-11-24 21:06
Vi hade en Apple StyleWriter II hemma, rent svartvit, och redan där blev jag livslångt vaccinerad mot bläckstråleskrivare... Ibland har jag tänkt att det ju hade varit trevligt att kunna skriva ut bilder direkt, men sedan påminner jag mig om den och läser den här sortens historier, och kommer därmed snabbt på bättre tankar. Jag nöjer mig med laserskrivare som kan skriva ut text och tårtdiagram...
2017-11-24 21:35   ebarile
Eftersom jag ser att många refererar till olika Epson-skrivare och dessas driftsäkerhet kan det vara viktig att påpeka att bläckstråleskrivare kan vara olika konstruerade, även inom Epsons utbud. Många enklare bläckstråleskrivare (av olika fabrikat) har patroner som inkluderar skrivarhuvudet. Skulle de slamma igen är det bara att byta patron och köra vidare. Skrivarna i Epsons X900-serie har däremot inte sådana patroner, vilket betyder att det inte hjälper att byta patron om en färg slammat igen (skrivarhuvudet eller munstycket har blivit igensatt). Storformatsskrivare kräver också noggrann kalibrering av skrivarhuvudet. Den serie som föregick X900-serien, skrivare som hette något i stil med X800, ellerX880, hade inte riktigt lika stora problem eftersom de exempelvis inte hade lika fina kanaler för bläcket. Att skrivare som Stylus Pro 4900, 7900 osv kan vara struliga betyder inte att alla Epson-skrivare är det. Och som jag nämnt i en tidigare kommentar har Epson nu lanserat nya modeller som jag inte ha lika stor erfarenhet av (än...), men det kanske finns någon annan som har det och som kan kommentera detta på ett bra sätt. Vill också påpeka att jag inte tror att Maria Nilsson haft för avsikt att "kopiera någon" eller "planka" andra inlägg. Hennes video är inte ett konstnärligt verk, utan ska ses mer som ett debattinlägg. Ett väldigt irriterat sådant, men samtidigt också väldigt underhållande. Att hamna i långa diskussioner med en supportorganisation kan vara väldigt påfrestande för själen och nerverna.
2017-11-24 21:50   Surgeon
haha

innan jag såg videon, så tänkte jag skriva,,,men ge bort den dårå, men det skulle ju bara göra ännu en användare sur....:)

Jag avbokade den beställning jag lagt precis på en Epson efter videon, inte för att jag tror att den skulle vara kassare än andra, men om inte Epson support fixar till skräpet efter 3 besök så känner jag att jag inte vill testa dem heller

Grym video,


//Micke
2017-11-24 22:21   Rolz
Halva 90-talet införskaffade jag mig en Xerox färglaserskrivare som klarade upp till A3+ format. Höll på i mindre skala och inte foto då utan med reklam typ veckomenyer åt restauranger, etiketter av diverse slag, affischer mm.

Pjäsen kostade runt 60 lapp inkl. moms och vid tiden när man skulle till äventyrs behöva byta ut de 4 toners samtidigt så gick det loss på åtskilliga tusenlappar bara det. Skrivaren i sig gjorde jobbet utan problem med bra utskriver skall sägas och Xerox i Malmö hade god service.

Men jag kan förstå frustrationen hos dig och upp till var och en att ta beslut hur bli fri från "plågan" även om det blev en kanske ganska dyrbar historia på ditt sätt men vi har alla en gräns där tålamodet tar slut. Men lite humor i ditt sätt kan inte förnekas ;-) //R
2017-11-24 22:56   Finn Calander
Kan någon förklara för mig varför någon vettig foro-människa ska köpa en egen (dyr) skrivare, när Crimson gör jobbet PERFEKT och SNABBT och till LÅG kostnad – jämfört med egen skrivarkostnad + bläckkostnad + papperskostnad + spillkostnad + tidskostnad = profilering, felaktiga kopior m.m., m.m.? Jag kan möjligen förstå professionella fotografer som kan ha grejer + assistenter, men en enkel amatör eller frilansare?

/ mvh FiCa1
Svar från froderberg   2017-11-24 23:12
Det finns flera anledningar, särskilt som frilansande porträttfotograf.

– Du har större val av papperssorter
- Om du printar mycket bilder blir kostaden per bild lägre = högre förtjänst. Crimsons bläckstråleutskrifter kostar en del.
- Snabbare. Crimson och andra tar trots allt lägre tid.
- Känslan av att ha kontroll över hela processen
hornavan   2017-11-24 23:53
En anledning är att inte alla människor bor i Stockholm.
Postnord har gjort ett jättejobb att förlänga Sverige så att snabb leverans är ett okänt begrepp när man som jag bor hundra mil från huvudstan. I Postnords Sverige är det mer som 300 mil.
iSolen.se   2017-11-25 12:10
Jag räknade på det där en gång och upptäckte att även långa serier var dyrare jämfört med att skicka in till labb.

Styckekostnaden för utskrift var högre än vad labben kunde leverera.

Så jag lät min Epson stå.
Sten-Åke Sändh   2017-11-25 13:22
Man har egen skrivare för att det är kul och jag gillar faktiskt dels att kunna hela flödet och precis som Magnus säger att man har fullständig koll om man vet vad man håller på med och numera vet jag också hur jag kurerar en Epson-skrivare som kanske tappat lite i någon av färgkanalerna´.

Har man inte skrivit ut på länge så räcker det numera med min eminenta SC-P600 som jag älskar att köra en lite nozzle Clean. Efter denna torra sommar hade jag helt tappat svart och sker något sådant så är det inte värre än att byta patron och rengöra just det röret som patronen ansluts till med lite Ajax och möjligen en liten liten borste som med fördel kan vara en sådan som folk använder mellan sidan tänder, så är man på banan igen. Såna här problem har nu bara de som inte skriver ut regelbundet och det räcker faktiskt med någon utskrift av en nozzle check per månad för att man överhuvudtaget inte ska ha några problem som dessa, så jag tycker faktiskt detta är en icke-fråga för mig numera.

I min gamla R1800 däremot varv patronerna mindre och väldigt dyra för det man fick, men med SC-P600 och de betydligt större patronerna i den, så tycker jag det funkar fint fint och visst skulle det kännas dyrt om man bytte alla patroner samtidigt men det händer ju inte så priset är ingen jag överhuvudtaget tänkt på efter jag skaffat den. Jag tror faktiskt de nya Sure Color och Work Force-skrivarna i Epsons nya generation skrivare har bättre skrivhuvuden också än de äldre.

Men Epson får nog ta till sig kritiken för de har ofta slirat med servicen och det måste ju vara en mardröm om man är beroende av en krånglande skrivare för sin inkomst. Men en skrivare är trots allt överkomlig i pris numera. Jag minns en företagare som för rätt längesedan skaffat en hel tryckerimaskinlinje till sitt tryckeri (Solna Offset) som han var helt beroende av och när den strulade så tvingades han till sist att ge upp och slå igen.

Ibland är det tyvärr också så att en del företag får skit för äldre synder som de faktiskt ibland åtgärdat. Möjligen kan det vara så även för Epson.

Jag ser även ett annat skäl att skriva ut och det är att det är ett bra sätt att bevara. Tyvärr vet jag av egen erfarenhet att man ofta inte orkar gå igenom folks datorer när de dör och kolla vad som finns där så det är lätt att man slänger allt av olika skäl. Utskrivna bilder behöver inga tidsbundna elektriska apparater och gränssnitt för att bli läsbara och numera med pigmentbläck så håller de jättebra. Jag har några bilder jag haft som faktiskt får lite sol på sig under någon timme på eftermiddagarna och jag kan inte se att de tappat allvarligt än och de har nog suttit där kanske 5v år redan. Hade de printats med enklare bläck så hade nog pappret varit rent vid det här laget. Vad vet vi om vad Crimson och andra använder?
iSolen.se   2017-11-27 10:04
Du skrev "Man har egen skrivare för att det är kul " (resten skummade jag bara, det var så långt inlägg)

Min definition av kul är inte att behöva hålla på med underhåll och strulande skrivare utan färdiga fina bilder som i de flesta fall även är billigare. Tex Crimson som jag själv använder.
Sten-Åke Sändh   2017-11-28 01:47
Men jag har ju inga problem att tala om och utskrifterna blir fantastiska med de nya bläcken! Min gamla Epson-skrivare gick i 7-8 år innan den kroknade och den här har klarat sig väldigt bra med ytterst lite strul trots att jag ibland på sommaren inte printar så mycket. Man lär sig också hur ens skrivare ska skötas för att funka. Det är verkligen inget betungande att printa en nozzle check en gång i månaden om man inte skriver ut då för annars behövs ju inte det heller normalt.

Jag är som sagt inte alls professionell men jag tycker det är ovärderligt att ha sin egen skrivare så man inte är beroende av någon del i produktionskedjan som man faktiskt inte har full koll på.
2017-11-24 23:54   hornavan
Känner igen alla Marias klagomål, tyvärr är inte alternativen bättre.
Fin video-:)
2017-11-25 23:24   PMD
Tuff skrivare. Den blev ju bara lite bucklig av den där behandlingen.
2017-11-27 09:43   tormig
"Den fungerade felfritt i två år innan den också började krångla." Låt mig gissa, garantitiden är två år?
2017-11-27 10:51   Rikard Strand
Iponerande hur lite bucklig den blev av alla släggslagen . Blir nog en epson till jul
2017-11-27 15:34   ronny vervaart
tur man har Canon :) går som tänkte säga tåget... men jag är jäkligt nöjd e ett bättre svar.
2017-11-27 16:43   Faber
Jag har har slängt 4 st Epson A3 skrivare med torkade munstycken sen år 2000, och en HP 850 A3 med en bruten kuggväxel år 2013. HP:en var en riktig Bubblejet med utbytbara munstycken och 27 ml patroner med 100 års färggaranti och utmärkt för sv.v. utskrifter, men klen i det mekaniska .Epson sprutar piezoelektriskt genom ETT munstycke och detta är en dålig kopia av originalet, Canon och HP,s Bubblejet. Peter.
http://dator8.info/15/2014/12/Skillnaden-mellan-Bubble-Jet-och-blUckstraleskrivare.html

https://www.fotosidan.se/cldoc/news/missnojd-med-skrivaren-tar-till-slaggan.htm
iSolen.se   2017-11-27 16:50
Orginalet? Är inte bläckstråleskrivare en svensk uppfinning?
Faber   2017-11-28 00:02
jag har svarat med en egen kommentar på din fråga / Peter.
2017-11-27 19:18   Faber
Epson skriver med ultaljud/piezoelektrisk ,alltså tyskt-svenskt. / Peter.


https://www.tekniskamuseet.se/lar-dig-mer/svenska-uppfinnare-och-innovatorer/hellmuth-hertz-
ultraljudet-och-blackstraleskrivaren/

https://encyclopedia2.thefreedictionary.com/bubble+jet+printer

https://encyclopedia2.thefreedictionary.com/bubble+jet+printer HP uppfann Bubble-Jet 1988
2017-11-27 19:32   Faber
Svensken Chester Carlson uppfann Kopiatorn ( Xerografi ) / Peter.



https://www.xerox.com/news/news-archive/2006/swe-chester-carlson/svse.html
2017-12-04 15:04   Lasse Parbring
Jag kommer aldrig nånsin mer att ha problem med den där skrivaren....!
Nej det är ju sant! :-)
2017-12-09 10:13   martinator
Det hela är snott rakt av från filmen Office space - och syftet är garanterat marknadsföring av sig själv.
Originalsscenen är dock MYCKET roligare och bättre på alla sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=fjsSr3z5nVk
ztenlund   2017-12-09 10:29
Visst serru, Office Space var första gången i världshistorien som någon blev förbannad på en skrivare och gick lös på den med våld! ;) En annan möjlighet är förstås att den som skrev manus till filmen helt enkelt fångade upp sådant som folk blir frustrerade på i kontorsmiljö...

För övrigt gillar inte ens katter skrivare:
https://www.youtube.com/watch?v=00KM53yZi2A
Svar från froderberg   2017-12-09 11:17
Förstår inte ditt resonemang Martin Lyhagen. Varför skulle inte Maria kunna vara hederligt besviken på sin skrivare bara för att hennes missnöjesyttring haft en inspirationskälla? Måste man vara unik insett uttryck för att mena det man säger? Att hon köpt skrivare av ett annat märke kan ju ses som ett tecken på faktiskt är trött på skriven på riktigt.
martinator   2017-12-09 13:04
För det första skriver jag inte att hon inte får vara besviken på sin skrivare. För det andra bevisar väl er publicering på fotosidan min tes?
Hur ofta filmar du dina vardagsögonblick av missnöje och publicerar på youtube?
martinator   2017-12-09 13:06
Men då är det ju bara att länka till en film med en lika dan scen som är gjord innan office space? Allt finns på youtube så så svårt kan det inte vara....
ztenlund   2017-12-09 13:10
Svar från froderberg   2017-12-09 17:23
@martin lyhagen Jag tror att syftet är att ge igen, Att det ska kännas lika jobbigt för Epson som hon tycker att det känts för henne? Tror inte fler familjer kommer och fotar sig hos henne efter det här.

Merläsning

Test: Sigma 14/1,8 DG HSM Art

Plus Sigma fortsätter sätta press på Canon och Nikon med sin Art-serie. Vi testade nyligen deras mycket imponerande 135/1,8 Art, nu har turen kommit till deras lika imponerande och lika ljusstarka vidvinkelobjektiv 14/1,8 Art. Läs mer... 2

Intelligentare verktyg i Photoshop CC

Adobe utvecklar en funktion som ska kunna markera en person med bara ett musklick. Bakom tekniken ligger AI, artificiell intelligens. Läs mer... 2

Test: Zeiss Loxia 85 mm f/2,4

Plus Zeiss korta porträtt-tele Loxia 85/2,4 är härligt litet och lätt, och har hög kvalitetskänsla. Men framförallt är det fantastiskt skarpt. Läs mer...

Styr ljuset i efterhand med Isolite

Isolite är ett Kickstarter-projekt som ska ge möjlighet att kontrollera ljussättningen i efterhand. Med en tillsats på blixten och ett Isolites programvara vid råkonverteringen kan man kontrollera styrkan för olika ljuskällor i efterhand. Läs mer... 2

Rejäl glasbit från Leica

Noctilux har alltid varit synonymt med 50 millimeter och extrem ljusstyrka. Från och med nu är det bara synonymt med det sistnämnda. Leica har nämligen lanserat Noctilux-M 75 mm f/1,25. Läs mer... 68

Därför börjar Sony med CFast-kort

Det kan verka snurrigt att Sony börjar tillverka CFast 2.0-minneskort när det bara är Canon som gör en stillbildskamera med CFast-kort. Men det finns en förklaring. Läs mer... 7

Test: Sigma 85/1,4 DG HSM Art

Plus Sigma fortsätter göra livet svårt för Canon och Nikon med sin Art-serie. Sigma 85/1,4 Art är både billigare och bättre än Canon och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 11

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7

TT köper bildbyrån IBL

TT Nyhetsbyrån växer genom att köpa den anrika bildbyrån IBL. Sedan 2015 ingår bildbyrån All Over Press i IBL. Efter köper blir det nya namnet TT Bild. Läs mer...

ON1 Photo RAW 2018 utmanar Lightroom

ON1 Photo RAW 2018 är tänkt som ett prisvärt alternativ till Adobe Lightroom Classic. Den här versionen är rejält omarbetad jämfört med tidigare versioner och fungerar med både OS X och Windows. Läs mer... 14

Sony inför serviceprogram för proffs

Sony utvidgar sitt serviceprogram för yrkesfotografer, Sony Imaging Pro Support, till att gälla större delen av Norden. Programmet erbjuder telefonsupport, låneutrustning vid service, sensorrengöring och fri transport. Läs mer... 9