Nyheter
En vattenledning i marken orsakade översvämning - negativ kan vara förstörda.
En vattenläcka i Nordiska museet i början på året utsatte hundratusentals negativ för vattenskador. Det var Kulturnytt i P1 först med att rapportera.
Museet har en av Sveriges största fotosamlingar både från kända fotografer och ett stort antal bilder från vardagen. De skadade bilderna kan vara just vardagsbilder från Dalarna från tidigt 1900-tal.
När läckan upptäckes frystes negativen in för att nedbrytningsprocessen ska upphöra. Museet ska tillsätta en grupp konservatorer för att rädda materialet.
Kritik har framförts hur museet har förvarat fotografierna. Eva Dahlman, fotohistoriker säger till Kulturnytt i P1:
”Jag trodde inte mina öron när jag hörde att en del av den fotografiska samlingen hade placerats i en källarlokal i Nordiska Museet en trappa ner och att det sedan hade kommit in vatten där.”
Sara Ellenius, sektionschef på Nordiska Museet:
”Vi tror inte det blir några bestående skador, men det kommer att visa sig först när vi sätter igång projektet.”
9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
I mitt tycke så har negativet ett visst bevarandevärde i sig, jämte motivet. Ungefär som att DaVincis's Mona-Lisa har ett historiskt värde både som motiv och som målarduk.
Om man verkligen skall dra allt till sin yttersta spets så skulle man kunna leka med tanken att 3d-skanna fäbodarna på Skansen och sedan riva dessa till förmån för exv nya bostäder.... ;)
Jag ser absolut en poäng med att digitalisera kulturarv, inte minst för att göra de digitala kopiorna lätttillgängliga för allmänheten på ett sätt som man inte kan göra med originalen.
De fysiska negativen (på film eller glas) behöver inte alla bevaras. Visst är det kulturhistoriskt intressant att ha kvar exempel på den teknik som användes, men då räcker det med ett fåtal exemplar.
Det viktigaste att bevara är informationen som är lagrad med den tekniken. Dess överlevnadspotential ökar med digitalisering.