Annons

Så når du ut med dina bilder

Du har bra bilder och vill nå en större publik. Vad kan en fotograf utan kontaktnät göra för att bli upptäckt? Vilken är den minsta gemensamma nämnaren för att en fotograf ska lyckas få sitt genombrott?

Göran Segeholm har träffat en av grindvakterna i Sveriges fotovärld. Gunilla Muhr är curator och verksamhetschef på Centrum för Fotografi, och har makt att vara med och välja ut vilka fotografer som lyfts fram. Nu senast satt hon som juryordförande för TT:s stora fotopris.

Direktlänk till avsnitt 44 för nedladdning.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-12-11. Läst av 7428 personer.
2015-12-11 18:45   Fredrik Axelsson
Jag är nämligen utbildad fotograf och designer
och skulle vilja nå ut med mina foton/bilder på bästa sätt
Vill nämligen börja sälja egna tagna bilder och så har ja en utgiven fotobok som heter:
"En Försvunnen Tid På Åland" ute på Amazon.com

Skulle vara riktigt kul att få lite hjälp med att få nå ut till folket

Fotosida: www.facebook.com/FAsFotos
Email: FR3DD3_-_@hotmail.com
Sedan är jag Youtubepartner med youtube och min kanal är: www.youtube.com/user/AXFR3DD3
2015-12-14 22:26   strixnebulosa
Jag slutade lyssna vid "Du måste vara yrkesaktiv fotograf"

Detta är alltså bara för utbildade yrkesfotografer - då kan jag gå då i pricip, och komma ut med några bilder kan jag glömma.

Tack för informationen!
gors   2015-12-16 21:20
Du stänger självklart av när du vill, men det är inte säkert att du kommit till samma slutsats om du lyssnat färdigt.
strixnebulosa   2016-01-13 23:20
Du förstår jag är inte proffsfotograf i formell mening. Detta riktar sig till de som arbetar 100 och som har det som i varje fall huvudsaklig utkomst. I mitt fall handlar det om att sovra i ett arkiv av hobbybilder som jag själv framställt, som jag har ett eget budskap med och som skulle vara inspirerande om andra tog del av, varvid en slags dialog skulle kunna uppstå som leder till en utveckling.

Nu är det mer en tummelplats för proffs som ständigt investerar i ny utrustning, viss märkesvurm kan förekomma. Man försöker övertrumfa varandra med sk "wow" effekt , alltid i modernistisk stil med väldigt renskalade motiv och perfekt behandling med senaste versionen av photoshop som det är obligatoriskt att prenumerera på.

Jag är inte ute efter pengar , inte ute efter någon jättestor uppmärksamhet. Bara en vrå att utvecklas i. Men det verkar som jag måste göra det någon annanstans än på fotosidan, för den är bara för yrkesaktiva proffs och dess beundrare.
2015-12-15 08:54   marregurra
Lite besviken på avsnittet, som jag tycker har en missvisande titel. Handlade mer om hur man som proffs bör förhålla sig till sin fotografering och sina bilder för att en viss curator inom en viss typ av fotografi ska kunna uppfatta det man gör som tillräckligt intressant för att släppas in i den fina världen. Inga praktiska mer allmängiltiga tips för amatörer med ambitioner på hur man faktiskt kan göra för att synas och nå ut. Att ha en hemsida med sina bilder räcker ju inte så långt...

www.estractphoto.com
gors   2015-12-16 21:24
Håller med om att namnet på avsnittet inte riktigt har täckning i innehållet. Men vilka tips skulle kunna vara mer allmängiltiga än att vara ihärdig, följa sin passion och vara lyhörd för vilka projekt som också är intressanta för andra? Låter som den formeln mycket framgångsrika och självlärda amatörer som till exempel John Hallmén och Erik Johansson följt. Ja, numera är de ju båda före detta amatörer, men ändå.
marregurra   2015-12-17 07:59
Hej Göran!
Jodå, visst är det grundförutsättningar för att lyckas, men jag hade nog förväntat mig lite mer handfasta tips om hur man bäst syns och får kontakter. Stefan (i inlägget nedan) är ju t.ex. inne på att det kan vara lämpligt att nischa sig och fokusera på en särskild typ av foto, som man brinner för att plåta. Är det ett bra tips, eller ska man vara mer känslig för vad som går hem för stunden? Var ska man visa sina foton och hur? Många skapar ju hemsidor, men hur når man ut med en sådan i dagens bildflod? Ska man försöka sälja på nätet eller bara ha sidan som showroom? Om man vill försöka sälja bilder, är det då någon mening att försöka sälja printar eller ska man sälja bildfiler eller fototjänster ? Etc, etc. Kanske kan bli ett tema för ett eller flera kommande poddar?/Mats
gors   2015-12-17 08:55
Bra input, Mats. Mycket av detta skulle vi kunna ta upp i framtida avsnitt.

Frågan om huruvida det är bättre att anpassa sig till rådande trender eller att följa sin egen passion beror mycket på vilken målgruppen är. Snabba likes av de närmaste och av en mindre van publik = följ trenderna. Du kommer att få beröm som är i stil med "den här skulle du kunna sälja som reklam", vilket betyder att du nått en viss skicklighet kring en metod. Dessvärre kan det bli svårt att omsätta det första berömmet i kommersiella framgångar, eftersom det finns så många som är duktiga på att kopiera metoder. Däremot är det en brist på fotografer som har unika visioner.

Om det är långvariga framgångar fotografen är ute efter så är det en bättre väg att utveckla det personliga. Häng med i vad som händer, men vårda det som är ditt. Det gäller att uthärda perioder då du inte tycks nå några framgångar. Gräv djupare istället. Till slut har du arbetat så mycket med ditt specifika uttryck att det är väldigt svårt att kopiera dig. Du har ditt eget sätt att se och tänka. Tycker att Sven Westerlund är ett bra exempel på detta. Eller Helena Blomqvist. Eller Nygårds Karin Bengtsson. Eller Pernilla Zetterman. Eller Aida Cherehgosha.

Kommersiellt kan den vägen vara riskabel (många kunder letar inte efter unika bildspråk, utan efter någon som just kan följa det rådande modet), och konstnärligt kanske inte publiken är den bredaste. Men detta vägs förhoppningsvis upp av den personliga tillfredsställelsen av att ha skapat något alldeles unikt.
marregurra   2015-12-17 09:13
Tack för bra feedback, Göran! Ser fram emot kommande avsnitt av såväl denna pod, som Bildradion!/Mats
esbtse   2015-12-20 13:13
Glöm inte att det går att sälja bilder via internet om du är tillräckligt fokuserad på ett område.
Har en bekant som har lyckas bra med fågelfotografi.
Tyvärr tar det mycket tid att sköta en sådan websida.
2015-12-16 18:34   Merlin
Ett gemensamt tips som jag nyligen hört från två yrkesverksamma fotografer och som även Gunilla Muhr tar upp här, är att fotografera det du verkligen verkligen älskar. Gunilla nämner ungefär det du brinner för, dom frågor du ägnar dig åt även om du inte fotograferar. Naturfotografen Art Wolfe sa i en intervju att det viktigaste är att bevara din passion för fotografering. Behåll ditt vanliga jobb och var rädd om passionen. Om du gillar att fotografera natur. Fundera över vad inom naturämnet du verkligen tycker om. Fördjupa dig i det. Kanske nischa dig hårt. Idag kan vem som helst ta en random välexponerad och vacker naturbild, men det krävs nåt mer för att bilden ska nå igenom bruset. Råd som jag följer nu och som gör att energin och glädjen lever vidare.
2015-12-20 13:46   esbtse
Glöm inte att PK-anpassa bilderna. Åsikts korridåren är trång hos de som bestämmer I media och konst. Troligtvis är detta den viktigaste parametern I dagens samhälle. De prioriterar ännu en ointressant massprodukt framför något nytt och intressant som bryter mot PK-sfärens intressen och detta ger en stagnerande konstscen.
Svar från froderberg   2015-12-20 19:00
Ge ett exempel på någon fotograf som bryter mot "PK-sfärens intressen" och som inte gör ointressanta massproduktion.

Annars blir ju intrycket av ditt inlägg att du svamlar utan substans.
2015-12-23 16:14   Lars Nordström
PK eller politiskt korrekt gissar jag kan vara att man har en feministisk inriktning alternativt att man lyfter fram sidor hos mannen som är av det jämställda slaget, till exempel pappalediga män (har nu glömt fotografen.)
Andra exempel är väl att man sällar sig till tycka-synd-om skaran när det kommer till utsatta grupper såsom romer, flyktingar med mera.
Politiskt inkorrekt skulle väl kunna vara att visa bilder av hur till exempel romer eller andra papperslösa skräpar ned kring sina bosättningar eller begår lagbrott.
Att inte ha någon politisk agenda och att göra bilder som bara är vackra, det vill säga inte ens fulsnygga, låter en smula politiskt inkorrekt. Att inte hålla sig i takt med tiden utan gå sin egen väg, vilket kan betyda att man får uppskattning i ett senare historiskt skede.
2015-12-25 10:16   esbtse
Politisk korrekthet
Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Politisk_korrekthet
Enligt Nationalencyklopedin förklaras politisk korrekthet som något "som på ett opportunistiskt sätt följer den dominerande trenden i samhällsdebatten"

Fler avsnitt

1 2 3 ... 7 Nästa 

Extreme landskap makeover

Göran går på fotoboksmingel, men misslyckas med klädseln. Alex auto-pimpar landskapsbilder och vi tar tillsammans en närmare titt på ett par av vinnarbilderna från Årets bild. Läs mer...

Vänner

Var ska en leta efter de intressanta fotomotiven? På bussen på väg till jobbet eller på en gruppresa till savannen? Eller varför inte skaffa nya, intressanta vänner? Alex och Göran tar en titt på en fin gammal fototradition som lever starkt än idag. Läs mer... 3

Vilken teknik älskar du imorgon?

Tekniska innovationer gör djupa avtryck i det fotografiska bildspråket. Tekniskt baserade trender – som till exempel tilt-shift, HDR, extremt kort skärpedjup och ringblixt – avlöser varandra. Fotosidan poddradio bjöd in tre kloka och tekniskt intresserade bildmänniskor till en paneldiskussion. Läs mer... 102

'Det är snyggt när det är vackert'

Vad ska man egentligen tycka om en bild? Det är inte alltid så lätt att bestämma sig, och allra svårast är det när bilderna är ens egna. Men idag hjälper tre duktiga, professionella bildbedömare några fotografer att rangordna några av sina bilder. Panelen tillåts inte att komma överens i förväg, så räkna med intensiva diskussioner. Läs mer... 18

Poddradio: Ny fotoelit dissar digitalt

Unga konstfotografer intresserar sig mer för gamla tekniker än nya. Göran intervjuar tre makthavare i fotovärlden om aktuella trender. Dessutom: Glädjen och sorgen med ett sprillans 70-200-objektiv. Läs mer... 14

Prylarna det ryktas om

Magnus Fröderberg plockar russin ur rykteskakan inför Photokina 2016, fotografen Carol Highsmith stämmer Getty Images på 8,5 miljarder(!) kronor och Göran smider planer inför Stockholms fotomaraton. Läs mer... 4

Poddradio: Bländare f/360

Vi bygger om Alex lägenhet till en gigantisk kamera. Dessutom pratar vi om kameraförståelse på skolschemat och om hur ramar kan användas på ett unikt sätt. Läs mer... 1

Galen i prylar

GAS, Gear acquisition syndrome, är en åkomma som drabbar många fotointresserade. Finns det något sätt att skilja mellan behov och begär? Dessutom: Vad menade Henri Cartier–Bresson egentligen med ”det avgörande ögonblicket” och vi startar ett instagramkonto.. Läs mer... 21

Fotosidan Poddradio: Don’t blink

Robert Frank beskrivs som ”världens nu levande mest inflytelserika fotograf". En ny dokumentärfilm om honom har haft premiär. Dessutom: Ordet ”fauxtography” fyller tio år och vi spekulerar i vad Hasselblad menar med ”game changer”. Läs mer... 12

Fotosidan Poddradio: Himlabilder

Varför är så många upprörda över att Erik Johansson blivit utsedd till Årets naturfotograf med sina fotomontage? Hur resonerade juryn? Vi tittar också på tre fotografer som fotograferat moln. Och hur kom Mästerbilden 2016 till? Läs mer... 5
1 2 3 ... 7 Nästa