Merläsning
Test: DJI Mavic 4 Pro – kraftfull och mångsidig
Fotosidan testar
Plus
DJI Mavic 4 Pro är en kraftfull och mångsidig drönare för den som utför professionella uppdrag och för den som gör egna kreativa projekt. Det är en rejäl pjäs som är både större och tyngre än sin föregångare – men också med ny gimbal, bättre flygegenskaper och högre precision i tracking och hinderavkänning.
Läs mer...



































21 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Videodelen på den här slår ALLT som Canon har och då har jag räknat in deras 10x så dyra specialiserade video produkter.
Hehe, Canon och Nikon har förvisso fått en formidabel konkurrent på halsen, som verkligen ger järnet (blev utskrattad när jag sa detta för ett antal år sedan). Men för egen del har jag uppfattningen att OVF/DSLR samt EVF/SLT-kamerorna kommer att visa sig vara mycket segare än vad många tror, för vissa typer av fotograferande.
Nu vet jag att du tänker på action/sport/vilt/BIF men tro mig det enda EVF laggande beror på är utläsningen och denna beror helt och hållet på elektronikutvecklingen. Elektronik och speciellt mikroelektronik utvecklas med rasande fart ! Det säger jag med erfarenhet av mikroprocessor utveckling senaste 20 år. Om bilen hade utvecklats lika snabbt skulle vi kunna komma till månen med en tank bränsle och på mindre tid än 10 minuter. Bokstavligen ! Det borde säga en del om hur snabbt elektroniken utvecklas. Finns ingen bortre gräns för tillfället, vill inte nörda ner denna tråd med snack om 3D transistorer eller om grafen men underskatta INTE elektroniken. Och innan någon kallar mig för "fanboy" eller liknande låt mig bara påpeka att jag är Nikon användare.
"At the press launch in New York we even got a glimpse of the a7R II autofocusing Canon EF lenses using a Metabones electronic adapter. Focus appeared to be on par with a native Canon body, and the AF experience itself didn't appear to be limited simply because you're using a third party lens (full coverage and tracking are available)."
LOL, Canon satsa ALLA kort på högst upplösning och men nu blev de slagna på upplösning.
Stämmer Elvir, det var dessa kategorier jag syftade på (action/sport/vilt/BIF). Jag är mycket väl förtrogen med elektroniken och dess utveckling - är elektronikingenjör själv. Flaskhalsen ligger inte där, de spegellösa kamerornas AF kommer helt klart fortsätta att utvecklas länge än.
Men!
Ifall du studerar de tekniska/optiska skillnaderna mellan CDAF, PDAF Onchip (som är de enda som är tillgängliga för spegellösa kameror), och PDAF med separat AF-modul (som är tillgänglig för OVF/DSLR-kameror) kommer du att finna att de rena spegellösa kamerorna aldrig kommer att kunna konkurrera med OVF/DSLR eller EVF/SLT-kameror inom aktion-segmentet).
Jag påstår att det kommer att visa sig att denna A7R II med A-mountobjektiv och LA-EA3-adaptern som nämns i artikeln, INTE kommer att kunna konkurrera med DSLR eller SLT-kamerorna, framförallt inte i dåligt ljus och med längre brännvidder. TROTS rapporten från lanseringen i New York, där Canon-objektiv med Metabones adapter rapporteras FÖREFALLA ha ungefär jämbördig AF-prestanda som med ett Canon-hus.
Enda reella framtida hotet mot OVF/DSLR-kamerorna inom deras paradgren - action/sport/vilt/BIF- är Sonys MYCKET underskattade SLT-koncept. Med framtida snabbare processorteknik kommer det gå att konstruera trippel-AF-hybrid-SLT-kameror, dvs kameror som samtidigt kan köra med såväl CDAF, PDAF Onchip som PDAF med separat AF-platta.
Men, det är klart, det kan komma en LA-EA6-adapter (eller nåt) med vassare AF (typ Sony A77 II) än den som LA-EA4 har (typ den äldre Sony A55), och då kan Sonys E-mount hänga med även i dåligt ljus och med superteleobjektiv. Detta går i och för sig redan nu med LA-EA4, fast den har som sagt en tidigare version av AF. Ingen annan tillverkare av spegellösa kameror har dock någonting som klarar t.ex. Tamron 150-600 mm med AF inom hela området, något som vilken E-mount-kamera som helst gör med LA-EA2 eller EA4.
Ursäkta, blev återigen väl långrandig...
Rättelse till andra stycket ovan.
Jag skrev:
"(som är tillgänglig för OVF/DSLR-kameror)"
Skulle förstås ha varit:
"(som är tillgänglig för OVF/DSLR- och EVF/SLT-kameror)"
Jonas skrev: "LOL, Canon satsa ALLA kort på högst upplösning och men nu blev de slagna på upplösning."
50 är fortfarande mer än 42 så vitt jag vet. :-)
Jag tror dock inte att man normalt kommer att se någon upplösningaskillnad. Det skiljer för lite i antal pixlar för det.
Att AF med EF-objektiv på A7R II med adapter är ungefär lika snabb som med ett EOS-hus (men vilket?) är dock något som borde oroa Canon. Det gör ju Sonykameran högintressant för oss som har en stor bunt EF-objektiv.
När det gäller elektronikens utveckling o jämförelse med bilar så är det nog inte så bra. Min förra bil Peugot 307 behövde bärgning en gg förra året o jag passade på att fråga vad man skall köpa för bil för att slippa bärgning.
Svaret kom direkt o från hjärtat:
-Det är lika mycket elektronik i alla bilar idag.
Tänkvärt
" Finns ingen bortre gräns för tillfället, vill inte nörda ner denna tråd med snack om 3D transistorer eller om grafen men underskatta INTE elektroniken."
Nu skulle inte en äkta nörd komma med påståendet att det inte finns någon bortre gräns. För det gör det, definitivt - förutsatt du inte vet något som kvantfysiken inte vet...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2077504#post2077504
Alltid kul att komma före Fotosidan, även om det självfallet är ren slump de enstaka gånger detta händer... :-)
Dessutom annonserade Sony samtidigt två andra kameror: RX100 IV samt RX10 II. Som Fotosidan inte har fått upp ännu. :-)
Hade tänkt att göra liknande sammanställningar även för dessa båda, men jag tror inte jag orkar detta ikväll. F.ö. har det startats en annan tråd om dessa båda, här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=163206
Med skåpet fullt av Minolta AF-objektiv är nyheten om att den nya autofokusen fungerar med dessa mycket god. Även om jag ofta använder EA-LA4 & A7S med gott resultat är det trevligt att se att Sony inte glömt det gamla systemet när de utvecklar nytt.
Sony är på gång!
Ja, tyvärr!!! Tror de flesta hoppats på att det skulle försvinna.
Lite märkligt då alla mina kameror, ifrån mina 5 år gamla pocketkameror ifrån Canon till min telefon ifrån Nokia, klarar av att spara riktiga RAW-filer.
Men inte denna maskin för 3-4 kkr...
Detta, och även begränsningen att den har ett enda kortfack (sparar alltid JPG på 1:an och RAW på 2:an) gör att Sony fortfarande inte är på nivå av FF-DSLR till en tredjedel av priset vad den här kostar.
Här måste Sony bättra sig, men de verkar dessvärre vara lite fast i megapixelracet, och mer fokus på filmning än foto (det senare som är intressant för mig personligen).
Den mycket erfarna Lennart Aspman, med lång erfarenhet som yrkesfotograf med både Canon MKIII, D800, och en av mycket få neutrala fotografer, som aldrig tvekar att ge både ris och ros oavsett vilken kamera han har för sina händer, mycket duktig med Photoshop och erfarenhet med olika typer av Raw-hanterare, han tycker sig INTE se några särskilda skillnader när han jämför Raw mellan D800 och A7R.
Eller er jeg blitt for gammel?
Det flesta kameror på marknaden ger högre upplösning än Kodachrome 25 och 64. Det lyckades redan Canon EOS-1Ds 2002 med sina 11 megapixel. Och jämför vi tonomfång är det skillnad som natt och dag.
Vill du ha en enkel kamera med traditionell hantering finns exempelvis Leica M (typ 240).
kör A7 sedan några månader (8) och den har faktiskt tagit över 90% av alla mina bilder från min DSLR fullformatare, som inte är en helt oäven a99(med adapter för A-mount),
A7r var inte ett alternativ från början, då megapixelracet är lite av ONÖDIGT i min profession, men jag är nog lite sugen på en A7r2 ändå, vet inte varför, men jag lär nog stå långt fram i kön för att testa den på mina matbilder
Sannolikt inte. Jag har i alla fall inte sett uppgifter om detta någonstans (även om jag självfallet inte har läst allt). Det finns kameror som fortfarande har detta, men efterfrågan är ytterst liten. Det torde vara få fall där det inte är mycket enklare och snabbare att åstadkomma detta i bildbehandlingen efteråt, vilket dessutom ger full kontroll vilket man ju vanligen önskar. Ifall man nu inte speciellt råkar vara ute efter att låta slumpen påverka ens bilder, möjligen...
OK, multipelexponeringar har den ju flera funktionenr för, som t.ex. Hand Held Twilight, Multi Shot Noise Reduction, Anti Motion Blur och Auto HDR, men jag förmodar att det inte är något av detta du menar.
Betydligt enklare i kameran. Slipper då ta om bilderna om det inte blir bra.
"Klarar den multipel exponering i kameran i raw?"
"Sannolikt inte. Jag har i alla fall inte sett uppgifter om detta någonstans (även om jag självfallet inte har läst allt). Det finns kameror som fortfarande har detta, men efterfrågan är ytterst liten."
Lite nyfiken;
1. Vilka kameror stödjer detta, resp stödjer inte detta?
2. Hur vet du/vi att "efterfrågan är ytterst liten"? Vilka data finns på detta?