Proffsfoto

Artiklar > Canon Eos R - början på ett nytt spegelfritt system

Canon Eos R - början på ett nytt spegelfritt system

Väntan har varit lång och många har tvivlat, men nu lanserar äntligen Canon sin första spegelfria småbildskamera Eos R. Med Canon Eos R kommer även fyra nya objektiv - alla med Canons nya objektivfattning RF.

Nästan fem år efter Sony har nu alltså Canon och Nikon lanserat direkta konkurrenter till Sonys spegelfria småbildskameror (fullformat). Däremellan kom Leica SL, men det systemet lirar i en egen liga och säljer i små volymer.

Att lansera en ny objektivfattning är ett avgörande strategiskt val där man måste försöka se flera decennier in i framtiden. 1987 lanserade Canon EOS-systemet med helt ny fattning kallad EF. Canon valde att göra fattningen ovanligt vid och med helt elektronisk styrning av objektiven. Valet var djärvt eftersom EF-fattningen inte var kompatibel med de befintliga FD-objektiven. Canon tvingade helt enkelt sina kunder att köpa nya objektiv.

Övergången från EF till RF blir inte lika drastisk. Den elektroniska styrningen gör att alla EF- och EF-S-objektiv kan användas med den nya RF-fattningen i Canon Eos R. Det krävs dock adaptrar eftersom de fysiska fattningarna är olika. Med EF-S-objektiv beskärs bildytan automatiskt till APS-C-storlek. 

EF-M-objektiv går däremot inte att använda eftersom Canons RF-fattning har ett registreringsavstånd på 20 mm (avstånd mellan bajonett och sensor) och EF-M-fattningen bara har 18 mm. Det går alltså inte att skapa en adapter för EF-M-objektiv.

Canons RF-fattning är nästan lika vid (54 mm) som Nikons nya Z-fattning (55 mm). Båda företagen har velat undvika de begränsningar i optisk design som en trängre fattning ger. Här är de ju intressant att se hur Canon och Nikon väljer att göra en annorlunda kompromiss än Sony vars E-fattning bara är 44,5 mm, alltså något mindre än Canons EF-M-fattning (46 mm) som de enbart använder för APS-C-modeller. 

Den nya fattningen ger även nya möjligheter på andra sätt. Tack vare ett nytt elektroniskt gränssnitt med 12 stift kan mer data skickas till objektiven, och dessutom skickas snabbare. Det här har exempelvis gjort det möjligt att införa en funktionsring på de nya objektiven. Det minskade avståndet mellan bajonett och sensor underlättar en del optiska konstruktioner, främst i området vidvinkel och upp till kort tele.

R-systemet börjar med Canon EOS R

Första kamera ut i det nya kamerasystemet är Canon Eos R. Kameran kan sägas vara en spegelfri motsvarighet till Eos 6D Mark II med lite spetsade specifikationer. Det är alltså en instegsmodell som med största sannolikhet följs av mer påkostade modeller. 

Rent designmässigt påminner den faktiskt mycket om Eos 650, den första modellen i Eos-systemet som kom 1987.

Canon Eos R har ett mer avancerat autofokussystem än Eos M-kamerorna. Det bygger på Dual Pixel AF-tekniken, men med hela 5 655 AF-punkter. Autofokusen uppges fungera ned i så svagt ljus som EV -6 (2 minuters expononeringstid med f/1,4 och ISO 100). Ljusmätaren fungerar ner till EV -3. Man talar om att den är snabb, med en reaktionstid på 0,05 sekunder. Exakt vad det är ett mått på var lite oklart på presskonferensen, men man verkar stolt över att den är snabb.

Autofokuspunkterna kan väljas på fyra sätt: ansikts- och motivföljande, 1-punkts, expanderad punkt och zonområde. När du kör manuell fokus har du tillgång till focus peaking. Du kan använda skärmen som pekplatta för att styra var i bilden fokus skall ligga.

Med låst autofokus (One Shot) och korta slutartider kan Eos R ta 8 bilder per sekund. Med kontinuerlig autofokus (Servo AF) sjunker hastigheten till 5 bilder per sekund.

Kameran har en minneskortplats som är UHS-II-kompatibel. Om man använder snabba UHS-II-kort kan kameran ta 47 bilder i råformat utan att bufferten fylls. Med UHS-I-kort minskar bufferten till 34 bilder. För JPG-bilder anges bufferten till 100 bilder oavsett korttyp.

Sensorn har 30 miljoner pixlar. ISO-området är 100-40 000 och kan utökas till 50 - 102 400. Kameran kan lagra bilder i tre olika råformat. Canons vanliga råformat, C-Raw som ger mindre bildfiler och Dual Pixel Raw som lagrar information från pixlarnas A- och B-sidor, en teknik som introducerades med Canon Eos 5D mark IV.

Den kortaste slutartiden är 1/8000 sekund. Det går att välja mellan helt elektronisk slutare eller semi-mekanisk där första eller andra ridån är mekanisk och en andra elektronisk. Med helt elektronisk slutare kan viss distorsion uppstår (rolling shutter), men du får helt tyst fotografering.

Den elektroniska sökaren är av OLED-typ och har 3,69 miljoner bildpunkter. Den bakre skärmen kan vridas i två ledder, är 3,15 tum stor och har 2,1 miljoner bildpunkter.

Video kan lagras i upp till 4K UHD-storlek med 29,97 fps. Med högsta kvalitet (ALL-I) är datamängden 480 Mbit/s. I 4K-läge beskärs bilden med faktor 1,7x - samma som för Eos 5D Mark IV. Till skillnad mot 5D Mark IV levereras Eos R med C-log. Med extern inspelare kopplad via HDMI går det att lagra 10-bitars videoström med 4:2:2 färg.

Under filmning har du en elektronisk stabilisering som skall motsvara fem steg. Som stöd vid videofilmning med manuell fokusering finns peaking som markerar de områden som är i fokus. Här kan du läsa mer om videofunktionerna.

Eos R har både wifi och Bluetooth. Det gör att man kan hålla kontakt med en mobil enhet under lång tid via bluetooth utan att dränera batteriet. När det väl är dags att föra över bilder aktiveras wifi.

Det går även att ansluta till dator via wifi och styra kameran från programvaran Eos Utility. Vill man hellre ansluta med en kabel går det också bra. Eos R har en USB 3.1-kontakt.

Canon Eos R levereras med LP-E6N-batteri. Äldre LP-E6-batterier kan också användas, men de kan inte laddas via USB-uttaget. 

Canon uppger att Eos R kan ta upp till 560 bilder på en laddning. Med batterigreppet BG-E22 går det att använda dubbla batterier. I specifikationerna anger Canon både batterikapacitet vid 23 och 0 grader, men skillnaden är liten, endast 20 bilder.

Canon Eos R väger 660 gram, vilket är 105 gram mindre än 6D Mark II och 230 gram mindre än 5D Mark IV. Nikon Z6 väger 675 gram och Sony A7 III 650 gram.

Det rekommenderade priset för kamerahuset inklusive objektivadapter är 26 990 kronor. Det finns även ett paket med Eos R, objektivadapter och RF 24-105/4 IS för 37 990 kronor. Priset är batterigreppet är 3 390 kronor. Den nya blixten kostar 2 399 kronor.

Mer information tillkommer under dagen, just nu skall vi provköra nya kameran. Vi återkommer.



Publicerad 2018-09-05. Läst av 15207 personer.

Fotosidan produktdatabas


Omdömen från användare, testbilder och produktinformation

Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

2018-09-05 10:34   jag&bilden
Spännande tid framför oss.
Sony förpassas snabbt ner på kvalitetslistan med sin mindre diameterfattning och kommer aldrig att kunna leverera den bildkvalité som Nikon/Canon för möjlighet att göra med deras större fattning.

Tnyckfelsnisse har hälsat på också ser jag gällande datamängden per sekund.
2018-09-05 10:51   martinot
Spännande med dessa nya systemlanseringar!

RF verkar ha mycket goda förutsättningar att bli ett riktigt bra system, och en stark fördel med alla existerande EF-objektiv.

Mycket pedagogisk och välskriven nyhetsartikel - gillar!
2018-09-05 11:21   Petter Stahre
Fråga gärna Canon om man kan få ut 10-bitars 4:2:2 C-LOG via HDMI? Från dpreview läser jag "You can output 10-bit 4:2:2 video over HDMI or record internally at 8-bit 4:2:0. Canon Log is supported right out the box at 8-bit 4:2:2 over HDMI or 4:2:0 internally." ... men jag undrar om de skrivit fel. Varför skulle just LOG vara strypt till 8-bitar över HDMI, men inte vanlig video?
2018-09-05 11:22   taz_k
Stämmer det att Canon valt att inte inkludera sensorstabilisering? Finns det något bra argument för att fortsätta med stabilisering i objektiven istället för sensorn?
melanderhenrik 2018-09-05 11:26
Så mycket canon och nikon ägare har spytt galla över IBIS och lovordat Optisk stabilisering så är jag förvånad hur många som nu saknar det i nya kameran...
Svar från froderberg 2018-09-05 12:34
Det finns bra skäl för att ha stabilisering i objektiven istället för kamerahuset. Stabilisering i kamerahuset är mest effektivt för vidvinklar och normalobjektiv. För att stabilisera teleobjektiv krävs större kompenserande rörelser och det är lättare att åstadkomma i objektivet.

MEN, det mest effektiva är att kombinera båda teknikerna och det gör allt fler tillverkare. Canon har elektronisk stabilisering av video på sensorn i vissa Eos M-modeller som kan kombineras med IS-stabilisering i objektiven.
taz_k 2018-09-05 12:38
Tack för bra svar. Kände inte till att val av stabilisering berodde på brännvidd. Det förklarar ju varför exempelvis Sony 70-200/2.8 har stabilisering i objektivet trots sensorstabilisering i huset.

Själv är jag mest intresserad av att förstå tillverkarnas val.
hbengtsson 2018-09-05 15:02
Som tillägg till Magnus kommentar så har Canon tidigare hävdat att bildstabilisering på sensorn medför vissa risker med att sensorn kan drabbas av microjusteringar som på sikt får negativa följder.

Men det argumentet håller ju inte om konkurrenterna visar att det går utmärkt ändå. Vet inte riktigt hur det ligger till där.
2018-09-05 11:48   robert nordin
En liten fråga. Hur stor är Sonys FE-fattning?

".. än Sony vars E-fattning bara är 44,5 mm, alltså något mindre än Canons EF-M-fattning (46 mm) som de enbart använder för APS-C-modeller. "
Svar från froderberg 2018-09-05 12:31
44,5 mm. Sony har ingen FE-fattning, bara en E-fattning som passar för både E- och FE-objektiv.
PMD 2018-09-05 13:13
Här finns en tabell över väldigt många objektivfattningar, med siffror på bl.a. registeravstånd och diameter för öppningen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lens_mount
martinot 2018-09-05 17:48
Som andra påpekat så har Sony (tyvärr) ingen annan fattning, utan FE-objektiven använder samma fattning som konstruerats och optimerats för E-objektiv (dvs APS-C). Det får inga katastrofala följder, men det ger Sonys optikkonstruktörer en lite svårare, och något mer komplex och dyrare uppgift att få till optiskt bra vidvinklar och normaler.
2018-09-05 11:59   Stene_68
Är inte en större fattning till fördel endast när man använder gamla vidvinkelobjektiv?
jag&bilden 2018-09-05 12:38
Problematiken är densamma i båda äldre och ny vidvinkel.
Dock har man försökt att arbeta runt det i nyare optik genom att - enkelt förklarat - flytta ut vidvinkeldelen av optiken och sedan addera en telekonverter i den bakre delen för att hantera strålgången sista biten till sensorn.
Därför har vidvinklarna blivit hiskeligt stora och långa.

På samma sätt kan du se att en Sony A7 inkl optik faktiskt kan vara längre/större än motsvarande Nikon/Canon med liknande objektiv.

Med stor diameter på infästningen får man möjligheten till kortare och lättare objektiv, större ljusinsläpp och mindre extrema optiska brytningar.
Även tillverkningskostnaden bör sjunka.

Sedan får vi se om utpriset till kund reflekterar detta. :)
Svar från froderberg 2018-09-05 12:59
Nikon uppger att det är större fördel med deras nya vida fattning för objektiv upp till 80 mm. Men det gäller inte bara gamla objektiv utan även när man ska konstruera nya, som Petter skriver om. Objektivkonstruktörerna kan göra mer kompakta objektiv och mer ljusstarka objektiv.
PMD 2018-09-05 13:12
@Petter: retrofokuskonstruktion för vidvinklar har använts länge. Det är nödvändigt att använda den typen av konstruktion för att kunna bygga vidvinklar med korta brännvidder för spegelreflexkameror. Man måste ju låta spegeln kunna röra sig fritt.
2018-09-05 12:02   Anders Nordquist
Heter denna kameramodell bara EOS R? Det är väl systemet som heter så, och det blir väl fler modeller så småningom, men just denna kameramodell bör väl ha ett nummer också? Har inte sett det någonstans.
Svar från froderberg 2018-09-05 12:18
Ja den heter Eos R. Den fösta kameran i Eos M-systemet heter Eos M.
2018-09-05 12:47   Yquem
Är det en fullformatssensor? Hittar inte den uppgiften i texten mer än att den jämförs med EOS 6D MarkII.
Svar från froderberg 2018-09-05 12:51
Det står i ingressen att det är en småbildskamera, alltså är sensorn 36x24 mm stor, vilket ofta kallas fullformat/full frame. Men eftersom det även finns full frame mellanformat är vi lite försiktiga med att skriva fullformat.
Yquem 2018-09-05 13:20
OK, tack! Det är inte helt lätt att hålla reda på alla olika sensorstorlekar och deras för- och nackdelar.
2018-09-05 12:49   Yquem
Vad är egentligen den stora fördelen med ett spegellöst system, utöver att man kan göra kameran mindre och lättare? Finns det några rent fotografiska fördelar med den tekniken?
Svar från froderberg 2018-09-05 12:56
Det finns flera fördelar:
- Du har en elektronisk sökare som kan visa mer information, visa tagna bilder och ge mer fokushjälp vid manuell fokusering.
- Du kan använda många olika objektiv med adapter, ex Canons FD-objektiv
- Konstruktionen är billigare vilket kan ge lägre priser på sikt
- Mindre problem med skakningar från spegeln
- Du har ingen spegel som är i vägen vilket kan ge snabbare autofokus och serietagning (se Sony A9)
Yquem 2018-09-05 13:22
OK, tack! Kanske får det bli en sådan här som efterträdare till min EOS 6D MkI en gång.
Yquem 2018-09-05 14:58
"mer fokushjälp vid manuell fokusering" låter intressant. Kan du utveckla det lite mer? Skulle det kunna hjälpa mig vid astrofotografering, då det är svårt att hitta skärpan precis.
Svar från froderberg 2018-09-05 17:15
En elektronisk sökare kan ofta visa en förstorad del av bilden, precis som den bakre skärmen kan göra i live view. Vid astrofotograferingen med stativ kanske det går lika bra att fokusera med live view, men om man ska fotografera handhåller med manuellt fokuserade objektiv är det ofta till stor hjälp.
unoengborg 2018-09-05 18:31
Även möjlighet till helt tyst fotografering samt inget behov av AF kalibrering
2018-09-05 13:08   PMD
Det är väl en USB-C-kontakt som kameran har? USB X.Y specificerar vilket USB-protokoll som grunkan klarar, medan USB-C avser kontakttypen (C är vändbar, pss som Apple Lightning).
2018-09-05 13:24   Yquem
Sensorn i EOS 6D MkII fick ju mycket kritik för att den hade sämre dynamiskt område än t.ex. 6D MkI. Hur är den här sensorn i det avseendet?
Svar från froderberg 2018-09-05 13:45
Sensorn i Eos R tycks vara baserad på sensorn i Eos 5D Mark IV
jonas18z 2018-09-05 19:21
5d iv Som i sin tur är har lika sämre DR (13.6 Evs) än Sony A7 ( 2013) 14.2 Evs , Nikon d600 ( 2012) 14.2 Evs.
2018-09-05 13:42   Bengf
Roligt att det händer lite nytt, ser ut att bli en bra början för Canon, fina specar på skärm och EVF bland annat.
2018-09-05 14:17   Bussmicke
Canon fick väl panik när Nikon hann före...
csmn 2018-09-05 15:02
Som Nikon användare blir jag inge gladare för det. Nikon kunde gärna jobbat några månader till så det blev en bra kamera. Känns som R spöar Z redan i starten.
Bussmicke 2018-09-05 16:54
Hur då tänker du?
unoengborg 2018-09-05 18:39
Både Canon och Nikon verkar ha fallit i fällan att prioritera kamerans litenhet alltför mycket. Med lite större plats hade man kunnat få in dubbla kortplatser och kanske större batterier. Som Nikon användare hade jag nog hoppats på något i stil med en spegellös D850 som även klarade AF vid video.
Grevture 2018-09-06 00:30
Uno: Z7 har alldeles utmärkt AF under videofilmning.
Jacob Jexmark 2018-09-06 00:53
Större batterier? I stort samma batteri som i D850. Z7 _är_ en D850 (minus en kortplats) och _har_ riktigt vass AF i videoläge.

Här har du ett exemepel ur verkligenheten. Efter att ha gått igenom hela kamerans menyer och ställt in lite saker, filmat 4K i 20 minuter och tagit ~500 bilder var det 44% kvar av batteriet i Z7. CIPA-nummer är helt värdelösa.

Tyvärr släppte man bara helt ointressanta objekiv till Z gentemot Canon. Å andra sidan är Canons kamera skrattretande. Att köra en spegellös utan IBIS år 2018 och släppa den med två svindyra ostabiliserade gluggar är på gränsen till idioti.
unoengborg 2018-09-06 00:58
Blev visst sysftningsfel där, jag menade förstås att D850 saknade vettig AF för video. Vad jag var ute efter var en spegellös med samma egenskaper som D850 förutom den usla video AFen förstås. Hade heller inte haft något emot en D860 med video AF från Z kamerorna
dsa1979 2018-09-06 11:40
Vilken panik? Både Canon och Nikon har arbetat på dessa nya kameror och objektiv i flera år. Dessutom har det ryktats om båda dessa system i minst 6 månader.
2018-09-05 14:30   Bakpotatis
ser inte att det står i artikeln men hur hög upplösning har den?
Yquem 2018-09-05 14:56
30 miljoner pixlar står det.
2018-09-05 14:36   Lars Ove Pehrsson Koll
Kungen bland spegellösa systemkameror :D
unoengborg 2018-09-05 18:40
Nog inga kungar här, möjligen en eller annan prins som kan ta över kronan om ett par år
Lars Ove Pehrsson Koll 2018-09-05 18:48
Yes, I know that ;)
Jacob Jexmark 2018-09-06 00:50
Blir inga kungar av spegellösa kameror 2018 som saknar IBIS, saknar 4K60 och dessutom har 1,7x crop vid 4K. En bonde möjligen.

Kameran känns som en stor gäspning. Objektiven var isf mycket roligare.
Grevture 2018-09-06 01:23
Jacob: vilka andra spegelfria småbildskameror har 4k i 60p?
Spygg 2018-09-06 09:19
Martin: Panasonic Lumix GH5
dsa1979 2018-09-06 11:39
Lumix GH5 är ingen småbildskamera (35mm).
PMD 2018-09-06 15:32
"35mm cameras" är det (amerikansk-) engelska namnet för småbildskameror, pga av att sådana använde 35mm bred dubbelperforerad film. En digital småbildskamera har dock inte måttet 35mm på något signifikant ställe. Sensorn i en småbildskamera brukar vara cirka 36 x 24 mm stor.

(Att jag skrev den här kommentaren beror på att jag nu läste den något missvisande beteckningen "35 mm" istället för småbild för minst tredje gången idag.)
Spygg 2018-09-07 03:40
Ah - stämmer - läste lite för snabbt...
joråsatt 2018-09-08 16:29
Ja när det gäller video ligger Canon redan efter Sony och Nikon...
2018-09-05 16:24   Anders Nordquist
Verkar vara en perfekt uppgradering från min 6D! Väntar nog med att lägga in beställningen tills jag ser vad Panasonic hittar på. Det sägs att de kommer att presentera en fullformatskamera 25 september och vissa rykten säger att den ligger på 45mp och 8K-video. Ska dock vara närmare dubbelt så dyr som Eos R, men man verkar satsa på att klå Sony A7R III. Tycker själv att Panasonics M4/3-kameror är fantastiskt bra, så med denna nya fullformatssensor kan det bli hur bra som helst!
2018-09-05 18:16   jonas18z
Varför måste man betala för den sämsta adapter kan man inte få med den bättre istället?
PMD 2018-09-05 19:20
Föreslå för din fotohandlare att du lägger till några kronor för att få med den bättre istället. Det tror jag inte vore en omöjlighet.
2018-09-05 18:57   KalmarFF
Klart intressant men jävlar vilka priser på objektiven🤮🤮🤮
2018-09-05 19:07   Thomasark
Ingen sensor-IBIS. Dvs ingen gammal adaptrad optik utan IS får stabilisering.
Bara elektronisk bildstabilisering, i video-läge, men: "produce a slightly cropped image"
Och 4K enbart i APS-C "cropped mode", inte fullformat.
Undrar om inte Nikon har ett par fördelar här?
Svar från froderberg 2018-09-05 19:28
Jodå, visst har Nikon Z6 en del saker som Canon Eos R saknar.
JoakimOlsson 2018-09-28 14:43
Beror ju på. Håller man på med vilda djur/fåglar (när man "aldrig" har tillräcklig brännvidd) så kan det istället vara en fördel med crop i 4K...
2018-09-05 20:06   UwillC
Å så gör Canon samma misstag som Nikon. Bara plats för ett minnes kort. Svårt att tänka mig en fotograf som har det som levebröd vågar chansa på att det aldrig går sönder. Så vem är kameran för om inte proffsen köper den? För dyr för amatörfotografen? Är det värt den kostnad som ett byte innebär med både objektiv och hus för tjäna 230g i vikt?
PMD 2018-09-05 21:09
Varken Nikon Z{6,7} eller Canon R är "proffskameror" och det finns nog tillräckligt många entusiaster som köper kamerorna för att det ska gå ihop för tillverkarna.

Hur bra de tjänar på de här nya spegelfria kamerorna kommer förmodligen att avgöra om det kommer "proffsmodeller" eller inte.
JoakimOlsson 2018-09-05 22:51
Vikt är väl den sista anledningen man byter till spegellöst?
Det är andra egenskaper som gör det intressant.
PMD 2018-09-05 23:45
Det varierar nog. När jag köpte min m4/3-kamera var det vikt och storlek som var avgörande. Andra må ha andra bevekelsegrunder.
Grevture 2018-09-06 00:35
Mats: Jag fotar yrkesmässigt, och visst uppskattar jag bekvämligheten med dubbla kortplatser och visst är det ett minus att det saknas. Men jag tycker samtidigt det har blåsts upp bortom alla proportioner, som om kameror står och faller med den funktionen. Minneskortsfel är extremt sällsynta numera och jag själv har ärligt talat rätt sällan använt de dubbla platserna i de kameror jag har för dubbelsparning, utan för att ha mer utrymme.
melanderhenrik 2018-09-06 10:56
Med tanke på priset för optiken så är den väll minst för prosumers. 35 000 kr för 28-70 zoom, 25 000 kr för 50 mm, 12 000 kr för 28-105an. Kvar blir bara 35 mm för icke prosumers.
MattiasL 2018-09-06 18:38
Jag är också förvånad över allt ståhej kring dubbla kort. Det är inte länge sen ingen hade det, och jag har inte hört talas om att det skulle vara ett problem. För min del är det för det mesta ett sätt att få mer utrymme, eller ibland ha jpg-filer lättillgängligt för att läsa in i telefonen.
2018-09-05 20:51   Sven Blomquist
Mycket väsen för lite ull sa bonden när han klippte grisen.
2018-09-06 09:23   Spygg
Var lite nervös att jag skulle ångra mitt byte från att varit stenhård Canonist i många år, till att bli en Sony-kille istället, men puh - jag är fortfarande nöjd med mitt byte, även om jag gärna haft vinklingsbar (i sidled också alltså) skärm på min A7 III. Men att Canon fortsätter envisas med att bara ha crop mode (x1,7!) i 4K tycker jag är rent pinsamt 2018.
2018-09-07 12:35   unoengborg
Sensorstabilisering gör det svårare att kyla sensorn
PMD 2018-09-08 17:20
Nikon Z7 (som har IBIS) är alltså en coolare kamera? :-)
unoengborg 2018-09-08 21:48
Återstår att se, vem vet kanske de får problem med överhettning precis som en del Sony modeller. Nikons hus är väl dock lite större så det har kanske större möjligheter att leda bort värme, men att göra det blir svårare när sensorn behöver kunna röra sig.
PMD 2018-09-08 23:17
Jag försökte vara lite lustig och ironisk. :-)

Om sensorstabilisering gör det svårare att kyla sensorn så borde det väl vara Nikon, och inte Canon, som inte använder hela sensorns bredd för 4K-video?

Merläsning