Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Kodak Pro Image 100 börjar säljas i Europa

Kodak Pro Image 100 börjar säljas i Europa

Kodak Alaris har beslutat att börja sälja filmen Kodak Pro Image 100 i Europa efter en lyckad testperiod i Storbritannien.

Utbudet av Kodak-filmer växer. Diafilmen Ektachrome är på väg tillbaka och nyligen meddelade Kodak Alaris att de ska börja sälja den negativa färgfilmen Pro Image 100 på den europeiska marknaden.

Pro Image 100 lanserades redan 1997, men har huvudsakligen sålts på den asiatiska marknaden samt i några länder i Sydamerika.

Filmen uppges ge bilder med naturliga, men mättade, färger och tilltalande hudtoner. Filmens karaktär ska påminna om Kodaks Gold-filmer.

En annan egenskap är att filmen klarar varmt och fuktigt klimat ovanligt bra. Den är anpassad för att kunna lagras i rumstemperatur.

Kodak Pro Image 100 säljs i 135-format i fempack.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2018-07-08. Läst av 3423 personer.
3000 kr rabatt för Plus-medlemmar på resa till Klassiska Masai Mara, Kenya 12 - 17 november 2019

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2018-07-08 09:12   syntax
Häpnadsväckande utveckling under senare år. Den gamla fotografin med film i kameran har nimbus!
2018-07-08 11:18   Rhodos
He,He! Det var ju givet att de fick bra respons på sina produkter i Storbritannien det är ju bakåtsträvarnas förlovade land! 😉😃
Östen   2018-07-13 22:55
Frånsett Storbritannien, men apropå bakåtsträvare som Henri Cartier-Bresson, William Klein, Diane Arbus, Araki, Garry Winogrand, Koudelka, Robert Capa.
Fantastiska bakåtsträvare allihop. Ja, och sen finns det ju så många fler skickliga fotografer att nämna som inte fått plats här.
Törs nästan säga att de analoga bakåtsträvarna var bättre fotografer än dagens digitala.
PMD   2018-07-13 23:33
När det inte fanns digitala kameror var det knappast bakåtsträvande att använda film ...
Rhodos   2018-07-14 13:01
Säger som Per D de du räknar upp var ju inga bakotsträvare snarare föregångare inom sitt gebit jag syftade närmast på dagens fotoutövare.
MattiasL   2018-07-14 14:06
Inte konstigare att använda film när det finns digitalt än att måla med olja när det finns akryl.
Rhodos   2018-07-14 15:38
Visst är det väl så Mattias, jag tror för egen del att anv. av den äldre tekniken innebär en viss tillfredställelse och njutning i handhavandet inte för att bildresultaten på något vis blir bättre eller på något vis jämnbördigt med de gamla mästarnas bilder, deras bilder berodde nog mer på individens fotografiska kunskaper/känslor än vilken utrustning som fanns att tillgå.
2018-07-08 12:17   Sten-Åke Sändh
No batteries, no micro chips and no goddamn pixels (analoga fotoklubben i Midsomer).
Rhodos   2018-07-08 12:50
😂😂😂 Only a lot of murders!
2018-07-08 13:49   Skrotfotaren 2.0
Om några år (när dom gamla analoga kamerorna börjar bli sletna) kanske nån tillverkare börjar producera nya kameror för filmrullar.....................
luminousoctaves   2018-07-09 04:53
Det har faktiskt lanserats ett par nya analoga modeller de senaste tre åren, om än i väldigt små upplagor.

Som jag ser det är tillgången på analoga kamerahus idag nästan oändlig. Dessutom byggdes ju kamerorna förr för att kunna repareras och underhållas. Jag tror att det kommer dröja ett bra tag innan behovet av nytillverkade analoga kameror blir så stort att en seriös produktion kan bli lönsam. För att ta ett exempel så släppte Leica en nya analog modell häromåret, Leica M-A, där prislappen är 45.000 kr. Man kan hitta en likvärdig begagnad Leica M3 i fint fungerande skick för en tiondel av det priset, och då är Leica M3 troligen snäppet vassar kvalitetsmässigt.

Ser man till musikinstrumentbranschen, i synnerhet då det gäller synthar, så har den analoga renässansen pågått ett bra tag nu. För två-tre år sedan började de stora synthtillverkarna som Roland och Korg återuppta produktionen av sina mest klassiska analoga synthar. Idag är deras nya lanseringar ofta reissues av gamla system som Korg MS20, Roland Jupiter-6, Roland Juno 106 osv (varav en del är 100% analoga och andra snarlika digitala replikor). Klassiska synthtillverkaren Moog släppte häromåret en exakt replika av sin mest älskade analoga synth – Minimoog. Priset var saftigt, runt 40.000 kr. Men lågprisföretag som Behringer har samtidigt börjat producera egna versioner av analogklassikerna. Deras variant av Minimoog Model D kostar en tiondel av originalet, bara en bit över 3.000 kr.

Det känns som att musikinstrumentbranschen (och musikbranshen överlag, läs vinylskivan) ligger en bit framför foto- och kamerabranschen när det gäller retro och nostalgi. Men man börjar ana att det kommer hända stora grejor på den analoga fotoarenan. Nästan varje månad kommer en nyhet om en ny eller nygammal filmstort – eller till och med en nystartad fabrik enbart för fotofilm som Film Ferrania t.ex.
http://www.filmferrania.it/
PMD   2018-07-10 10:11
När det gäller syntar är det motiverat att tala om analoga respektive digitala sådana, men det blir missvisande att göra en skiljelinje analog-digital mellan kameror för film och kameror som lagrar bilder digitalt.

En kamera som Sony Mavica är elektronisk, men lagrar inte bilddata digitalt. Sålunda är den typen av kameror analoga.
luminousoctaves   2018-07-10 12:30
Nja, det var en övergångsperiod även inom synthvärlden då syntharna var delvis analoga och delvis digitala filter (t.ex. digitala oscillatorer eller filter). Analog foto syftar på användandet av film med ljuskänslig emulsion, det är vedertaget. Bland dessa finns givetvis en stor mängd med elektroniska funktioner (läs mer längre ned). De senare är med vissa undantag impopulära.
PMD   2018-07-10 15:01
Vedertaget? Ja, kanske, men användningen av termen analog för att beskriva kameror för film är ju baserad på ett missförstånd.

(Elektronisk och digital är f.ö. inte samma sak).
luminousoctaves   2018-07-10 21:04
Javisst, men språkbruket kring termen ”analog” är ju inte i närheten så intressant som själva fenomenet analog fotografi. :)
2018-07-08 14:40   The_Crow
Strålande nyheter!!!!
2018-07-08 15:30   esbtse
kommer den i mellanformat
Svar från froderberg   2018-07-08 15:40
Nej, då har du istället Kodak Ektar 100 eller Kodak Portra 160.
2018-07-08 23:52   Sten-Åke Sändh
Undrar om dagens analoga fotografer tar fler bilder än många gjorde förr? En del kanske fått den typen av beteenden som gått från digitalt till analogt. Jag har aldrig själv köpt film i fempack men det kanske är större efterfrågan på sånt idag än förr.
Svar från froderberg   2018-07-09 01:33
Jag köpte Fujicolor i 20-pack när jag var pressfotograf. Det fanns Tri-X i 50-pack.
luminousoctaves   2018-07-09 03:40
Intressant fråga. Svårt att veta. Personligen tror jag att de som söker sig till analog fotografi idag gör det bland annat för att de uppskattar begränsningarna och enkelheten. Det är inte de modernare analoga kamerasystemen med motoriserad frammatning och autofokus (t.ex. Canon EOS) som lockar utan istället de äldre manuella kamerahusen – klassikerna Minolta SRT, Olympus OM, Pentax Spotmatic, Leica M, Rolleiflex står högt i kurs. En Canon Eos 600 eller Nikon F-401 går för peanuts idag.

Ser alltså inte att dagens analoga fotoentusiaster skulle ta fler bilder än vad en typisk hobbyfotograf gjorde för 30 år sedan. Snarare tvärtom, faktiskt.

Varför analog fotografi har fått ett sådant markant uppsving de senaste åren är också en intressant fråga. Jag märker det väldigt tydligt på folkhögskolan jag arbetar. Av de som söker utbildningarna i fotografi är 30–40 procent uttalat intresserade av analog fotografi och de allra flesta av dessa är unga, runt 20-strecket. Stor andel är kvinnor. Har förstått att det ser likadant ut på många av motsvarande svenska grundutbildningar i fotografi, men även inom grundläggande och högre konstutbildningar. Däremot så är det såklart lite annorlunda på högre renodlade fotoutbildningar där man förväntas svara mot ett branschbehov.

På bara fem år tycker jag mig se en fantastisk ökning av intresse. Kanske är det ett behov av att få vara kreativ utanför det datoriserade flödet som lockar... fast samtidigt är den analoga foto-communityn på nätet extremt livaktig. Kolla bara på de olika svenska facebookgrupperna om analog fotografi och mörkrum som på bara något år gått från hundratals medlemmar till flera tusen. Och deltagarna är i klar majoritet under 30 år! Så roligt.
Sten-Åke Sändh   2018-07-09 13:20
Visst, jag har förståelse för att det såldes pallvis med Tri-X till storkunder men även sådan film gick ju att köpa en och en för det.
Sten-Åke Sändh   2018-07-09 13:30
Erik, inget förvånar mig längre. Även detta gräsliga 50-tal jag växte upp i går ju i repris och t.o.m dessa gräsliga stringhyllor får ju tydligen en del som missade 1.0 av 50-talet att gå ner i spagat.

Personligen saknar jag inget av det analoga i sig. Just p.g.a. begränsningarna i de analoga processerna. Jag skruvar på mina gamla fina Pentax SMC_objektiv om jag känner för mer kontemplativt foto än de nya zoom-AF -objektiven normalt ger. Men byta bort digital efterbehandling kommer jag aldrig att göra.
luminousoctaves   2018-07-09 13:50
Hehe, stringhyllor är ju fantastiska! Har flera stycken här hemma! :) Skönt att smaken är olika så vi inte konkurrerar om samma saker.

Visst finns det fördelar med det digitala. Men jag tror att många i den digitala eran känner att den perfektionism och brist på begränsningar som datoriseringen innebär också kan ta död på kreativiteten. Det är skönt med lite oförutsägbart, icke-perfekt och långsamt avstick från digitaliseringen ibland.
MattiasL   2018-07-09 14:35
Förr hade man ju inte något val om det skulle gå undan vid t ex reportagefoto. Jag började plåta ”på riktigt” strax före digitalrevolutionen verkligen slog till. Till mitt två veckor långa examensarbete hade jag med 70 rullar Neopan 400 och 30 FP4 om jag inte minns fel. Alla gick inte åt, men man vill ju inte stå utan.
PMD   2018-07-10 10:15
Det borde alltså finnas en marknad för Photoshop-plugins som inför lite slump i bildbehandlingen. :-)
luminousoctaves   2018-07-10 11:12
Det gör det redan! Nik Silver Efex använder slumpalgoritmer för att lägga till damm och korn i digitala bilder. Men det blir ju inte samma grej ändå. Analog handlar om så mycket annat än bara resultatet. :)
(Och resultatet blir inte riktigt samma heller.)
Ventures   2018-07-10 17:16
Det är väl känslan av exklusivitet som får unga fotografer att vilja använda film. Bara det att hitta någon som framkallar om man nu inte går hela vägen och gör det själv.
Vi som redan använt film i åratal och nu gått över till digitalt längtar ju inte tillbaka direkt. Min senaste rulle tog över två år att exponera och nu finns det nästan ingen som kan framkalla den. Har en till ligger i kylen ifall abstinensen skulle bli för svår. :)
luminousoctaves   2018-07-10 21:01
Det är en generation som har vuxit upp med datorer och ny teknik, och som sannolikt är vassare på tekniska handhavanden än de flesta i det här forumet. Snarare tror jag det är en längtan efter att arbeta med material, händerna, oförutsägbarheten.
Sten-Åke Sändh   2018-07-10 22:37
Det är många av de som föddes alldeles efter WW II som varit med på hela digitala resan och byggt industrin som den ser ut idag. Ibland låter det som att den digitala världen är något kidsen hittat på. Transistorn som är grunden till allt detta uppfanns på 60-talet. Min pappas värld styrdes av elektronrör men även han byggde elektronik med transistorer och han föddes 1922.

För mig som ung och småfattig var film den stora utgiften på längre resor på 70-talet. Idag önskar jag att jag haft en digitalkamera redan då. Jag har faktislt svårt idag att se en enda grej med det analoga som skulle kunna ses som en fördel.


En stor orsak till det analoga intresset idag beror nog mer på att de som inte var med under den analoga eran har det att upptäcka. Dessutom kan man köpa finfina grejor för nästan ingenting. Så tröskeln är låg. Men de som går åt andra hållet idag kommer nog känna att skjortan ät lite trång. Kreativiteten i det analoga blir rätt hårt beskuren av de analoga processernas begränsningar - men det kan ju vara kul ändå.

Den verkliga bonusen är den fina mekanik man fick då även i exv. billiga massproducerade kitobjektiv som då oftast var primes mellan 55 och 40mm. Den kvaliteten kan man få idag med men skillnaden är ju att man aldrig längre får det i instegsprodukter och de bättre grejorna idag säljs inte till några instegspriser.
luminousoctaves   2018-07-11 03:29
»»Kreativiteten i det analoga blir rätt hårt beskuren av de analoga processernas begränsningar««

Kreativitet har aldrig hämmats av begränsningar... snarare tvärtom så används begränsningen ofta som en metod inom t.ex. konstnärliga processer. En av mina stora förebilder Brian Eno talar just om detta i det här klippet, om du har tid att se förstås. Videolänken längre ner på sidan.

http://www.danerickson.net/limitations/
Sten-Åke Sändh   2018-07-11 16:48
Kreativiteten har alltid begränsats praktiskt av de referensramar som gällt vid varje historiskt tillfälle. Fotoprocesserna är inget undantag - tvärtom så är de ett väldigt tydligt tecken på motsatsen. De flesta har nog noterat vid det här laget att det finns en massa saker som idag rätt enkelt kan åstadkommas digitalt som svårligen eller helt omöjligt låter sig göras med film i mörkrum.
luminousoctaves   2018-07-11 23:12
Intressant att du formulerar dina personliga tankar som att de vore universella sanningar. I själva verket tror jag de flesta verksamma konstnärer försöker undvika det du förespråkar – dvs arbetsprocesser med oändligt många utfall och möjligheter.
PMD   2018-07-11 23:32
Fördelen med att ha en stor rymd att arbeta i är att man kan välja vilken del man vill vara i, och inte tvingas vara i en liten rymd man inte har valt.
luminousoctaves   2018-07-12 08:56
Nåja, länken ovan är ett tips iaf.
MattiasL   2018-07-13 22:04
Jag tillhör de som började i mörkrummet och nu vacklar lite fram och tillbaka mellan film och digitalt. Älskar såklart det digitala för det är så bra och säkert att få hem jobb, det är billigt och enkelt, men när en bild på film verkligen sitter, då är det oslagbart. Skulle jag göra ett klart avgränsat bokprojekt skulle jag helst göra det på film. Det är väl på samma sätt som Dark Side of the Moon låter underbart på vinyl, trots att digitala utgåvor låter mera ”rent”.
2018-07-09 10:01   Benganbus
Nu väntar jag bara på en ny Tri-X :)
Stefan Åhbeck   2018-07-09 14:12
Ny Tri-X? Är det nåt tokigt med den befintliga? Ses vid Planket!
luminousoctaves   2018-07-09 15:10
Nuvarande Tri-X lär ju vara en sämre och silverfattigare version än den från 1980-talet. Kanske det som Bengan syftar på? En ny, dvs nygammal, Tri-X vore skoj. Synd att Tri-X är så dyr idag bara.
Stefan Åhbeck   2018-07-09 22:17
Jag laddar min Leicaflex SL2, plåtar på, soppar och gör bilder. Jag kan inte påstå att det märks någon synbar skillnad mot de neg jag har från 1975 och framåt. Silverhalt vete17, fixeringstiden är densamma och omfånget är oförändrat sedan Hedenhös.
2018-07-09 14:29   MattiasL
Kul! Perfekt strandfilm för min Canon WP-1.

Merläsning

Berlin Kino Film - Ny svartvit film från Lomography

Inspirerade av en tysk svartvit filmsort från 1960-talet har Lomography utvecklat en svartvit film som heter Berlin Kino Film. Läs mer... 6

Fotosidan Poddradio i Spotify

Nu kan du lyssna på Fotosidan Poddradio i Spotify. Senaste avsnittet släppte vi i veckan men vi har nästan 70 gamla avsnitt att lyssna igenom om du missat dem innan. Läs mer...

Dokumentära bilder säljer bostäder

Svenskarna upplever ofta bostadsannonser som generiska och klyschiga. Fastighetsbyrån gör därför en satsning på mer personliga bostadspresentationer, bland annat med bilder av dokumentärfotografen Minna Ridderstolpe. Bilderna ersätter de vanliga mäklarbilderna och ska visa upp vardagslivet i hemmen. Läs mer... 6

Lastolite Halo Compact – extra kompakt reflektor och diffusor

Lastolite har lanserat ett nytt tillbehör med dubbla funktioner: Halo Compact. Det fungerar både som reflexskärm och som diffusor och blir ovanligt kompakt när den fälls ihop. Läs mer...

Göran vill skriva om din bild

Har du en bild som du tycker om, men inte riktigt förstår varför? Eller kanske en som du själv ogillar, men som andra uppskattar? Låt då Göran Segeholm skriva om din bild i Fotosidan Magasin. Läs mer...

Fotomässor - vad är grejen?

Fotosidans redaktör Magnus Fröderberg besökte den nystartade fotomässan PhotoMarket på Fotografiska. Han avslöjar bland annat vad han tycker bäst om med fotomässor, men också vad han tycker sämst om. Avsnittet är producerat av Joakim K E Johansson. Läs mer... 8

Video filmad med Hasselblad 500 C/M

Filmaren Casey Cavanaugh har gjort en prisbelönt kortfilm där det som sker betraktas på en kameras mattskiva. I detta fall en mattskivan hos en klassisk kamera: Hasselblad 500 C/M. Läs mer...

PIXII: Digital mätsökare med Leica-objektiv

Franska Pixii har utvecklat en mätsökarkamera som använder Leica-objektiv. Läs mer... 11

Delta i tävling om två platser till Kungsörnseldorado

Alla som köper/uppgraderar/förlänger sin prenumeration eller kombon Plusmedlemskap+Fotosidan Magasin under perioden 7 nov - 14 december 2018 (eller redan är löpande prenumerant) och laddar upp en bild i fototävling, deltar i tävling om resan - Kungsörnseldorado (värde 19 900 kr). Vi lottar ut två resor så chansen är stor! Läs mer...

Tävla i Fotosidan Masters

Missa inte möjligheten att tävla i Fotosidan Masters. Uppladdningen till omgång 2 är öppen t.o.m 18 november. Resultat presenteras i Fotosidan Magasin nr 1/2019. Läs mer...