Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Test: OM SYSTEM M.Zuiko Digital ED 150-600mm f/5-6,3 IS - för dig som vill komma nära
Fotosidan testar
Plus
För Micro Four Thirds-systemet motsvarar 150-600 ett utsnitt jämförbart med upp till 1200 mm för småbild, ett imponerande omfång. För den som är intresserad av sportfoto eller att komma riktigt nära fåglar och andra små djur kan detta stabiliserade objektiv av rekordlängd vara högintressant. Men frågan är om det är värt strax över 30 000 kr?
Läs mer...
39 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Fantastiska bakåtsträvare allihop. Ja, och sen finns det ju så många fler skickliga fotografer att nämna som inte fått plats här.
Törs nästan säga att de analoga bakåtsträvarna var bättre fotografer än dagens digitala.
Ser alltså inte att dagens analoga fotoentusiaster skulle ta fler bilder än vad en typisk hobbyfotograf gjorde för 30 år sedan. Snarare tvärtom, faktiskt.
Varför analog fotografi har fått ett sådant markant uppsving de senaste åren är också en intressant fråga. Jag märker det väldigt tydligt på folkhögskolan jag arbetar. Av de som söker utbildningarna i fotografi är 30–40 procent uttalat intresserade av analog fotografi och de allra flesta av dessa är unga, runt 20-strecket. Stor andel är kvinnor. Har förstått att det ser likadant ut på många av motsvarande svenska grundutbildningar i fotografi, men även inom grundläggande och högre konstutbildningar. Däremot så är det såklart lite annorlunda på högre renodlade fotoutbildningar där man förväntas svara mot ett branschbehov.
På bara fem år tycker jag mig se en fantastisk ökning av intresse. Kanske är det ett behov av att få vara kreativ utanför det datoriserade flödet som lockar... fast samtidigt är den analoga foto-communityn på nätet extremt livaktig. Kolla bara på de olika svenska facebookgrupperna om analog fotografi och mörkrum som på bara något år gått från hundratals medlemmar till flera tusen. Och deltagarna är i klar majoritet under 30 år! Så roligt.
Personligen saknar jag inget av det analoga i sig. Just p.g.a. begränsningarna i de analoga processerna. Jag skruvar på mina gamla fina Pentax SMC_objektiv om jag känner för mer kontemplativt foto än de nya zoom-AF -objektiven normalt ger. Men byta bort digital efterbehandling kommer jag aldrig att göra.
Visst finns det fördelar med det digitala. Men jag tror att många i den digitala eran känner att den perfektionism och brist på begränsningar som datoriseringen innebär också kan ta död på kreativiteten. Det är skönt med lite oförutsägbart, icke-perfekt och långsamt avstick från digitaliseringen ibland.
(Och resultatet blir inte riktigt samma heller.)
Vi som redan använt film i åratal och nu gått över till digitalt längtar ju inte tillbaka direkt. Min senaste rulle tog över två år att exponera och nu finns det nästan ingen som kan framkalla den. Har en till ligger i kylen ifall abstinensen skulle bli för svår. :)
För mig som ung och småfattig var film den stora utgiften på längre resor på 70-talet. Idag önskar jag att jag haft en digitalkamera redan då. Jag har faktislt svårt idag att se en enda grej med det analoga som skulle kunna ses som en fördel.
En stor orsak till det analoga intresset idag beror nog mer på att de som inte var med under den analoga eran har det att upptäcka. Dessutom kan man köpa finfina grejor för nästan ingenting. Så tröskeln är låg. Men de som går åt andra hållet idag kommer nog känna att skjortan ät lite trång. Kreativiteten i det analoga blir rätt hårt beskuren av de analoga processernas begränsningar - men det kan ju vara kul ändå.
Den verkliga bonusen är den fina mekanik man fick då även i exv. billiga massproducerade kitobjektiv som då oftast var primes mellan 55 och 40mm. Den kvaliteten kan man få idag med men skillnaden är ju att man aldrig längre får det i instegsprodukter och de bättre grejorna idag säljs inte till några instegspriser.
Kreativitet har aldrig hämmats av begränsningar... snarare tvärtom så används begränsningen ofta som en metod inom t.ex. konstnärliga processer. En av mina stora förebilder Brian Eno talar just om detta i det här klippet, om du har tid att se förstås. Videolänken längre ner på sidan.
http://www.danerickson.net/limitations/