Artiklar > Ljusskolan: Låt dioderna leda dig rätt

Ljusskolan: Låt dioderna leda dig rätt

Sätt spännande ljus utan krångel.
Med led-paneler blir det lätt. 

De allra flesta har förmodligen någon gång sett de där vackra gamla svartvita porträtten från Hollywoods glansdagar. Fantastiskt ljussatta bilder där ibland tiotals ljuskällor har använts för att framställa filmstjärnorna så tjusigt som möjligt. Det många inte känner till är att porträtten är fotograferade med så kallat B-ljus, alltså lampor med ett fast sken.

På den tiden handlade det om stora och otympliga ljusriggar som dessutom blev extremt varma - idag går det att jobba på liknande sätt fast med Led-paneler. Ljuskällor som främst är framtagna för att användas som videobelysning, men som även fungerar utmärkt för stillbildsfotografering.

Små paneler ger ett hårt ljus med skarpa skuggkanter. Det passar utmärkt för att efterlikna den klassiska film noir-ljussättningen som var populär i amerikanska gangsterfilmer under 1940- och 1950-talet. 

Led-paneler avger i praktiken nästan ingen värme alls och är därför överlag väldigt lätthanterliga. Och till skillnad från traditionell fast belysning har de inte ett gulaktigt ljus utan ett neutralt vitaktigt sken. På avancerade modeller går det till och med att ställa färgtemperaturen efter hur du själv vill ha den. Något som är bra då de flesta numera fotograferar i färg.

Att fotografera med Led-paneler har sina klara för- och nackdelar. Den kanske främsta fördelen är enkelheten. Du behöver inga radiosändare eller annan kringutrustning ifall du vill jobba med flera ljuskällor samtidigt. Till skillnad från blixtar är Led-paneler dessutom väldigt lätta att förstå sig på. Det enda du egentligen behöver behärska är ett av och på vred som i regel också ställer styrkan på ljuset, liksom reglaget för färgtemperaturen – om panelen har den funktionen. Du behöver alltså inte rota i avancerade menyer eller brottas med knepiga inställningar.

Bortsett från det rent tekniska så har Led-paneler också en annan stor fördel. Du ser omedelbart med blotta ögat hur ljuset faller vilket innebär en direkt återkoppling när du flyttar ljuskällan, riktar den åt ett annat håll, ändrar styrkan på ljuset eller sätter på ett färgfilter framför panelen. Så för den som är nybörjare när det kommer till ljussättning kan det vara en bra sak att börja med Led-paneler för att på ett enkelt sätt lära sig ljusets egenskaper.

Det är både enkelt och roligt att ”ljusmåla” med Led-belysning. Genom att använda lång slutartid på kameran och sedan lysa på motivet med olika färgfilter framför panelen går det att skapa spännande effekter.  

Men nackdelarna då? Jo, det finns ett gäng som kan vara bra att känna till. De vanligaste Led-panelerna är trots allt inte lika ljusstarka som exempelvis vanliga kamerablixtar, så det kan ibland vara svårt att få ljuset att räcka till. Speciellt om du fotograferar utomhus under dagtid - då kan du bara använda de största, dyraste och mest kraftfulla panelerna (eller flera tillsammans). Mindre varianter funkar i det fallet enbart i kraftig skugga på riktigt nära håll och som upplättningsljus.

Du kan heller inte frysa rörelser på samma sätt som med en blixt där du har nytta av den korta brinntiden. För att undvika rö­relseoskärpa behöver du helt enkelt komma upp i ganska snabba slutartider vilket i sin tur betyder att du måste jobba på högre iso-tal när du använder Led-paneler. Men detta är egentligen inget jätteproblem då dagens kameror ger väldigt fina bildfiler även på höga iso-tal.

Endast fantasin sätter gränser för vad som går att göra. Med en billig Led-ficklampa kan du måla mönster i luften. I den här bilden används också en panel med blåfilter för att belysa träden i bakgrunden. 

Slutligen, eftersom Led-paneler har ett fast sken så går det också åt mera ström än med blixtar. Det betyder att du behöver vara utrustad med ett rejält lager batterier. Framförallt om du använder många lampor eller är ute på fältet och fotograferar. Här blir det lätt lite småmeckigt med alla laddare och extrabatterier att hålla reda på. Räddningen kan vara att köpa nätaggregat för anslutning till ett vanligt vägguttag (om du är i närheten av ett sådant när du fotograferar), eller specialanpassat batteripack som räcker länge. Det kan vara värt de extra pengarna ifall du kommer att använda dina Led-ljus ofta.

Panelerna består beroende på storleken av dussintals och upp till hundratals små lysdioder.När det gäller den här modellen går det att ändra färgtemperaturen. Därför består panelen av rader med blåa och gula dioder som växlar i styrka beroende på hur du ställer reglagen. 

Högre ISO än vanligt
Led-paneler kräver i regel att du behöver använda högre ISO än med blixt. Det beror dels på att blixtar ofta är starkare och på att led-ljuset inte fryser rörelser på samma sätt som blixtljus. Om du inte har antiskak eller är extremt stadig på handen behöver du i regel ligga på åtminstone en 125-dels sekund för att inte risken för skakningsoskärpa ska bli allt för stor. Tänk också på att även om du inte rör på kameran så kan motivet röra på sig.

Ersätter inte blixt rakt framifrån
Att använda en panel fastsatt i kamerans blixtsko är inte något att rekommendera. I alla fall inte om du tänker fotografera människor. Att rikta ett fast sken mot någons ansikte upplevs nämligen som ganska störande och de flesta grimaserar oangenämt i det läget. Det blir med andra ord inga speciellt smickrande porträtt. En vanlig kamerablixt är i det läget att föredra.

Tänk på att mjuka upp ljuset
Precis som vid blixtfotografering blir ljuset hårdare med små ljuskällor än med stora. Något som resulterar i kraftigare och skarpare skuggor. Eftersom de vanligaste panelerna är ganska små kan ljuset behöva studsa mot en reflektor eller mjukas upp genom exempelvis ett paraply ifall du vill ha ett mjukare ljus.



Joakim K E Johansson
Publicerad 2018-08-13. Läst av 15744 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2014-10-04 19:25   Anders F. Eriksson
Jag gillar den första "film noir-bilden", men föredrar generellt blixtar för den här typen av fotografering.
2014-10-05 13:49   KonstHåkke
Det blir bättre och bättre. Eftersom jag även tecknar och målar, så går det inte riktigt med blixt (om man inte är jädrans snabb). Traditionellt var det naturligt ljus från takfönster eller möjligen fönster mot norr som gällde, men uppe i Norrbotten vintertid kan det bli problem. Men det är bökigt med flertalet halogen med där sammanlagda antalet watt medför att propparna rycker. Och så är det varmt ljus på flera sätt: oftast allt för få Kelvin för att det ska passa och allt för höga Celsius när det gäller att kunna plocka undan utrustningen snabbt. Men jag har börjat använda billigare utrustning med kraftiga 5500K "energilampor". Och det fungerar bra för både detta och fotografering. Nackdelen med både halogen och dessa är att man inte kan reglera styrkan på ljuskälla. Traditionellt målade man inte i 5500K direkt solljus utan kanske 10000-20000K ljus från blå himmel (eller svagt 2000K oljelampljus). Och stor "softbox" är ofta ett måste för mjukt ljus.
Jag såg faktiskt en Hollywood inspelning – precis utanför min bostadsdörr – när jag bodde i USA för en 17-18 år sedan ("The Game", scenen där Michael Douglas springer ut från en tvättinrättning och tar en taxi). Lamppanelerna var stora som två ihopsatta pingisbord. Vet inte vad det var för belysning. Jag har för mig att jag tyckte det var för blått ljus för att vara halogen. Men jag kan inte begripa hur de kunde få det att se ut som kväll, när det var på eftermiddagen. Och hur de kunde trolla bort de kanske tre hundra personer som stod och tittade på och få det att se ödsligt ut – det lbegriper jag inte heller.
2018-08-13 21:23   Anders F. Eriksson
Favorit i repris?
froderberg   2018-08-14 08:36
Ja, det finns många bra äldre artiklar som förtjänar mer uppmärksamhet.

Merläsning

4K och 65 gångers zoomomfång

Canon Powershot SX70 HS är efterträdare till fyra år gamla Powershot SX60 HS med bland annat snabbare processor, 4K video och fler pixlar. Läs mer... 3

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 3

Lasse gjorde en fotobok om stadslivet i Lund

Fotosidan-medlemmen Lasse Sandström har ett långt yrkesliv bakom sig som reporter Sydsvenskan. För något år sedan väcktes hans gamla fotointresse till liv och han gav nyligen ut en bok som visar olika miljöer i lärdomsstaden Lund. Han är redan på gång ut med en helt annan fotobok. Läs mer... 2

Test: Sigma och Tamron 24-70/2,8

Plus Varför betala dyrt för Canons eller Nikons 24-70/2,8-zoomar när du kan få ett billigare från Sigma eller Tamron? Vi har testat Sigma 24-70/2,8 DG OS HSM Art och Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 Läs mer... 7

Joel Marklund - Sportfotograf med tävlingsinstinkt

Plus Framför Joel Marklunds kamera tävlar all världens idrottsmän och kvinnor om medaljer och topplaceringar. Bakom kameran är det han själv som tävlar: ”Mitt mål är alltid att få den bästa bilden – oavsett vilka andra fotografer som är på plats.” Läs mer... 2

Fotoskribenten Stefan Ohlsson är död

Stefan Ohlsson har utbildat många av Sveriges yrkesfotografer och har under fler decennier skrivit om fototeknik i Fotografisk tidskrift. Han avled på morgonen den 17 september med sina närmaste närvarande. Han blev 66 år. Läs mer... 22

Krönika: Ett krig om unika konsertbilder

Frilansfotografen Sara Arnald är ny krönikör i Fotosidan Magasin. Hennes andra krönika handlar om att fotografera konserter. Läs mer... 3

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Lars Tunbjörk hyllas i bok och stor utställning

Lars Tunbjörk skildrade under flera decennier Sverige med sin egna, något absurda blick. Fotografiska har samlat en stor del av hans bästa bilder under namnet "Tunbjörklandet - blicken från sidan" som visas under hösten. Samtidigt släpps boken "Lars Tunbjörk – retrospektiv". Läs mer... 12

Wild Nature och Fotosidans fotodag på Fotografiska

Wild Nature fotoresor och Fotosidan.se är stolta att kunna presentera en heldag med inspirerande föreläsningar med några av Sveriges kunnigaste naturfotografer på Fotografiska museet i Stockholm. Läs mer... 3

Elinchrom ELB 500 TTL Dual To Go - Free Transmitter Pro