Proffsfoto

Artiklar > Fortsatt dyster arbetsmarknad för fotografer

Fortsatt dyster arbetsmarknad för fotografer

Foto: Matthias Blonski

 

I Arbetsförmedlingens senaste prognos listas fotograf som ett av de tio svåraste yrkena att hitta en anställning inom. "Mycket hård konkurrens om jobben" är Arbetsförmedlingens bedömning, både på kort och på lång sikt.

Arbetsförmedlingen släpper prognosen inför valet till högskola och universitet den 15 april som ett stöd för alla som funderar över sitt yrkesval. Att få anställning som fotograf har länge varit svårt och det är ingen ljusning i sikte.

Enligt Arbetsförmedlingens tjänst Yrkeskompassen finns det omkring 2 600 anställda fotografer i Sverige, varav cirka 36 procent är kvinnor och 64 procent är män. Men de påpekar också att många fotografer är egenföretagare.

Andelen anställda fotografer skiljer kraftigt mellan olika fotoinriktningar. Nästan alla skolfotografer är anställda, samma gäller för museifotografer och sjukhusfotografer. Bland reklamfotografer är det däremot nästan uteslutande egna företagare, samma gäller för konstfotografer och porträttfotografer. Genomsnittslönen för anställda fotografer är 32 900 kronor.

I skrivande stund finns 68 platsannonser i Platsbanken där fotografer sökes. De flesta är som skol- respektive bostadsfotograf.

Arbetsförmedlingen påpekar att arbetsmarknaden för pressfotografer blivit allt sämre i takt med dagspressens allt hårdare villkor. Få dagstidningar har idag anställda fotografer och många av bilderna tas av reportrarna.

Intresset för fotografyrket bedöms fortsatt vara stort och Arbetsförmedlingen påpekar att det finns ett stort utbud av utbildningar. Här har vi listat alla heltidsutbildningar.

Yrken med sämst utsikter för anställning 2024

Banktjänstemän
Chefssekreterare och VD-assistenter
Fastighetsmäklare
Finansanalytiker och investeringsrådgivare
Fotografer
Grafiska formgivare
Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister
Journalister
Musiker, sångare och kompositörer



Publicerad 2019-04-04. Läst av 2933 personer.

3 Kommentarer

esign 2019-04-04 22:23  
Det beror knappast på att behovet av bilder har minskat utan på bildköparnas tro att det inte spelar någon roll om en bild är tagen av en reporter med en smartphone eller av en riktig fotograf med bästa möjliga utrustning.

Det är bara att förfäras över SVT:s fullständigt usla studiovideofilmande, eller av de utsända "reportrarna" som står på en balkong någonstans med en selfiestick och verkar vara mitt i hetluften därför att det är litet biltrafik i bakgrunden vid deras hotell. "Nyheterna" har de hämtat på Internet sekunderna innan.

I morgonsoffan får den Humle- och Dumlemuppen som lutar sig framåt aldrig så litet, dubbelt så stort huvud som den andre.

Det är vad folk ser och accepterar, och då sjunker naturligtvis efterfrågan på kvalitetsbilder.

Men ge inte upp, visa vad ni verkligen kan. Och plåta allt, åt alla håll, för att slippa snacket om vinklade bildreportage.

När alla har maratonsnackat sig trötta utan att egentligen säja något är det BILDEN som avslöjar tomheten, och sådana bilder behöver vi många nu.

Kör hårt! Gå före och låt sedan reportern på sin höjd skriva bildtexterna.
Sten-Åke Sändh 2019-04-07 12:22
Det vore ju jäkligt kul om det fanns några som trodde så pass på vad de säger att de vågade starta ett medium som verkligen hade bilder och bildreportage som tyngdpunkt.

Men jag undrar om det finns några som är villiga att riskera kapital på sådant idag. Om den idén verkligen skulle flyga nu, så undrar man ju varför den inte lyft tidigare i så fall.

Sanningen är väl bara att kvalitetsskillnaden mellan bilder av folk som inte har foto som yrke och proffs alltmer kommit att suddas ut. Både p.g.a. att tekniken gjort det allt enklare att skapa bra bilder (läs att inte göra skitmisstag rent tekniskt) och att många fler idag har foto som intresse och därigenom skaffat sig bra tekniska kunskaper och kunskaper om hur man komponerar bra bilder.

Sedan kan man säkert som "riktig fotograf" som det står i texten ovan förfasa sig över mobilbilder men sanningen är väl också att många av de ögonblicksbilder som allmänheten tar idag aldrig skulle tagits av en "riktig fotograf" ändå för de är ju mer sällan på platsen för dessa händelser än den "taffliga allmänheten".

Är det inte ett faktum som detta, som faktiskt gjort att acceptansen för allmänhetens bilder ökat över tid. De "riktiga fotograferna" är nog tyvärr som regel tvåa på bollen idag och media tar hellre en halvtafflig bild från en allmänhet som var där när det hände än ingen bild alls.

Även jag har ju tagit bilder av världshändelser då jag av rena tillfälligheterna hamnat "mitt i". Men på den tiden när jag och min fru hamnade mitt i den statskupp som förebådade den s.k. SAUR-revolutionen i Afghanistan i april 1978 så fanns inga mobiler. Men trots att jag då tog en del bilder som faktiskt är rätt unika, så fick ingen se dessa förrän efter 40 år då jag lade upp en bildberättelse kring detta här på Fotosidan. Jag hade inga sätt att få iväg dessa bilder då jag hade fullt upp med att ta mig ut ur landet.

Jag vet att bilderna är unika genom att en amerikansk militärattache som varit stationerad i Afghanistan skrivit till mig om det efter att han hittat dem här på FS. Han skriver nu på en bok om revolutionen. Idag hade sådana bilder varit ute på nätet inom en timma och det främst p.g.a. att tekniken idag gör det mycket mer smidigt att dela bilder från en mobil idag än från många betydligt dyrare systemkameror.

Bloggberättelse med bildlänk:

https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm?tag=Afghanistan+1978+-+Saur+%28April%29-revolutionen+-+och+v%E4gen+till+Kashmir

Portfolio:

https://sten-ake-sandh.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=381063
Sten-Åke Sändh 2019-04-07 18:43  
Är det inte också så att det är betydligt svårare idag att hitta folk som har något verkligt intressant att berätta i text och bild än folk som kan skapa "bra bilder" (vad nu det är) , vare sig de nu är "riktiga fotografer" eller inte.

Merläsning

ANNONS