Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

  • Mac

    Röster: 355 24.3%
  • PC

    Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

    Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

    Röster: 211 14.5%

  • Totala väljare
    1,458

hellboy

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Varför finns inte Linux med som alternativ?
Mig veterligen kan du köra alla Mac och PC program under Linux. Bara att installera. Linux är grunden för Mac OS X och jag körde ett flertal PC program under Linux tidigare. Inga problem. Open Source är trevligt.

Om det nu var detta frågan gällde.....

//J
 

tiq

Aktiv medlem
hellboy skrev:
Mig veterligen kan du köra alla Mac och PC program under Linux. Bara att installera. Linux är grunden för Mac OS X och jag körde ett flertal PC program under Linux tidigare. Inga problem. Open Source är trevligt.

Om det nu var detta frågan gällde.....

//J

ehh, du får gärna förklara hur man kör adobe CS på en linuxmaskin utan att köra wine eller liknande.

då skulle jag trycka in ubuntu på en gång.


OsX bygger väl på bsd och inte linux?
 

hellboy

Aktiv medlem
tiq skrev:
ehh, du får gärna förklara hur man kör adobe CS på en linuxmaskin utan att köra wine eller liknande.

då skulle jag trycka in ubuntu på en gång.


OsX bygger väl på bsd och inte linux?
Jag har definitivt inte stenkoll på detta men jag har kompisar som kör Linux på en Mac dator och dom kör Photoshop men exakt hur dom gör vet jag inte. Själv har jag kört ett gäng PC program under Linux på PC datorer och det funkar ju bra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X

Jag skrev fel. Sorry. Det är Unix/Dawin i botten på OS X.

//J
 

tiq

Aktiv medlem
att köra linux på en mac har aldrig varit något problem, det finns ju tillochmed linuxvarianter för den gamla hederliga 68040-processorn om jag inte minns fel.

är det inte så att din kompis kör photoshop under osx eller kanske att h*n kör wine?

vilka windowsprogram har du kört under linux?
 

hellboy

Aktiv medlem
tiq skrev:
att köra linux på en mac har aldrig varit något problem, det finns ju tillochmed linuxvarianter för den gamla hederliga 68040-processorn om jag inte minns fel.

är det inte så att din kompis kör photoshop under osx eller kanske att h*n kör wine?

vilka windowsprogram har du kört under linux?
Ska försöka komma ihåg att fråga min polare. Han är på semester nere i Europa nu.

Jag har kört mestadels pro musikprogram som Soundscape och Nuendo samt ett gäng stand alone pluggar då jag är i musikbranchen. Och dom är både rejält processorkrävande och lite trixiga vad det gäller drivrutiner men det var inga problem alls. Funkade mycket bättre än under XP. Kraschade inte en enda gång.

//J
 

tiq

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt hur du fick det att snurra utan VMware eller wine, men jag är ju ingen expert.
 

Oskar.H

Avslutat medlemskap
PC såklart! =)

Det finns väl vissasidor på PC som man inte vill ha men fördelarna för den som kan är många! Du kan ändra varje detalj av systemet, så mycket mer spel och program funkar till pc, till mac måste du köpa mac prylar en PC kan du köpa vilken tillverkare som helst. Du kan inte bygga din egen Mac, och det är designen som kostar, du får inte mycket grejor för pengarna precis. Alla som tycker att Vista inte är särkilt bra håller jag helt med, om man fixar till XP så kan det se riktigt snyggt ut!
Min åsikt är att Mac passar perfekt till den okunnige men den som kan lite väljer PC, och när det kommer virus till mac(även om det nästan inte finns så kommer det speciellt eftersom Mac blir allt mer populärt) och när Virusen finns måste brandväggar och Antivirusprogram installeras och programmeras och ett virusprogram drar mycket kapacitet av datorn, då kommer mac'en att bli en extremt seg maskin. Sen finns det en grej jag inte heller gillar med Mac, du kan inte göra något manuellt utan måste göra det "automatiskt" med något program det är mycket störande. Ta iPod som exempel dom har utvecklat den så att om man ansluter den till datorn så laddas den automatiskt. Det är inte bra att småladda batterier som jag tror de flesta vet. Jag tror inte det är så många som väntar tills batteriet är slut innan de ansluter den till datorn för at ladda in musik, och inte heller låter den sitta kvar tills den är färdigladdad vem orkar med sådant stök? Vad har ni at sätta emot Maccare? Övertyga mig att jag skulle bli nöjd med en Mac =)
 

Akerstrom

Aktiv medlem
Det finns väl vissasidor på PC som man inte vill ha men fördelarna för den som kan är många! Du kan ändra varje detalj av systemet, så mycket mer spel och program funkar till pc, till mac måste du köpa mac prylar en PC kan du köpa vilken tillverkare som helst. Du kan inte bygga din egen Mac, och det är designen som kostar, du får inte mycket grejor för pengarna precis. Alla som tycker att Vista inte är särkilt bra håller jag helt med, om man fixar till XP så kan det se riktigt snyggt ut!
Min åsikt är att Mac passar perfekt till den okunnige men den som kan lite väljer PC, och när det kommer virus till mac(även om det nästan inte finns så kommer det speciellt eftersom Mac blir allt mer populärt) och när Virusen finns måste brandväggar och Antivirusprogram installeras och programmeras och ett virusprogram drar mycket kapacitet av datorn, då kommer mac'en att bli en extremt seg maskin. Sen finns det en grej jag inte heller gillar med Mac, du kan inte göra något manuellt utan måste göra det "automatiskt" med något program det är mycket störande. Ta iPod som exempel dom har utvecklat den så att om man ansluter den till datorn så laddas den automatiskt. Det är inte bra att småladda batterier som jag tror de flesta vet. Jag tror inte det är så många som väntar tills batteriet är slut innan de ansluter den till datorn för at ladda in musik, och inte heller låter den sitta kvar tills den är färdigladdad vem orkar med sådant stök? Vad har ni at sätta emot Maccare? Övertyga mig att jag skulle bli nöjd med en Mac =)
Oskar, du har inte den blekaste aning om vad du pratar om, eller hur? :)
 

Oskar.H

Avslutat medlemskap
Kör iMac 24" och säger samma sak. Min jobb-Dell-laptop gör mig tokig. :D
Jag kan fatta att du tycker din jobb dator är dålig den är oftast sönersurfad och inte det minsta välskött PC är ju inte direkt användarvänligt asså jag tor jag har fattat så mycket som att PC ger mycket högre prestanda om du sköter om den medans en Mac behöver du inte sköta om den tuggar på nästan hela tiden. Ungefär som Hund och Katt en katt kan du inte dressera på samma sätt som en hund eller gå med den i agility eller liknande, men en katt behöver inte så mycket vård och omsorg som en hund behöver. Fick till det ganska bra där tycker jag ^^
 

Akerstrom

Aktiv medlem
Jo PC kan jag det mesta om =P men Macen har jag ju inte ritkitg lika stor erfarenhet av ^^ men kan du ändra varenda pinal i os'et på en MAC?
Jag har inte kompetens att svara på den frågan (om huruvida du kan ändra på ALLT), men så mycket kan jag säga att du sannolikt kan ändra på allt du kan tänka dig att du vill ändra på.
 

snysop

Aktiv medlem
Jag kan fatta att du tycker din jobb dator är dålig den är oftast sönersurfad och inte det minsta välskött PC är ju inte direkt användarvänligt asså jag tor jag har fattat så mycket som att PC ger mycket högre prestanda om du sköter om den medans en Mac behöver du inte sköta om den tuggar på nästan hela tiden. Ungefär som Hund och Katt en katt kan du inte dressera på samma sätt som en hund eller gå med den i agility eller liknande, men en katt behöver inte så mycket vård och omsorg som en hund behöver. Fick till det ganska bra där tycker jag ^^
Jag är TRÖTT på att behöva sköta om PCn som om den vore en baby. Har haft PC sen 386-tiden, varit den enda tjejen bland på "datalektionerna" som kunnat alla dos-kommandon. Kort sagt, har varit PC-nörd sen barnsben.

Fattar inte varför man måste hålla på att pilla med datorerna. De skall bara gå å gå. Om något strular - ja då fixar man det, men för att den öht skall göra sitt jobb så ska jag inte behöva vårda den.

Men jag förstår om man gillar PC som ett tidsfördriv, hobby. Jag gör det inte. För mig är det ett verktyg, som t.ex en TV. Tänk om du skulle behöva installera om TV'n med jämna mellanrum för att den plötsligt gör dig BSOD.
 

snysop

Aktiv medlem
Jo PC kan jag det mesta om =P men Macen har jag ju inte ritkitg lika stor erfarenhet av ^^ men kan du ändra varenda pinal i os'et på en MAC?
Varför MÅSTE man kunna ändra allt?!?

EDIT, ser nu att du är 15 år, vilket är ungefär halva min ålder. Nu förstår jag dina svar. Min lillebror som är född 87 säger ungefär samma sak, han har ju som hobby att överklocka sin dator och grafikkort. Men... han har köpt en iPhone... och funderar på att köpa en Macbook... så han är på gång över till den andra sidan. :D
 

Martin-B

Aktiv medlem
Det finns väl vissasidor på PC som man inte vill ha men fördelarna för den som kan är många! Du kan ändra varje detalj av systemet, så mycket mer spel och program funkar till pc, till mac måste du köpa mac prylar en PC kan du köpa vilken tillverkare som helst. Du kan inte bygga din egen Mac, och det är designen som kostar, du får inte mycket grejor för pengarna precis. Alla som tycker att Vista inte är särkilt bra håller jag helt med, om man fixar till XP så kan det se riktigt snyggt ut!
Min åsikt är att Mac passar perfekt till den okunnige men den som kan lite väljer PC, och när det kommer virus till mac(även om det nästan inte finns så kommer det speciellt eftersom Mac blir allt mer populärt) och när Virusen finns måste brandväggar och Antivirusprogram installeras och programmeras och ett virusprogram drar mycket kapacitet av datorn, då kommer mac'en att bli en extremt seg maskin. Sen finns det en grej jag inte heller gillar med Mac, du kan inte göra något manuellt utan måste göra det "automatiskt" med något program det är mycket störande. Ta iPod som exempel dom har utvecklat den så att om man ansluter den till datorn så laddas den automatiskt. Det är inte bra att småladda batterier som jag tror de flesta vet. Jag tror inte det är så många som väntar tills batteriet är slut innan de ansluter den till datorn för at ladda in musik, och inte heller låter den sitta kvar tills den är färdigladdad vem orkar med sådant stök? Vad har ni at sätta emot Maccare? Övertyga mig att jag skulle bli nöjd med en Mac =)

Wow, var länge sen jag läste något så underhållande från någon som vet minst men som tror sig veta allt.

Skulle byta till mac direkt om jag kunde, kan ej för att gillar spela spel på datorn.

Varför? Tycker denna länk förklarar det hela ganska väl:

http://mysqlbarbeque.blogspot.com/2008/08/microsoft-ruined-chinas-big-show.html
 
ANNONS