Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

  • Mac

    Röster: 355 24.3%
  • PC

    Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

    Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

    Röster: 211 14.5%

  • Totala väljare
    1,458

ErlandH

Aktiv medlem
Jag gillar massor men är laktosintolerant :-(
Det låter tråkigt. Men hellre det än, som vissa i den här tråden, MacOSintolerant.

(För övrigt börjar omröstningen se lite intressant ut. Sex av tio kör win/PC och är nöjda med det. Fyra av tio kör Mac eller vill byta till Mac. I praktiken ingen kör Mac och vill byta till win/PC.)
 

Falumas

Aktiv medlem
Det låter tråkigt. Men hellre det än, som vissa i den här tråden, MacOSintolerant.

(För övrigt börjar omröstningen se lite intressant ut. Sex av tio kör win/PC och är nöjda med det. Fyra av tio kör Mac eller vill byta till Mac. I praktiken ingen kör Mac och vill byta till win/PC.)
Dom flesta allergier uppkommer när man fått för mycket av något, det tog mig ca ett år att utveckla en kraftig MacOSintolerans.

Din slutsats är inte så konstigt, dom flesta som kör Windows är ju nöjda. Sedan finns alltid ett gäng sökare som letar nytt, dom har med all säkerhet börjat med Windows och byter sedan till OS/X ser att det inte var svaret men är inte nöjda med Windows heller och byter därför inte tillbaka.

/Karl
 

jaan v

Aktiv medlem
80% av dom som kör Windows är ju nöjda enligt denna undersökningen. 80% räknas som dom flesta i min värld.

/Karl
Enkäten ställer ju inte frågan om man är nöjd eller inte så din slutsats saknar grund. Det är din tolkning (och kanske är den korrekt) men 'undersökningen' i sig ger inget svar på just den frågan.
 

Tibor

Aktiv medlem
har forskat mycket i det där och kommit fram till att skillnaden består i:

- skärmarna är bättre (i de flesta fall)
- produkterna är toksnygga
- mac är coolt.

Annars inget.
Gräver upp detta tidiga inlägg från 2004 och kommenterar.
Köpte en MacBook Air till dottern i måndags. Jag har kört PC i alla former, stationärt och laptops sedan "hedenhös" och har väl tyckt att Mac-förespråkarna varit "coola typer" men PC är för riktiga män.

Måste dock erkänna att MacBook Air skapar ha-begär! Sicken cool maskin! Den startar på mindre än 20 sekunder! Och från viloläge (locket stängt) på tre!

Mekaniskt ett stycke kompakt aluminium. Fast endast 17mm "tjock", dvs lövtunn.

Tryckplattan med sina olika former av hantering. Ett finger, två fingrar, tre fingrar och fyre fingrar som alla ger olika funktioner. Så enkelt och genialt.

Tangentbordet är kompakt men ändå god delning mellan tangenterna och tydlig distinkt tryckpunkt.

OS verkar vara "same same but different" - skillnader i hantering mot Win men i princip samma.

Kort sagt; jag är såld på MacBook Air!
Ok lite dyr men va fasen - pengar är ju bara papper... ;-)
 

arneri

Avslutat medlemskap
Det har hänt lite saker sedan 2004. För drygt ett år sedan blev jag så förälskad i MBP och dess pekplatta och skärm att jag skaffade en.

Har stoppat in en SSD och kör Win7/OSX på den. Väldigt nöjd och vill inte gå tillbaks till en "vanlig" laptop.

Windows är roligt att meka runt med, medan OSX bara fungerar. Som teknikintresserad tycker jag att OSX är ganska torrt, men som användare är det enkelt och smidigt.

Som surf och fotoredigeringsmaskin föredrar jag OSX, men för kontorsapplikationer föredrar jag Windowsmiljö.

I och med att jag arbetar i windowsmiljö är det den jag kan bäst, men det är väldigt sällan jag saknar något i OSX miljön.

Min stationära maskin är PC och jag saknar inget från OSX.

Med tillgång till SSD i laptop tycker jag att fördelarna med stationär maskin har minskat. Börjar faktiskt fundera på en iMac som nästa maskin enbart pga designen. Vore skönt att kunna minska kablaget bakom skrivbordet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Gräver upp detta tidiga inlägg från 2004 och kommenterar.
Köpte en MacBook Air till dottern i måndags.
Kul att du är nöjd med datorn, jag hade själv en Air några månader i vintras och var väldigt förtjust i den!

Men om du inte fick datorn väldigt billigt kanske du ska fundera på att lämna tillbaka den. Enligt envisa rykten kommer Apple att presentera en ny generation MBA om drygt en vecka. Som gissningsvis blir både bättre och billigare.
 

Antonic

Aktiv medlem
Gräver upp detta tidiga inlägg från 2004 och kommenterar.
Köpte en MacBook Air till dottern i måndags. Jag har kört PC i alla former, stationärt och laptops sedan "hedenhös" och har väl tyckt att Mac-förespråkarna varit "coola typer" men PC är för riktiga män.

Måste dock erkänna att MacBook Air skapar ha-begär! Sicken cool maskin! Den startar på mindre än 20 sekunder! Och från viloläge (locket stängt) på tre!

Mekaniskt ett stycke kompakt aluminium. Fast endast 17mm "tjock", dvs lövtunn.

Tryckplattan med sina olika former av hantering. Ett finger, två fingrar, tre fingrar och fyre fingrar som alla ger olika funktioner. Så enkelt och genialt.

Tangentbordet är kompakt men ändå god delning mellan tangenterna och tydlig distinkt tryckpunkt.

OS verkar vara "same same but different" - skillnader i hantering mot Win men i princip samma.

Kort sagt; jag är såld på MacBook Air!
Ok lite dyr men va fasen - pengar är ju bara papper... ;-)

Jag skulle rek dig lämna tillbaka den inom 14dagar helt kostnadsfritt och köpa nya versionen som kommer nästa vecka men MYCKET bättre prestandard!
 

j2^

Aktiv medlem
Jag saknar omröstningsvalet

"Professionell användare av både Intel/Windows och Apple/OS X men _föredrar_ att arbeta med Windows"

:)
 

haxmannen

Aktiv medlem
PC är utan tvekan bättre har aldrig fattat varför man ska betala mer för mindre. Men dock är ju air'en fin, om man vill ha en tunn är det nog det bästa valet. Man kan ju alltid installera windows om man vill att den ska fungera som en riktig dator.
 

KGS

Aktiv medlem
PC är utan tvekan bättre har aldrig fattat varför man ska betala mer för mindre. Men dock är ju air'en fin, om man vill ha en tunn är det nog det bästa valet. Man kan ju alltid installera windows om man vill att den ska fungera som en riktig dator.
Ha, ha, det där funkar inte ens som flame bait. Vi vet alla vad som är bäst och du vet det också. Skämtare där! :)
 

arneri

Avslutat medlemskap
Jag saknar omröstningsvalet

"Professionell användare av både Intel/Windows och Apple/OS X men _föredrar_ att arbeta med Windows"

:)
Använder inte de flesta datorer professionellt idag, oavsett om de skriver dokument, programmerar, ritar, konstruerar, redigerar film/musik/bilder etc?
 

j2^

Aktiv medlem
Använder inte de flesta datorer professionellt idag, oavsett om de skriver dokument, programmerar, ritar, konstruerar, redigerar film/musik/bilder etc?
Somliga av oss bygger systemmiljöer som skall användas av tusentals andra på flera kontinenter ;)

Min poäng är: Många arbetar med verktyg som provisioneras via en dator. Ett fåtal av dessa arbetar faktiskt med datorerna/operativsystemet som sådant.
 
Senast ändrad:
ANNONS