Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

17 st 40D säljes...

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Kollade idag på FS annonsmarknad. Klockan 14.00 fanns 17 st till salu och de flesta relativt lite körda och med garanti kvar. På Blocket, Tradera och i andra nätannonser finns också ett rejält antal 40D utlagda till försäljning.

Fenomenet som sådant är inte nytt, men denna gång tycker jag det gått ovanligt snabbt.

Har vi fotografer blivit så prylfixerade att det gått till överdrift? Annonserna började komma momentant efter att 50D aviserats.

50D är helt oprövad och det verkar räcka med bara ryktet om en ny kamera för att folk ska få byxångest och börja sälja ut kameror.

Men för begagnatköparna är det ju bara att tacka och ta emot.

Undrar var drivkraften ligger egentligen för jag tror att de flesta som säljer ut sina 40D för att skifta till 50D innerst inne vet att lyftet inte blir så stort.

Denna uppgraderingstakt tycker jag känns osmaklig på något vis. Historiskt sett är det marginella skillnader mellan förgångarna 20D och 30D till efterföljaren 40D.

Fast om vi inte bara stirrar oss blinda på specarna på 50D utan även blickar lite bakåt finner vi att förra året startade en snabb utförsäljning av Nikon D200 bara när D300 aviserades. Och de som sålt fick vänta länge innan D300 blev tillgänglig.

Om det hade kommit något verkligt radikalt och omdanande hade jag förstått det hela, men i många fall är ändringarna små och vi vet väl alla att antalet megapixel inte är allena saliggörande.

Så varför denna kamikazefart att öka höjden på elektronikskrotberget?

Lennart
 

wfrank

Aktiv medlem
Kapitalförstöring är ordet :)

Nä, jag tror som sägs klokt lite här och där i olika trådar att en del av fotointresset är själva bildskapandet och fotograferandet. En annan och ofta lika viktig del är verktygen.

Jag blev lycklig när jag skaffade mina Bahcomejslar och en dyr Kamasahammare till fortsatt renovering av sommarstället. Hade såklart både hammare och skruvmejslar innan, men det spelar ingen roll - pengarna fanns och det känns bra. :)
 

Slowfinger

Aktiv medlem
Jag är så glad över att det kommer nya modeller hela tiden. Det gör att man alltid kan tänka: "jag hoppar över den här modellen - det kommer ju snart en ännu bättre" - och så kan man hålla på. Och jag är fortfarande lika nöjd med 30D och mitt 17-55/2.8. Men hojta gärna till när 70D kommer så ska jag tänka på saken ;-)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nå, om jag kunde få 8000-9000 kr för min 40D (vilket en hel del av annonsörerna tycks hoppas på) skulle jag nog också sälja. Och köpa en ny från England för lite drygt 6000 kr...
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag är så glad över att det kommer nya modeller hela tiden. Det gör att man alltid kan tänka: "jag hoppar över den här modellen - det kommer ju snart en ännu bättre" - och så kan man hålla på. Och jag är fortfarande lika nöjd med 30D och mitt 17-55/2.8. Men hojta gärna till när 70D kommer så ska jag tänka på saken ;-)
Då måste du vara hög som ett hus av lycka nu. Jag sålde min 40D för några månader sedan eftersom jag inte såg några direkta fördelar med jämfört med min 20D anno 2005. Vi kan väl göra sällskap till någon atikvitetshandlare när det känns dags?

Lennart
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det finns ju även gott om andra DSLR'r till salu, nästan nya och lite äldre. Även av märket Nikon.

Tror ni inte att många helt enkelt har förköpt sig och att det börjar bli svettigt när osten ska stå på bordet?
Kanske kan man rädda en del av degen genom att sälja av.
 

Photocon

Aktiv medlem
Kapitalförstöring är ordet :)

Nä, jag tror som sägs klokt lite här och där i olika trådar att en del av fotointresset är själva bildskapandet och fotograferandet. En annan och ofta lika viktig del är verktygen.

Jag blev lycklig när jag skaffade mina Bahcomejslar och en dyr Kamasahammare till fortsatt renovering av sommarstället. Hade såklart både hammare och skruvmejslar innan, men det spelar ingen roll - pengarna fanns och det känns bra. :)
Förstår perfekt vad du menar. Men om den enda orsaken till att man byter/skaffar nytt är att det finns pengar...? Det känns inte sunt för mig längre, faktiskt.

Att prylarna blir lite som ett intresse i intresset är en sak, men att som flera jag känner bara byta kamerahus i samma takt som tillverkaren aviserar dem känns lite lågt och underdånigt för min del.

Jag är inte Guds bästa barn utan har köpt/sålt/bytt till förbannelse i snart 10 år vad gäller dslr-kameror, men av 9 kamerabyten/uppgraderingar har bara 2 känts riktigt befogade. Det blir ofta för mycket av Kejsarens nya kläder mellan 2 på varandra följande modeller.

Så Mr Ignells ståndpunkt känns filosofiskt riktig för mig. N Ä R pengarna finns lägger jag dem hellre på någon optik jag upptäckt att jag behöver.

Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
Det finns ju även gott om andra DSLR'r till salu, nästan nya och lite äldre. Även av märket Nikon.

Tror ni inte att många helt enkelt har förköpt sig och att det börjar bli svettigt när osten ska stå på bordet?
Kanske kan man rädda en del av degen genom att sälja av.
Sant, var med om att göra ett reportage hos Kronofogden (bättre besöka honom än han besöker mig). Fick infon att det är ganska många som förköpt sig på digital kamerautrustning och tagit snabba lån (d v s ockerränta) för att finansiera sina inköp.

Och vi befinner oss på väg in i en global lågkonjuktur där Sverige ännu så länge inte dragits in så mycket. Men det är bara en liten tidsfråga.

Lennart
 

PelleAbelson

Aktiv medlem
50D är helt oprövad och det verkar räcka med bara ryktet om en ny kamera för att folk ska få byxångest och börja sälja ut kameror.
Håller med om att det kan gå till överdrift, men alla kanske inte säljer just pga att en ny kamera är på gång. Jag köpte min 40D i slutet av februari, och efter en månad så frågade jag en kompis om han ville köpa den, för jag tyckte inte den var så bra som jag hoppats.
 

Photocon

Aktiv medlem
Nå, om jag kunde få 8000-9000 kr för min 40D (vilket en hel del av annonsörerna tycks hoppas på) skulle jag nog också sälja. Och köpa en ny från England för lite drygt 6000 kr...
Jo, det hade ju varit smart. Men nu skulle det bli ett nollsummespel för 6000 är väl i pricip max vad man kan få för en 40D. Kanske lite mer om den har gått lite, är i mint condition och har rejält med garanti kvar.

En tanke som jag närt länge är att kamerorna skulle vara lite mer moduluppbyggda så det kunde uppgraderas hårdvarumässigt. Sedan misstänker jag att det finns väldigt många funktioner som går att förbättra mjukvarumässigt via nya firmware. Och nya firmware är fabrikanterna snåla med att göra. Kommer mestadels när det är en bugg.

Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
Håller med om att det kan gå till överdrift, men alla kanske inte säljer just pga att en ny kamera är på gång. Jag köpte min 40D i slutet av februari, och efter en månad så frågade jag en kompis om han ville köpa den, för jag tyckte inte den var så bra som jag hoppats.
Det är helt annan sak. Känns helt okej för mig. Vad som inte känns okej är när de som tycker om och trivs med sin kamera säljer för att skaffa en ny modell som inte ens finns att köpa och inte ens är testad så man kan se några exempel på rawfiler.

Men kameratillverkarna tjänar ju på det för de behöver inte lägga mycket i reklampengar för en ny kamera. Räcker att släppa specarna för sedan sköter kunderna om marknadsföringen själva genom att tro och spekulera på olika fotoforum över hela världen.

Lennart
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Fördelar med uppgradering? t.ex 20D till 40D.

Det hänger väldigt mycket på fotografens kompetens och behov.

Det finns ju faktiskt en hel del uppenbara funktioner, finesser och prestandahöjning mellan kamerorna.
 

Taiga

Aktiv medlem
Dags att sluta nu med detta kamerakrig, man bara öser ut nya modeller, och folk handlar utan att tänka till.

Blev bilderna verkligen bättre bara för att jag köpte den nya modellen och sålde föregånagren billigt, nej troligtvis inte, men plånboken gjorde en stor förlust i allfall.

Det finns faktiskt folk som knappt använt den kamera de har innan det är dags att byta igen, för den nya ska ju vara liiiite bättre :))

Nej ge er ut och fotografera istället för att vänta på nya kameramodeller hela tiden ;))

Bara en tanke jag fick

Ha de gott och fota väl
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Canons senaste "instegsmodeller" är kompetenta och billiga. Det måste väl ändå påverka priset på 40D.
Kanske t.om att folk försöker tjäna lite pengar på att byta mot något billigare?
 

Bass

Aktiv medlem
Nja, själv tycker jag att det är skitkul med nya prylar.. inte ekonomiskt men fortfarande riktigt kul att byta och testa nya saker ;)

När det gäller 50D (tror jag kommer ge mig in i FF nu själv) så är den nya skärmen grymt efterlängtad samt möjligheten till att justera fokus på enskilda objektiv grymt trevligt.
Men detta kan ju vara anledningen till att många vill uppgradera?...

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1019&thread=29214409
 

solvargen

Aktiv medlem
Dags att sluta nu med detta kamerakrig, man bara öser ut nya modeller, och folk handlar utan att tänka till.

Blev bilderna verkligen bättre bara för att jag köpte den nya modellen och sålde föregånagren billigt, nej troligtvis inte, men plånboken gjorde en stor förlust i allfall.

Det finns faktiskt folk som knappt använt den kamera de har innan det är dags att byta igen, för den nya ska ju vara liiiite bättre :))

Nej ge er ut och fotografera istället för att vänta på nya kameramodeller hela tiden ;))

Bara en tanke jag fick

Ha de gott och fota väl
Jag instämmer helt och fullt. Gick igenom en del bilder sen jag började med digitalt och fortvarande står sig de allra flesta bilder tagna med 20D in sin egen klass. Ja...man skulle nästan tro att man blivit en sämre fotograf för var ny modell som kommit ut efter!!!
Mvh Thomas
 

Photocon

Aktiv medlem

Rogerber

Aktiv medlem
Håller med om att det kan gå till överdrift, men alla kanske inte säljer just pga att en ny kamera är på gång. Jag köpte min 40D i slutet av februari, och efter en månad så frågade jag en kompis om han ville köpa den, för jag tyckte inte den var så bra som jag hoppats.
Vilka punkter var du inte nöjd med och vad hade du förväntat dig?
Eller är det så att du inte kunde hantera kameran.... Det tar ett tag
att bli vän med ett nytt hus. Jag ångrar inte för en sekund att jag köpte min.
 
ANNONS