Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikkor 70-200/2.8 - Oskarpt?

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Fick höra av min fotohandlare att Nikon tänker lägga ner 70-200/2.8 pga oskärpa!? Tydligen finns det diskussioner kring detta på Nikon Forum.

Mycket förvånande tycker då jag tycker att det är det skarpaste jag ägt. Har någon annan hört det?

/Mats

Bilagor

• test1.jpg
    test1.jpg
    71.8 KB · Visningar: 1,500
  • Test2.jpg
    Test2.jpg
    71.6 KB · Visningar: 1,493
  • test3.jpg
    test3.jpg
    93.9 KB · Visningar: 1,529
Lägga ner? Det var det märkligaste jag hört...70-200/2.8 är väl närmast att betrakta som livsnödvändigt för en seriös kameratillverkare?

Däremot vet jag att det går rykten om att en ersättare eventuellt dyker upp som skall prestera bättre på FX formatet. Men som sagt...det är ju bara lösa rykten

Har du möjligtvis inte tagit fel? eftersom att vad jag har hört ska de vara på g med en ersättare eftersom att det nuvarande 70-200 inte är riktigt anpassad för Fx hus

Senast ändrad:
Nikon AF-S VR Nikkor 70-200mm 1:2.8G review

Nikon first announced the development of the AF-S VR Nikkor 70-200mm f/2.8G ED-IF in February 2002, with the lens becoming available to buy in April 2003. Billed by Nikon as a 'compact, lightweight' fast telephoto, the lens features a complex optical design of 21 elements in 15 groups, including no fewer than 5 Extra-low Dispersion (ED) elements for the correction of aberrations. It improves on its predecessor, the AF-S 80-200mm f/2.8G, mainly by incorporating an optical image stabilisation unit (or in Nikon speak, 'vibration reduction'), allowing hand holding at shutter speeds up to three stops lower than normal without image degradation due to camera shake.

Läs fortsättningen på:

www.dpreview.com/lensreviews/nikon_70-200_2p8_vr_n15/

Ska komma en ny variant, uppgradering i oktober.

Har du möjligtvis inte tagit fel? eftersom att vad jag har hört ska de vara på g med en ersättare eftersom att det nuvarande 70-200 inte är anpassad för Fx hus

Den säljs ju inte som DX, så nog är det en lins som funkar för Fullformat?. Att man "lägger ner" var lite fel uttryckt, självklart kommer det en ersättare. Men att den skulle vara oskarp tycker jag låter konstigt.

Vad är det för issues med 70-200 på FX egentligen? Har läst lite om vinjettering (vilket man alltid kan fixa till på en sekund) samt vad mer? Sämre kantskärpa?

Skulle vara kul att se några exempelbilder (ofixade) tagna med en D3/D700 och 70-200...gärna på 2.8

Fick höra av min fotohandlare att Nikon tänker lägga ner 70-200/2.8 pga oskärpa!? Tydligen finns det diskussioner kring detta på Nikon Forum.

Mycket förvånande tycker då jag tycker att det är det skarpaste jag ägt. Har någon annan hört det?

/Mats

Kände du om han/hon stank sprit?

Det har varit ganska grava problem med kantskärpa på FX-kameror. Jag känner folk som bytt till 80-200 istället för att de är skarpare. Själv har jag ju inte FX så jag vet inte, men jag lär väl få reda på det snart...

Jag har sett exempelbilder också och det är påtagligt på dessa.

Mvh
Maverick

Vad är det för issues med 70-200 på FX egentligen? Har läst lite om vinjettering (vilket man alltid kan fixa till på en sekund) samt vad mer? Sämre kantskärpa?

Skulle vara kul att se några exempelbilder (ofixade) tagna med en D3/D700 och 70-200...gärna på 2.8

Vinjetterar gör den, precis som många andra gör på 24x36 och full bländaröppning, men att den inte skulle vara skarp...

Inte världens bästa bild, men den är tagen med en D3:a och 70-200/2.8 @ 2.8

Bilagor

• 080713-0553.jpg
    080713-0553.jpg
    57.9 KB · Visningar: 1,185
  • 70-200-2.8-100%.jpg
    70-200-2.8-100%.jpg
    40.5 KB · Visningar: 1,185
70-200 VR fungerar utmärkt på FX, om man låter bli att fotografera motiv som är väldigt långt bort med 200mm brännvidd. Då, och endast då, uppstår konstiga fenomen med kantskärpan:

http://farm3.static.flickr.com/2348/2432181850_d98790d4e1_o.jpg (jättestor bild)

Kör man på 190mm, eller på kortare avstånd märks inget av dessa "problem" och en 70-200 är knappast gjord för landskapsfoto på långt håll :) Vill man så kan man även använda 70-200 med 1,4x konverter för att komma runt problemet (om man nu måste ha just 200mm brännvidd).

Nikon jobbar säkerligen på en ny variant, men frågan är om de prioriterar den så högt, eftersom de som lever på att använda 70-200:an är rätt nöjda med den ;)

Jag hoppas hitta ett exemplar av den äldre till ett bra pris begagnat när den nya kommer, priset begagnat lär förhoppningsvis sjunka rejält då :)

/kent

Förhoppningsvis lägger sig Nikon lite lägre än när 70-200 2,8 kom. en uppgraderad glugg för ca 15000-16000. Tycker att det skulle kännas mer skäligt. Nuvarande värstingar från Nikon och Canon tycker jag är för dyra, trots att de är storsäljare.

Förhoppningsvis lägger sig Nikon lite lägre än när 70-200 2,8 kom. en uppgraderad glugg för ca 15000-16000. Tycker att det skulle kännas mer skäligt. Nuvarande värstingar från Nikon och Canon tycker jag är för dyra, trots att de är storsäljare.

Och de skulle sluta sälja dem för att göra dig och mig glada, eller? :)

Och de skulle sluta sälja dem för att göra dig och mig glada, eller? :)
Nja, jag vet inte. Men visst la de sig lägre än förväntat i pris när 14-24 och 24-70 kom. Bägge säljs billigare idag än vad 17-35 och gamla 28-70 gjorde en gång i tiden. Även deras 105 2,8 af-s Vr var billigare än gamla 105 2,8. Kanske kan de skrapa av lite även på en ny 70-200 2,8. Nikon har redan stulit en del kunder från Canon och många står i valet o kvalet även i dagsläget för ett systembyte. Just en betydelsfull optik som 70-200 kan vara avgörande. Kommer det en nya förbättrad variant till ett lägre pris än dagens så har det nog betydelse.

ANNONS
Götaplatsens Foto