Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

35mm motljusskydd på 24mm objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Innerst

Aktiv medlem
Jag är i processen att köpa ett Nikkor 24mm f/2.8 och eftersom det kommer ge ungefär samma bildvinkel som en 35a så tänkte jag köpa ett HN-3 Lens Hood istället för HN-1 som är till för 24:an. Kommer det funka bra? Det är samma filterstorlek på de två objektiven.

Tacksam för svar,

Erik

Edit: slarv

Tror inte det är någon bra ide då det troligtvis kommer ge alltför kraftig vignettering. det är ändå rätt stor skilnad i bildvinkel mellan en 24:a o 35:a. Skillnaden är väl ungefär som den mellan en 35:a och en 70 mm.

Jag är i processen att köpa ett Nikkor 24mm f/2.8 och eftersom det kommer ge ungefär samma bildvinkel som en 35a så tänkte jag köpa ett HN-3 Lens Hood istället för HN-1 som är till för 24:an. Kommer det funka bra? Det är samma filterstorlek på de två objektiven.

Tacksam för svar,

Erik

Edit: slarv

Kommer att fungera utmärkt. Kör själv med alldeles för "smala" motljusskydd på mina objektiv. Särskilt teleobjektiv kan du gå mycket "tightare".
Dessutom kan du lätt testa med ett pappersmotljusskydd. Finns en hemsida någonstans där man kan skriva ut ett papper och sedan klippa upp och tejpa ihop ett m-skydd som passar precis till ditt objektiv.
/johan

Edit: Förlåt, tänkte du skulle testa med motljusskyddet till en 28:a. Testa med motljusskydd av papper och se vilket som passar.

Kommer att fungera utmärkt. Kör själv med alldeles för "smala" motljusskydd på mina objektiv. Särskilt teleobjektiv kan du gå mycket "tightare".
Dessutom kan du lätt testa med ett pappersmotljusskydd. Finns en hemsida någonstans där man kan skriva ut ett papper och sedan klippa upp och tejpa ihop ett m-skydd som passar precis till ditt objektiv.
/johan

Edit: Förlåt, tänkte du skulle testa med motljusskyddet till en 28:a. Testa med motljusskydd av papper och se vilket som passar.
Är du verkligen säker på din sak. Många motljusskydd till tele-optik är en smula underdimensionerade, men det har nog sin förklaring i att de tenderar i att bli väldigt skrymmande. De problemen har man ju knappast med små fjutt-gluggar i området 24-35 mm. Jag tror att motljusskydden till vidvinkel optik är rätt bra anpassade. Jag skulle som nämnts prova ordentligt innan köp. samtidigt förstår jag inte direkt vitsen med att använda en HN3 på en 24 mm.

Om du menar att du ska använda 24:an på en DX-kamera så borde det fungera som du skriver. Vare sig HN-1 eller HN-3 är speciellt mycket till motljusskydd egentligen. Jag tycker dock att dessa motjusskydd är bra att använda mer som ett mekaniskt skydd för frontlinsen.

Om du menar att du ska använda 24:an på en DX-kamera så borde det fungera som du skriver. Vare sig HN-1 eller HN-3 är speciellt mycket till motljusskydd egentligen. Jag tycker dock att dessa motjusskydd är bra att använda mer som ett mekaniskt skydd för frontlinsen.

Jo men precis, det tyckte jag framgick i mitt begynnelseinlägg. Jag kommer inte kunna prova eftersom jag beställer grejorna fran bhphoto.com (bor i USA) och jag behover dom på lördag (kommer bli riktigt tajt med tid). Min tanke var att motljusskydd är i alla fall bättre an inget motljusskydd + att ett större motljusskydd funkar bättre som skydd mot stötar och andra grejer.

Det är alltsa en DX-kamera som gluggen ska sitta pa

Erik

Motljusskydd ska du välja efter bildvinkel, inte efter brännvidd. Så du tänker helt rätt. Exempelvis har många teleobjektiv betydligt större bildcirkel än småbild till och med. Med ett kort motljusskydd får man då inte bara problem med ströljus i själva objektivet, utan även massa onödigt ljus in i spegelhuset som inte träffar sensorn. Detsamma gäller om du använder ett FF-objektiv på DX med för stort motljusskydd.

Motljusskydd ska du välja efter bildvinkel, inte efter brännvidd. Så du tänker helt rätt. Exempelvis har många teleobjektiv betydligt större bildcirkel än småbild till och med. Med ett kort motljusskydd får man då inte bara problem med ströljus i själva objektivet, utan även massa onödigt ljus in i spegelhuset som inte träffar sensorn. Detsamma gäller om du använder ett FF-objektiv på DX med för stort motljusskydd.

Jag tar det som ett "kör hårt". Tack :)

Måste besvara mig själv med att HN-3 funkar utmärkt på en 24 2.8 på dx-format, med utmärkt menar jag att det inte finns någon vinjettering från motljusskyddet i fråga, kanske t om skulle kunna funka med ett snävare.

ANNONS
Götaplatsens Foto