Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte av Autofokusmotor till EF optik

Produkter
(logga in för att koppla)

hoz

Medlem
Har lyckats klanta mig och få fukt i mitt 35/1.4L, så att autofokusmotorn lagt av.
Vet att man generellt sett inte reparerar fuktskadade kameror, för att man aldrig kan garantera funktionen, men i ett objektiv borde det ju inte finnas så mycket elektronik?

Har försökt leta på forumet och google, men lyckas inte hitta någon information om var jag skulle kunna skicka in det för rengöring och byte av autofokusmotorn (kanske rent av är så att en rengöring av kontaktytor räcker?)

Så, tips på en firma som servar och reparerar canonoptik?
Och som följdfråga om det nu skulle visa sig att det inte finns nån som vill göra jobbet, ungefär vad skulle man kunna få för en Manuell 35/1.4L? :D

De tätade objektiven är ju bara tätade om de sitter på kameran eller om man har bajonettlock och i vissa fall filter på. Man kan ju tappa ett objektiv när man byter tex, och då är det ju inte vädertätat.

Saken är den att jag spillt vatten över hela kameran, och huset dog i samma stund (5D), tog isär allt påengång och kunde inte se något vatten på annat än utsidan av objektivet.
Så antingen har det lyckats komma in genom fokusringen (om det ens är möjligt?) eller så har motorn blivit kortsluten och brunnit då kameran var igång?

Huvudsaken är att autofokusmotorn ÄR trasig, så, kan vi återgå till mina frågor nu?

ANNONS
Götaplatsens Foto