Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ställa ner blixt manuellt? Canon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Långt ner på sidan finns manual till själva kameran.

Annars kan du ge mig en e-mailadress, så kan jag skicka den till dig.
Tackar och bugar Anders, precis vad jag letade efter! Eftersom jag inte har problem med engelska så ska de nog lösa sig!
Passar på med en annan fråga: eftersom vi har lyckats att styra en slavblixt med hennes inbyggda så kommer jag ihåg att jag har sett ett IR-filter (tror jag att det var) som man kunde sätta framför den interna blixten för att den inte skulle belysa objektet man fotar, var hittar jag det tro?

Det har jag aldrig sett. Men det går väl att skugga med vad som helst, bara det släpper ljuset till slavblixten? En spegel, kanske?

Det har jag aldrig sett. Men det går väl att skugga med vad som helst, bara det släpper ljuset till slavblixten? En spegel, kanske?
Ja precis man kan hänga på en bit kartong om man vill, det svåra med slavar brukar ju inte vara att få dom att lösa ut,,,,, bara att lösa ut när man själv vill! Jag såg ett sånt filter att sätta på den interna blixten, såg ut som en diffusor till interna blixtar med skillnaden att den va rent svart!

...eftersom vi har lyckats att styra en slavblixt med hennes inbyggda så kommer jag ihåg att jag har sett ett IR-filter (tror jag att det var) som man kunde sätta framför den interna blixten för att den inte skulle belysa objektet man fotar, var hittar jag det tro?

Det finns för Nikon men eftersom Canons inbyggda blixt inte har IR så fiinsdet nog inte heller något filter :)

Finns det någon möjlighet att få den interna blixten att lösa ut en slav (utan förblixtar då)?

Jag har lyckats med det men det är ett jädrans pillrande när man kör i något av auto-lägena.

Mitt blixtaggregat har slavfunktion. Jag handhåller det, ställer som "icke slav", trycker ned kamerans avtryckare halvvägs och håller den nedtryckt. När kameran mätt in sej och inbyggda blixten lugnat sej så slår jag över blixtaggregatet i slavläge och trycker kamerans avtryckare i botten. Blixt + blixt säger det då.

Pillrigt som attan men det funkar. Blir klart tveksamt resultat dessutom. Så metoden undviks med fördel! ;-)

Sen tror jag att den inbyggda blixten inte förtänder om du både exponerar och fokuserar manuellt. Jag tror att den bara puffar till en gång då. Notera: "Tror"! Testa. Det lär visa sej.

Den inbyggda, såväl som en extern blixt som exempelvis 430 EX II (alla som kör E-TTL), tänder en förblixt precis innan bilden tas, och därmed huvudblixten går av. Det enda tillfället de inte gör det är om man kör med FEL, för då går förblixten när man trycker på FEL-knappen istället.

Annars får man köra manuellt för att bli av med förblixten, men det går inte med den inbyggda blixten.

Fokuserings- och/eller exponeringsinställningen har inte med detta att göra, då det är något blixten gör för att bestämma med vilken styrka den ska lysa.

Detta ska inte förväxlas med blixtrandet som den inbyggda blixten kan ha för sig för att hjälpa autofokus att se något i dunkel belysning. Det blixtrandet kan man stänga av antingen med en C.Fn eller genom att sätta optiken på MF eller M.

Senast ändrad:
ANNONS