IS har ett grundläggande problem eller två egentligen. Rör objektet på sig så är IS meningslöst, rör du dig i ett fordon är IS meningslöst. Det andra stora problemet är att det microblurrar bilder så att kombinationen APS-sensor och 16 mpixel bara blir löjlig - effektiva upplösningen är under 2 mpixel. Dessutom så låter IS och drar extra ström.
"Att IS är onödigt säger bara de som inte har, som alltid släpar på stativ, som bara vill provocera fram kommentarer eller vad det nu kan vara.
IS är suveränt"
Hmm snobbism är alltid lika osmakligt, testa lite ödmjukhet istället kanske? IS är teknik och inte magi och som all teknik har den fördelar och nackdelar.
Jag släpar gärna stativ, men tar också handhållna bilder (oftast faktist) och dessutom så kan man lite övning och teknik få skarpa bilder utan IS, man behöver inte skaka kameran när man tar bilder. Jag tog bara för skoj skull denna bild:
http://farm4.static.flickr.com/3057/3008577056_54a5642d79_b.jpg
idag. Ingen större rörelseoskärpa trots handhållet och 1/3 sekund i exponering vid 18mm brännvidd.
Jag har avsiktligt låtit bli att skaffa objektiv med IS (då har jag ändå 7 objektiv) just på grund av de problem som finns med IS. Det är inte en prisfråga då det finns många objektiv med IS som har ett lågt pris.
Jämnför exempelvis EF-S 18-55/3,5-5,6 IS som koster 1700 men i samma zoomrange valde jag Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro som kostar en tusenlapp till och saknar IS. Varför? Jo, självklart för att jag anser att det är ett bättre objektiv!
Många "luras" på ett rackigt ljussvagt enklare IS objektiv som kitobjektiv och tror att man löser allt med IS. Kameran presterar dåligt och den kommer att användas som en glorifierad kompaktkamera.
Bra Tele IS objektiv (bara på tele som IS känns meningsfullt) kan fylla sin roll i vissa sammanhang - helt klart. Men IS på ljussvaga normalzoomar? Hmmm nej, det är ingen vidare smart grej för det stora flertalet fotografer.