Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Enbent stativ
- Trådstartare sonni
- Start datum
Cronholm
Aktiv medlem
Är ett enbent stativ bra? Jag tycker att det måste bli ostadigt...
Hur ska man använda det?
Här finns lite tips om hur man gör en monopod lite stabilare men det ersätter inte en tripod.
http://www.nikonians.org/monopods/what_monopod_3.html
Cronholm
Aktiv medlem
Tack för länken! (Men jag tycker inte att det verkar som det blir så mycket mer stabilt än att hålla kameran själv. Om man inte har en väldigt tung kamera förstås.)
Jag har själv svårt att bli riktigt stadig på handen med en monopod även om jag försöker använda ngn av teknikerna i länken jag skickade men det kräver nog en del träning. Jag har två monopoder, en lätt och en riktigt kraftig stabil och ju kraftigare den är desto lättare är det nog att få till stadga. Bäst är nog att du kollar i en kameraaffär hur du tycker det funkar, fast det kanske du redan gjort.
sonni
Aktiv medlem
Nej, jag ska precis försöka hitta mitt första stativ och vill förstås ha ett som varken är för tungt eller för klent eller för dyrt... eftersom jag dels tycker om att knalla omkring och plåta i skogen och dels har lite tomt plånboken.
Tycker att en monopod verkar lätt och behändig, men knappast stadig. Och det är ju framför allt för stadgan jag vill ha den,men det är förstås en teknik man måste lära sig som med allt annat.
Det kanske blir en monopod i alla fall.
Tycker att en monopod verkar lätt och behändig, men knappast stadig. Och det är ju framför allt för stadgan jag vill ha den,men det är förstås en teknik man måste lära sig som med allt annat.
Cronholm
Aktiv medlem
Nej, jag ska precis försöka hitta mitt första stativ och vill förstås ha ett som varken är för tungt eller för klent eller för dyrt... eftersom jag dels tycker om att knalla omkring och plåta i skogen och dels har lite tomt plånboken.
OK. Lycka till.
Muni
Aktiv medlem
Man kan aldrig jämföra ett monopod med ett rejält tripod.
Jag är en flitig användare av monopod och det stadgar upp bra. Det som brukar hänga på fotoryggan är ett Manfrotto 676B digi. Ett snorbilligt stativ och hyfsat stabilt. Höjden är dock inte imponerande.
Stativet är såpass billigt och stabilt, att det får agera vandringsstav också
//Martin
Jag är en flitig användare av monopod och det stadgar upp bra. Det som brukar hänga på fotoryggan är ett Manfrotto 676B digi. Ett snorbilligt stativ och hyfsat stabilt. Höjden är dock inte imponerande.
Stativet är såpass billigt och stabilt, att det får agera vandringsstav också
//Martin
Muni
Aktiv medlem
Ett sådant blir det nog, lagom tungt och bra pris.
Tack för tipset!
Tänk bara på att det endast levereras med std 1/4" stativgänga. Vill man ha ett huvud får man köpa det separat. Jag använder stativet som det är, alltså utan huvud.
//Martin