Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Enbent stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för länken! (Men jag tycker inte att det verkar som det blir så mycket mer stabilt än att hålla kameran själv. Om man inte har en väldigt tung kamera förstås.)

Tack för länken! (Men jag tycker inte att det verkar som det blir så mycket mer stabilt än att hålla kameran själv. Om man inte har en väldigt tung kamera förstås.)

Jag har själv svårt att bli riktigt stadig på handen med en monopod även om jag försöker använda ngn av teknikerna i länken jag skickade men det kräver nog en del träning. Jag har två monopoder, en lätt och en riktigt kraftig stabil och ju kraftigare den är desto lättare är det nog att få till stadga. Bäst är nog att du kollar i en kameraaffär hur du tycker det funkar, fast det kanske du redan gjort.

Nej, jag ska precis försöka hitta mitt första stativ och vill förstås ha ett som varken är för tungt eller för klent eller för dyrt... eftersom jag dels tycker om att knalla omkring och plåta i skogen och dels har lite tomt plånboken.

Tycker att en monopod verkar lätt och behändig, men knappast stadig. Och det är ju framför allt för stadgan jag vill ha den,men det är förstås en teknik man måste lära sig som med allt annat.

Det kanske blir en monopod i alla fall.

Nej, jag ska precis försöka hitta mitt första stativ och vill förstås ha ett som varken är för tungt eller för klent eller för dyrt... eftersom jag dels tycker om att knalla omkring och plåta i skogen och dels har lite tomt plånboken.

Tycker att en monopod verkar lätt och behändig, men knappast stadig. Och det är ju framför allt för stadgan jag vill ha den,men det är förstås en teknik man måste lära sig som med allt annat.

Det kanske blir en monopod i alla fall.

OK. Lycka till.

Man kan aldrig jämföra ett monopod med ett rejält tripod.
Jag är en flitig användare av monopod och det stadgar upp bra. Det som brukar hänga på fotoryggan är ett Manfrotto 676B digi. Ett snorbilligt stativ och hyfsat stabilt. Höjden är dock inte imponerande.
Stativet är såpass billigt och stabilt, att det får agera vandringsstav också :)

//Martin

Innebär det att du skruvar på kameran varje gång du ska ta en bild, eller går du med stativet fastmonterat hela tiden?

Jag skruvar på kameran när jag skall använda den. Det går lika fort som att ha en stativplatta monterad på kameran. Dessutom är jag allergisk mot glappande stativplattor :)

//Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto